Juha Forselius

Osatunnistusta Ju-88 A-4 G2 + BH

15 viestiä aiheessa

Oheiset osat ovat lähtöisin Inarin ja Ivalon välistä Lentokonelammelta ja ne on tuotu sieltä joskus 1970-luvun alkupuolella. Lammelle oli tullut 19.10.1944 saksalaisten oman ilmatorjunnan alasampuma Junkers Ju-88 A-4/Trop, G2 + BH,  WNr.140556. 

Linkki: https://www.flightforum.fi/topic/27465-saariselälle-pudonneita-sotilaskoneita/#comment-674146
Linkki: https://ktsorens.tihlde.org/flyvrak/lentokonelampi.html
Linkki: http://www.metsastys-kalastus.com/artikkelit/lapin_romukasat1.html

Tunnistaisiko kukaan, mitä kyseiset osat ovat? Minulla ei ole sen enempää tietoa kuin että ne ovat tuolta putoamispaikalta peräisin, joten todennäköisesti ne ovat kyseisen Ju-88:n osia. Jonkinlaisilta mittarikoteloilta nuo mielestäni vaikuttavat. 

Jussi

91_osat.jpg

92_osat.jpg

93_osa.jpg

94_osa.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset, Ari! Kyllä osa on varmaankin tuo katkaisin.

Mikähän toinen osa on - voisiko se olla jostain muualta kuin ohjaamon sisältä? Paksua alumiinia siinä on käytetty.

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä muutama kuva toistaiseksi tuntemattomasta indikaattorista tai mikä laite onkaan - joka tapauksessa näyttää siltä, että viisarin asento muuttuu mekaanisesti. Tuo liitin ei mun silmään näytä sähköliittimeltä eikä ehkä pneumaattiselta tai hydrauliselta joten voisiko se olla mekaaninen (pyörivä mekaaninen välitys)? Itse näytön asteikko siinä on aika lyhyt.

Mittasin kotelon seinämäpaksuuden, se on noin 7 mm.

Jussi

z1.jpg

z2.jpg

z3.jpg

z4.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisiko olla että tämä toinen osa on enemmän mekaaninen osa kuin sähkölaitteeeseen kuuluva osa. Joku työntotankko tms.? Tanko on ilmeisesti (toiseksi viimeisessä kuvassa) väännetty 90 astetta. Liittyykö ehkä trimmamiseen/laippoihin/korkeus/sivuperäsimen kalibrointiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavasti toinen osa on kuten Armin yllä kirjoittaa eli laitteen takana oleva tanko lie vääntynyt. 

Viittaako tuo laitteen vaaleanvihreä väritys jonhonkin kokonaisuuteen tai alueeseen Junkersissa?

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämmöseen aparaattiin törmäsin selattuani saksalaisia tokumentteja. Ko. keksintö liittyy (käsittääkseni) automaattiseen suunnanpitojärjestelmään. Se poikkeuttaa sivuperäsintä sitä mukaa kun kone poikkeaa halutusta kurssista.

Arska

koppa1.jpg

koppa.jpg

Siemens-LGW Kurssteurerung.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos sinulla oma "Ju-kasi-kasi" tallissa vai miten tuota tietoa noin löytyy?

Kyllä tuo on sama kappaleen osa. Missähän päin Junnua tuo laite sijaitsee?

Kiitokset taas sinulle Ari.

Jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatkanpa vanhaa ketjua - löytyykö tästä Junkers 88 A-4 "G2 + BH" -yksilöstä valokuvia tai piirroksia siltä ajalta, kun se oli Suomessa?

jussi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaverini Kaitsu lähetti viestin koskien "G2 + BH" kuvaa tai piirrosta - siteerataanpa tässä: 

"Sattumalta lueskelin juuri Hannu Valtosen kirjaa Lapin Lentokoneenhylyt.
Siellä on sivulla 193 piirros koneesta  JU 88 A-4  G2 + BH.  Ivalo 19.10.1944."
 
Kirjassa on mv-piirros kyseisen Junkersin vasemmalta puolelta - löytyisikö vielä lisää kuva-aineistoa?
 
EDIT (2022-03-19): tästä Junkersista on tarkoitus tehdä 1:72 pienoismalli ja sitä varten kyselin kuvia tai piirustuksia itse koneesta ja sen maalauskaaviosta ja mahdollisista merkinnoistä. 
 
jussi
Muokattu: , käyttäjä: Juha Forselius
Täydennys tekstiin.
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään