Esko Kuhlman

Mikähän kone ja missä?

17 viestiä aiheessa

Mikähän lentokone mahtaa olla kyseessä ja missä kuvattuna?

Kuvan on ilmeisesti ottanut 50-luvun alussa Niinisalossa varusmiespalveluaan suorittanut pioneerivarusmies.

Kuva löytyi anoppini arkistoista ja enempää tietoa meillä ei kuvasta ole.

Vanhalentokone.jpg

Muokattu: , käyttäjä: EsKo Kuhlman

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhytnokkainen Bristol Blenheim. Voisi olla vaikkapa BL-106. Oman veikkaukseni mukaan kuva on Parolasta.

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Laukkanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 Bl-106 / Parola ?

Mistä päättelet. Olen ollut lentämässä BL-106.ssa isäni Ville Salmisen kanssa pikkupoikana Tikkakoskella. Viimeksi näin Petiheikin lentonäytöksessä Duxfordissa pari vuotta sitten. Parolasta en ole kuulut koskaan puhuttavan BL-yhteyksissä, mm. Siikakankaasta joitain juttuja kylläkin. Paikkaa en tunnista. Miten päättelet tästä näkökulmasta, että kyseessä voisi olla BL-106 ?

Jussi Salminen

Muokattu: , käyttäjä: Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä Blenheimit ovat olleet Ilmavoimien Viestipataljoonan käytössä ? 

Pataljoona taas oli Parolassa ja takana näkyvät talot muistuttavat kovasti vanhoissa Parolan kuvissa olevia. 

Jorma 

IlmaVK III/69

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vilkaisin tuossa Keskinen, Stenman, Niska SIH-10 Blenheim-kirjan koneiden historiaa ja näyttää, että BL-. koneet lensi viimeiset lentonsa viimeistään 1948 kunnes muutama kunnostettiin 1950 luvun alkuvuisina. Kirjan mukaan BL-106 olisi ollut varastoituna ennen kunnostusta v.1951-52. Kunnostetut koneethan oli alumiininvärisiä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vain kaksi nk. "lyhytnokkaista" (kuvassa) Blennua selvisi 1950-luvulle asti. Koska arkistoja on tullut koluttua, on valokuvasta helppo tunnistaa se oikea "peltiheikki" ts. Bristol Blenheim I, tunnuksella BL-106. "Pitkännokkaisia" Blenheim IV -koneita oli kolme; BL-197, 199 ja 200. Toinen 50-luvulle selvinnyt lyhytnokka oli BL-173, joka kuitenkaan ei voi tulla kuvan koneena kysymykseen, sillä se aloitti palveluksensa vasta 1955 ja oli sitä paitsi kokonaan alumiinivärillä maalattu.

Sitä vastoin BL-106, joka vaurioitui pahasti 8.6.1944 mennen laskussa ympäri, luovutettiin pian VL:lle korjattavaksi. Jo aloitetut korjaustyöt päätettiin sodan jälkeen (1946) keskeyttää ja kone varastoitiin sisätiloihin. Koneen keskeytynyttä korjausta jatkettiin Valmet Oy Kuoreveden Tehtaan toimesta 17.7.1951. Tässä yhteydessä suoritettiin yleismaalaus (jonka kuluneita rippeitä näkyy kuvassakin). Lisäksi tehtiin maalihinauskoelento 20.9.51. Valmistuttuaan kone luovutettiin Uttiin Lentorykmentti 3 / Hävittäjälentolaivue 33:lle (LentoR 3 / HLeLv.33) 11.2.52. Kone oli vuoroin myös samalla kentällä toimivan  HLeLv.31:n käytössä. Moni sota-ajan hävittäjätaiturikin lensi tällä entisellä pommikoneella mm. hiljattain edesmennyt lentomestari Antti Tani oli sen kuskina maalihinauslennoilla. Utista kone siirtyi Luonetjärvelle 7.3.53, kun se luovutettiin 1. Lennostolle, sen Kuljetuslentueelle (KuljLtue /1 Lsto). Siellä kone oli käytössä joulukuulle 1953 saakka, jolloin se lennettiin Valmet Oy:lle peruskorjaukseen. Tällöin poistettiin kuvassa näkyvä maalaus ja tilalle tuli kokonaisuudessaan alumiiniväri.

Valokuvassa ei suinkaan näy jalkoja koneen takana (vaikka siltä näyttää), vaan se on maalihinauslaitteistoa. Kuva koneesta voi hyvinkin olla Parolassa otettu, ne kun ovat kovin liikkuvaisia!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän odotinkin, että Raimo arkistojen tuntijana tämän selvittää. On siis kone piipahtanut varmaan Parolassakin. Koneen kirjakin varmaan jossain on ?

Vähän toinen kysymys. Oliko Ilmavoimien Viestipataljoonalla edes mitään nimikkokoneita ?

Radiosähköttäjiä varmaan koulutettiin ja ehkä tutkien kehittelyssäkin maaleja tarvittiin.

Hyvää Juhannusta samalla kaikille !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Jussi Salminen kirjoitti:

 Bl-106 / Parola ?

Mistä päättelet. Olen ollut lentämässä BL-106.ssa isäni Ville Salmisen kanssa pikkupoikana Tikkakoskella. Viimeksi näin Petiheikin lentonäytöksessä Duxfordissa pari vuotta sitten. Parolasta en ole kuulut koskaan puhuttavan BL-yhteyksissä, mm. Siikakankaasta joitain juttuja kylläkin. Paikkaa en tunnista. Miten päättelet tästä näkökulmasta, että kyseessä voisi olla BL-106 ?

Jussi Salminen

Mitä tällaiseen voisi oikein vastata? En ole ollut Blenheimin, saati sitten BL-106:n kyydissä, eikä iskä ole ollut lentäjä, enkä ole koskaan Duxfordissa edes käynyt, mutta tiedossani ei ole mitään syytä miksei Blenheimillä olisi voinut laskeutua Parolaan. Onko sinun tiedossasi?

BL-106 oli yksi pitkäikäisimmistä Blenheimeistä ilmavoimissa ja maisema muistuttaa eniten Parolan maisemaa, tässä pääasialliset syyt.

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Laukkanen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jormalle tiedoksi, löytyy kyllä BL-106:n kone(päivä)kirjan kaikki sivut kuvina. Kirjasta ei kuitenkaan saa apuja tähän asiaan, sillä siitä ei selviä mistä kone kulloinkin on lähtenyt ja mihin laskeutunut. Eikä selviä koneen miehistökään!

Britit olisivat halunneet tämän BL:n ilmailumuseoonsa 1950-luvun lopussa, mutta sitäpä ei heille myyty. Sen sijaan se myytiin jälleenkäsittelyä varten Toiminimi Yrjö Forss´ille 21.4.1959.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä Bl-106 kiinnosti aikoinaan sattuneesta syystä. Näin osan tämän koneen historiaa Isä-Villen lentopäiväkirjoista. Hän aloitti Talvisodan BL-106.lla

& jatkoi BL-117.lla. 106.sen nimi oli Kaarina. Jälkimmäisen Pohjan-Akka. Loppuvaiheista mulla on sama tieto kuin Raimolla.  Jäljet päättyivät Forrssille.

~15v sitten näin sattumoisin kyselyn Peltiheikin pyöristä, jotka olivat löytyneet Inkerioisista (?) pihavarastosta perunkirjoituksen yhteydessä. Saattoivat

olla BL-106.n pyörät. Noista viime vuosista en aikoinaan löytänyt juuri mitään: Sitä lienee käyttetty satunnaisesti eri aselajien yhteisharjoituksissa & kouluttuksessa. Tietoa löytyy vähän tai ei ollenkaan. Noihin aikoihin nämä jutut eivät kiinnostaneen juuri ketään.

 

PS Alkuperäinen BL-106 särkyi Kauhavalla. Korjatuista & uusista osista koottu kone sai tunnuksen Bl-106. Ko. episodista on muistaakseni  tietoa Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä.

 

Jussi Salminen

Muokattu: , käyttäjä: Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sanoisinpa, että kuva voi hyvinkin olla Parolasta. Taustalla olisi Tarkan mäen taloja ja vasemmalla nyk. Pyhän tien varressa olleita leiriparakkeja.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuosina 1937 - 1957 oli Blenheimejä Suomen Ilmavoimilla käytössä kaikkiaan 97 kpl., tunnuksilla BL-104 - 190, 196 - 205. Marraskuussa 1937 vastaanotetun "BL-106" Blenheimin lennot päättyivät kuvan lumipenkkaan Rovaniemen lentokentällä 20.3.1957. Koneen kokonaislentoajaksi tuli 2005,40 tuntia, joka on aika huikea kaula toiseksi eniten lentäneeseen Blennuun, BL-197, joka jäi 1137,10 tuntiin.

Kansallisarkisto 

IMG_4738.JPG

IMG_4739.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huikea kaula ?

Noin paperilla. Faktaa on se, että tunnuksella B-106  lensi kaksi eri konetta. Filtonissa rakennettu alkuperäinen särkyi Kauhavalla. Kunnostetussa

samalla tunnuksella lentäneessä koneessa ei ollut montaakaan, jos yhtään alkuperäistä osaa (ref. Jukka Raunio). Lisenssimaksujen säästämiseksi

korjatussa koneessa käytettiin alkuperäisen tunnuksia BL-106 . Tunnukset lensivät paperilla  ko. lentotuntimäärät.  Koneiden osat ilmeisesti eivät.

Jussi Salminen

Muokattu: , käyttäjä: Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään