Seppo Kohonen

OF->EF

14 viestiä aiheessa

Tuossa Blenheim-ketjussa mainitaan Parolan kentän 50-luvun tunnuksena OFPA. OFHF lienee Malmi? (HF=Helsingfors?)

Missä vaiheessa kenttien tunnukset ovat muuttuneet EF-alkuisiksi?

Edit: linkki mainittuun ketjuun

 

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Googlaillessa on selvinnyt, että, että lentokoneiden rekisteritunnusten OH- on tullut käyttöön 1931. Kenttätunnukset OFxx ilmeisesti tulivat samaan aikaan.

ICAO perustettiin 1947. Pian tämän jälkeen kirjain E allokoitiin pohjois-Euroopalle ja O siirtyi lähi-idän kentille (O="Ouest"?).Näyttäisi siltä, että vanhat koodit vaihdettiin Suomessakin E-alkuisiksi joskus 1954-56 tienoilla. Koneiden rekisteritunnuksissa O kuitenkin säilyi.

Olisiko Helsinki-Vantaa ollut kuitenkin alusta alkaen EFHK vai sittenkin OFHK?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin tätä asiaa miettineeksi vasta kun näin alkuperäisen kysymyksen ja muutama päivä sitten juolahti mieleen sama ajatus kuin toisessa postauksessasi. Kun 1927 määriteltiin radioasemien kansallisuustunnukset The International Radiotelegraph Conventionissa (nykyisen ITU:n edeltäjä ymmärtääkseni) Washingtonissa, sai Suomi sarjan OFA-OJZ. Uudet kutsut piti ottaa käyttöön 1928, mutta Suomessa tämä tapahtui jostakin syystä vasta toukokuussa 1931. Se mitä nykyisin sanotaan ilma-aluksen rekisteritunnukseksi, on ollut alun perin siis ilma-aluksen radioaseman kutsu.

En ole aiemmin hoksannut yhdistää tätä, että OF oli tullut tätä kautta lentokenttien tunnukseksi (= lentokentän radioaseman tunnukseksi). Koska nykyisin ICAO päättää näiden kutsujen allokoinnista, on tunnusten vaihtuminen on saatettu määritellä jopa 1947, kun ICAOta perustettiin. Suomi liittyi ICAOn jäseneksi tosin vasta 1949.

Veikeästi tässä mainitaan nimenomaan Suomi esimerkkinä: https://en.wikipedia.org/wiki/International_Civil_Aviation_Organization_airport_code#History

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheesta on keskusteltu täällä aikaisemmin:

Eli kesällä 1950 oli vielä OFXX käytössä ja itsellä on sellainen käsitys, että esimerkiksi Oulun lentoasema oli käyttöönottovuoden kesällä 1953 jo EFOU...

Markku 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silmäilin tuossa Alakulpin "Lapin ilmailuhistoria II"ta ja siellä on mm. sivulla 111 Ivalon lentoaseman kartta: "Ilmailutietoja Ivalon lentoasema (OFIV) 11.7.1955...."

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienen kotiarkiston penkomisen myötä löytyi muutama valokopio Oulun lentoaseman lennonjohtopöytäkirjoista: Elokussa 1958 oli lähtö- / määräkentät merkitty OFOU, OFHK, OFJY, OFKI  jne. Vuotta myöhemmin eli elokuussa 1959 oli nykyinen EFOU, EFHK, EFJY, EFKI. merkintä käytössä....

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on Kauhavan Ilmasotakoulun vanhoja kenttäpäiväkirjoja vuosilta 1957 ja 1959. Vielä vuonna 1957 käytettiin OF-tunnusta ja ainakin elokuussa 1959 oli jo EF-tunnus käytössä, alkuvuoden kirjoja minulla ei ole. Eli kyllä se vaihtuminen on tapahtunut juuri vuonna 1959.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostakin syystä minulla on vanhassa lentopäiväkirjassani vielä 60-luvun alussa vaihdellen merkintöjä OFNU tai Nummela, OFHV tai Hyvinkää, jolloin esimerkiksi EFHF ja EFHK etc olivat säännönmukaisesti käytössä. Muistanko väärin, että tämän EF-tunnuksen saivat aluksi vain suuret lentoasemat ja pienemmät joskus myöhemmin, vai perustuiko käyttämäni merkintätapa vain tietämättömyyteni tai muuhun vastaavaan?

OJ

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jossakin arkistojen syövereissä varmastikkin lymyää se Kulkulaitosten ja yleisten töiden ministeriön ilmailutoimiston tms.tahon paimenkirje lentoasemille tämän ICAO-koodin saattamiseksi oikealle tolalle...?

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Voisiko olla, että muutos olisi tullut voimaan 1.1.1959?

Sinänsähän tuo EF on ihan loogisesti "Europe, Finland", kuten muillakin Euroopan mailla vastaavasti.

https://en.wikipedia.org/wiki/International_Civil_Aviation_Organization_airport_code#/media/File:ICAO-countries.png

Ei kaikilla Europaan mailla ole ensimmäisenä kirjaimena E vaan aika monella maalla on L (esim. LF - Ranska, LS - Sveitsi, LE - Espanja). ICAO:n alueet löytyvät selkeämmin tästä kartasta https://en.wikipedia.org/wiki/International_Civil_Aviation_Organization_airport_code#/media/File:ICAO_FirstLetter.svg

Muokattu: , käyttäjä: Harri Koskinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osmo, katselin uudestaan noita Kauhavan vuoden 1959 päiväkirjoja, sekä 1960-luvun alusta. OF-merkintöjä ei enää 1959 näy, vaan esim. Kauhava on EFKA. Lisäksi on lentoja seuraaville kentille: EFJY, EFOU, EFHF, EHKU, EFTA. Lisäksi on suunnistuslentoja esim. tyyliin EFKA-Kivijärvi-Kruununkylä-EFKA tai EFKA-Laajalahti-Lestijärvi-EFKA. Kruununkylä tai Kokkola tarkoittaa vielä tuolloin Laajalahden kenttää, erilaisia kirjoitusvariaatioita löytyy riippuen lennon kirjoittajasta. Samoin esim. Kauhajoki mainitaan vain nimellä. Voi hyvinkin olla, että isommat lentoasemat saivat tuon EF-statuksen ensin kuten arvelet, ja pienemmät "korpikentät" vasta myöhemmin. Joskin esim. Laajalahden kentällä oli vielä 1947 voimassa virallinen OFKK-tunnus.

Enempää en irti saanut noista päiväkirjamerkinnöistä.

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3.7.2017 at 17.28, Jouni Laukkanen kirjoitti:

Tulin tätä asiaa miettineeksi vasta kun näin alkuperäisen kysymyksen ja muutama päivä sitten juolahti mieleen sama ajatus kuin toisessa postauksessasi. Kun 1927 määriteltiin radioasemien kansallisuustunnukset The International Radiotelegraph Conventionissa (nykyisen ITU:n edeltäjä ymmärtääkseni) Washingtonissa, sai Suomi sarjan OFA-OJZ. Uudet kutsut piti ottaa käyttöön 1928, mutta Suomessa tämä tapahtui jostakin syystä vasta toukokuussa 1931. Se mitä nykyisin sanotaan ilma-aluksen rekisteritunnukseksi, on ollut alun perin siis ilma-aluksen radioaseman kutsu.

No niin, asiat alkavat liittyä toisiinsa. Jos historia ketä kiinnostaa, niin tuon kyseisen konventin päätösasiakirja löytyy täältä:

http://search.itu.int/history/HistoryDigitalCollectionDocLibrary/5.20.61.en.100.pdf

Tossa sopimuksessa määritellään juurikin tunnukset OHA-OHZ liikkuville ja kiinteille sekä kokeellisille (=amatööri) radioasemille. (Sivu 68) e

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään