Pauli Hankonen

Viidakkotemppeli 2017 (matkakertomus Kambodza - Thaimaa - Qatar)

7 viestiä aiheessa

Teen nyt matkakertomuksen vastoin ylläpidon ohjeita tänne enkä albumin puolelle, koska albumin puolella ei ole mahdollisuutta rakentaa matkakertomusta järkevästi luettavaksi blogityyppisesti, joka taas on minun mielestäni parempi formaatti matkakertomukselle kuin albumien kuvien selailu.

Keväällä piti saada taas kerättyä vähän lisää maita ja lentopisteitä ja kun Qatar Airways möi Berliinistä Phukettiin Full fare -turistilippua hinnoitteluvirheellä n. 320 EUR, niin pitihän se takertua siihen. Phuketista matka jatkui Kambodzaan Siem Reapiin jossa tietysti kohteena oli satumainen Angkor Watin viidakkokaupunki. Paluumatkalla poikettiin vielä Qatarissa vuorokauden verran hakemassa siitä maa nro 103.

Lennot hoituivat pitkälti oneworld alliansin kyydissä, mutta Aasian paikalliset lennot mentiin paikallisilla yhtiöillä.

HEL-TXL Finnair Airbus A319-112 OH-LVI
TXL-DOH Qatar Airways Airbus A330-302 A7-AEO
DOH-HKT Qatar Airways Airbus A330-202 A7-ACE
HKT-BKK Thai Airways International Airbus A330-322 HS-TEL
BKK-REP Bangkok Airways ATR 72-500 HS-PGB
REP-HKT Thai AirAsia Airbus A320-214 HS-BBA
HKT-DOH Qatar Airways Boeing 777-3DZ(ER) A7-BAT
DOH-TXL Qatar Airways Airbus A330-302 A7-AEF
TXL-HEL Finnair Airbus A321-211 OH-LZB

map.gif.c7d7c9800542684a6fcf31f2f9ccba19.gif

Kuten aina kotimaisella, niin tämäkin matka alkoi mustikkamehulla.IMG_7417_800.jpg.451908f2186015ca8ac7ad4630165d92.jpg

 

Lähestyminen Tegeliin tuo Berliinin lähiöt näkyviin.

IMG_7421_800.jpg.d801925a56986de2eb9c5770a1338c17.jpg

 

Tegelin liikennettä.

IMG_7423_800.jpg.0a0eaac8ecececa601bbe1e5669714d6.jpg

 

Ja parkkiin ulkoriviin, vieressä Air Berlin Boeing 737-86J(WL) D-ABMV.

IMG_7424_800.jpg.7ae6f6064a99f6211e4f9ac072105a3a.jpg

 

Vahvistusta British Airwaysin loungessa ennen Qatarin turistikärsimystä. Saksalaista olutta liittouneiden piikkiin :laugh:

IMG_125910_800.jpg.55e0225cff1cf4e8b90a86577d981c80.jpg

 

Katoavia aiheita, Alitalia ja Tegel. Kumpi lopulta lopettaakaan aikaisemmin..

IMG_7429_800.jpg.5babdf1b8efab354cac9e55383b3dcdb.jpg

 

Nousukiidon aikana bongattu Hecules. Luultavasti Egypt Air Force Lockheed C-130 Hercules SU-BEX.

IMG_7432_800.jpg.5ccdd0ce5e0181b7b4181fa5bf34b4b5.jpgIMG_7433_800.jpg.8be895bd42d2fa981ff1f37ef0ab882d.jpg

 

Voi, voi, voi... Tämä on viiden tähden lentoyhtiön jalkatila. Qatarilla on kaikissa A330-300 koneissaan turistissa tällaiset Rodoksen kolossin kokoiset IFE-boksit. En nyt lähtisi jakamaan pisteitä tästä. (Skytrax arviot taidetaan ostaa tähänkin yhtiöön ruskeilla kirjekuorilla :P)

IMG_7435_800.jpg.25c3102463baa7a21b16385c3296872a.jpg

Tarjoilu ihan jees, mutta ei mitään värisyttävää.

IMG_7437_800.jpg.6d54322e24b5137bfddef92389060e8c.jpg

Tunnelmia vajaa kymmenvuotiaan Airbusin turistista.

IMG_7444_800.jpg.d6131da595905bf1e5e12bbfb78184e0.jpg

Vähän ennen laskua Dohaan tarjoiltiin vielä kahvia/teetä ja ylimakea leivos.

IMG_7438_800.jpg.941851a87faa66a4d1858635fca456f2.jpg

Yöllä Dohaan.

IMG_7445_800.jpg.62b691d2b1e3826b1074f5b9626aeec2.jpg

Vaikka taskusta löytyy allianssin safiirikortti, ei Dohassa ole asiaa Qatarin parempiin loungeihin (Al Mourjan ja Al Safwa) jos ei lennä heidän omassa busineksessa tai Firstissä. Niinpä koneenvaihdon ajaksi oli tyytyminen nihkeään Qatar Airways Business Class Loungeen jonka voisi arvioida tasolle "on siellä mielummin kuin turpaansa ottaa".

IMG_7446_800.jpg.0b96202e0369b61e924de96223167211.jpg

 

Se yö vaihtui aamuksi ja Valkobeisat siirtävät kyytiläisiä paikasta toiseen.

IMG_2778_800.jpg.e309272c8dca4b207e8702eadecc1ae3.jpg

 

Vähän Dohan liikennettä. Aluksi Gulf Air Airbus A320-214 A9C-AE.

IMG_2779_800.jpg.3e8b6674a30f0284fa4c58d9058d93d8.jpg

 

LATAM Airlines Brasil Airbus A350-941 PR-XTE on liisattu Qatarille ja se on nyttemin rekisteröity tunnukselle A7-AMC.

IMG_2780_800.jpg.692e8d8eb2d84e1a0a3f121d68582b82.jpg

 

Qatar Airways Airbus A321-231 A7-ADT.

IMG_2782_800.jpg.8cf5a07d9bdfc4ddf1ce0e621347012f.jpg

Qatar Airways Airbus A320-232 A7-AHO onewold spesiaali.

IMG_2784_800.jpg.a7255422e038e8dadd964e29270c5e1f.jpg

Tälle kuuden tunnin lennolle Dohasta Phuketiin Al Baker oli päättänyt jakaa turistiluokkaan amenity kitin. Plussaa siitä.

IMG_7447_800.jpg.ae369acdbd896dcfffee82980ba9e3b9.jpgIMG_7448_800.jpg.0c895dc58ef568c0140d81a052a56ea9.jpg

Ei niin erikoinen aamiainen hyvin väsähtäneellä kananakilla. Mua on noin niinkuin yleisellä tasolla alkanut vuosien varrella tympimään nämä turistin aamiaiset yhtiöstä riippumatta. Yleensä ne ovat mauttomia tai pahaa, eikä tämäkään annos tehnyt poikkeusta asiaan.

IMG_7450_800.jpg.c5b8b68ac76a62017e581a4c9c908ed5.jpg

Qatarin A330-200 koneen tunnelmia. Vaikka nämä ovat vanhempia koneita, kuin yhtiön -300 sarjalaiset niin näissä on eri tuolit (uudemmat) ja turistissakin on mukava istua. Myös viihdejärjestelmä on päivitetty ja se on varsin toimiva laitos.

IMG_7453_800.jpg.5f8ec0933099c13ee667216cd8d85f6a.jpg

Vielä hiukopalaa ennen laskua. Jotain outoa piirasta.

IMG_7451_800.jpg.ef45a9933fb59a5244dda22ddc9c4109.jpgIMG_7452_800.jpg.065fd95181e228f32a84adb002bb2076.jpg

Lähestyminen Phuketiin.

IMG_2787_800.jpg.6ae023908d27cdb5dc3a4670349fe3d7.jpgIMG_2788_800.jpg.58b60fc3c84733cc6e98562166b61e9b.jpg

 

Phuketissa yhdeksi yöksi lentokentän välittömässä läheisyydessä olevaan hotelliin nukkumaan ja lataamaan akkuja. Seuraavana aamuna kentälle jatkamaan matkaa kohti Kambodzaa Bangkokin kautta. Ensimmäinen legi HKT-BKK lennettiin Thai Airways International Airbus A330-322 HS-TEL kyydillä.

IMG_7461_800.jpg.1b7f58f1a8f04f23447ad042f91b9c8b.jpg

 

Viereisellä portilla seisoi Nok Air Boeing 737-83N(WL) HS-DBE.

IMG_7462_800.jpg.4a617fa75362eeb742d99db69dc586e1.jpg

 

Jengiä tornin terassilla spottailemassa.

IMG_2797_800.jpg.b3482b57e9f33478525ce7d60f2aa657.jpg

 

Phuket International Airport (IATA: HKT, ICAO: VTSP)

IMG_2799_800.jpg.1ae29d128fb8a579f8763db12a620fa8.jpg

 

Thai Airways tajoili pienen hiukopalan tällä lyhyellä lennolla. Kultainen pahvirasia oli extraa, sillä tuona päivänä vietettiin Songkrania (Thaimaalainen uusi vuosi). Sisältä paljastui vähintäänkin erikoisen makuinen jälkkäri, joka jäi kyllä tämän rivin länkkäreiltä syömättä :laugh:

IMG_7465_800.jpg.a614b299d8d87836edbfb3cef9090fc6.jpgIMG_7466_800.jpg.ff703ad24b93b91ed9907bcbb3e90187.jpg

 

Thain pirteän värinen kabiini.

IMG_7467_800.jpg.7a2f6e68ab18f96975f8970a68a471a3.jpg

 

Bangkok Suvarnabhumi Airport (IATA: BKK, ICAO: VTBS)

IMG_2801_800.jpg.28baa12216c47770e430661dfa6b3f21.jpg

 

Bangkokista siirryttiin Kambodzaan Bangkok Airwaysin ATR 72-500 koneella.

IMG_7472_800.jpg.73936d175c3cecd3481cc6c7c8e2f462.jpgIMG_7475_800.jpg.52cbdcb860a91f0347481a2c5d2a3776.jpg

 

Bangkok Airways kutsuu konseptiaan "Boutique Airline" -sloganilla ja sitä se myös on. En ole vielä joutunut pettymään tämän yhtiön kyyteihin, eikä tämäkään lento tehnyt poikkeusta. Noin tunnin mittaisella lennolla tarjoiltiin maukas kylmä annos.

IMG_7480_800.jpg.0261f5e70a4af832fb84caa92a3b430d.jpg

 

Tarjoilu käynnissä ATR:n matkatessa kohti Siem Reapia.

IMG_7477_800.jpg.eb951d37d2be94674bd402e6f151c06b.jpg

 

Bangkok Airways ATR 72-500 HS-PGB Siem Repissä.

IMG_7488_800.jpg.72610703c89a484fa8c09bb8687b4304.jpg

 

Taxi hotellille Kambodzalaisittain.

IMG_7489_800.jpg.8eb4078194e569047f99cbed2800d9ad.jpg

 

Muutama kuva Siem Repistä ja Angkor Watista. Asustelimme Siem Repissä Riversoul Residencessä. Mukava pikku hotelli jota kehtaa suositella muillekin jos tuonne päin maailmaa sattuu eksymään. Malliksi aamiaiselta Eggs Bendict. Ikean astiat toki.

IMG_7502_800.jpg.0213c80899c04e0dbc3b42079bf7c787.jpg

 

Tunnelmia Angkor Watin temppeleistä.

IMG_2878_800.jpg.33155d2d57f039b9b6b5fa3ec8170efe.jpgIMG_2863_800.jpg.a27d269c2a6503885208a43f942f4d18.jpgIMG_2885_800.jpg.3b917f4f9ecdec6eed40776226558473.jpgIMG_2892_800.jpg.9a7a0f408969d5995c630a375a2cae1f.jpgIMG_2900_800.jpg.21b569beba6ca5d1b41b45f6136ba935.jpgIMG_2904_800.jpg.f79a8d977f37c29a1e492e9470672862.jpgIMG_2910_800.jpg.b7a37633698827a9415945b62cf26fbe.jpgIMG_2935_800.jpg.5844593be3e86078ce76eca02444c73e.jpgIMG_2953_800.jpg.b3dcdc44af7e249adedb1e2e8dac9923.jpgIMG_2924_800.jpg.022eb3e2c141a348275c8e54ab88aa4b.jpgIMG_2986_800.jpg.f97070c010f6a0be7d437582d3d0cb1b.jpgIMG_2978_800.jpg.f77786a78be525549c9ad495778feb87.jpg

 

Kun mehiläiset ja muurahaisetkin tuli nähtyä, niin homma on siinä!

Illaliseksi hyönteisiä.

IMG_20170416_203725_800.jpg.ccad493ed239dba1caa8069d176227e1.jpgIMG_20170416_203815_800.jpg.f34867af1f82c3d665650347e1934236.jpg

 

Takaisin Eurooppaan.

IMG_7531_800.jpg.91a37f4ab4b1651fdd50bf3e0d78f5e6.jpg

 

Siem Repistä Phuketiin Thai AirAsia Airbus A320-214 HS-BBA siivillä.

IMG_3045_800.jpg.d6ff568437e6de7049338604a08bf4ec.jpg

 

Sky Angkor Airlines Airbus A320-214 XU-706. Kuvassa kaksi kolmasosaa yhtiön laivastosta.IMG_3049_800.jpg.2ad3c9953dffe1476172ac288ed9ac9d.jpg

 

Cambodia Angkor Air Airbus A320-232(WL) XU-356.

IMG_3053_800.jpg.0bc42b6e34bbb2b2c7e7a6e30adb82be.jpg

 

Eurocopter 130T2 XU-502 ja takana joku toinenkin pyöriväsiipinen. Näillä pääsee katselemaan Angkoria yläilmoista. Ei olisi ollut edes mitenkään överisti pahan hintaista, mutta jätettiin silti väliin.

IMG_3054_800.jpg.b28b1a6ab8b835d1f018da1c815fb2f2.jpg

 

Melkoisen tyhjänä lensi tämä Thai AirAsian vuoro Siem Reapista Phuketiin.

IMG_3059_800.jpg.d1853cff59512f48777f19bb4e3b8cc1.jpg

 

Viime syksyn kokemuksista Cebulla (hyvä) ja Scootilla (huono) innostuneena tilasin tälle lennolle etukäteen aterian. HIntaa tällä taisi olla muutama euro ja kyllä tässä sai hyvin vastinetta rahalle. Vähän vihreää olisi voinut joukkoon laittaa, mutta eipä tämä mitään tosiaan maksanutkaan. Menee listalla Cebun alle, mutta kirkkaasti Scootin yläpuolelle.

IMG_7536_800.jpg.6cdc7cf7138e959ea4c0c82cf05550ed.jpgIMG_7537_800.jpg.c3efbbbc9208cdbfed225e078afe499d.jpg

 

Vielä kerran tämän reissun aikana lasku Phuketiin.

IMG_3062_800.jpg.96d7439770050990861e1c2caea1931a.jpg

 

Mikäs se siellä? Kun varasin menolentoa HKT-BKK Thailta, ei sille päivälle ollut yhtään jumbovuoroa tarjolla. Nyt niitä oli tietenkin kaksin kapalein kentällä kun matkasuunta on toisaalle. Etualalla Thai Airways International Boeing 747-4D7 HS-TGF.

IMG_3064_800.jpg.df6c691b83ee396b49196538d09b2da2.jpg

 

Seuraavaksi kohti Dohaa Qatarin pitkällä triplalla. Kultamies kiirehtii priority boardingin turvin ottamaan kuvat tyhjästä kabiinista ennen muiden asiakkaiden koneeseen rynnistämistä.

IMG_3143_800.jpg.4368986b9028724bcc5dc12e490b8bd2.jpg

 

Qatarin kananakki..

IMG_7546_800.jpg.39c68ac494158f578628e21c2c8bbb05.jpg

 

Ja erikoispiiras.. Tuo torttu vasemalla oli muistaakseni jopa ihan hyvää!

IMG_7550_800.jpg.47303f2c5841e508f209ecd8b1e51590.jpg

 

Aletaan saapua hiekkalaatikolle.

IMG_3153_800.jpg.12544fc56d0329306b491c2e68111cc1.jpg

 

Qatar Airways Cargo Airbus A330-243F A7-AFF.

IMG_3158_800.jpg.14cc8511ccd2e0c0e395668669db9f05.jpg

 

Tunnelmia Dohasta. Ei tämä nyt mikään Dubai ole, mutta tulihan käytyä.

IMG_3176_800.jpg.1ed04951beb85e4e89af1523a1bcfbf2.jpgIMG_3177_800.jpg.b4bea066e700121ab0c0da26ae1f6d0c.jpgIMG_3178_800.jpg.55c6f6a2fee5b07a262d22e7b3cab27f.jpgIMG_3183_800.jpg.f91590c05db3a8f60c2b4e0e9432d045.jpgIMG_3192_800.jpg.90bace0e1e70ecb9646f76aff2475764.jpg

 

Seuraavana päivänä matka jatkui kohti Berliiniä. Vähän lisää kuvia Dohan liikenteestä.

Qatar Airways Airbus A350-941 A7-ALD.

IMG_3193_800.jpg.efc0e32936addce3a4df5506dda2e290.jpg

 

Qatar Airways Boeing 787-8 Dreamliner A7-BCD.

IMG_3197_800.jpg.e34e1b363764d59a62f1aab22e717751.jpg

 

Al Maha Airways Airbus A320-214(WL) A7-LAE. Yhtiöstä piti tulla QR:n halpis, mutta useista aloittamisyrityksistä huolimatta se ei koskaan aloittanut ja nyt koko konsepti on jo wikipedian mukaan haudattu. Neljä näihin väreihin maalattua konetta lentävät flightradarin mukaan Qatarin omia reittejä.

IMG_3202_800.jpg.7f91fb1cfeec3469859c6eddbc4df39a.jpg

 

Qatarin isoja mörköjä.

IMG_3209_800.jpg.e06864f8dd6f76001a5cf0b0d5f656b0.jpg

 

Dohan pilvenpiirtäjiä.

IMG_3216_800.jpg.26ed93046e8bd5c52a4f06bb89e29d9b.jpg

 

Ja kananakki, kuinkas muutenkaan, brekkariksi..

IMG_7567_800.jpg.d82495cb5414b5a68e2a776e335f72c1.jpg

 

A330-300 koneen turistiluokan vanhat tuolit päivänvalossa. Eivät kyllä kestäisi päivänvaloa :laugh:

IMG_7564_800.jpg.fa08c08bb0ec015eb6e9e9c5f2ece134.jpg

 

Jollain tapaa mä kyllä arvostan sitä, että lipun ostaessa tietää mitä saa kun konsepti ei pahemmin vaihtele. Mysteeripiiras..

IMG_7570_800.jpg.357c29570741344fba5e070793fe3434.jpg

 

En ollutkaan aikaisemmin huomannut, että Tegelin kentän välittömässä läheisyydessä on tällainen pieni museon näköinen mesta. Pitää joskus yrittää keretä vierailla tuolla.

IMG_3219_800.jpg.d53a9ac76fddd39d717322296ceff5f6.jpg

 

Myös Qatar joutuu tyytymään ahtaalla Tegelillä ulkoparkkiin. Vieressä seisoi Rhein-Neckar Airin käytössä oleva MHS Aviation Dornier 328-110 D-CMHC.

IMG_3228_800.jpg.35fc4c6cf6096f1441c0005adef16e3b.jpg

 

Vähän lisää Tegelin liikennettä.

Air Baltic Boeing 737-33A(WL) YL-BBI.

IMG_3232_800.jpg.97e31d50898411de6e33138b744d7756.jpg

 

Rhein-Neckar Air Dornier 328-110 D-CIRJ.

IMG_3235_800.jpg.32cbb4ee9da98b8905b6570e3e81854a.jpg

 

Germanwings Airbus A319-112 D-AKNQ.

IMG_3237_800.jpg.3d1d07cc07c27e324c71a2eccc43b625.jpg

 

KLM Royal Dutch Airlines Boeing 737-7K2(WL) PH-BGD.

IMG_3239_800.jpg.8200e19e7a2bbc93d11a1939786dcd9e.jpg

 

Brussels Airlines Airbus A319-112 OO-SSH.

IMG_3242_800.jpg.2f26d2ed9c5e9b02e75a527f32be7ba1.jpg

 

Lufthansa Airbus A321-231 D-AISG.

IMG_3245_800.jpg.e200cfef237ee79ca8b5eb2f30eabea5.jpg

 

Ja illaksi kotiin Finnairin siivillä.

IMG_3249_800.jpg.3c2d0f1e7412383bfc5fc91b34e77647.jpg

 

Viimeiselle legille korotin matkustusluokan pisteillä businekseen.

IMG_7572_800.jpg.28c978bf4ad989b5036b8f6b9fd277c7.jpg

 

Qatar ei välttämättä ole niin huono, kuin joistain kommenteistani voisi ajatella, mutta aika happamasti mä niiden turistin tuotteeseen suhtaudun. Joku siinä vaan tökkii ja jotenkin siellä ei ole hyvä meinki.

Ja tämä tarina tosiaan nyt tuli "väärään" paikkaan vapaan keskustelun puolelle. Mutta en halua käyttää foorumin albumia tällaisen blogityyppisen matkakertomuksen julkaisuun. Jos tulevaisuudessa tuota albumin "matkakertomukset" osiota muokataan enenmmän tällaiseksi blogityyppiseksi, niin toki sinne mieluusti näitä teen. Mutta jos ylläpitoa ei kovasti kyrsi, niin toistaiseksi julkaisen matkakertoukset vaikka tänne ::)

Kiitos ja anteeksi.

 

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen
Typoja
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pauliin voi aina luottaa!

Minun pitää varmaan alkaa bongaamaan maita omalla rahalla koska Pauli saavuttaa koko ajan ja rako on enää viisitoista maata.

Rodney:cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen kertomus, kiitos, ja oikein helppo ja mukava on lukea näin eikä albumissa. Toivottavasti jatkossakin saadaan tähän vanhaan tyyliin kirjoitettuja kertomuksia. Nuo uudet aibumit eivät oikein iske meikäläiselle muutenkaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen kertomus jälleen kerran, kiitos. 

Lainaa

Illaliseksi hyönteisiä

Ilmeisesti hämähäkkejä ja skorpioneja? Miltä maistui? Olemme menossa perheen kanssa Kambodzaan joululomalla ja yleensä reissuissa maistellaan paikallisia erikoisuuksia. 

T:Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille kommenteista :) Yksi toinenkin matkakertomus loppukeväältä on jonossa, mutta kun on ollut tässä nyt muita kiireitä, niin en ole ehtinyt tehdä kuvia. Ehkä tässä kesän mittaan joudan kuitenkin sen saattamaan maailmaan.

8 tuntia sitten, Jukka Hemilä kirjoitti:

Mielenkiintoinen kertomus jälleen kerran, kiitos. 

Ilmeisesti hämähäkkejä ja skorpioneja? Miltä maistui? Olemme menossa perheen kanssa Kambodzaan joululomalla ja yleensä reissuissa maistellaan paikallisia erikoisuuksia. 

T:Jukka

Siinä toisessa annoksessa oli skorppareita, jotka eivät ole kovinkaan hyviä. Tosin ravintoloitsija kehui, että joku niistäkin tykkää. Mutta se toinen lautanen olikin herkkulautanen. Hämppärit ovat herkullisia, eikä ne muutkaan öttiäiset olleet pahaa. Siinä siis oli hämppäreiden lisäksi, silkkitoukkia, sirkkoja, heinäsirkkoja, iso vesilude ja joku kaveri jolle en osaa tässä nimeä kertoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä tarina! Tuli semmoset "kylmät" väreet kun huomasin skorpparihämppäripurilaisen, olis jäänyt meikäläiseltä syömättä. Oon ollu Siinain autiomaassa YK-töissä, ja siellä tuli skorpparit ja hämähäkit ikävän tutuiksi? Tämmönen matkakertomus on aina +10:n arvoinen.Kiitos, että päästään "siivellä" mukaan reissuun ;D.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään