Petri Lehtovirta

Suurin korkeus siviilikoneella?

4 viestiä aiheessa

Huomasin että Gulffi pistelee aika korkealla lounaan suuntaan, 47 000ft. Viimeistään A350:n myötä 43 000ft on tullut "normaaliksi" lentokorkeudeksi, mutta mitä värkkejä on olemassa siviilipuolella, joilla tavallinen kansalainen voi päästä 50 000ft tai yli?

(Concorde toki oli, mutta ei lennä enää)

47000ft.png

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaan itselleni,


Gulfstream_G650
Service ceiling: 51,000 ft (15,500 m)

 

Myös Bombardier Global 7000

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gulfstream 550 ja Bombardier Global Expressin eri versiot myös (ei ainoastaan 7000). Noilla ihan oikeasti myös joissakin oloissa kevyenä pääsee 51000 jalkaan. Monet bisnesjetit on sertifioitu 51000:een, mutta eivät sinne käytännössä nouse, kuten esim Falcon 900EX. Ainakin EASA-maailmassa vaaditaan yli 15 km korkeudessa säteilymittari (en nyt muista mikä sen ihan oikea nimi on), enkä ole semmoista missään bisnesjetissä nähnyt. Se sitten rajoittaakin max korkeudeksi FL490:n.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Ainakin EASA-maailmassa vaaditaan yli 15 km korkeudessa säteilymittari (en nyt muista mikä sen ihan oikea nimi on), enkä ole semmoista missään bisnesjetissä nähnyt.

Jos tästä säteilyasiasta haluaa lukea selkokielellä, niin STUKin julkaisu avaa hyvin asiaa. Ei tosin ole täysin ajantasainen viitteiden osalta, mutta säteily ei ole parissa vuodessa muuksi muuttunut :-)

http://www.finlex.fi/data/normit/22876/ST12-4.pdf

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään