Hannu Johansson

Utin ja Jyväskylän lähialueiden tiukempi säätely lennokkitoiminnassa

6 viestiä aiheessa

Mikäköhän voisi olla syy, että M1-32 lähtöisesti viranomainen on halunnut kieltää Jyväskylän ja Utin lähialueiden alapuolelta lennokkitoiminnan kokonaan, kun muissa Suomen kentillä se on maahan asti kielletty vain 5 km etäisyydellä kiitotiest? Utissahan kaiketi on aktiivista helikopteritoimintaa lähialueen alla, olisiko Jyväskylässäkin sama varautumisperuste Ilmavoimien aktiivisen lentokoulutustoiminnan takia? Tuo karkea 150 jalkaa alittava toiminta lienee melko vähäistä, mutta ehkä siihen on sitten haluttu varautua? 

 

Muokattu: , käyttäjä: Hannu Johansson

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähialueen alaraja on maan pinta, joten sen alapuolella tapahtuva ilmailu vaatii käytettäviltä ilma-aluksilta toistaiseksi (ainakin minulle) tuntemattomia ominaisuuksia.

Sakke

Muokattu: , käyttäjä: Sakari Kivistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

:lol: Oho. Sanavalinta piti tietysti olla - lähialueen alaosissa. 

Kovin syvällä lähialueen alapuolelle (SFC) ei dronea vielä ole tullut ajettua. Onneksi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

(...)Kauko-ohjatun ilma-aluksen lennättäminen lentoaseman läheisyydessä eli lähialueella (CTR, Control Zone ),
lentopaikan lentotiedotusvyöhykkeellä (FIZ, Flight Information  Zone) tai radiovyöhykkeellä (RMZ, Radio Mandatory Zone) on sallittua enintään 50 metrin korkeudella maan tai veden pinnasta, kun vaa kasuora etäisyys kiitotiestä on vähintään viisi kilometriä.
Mikäli on tarve lennättää lähempänä kiitotietä tai korkeammalla kuin 50 metriä edellä luetelluilla alueilla, lennätyksistä on sovittava erikseen ilmaliikennepalvelun tarjoajan kanssa.
Jyväskylän (EFJY) ja Utin (EFUT) lentoasemien lähialueella lennättämisestä on kuitenkin kaikissa tapauksissa sovittava erikseen ilmaliikennepalvelun tarjoajan kanssa.
Lisäksi EFHK CTR SOUTH alapuolisella alueella lennättämisestä on sovittava kaikissa tapauksissa Helsinki-Vantaan (EFHK) ilmaliikennepalvelun tarjoajan kanssa.(...)

Todennäköinen syy (oma arvaus): Utissa on käsittääkseni helikpoteritoiminta joka voi olla matalampi kuin 50m vaikka etäisyys on yli 5km. Jyväslylästä en osa sanoa. Ja Malmi sijaitsee EFHK CTR SOUTH in alla (sielläkin helikopteritoiminta).

EDIT: ja kuten tekstissä sanotaan: "sovittava erikseen" (joka on eri asia kuin "on kielletty")

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
tarkennus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hyvä kysymys itselleni tulossa kopteri lennokki ja asun myllykoskella.eli tuon mukaan en saa laillsesti lennätää lennokkia myllykosken alueella?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jouni Haimille. Opiskeleppa tästä allaolevan linkin Utin näkölähestymiskartasta (EFUT VAC), asutko Utin lähialueella eli katkoviivoilla esitetyn "laatikon" sisällä. Raja kulkee Myllykosken taajaman eteläreunalla. Esimerkiksi Ummeljoen lentopaikka on lähilueen sisällä ja Wredeby ulkopuolella.

https://www.ais.fi/ais/aip/fi/index.htm

Jos aiot lennättää tuon lähialueen sisällä, niin soita lennonjohtoon Utin lennnonjohdon aukioloaikoina (arkisin noin ns. virka-aikana, viikonloppuisin aika harvoin aukioloja)  sopiaksesi ajan ja paikan lennätykselle. Puhelin ilmailukäsikirjan mukaan: EFUT ATS/AIS  +358 5 340 8320

Utin lennonjohdon toiminta-aikojen ulkopuolella ota yhteys aluelennonjohtoon. Sopiva numero voisi olla aluelennonjohdon VFR-valvonta: p. 03 286 5172

Jos lennätät kotipaikkakunnallasi tuon lähialueen (katkoviiva kartassa) ulkopuolella, niin voit lennättää ns. vapaasti, kunhan lennokkisi ei ylitä 150 metrin korkeutta. Lelulennokit on sitten erikseen, niillähän toimitaan puiden latvojen alapuolella.

   Trafin juttua asiasta mm.tässä:
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään