Teo Pelho

Uusi sähkökäyttoinen syöttoliikennekone Israelista

14 viestiä aiheessa

Amerikkalainen alueellinen lentoyhtiö Cape Air on tilannut ensimmäisen Eviationin sähkökäyttöisen koneen, jonka nimeksi on annettu Alice. Kone pystyy Eviationin mukaan kuljettamaan 9 matkustajaa 1000 km matkan yhdellä latauksella. Akku painaa näköjään peräti 3700 kg.

Lainaa

Alice, an all-electric passenger aircraft being created by Israeli startup Eviation, has not yet been certified by the US Federal Aviation Administration (FAA), but Massachusetts-based regional carrier Cape Air (9K, Hyannis) has announced the first order for it.

The three-engine, battery-powered aircraft will have a 1000km range on a single charge and will be delivered to Cape Air in 2022, Lior Zivan, Eviation’s chief technical officer, told IEEE Spectrum, a New York-based magazine issued by the Institute of Electrical and Electronics Engineers. The 900-kilowatt-hour (kWH) lithium-ion battery is being manufactured by South Korea's Kokam Battery.

Alice “makes sense for us because we are a short-haul carrier,” said Trish Lorino, Cape Air's vice president of marketing. “Short-haul routes ‘in our backyard’ such as Nantucket, Martha's Vineyard, and Provincetown would be the likely routes.”

https://www.ch-aviation.com/portal/news/80180-massachusetts-cape-air-orders-first-alice-electric-aircraft

https://en.wikipedia.org/wiki/Eviation_Alice

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhdysvalloissa oleva prototyyppi syttyi tuleen maassa tehdyssä testissä. Palokunta oli ilmeisesti seuraamassa testiä, tai ainakin pystyivät reagoimaan tulipaloon nopeasti. Ilmeisesti vahinkoja tuli kuitenkin etenkin sisätiloihin huomattavasti.

https://aviation-safety.net/wikibase/232418

https://www.flightglobal.com/air-transport/eviation-alice-prototype-damaged-by-electric-fire-in-arizona/136327.article

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eviation Alice on kokenut muodonmuutoksia traditionaalisen designin suuntaan. V-pyrstöstä on luovuttu ja siirrytty T-pyrstöön, ja siivenkärjissä olleet sähkömoottorit on nyt sijoitettu takarunkoon molemmille puolille runkoa, kuten useimmissa businessjeteissä. Tällä kuulemma helpotetaan pilottien siirtymistä tavallisista koneista Eviation Aliceen.

Lainaa

Newly published design drawings reveal significant changes from an earlier prototype, with a T-tail configuration replacing a V-tail. “We moved from a V-tail to a T-tail to optimize performance and handling and make it easy and reliable for pilots to seamlessly transition to flying the aircraft,” a company spokeswoman said.

Meanwhile, Alice’s two MagniX Magni650 electric motors have been relocated from the wingtips to a pylon mount on the aft fuselage. In May, MagniX delivered the first Magni650 motors to Eviation.

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2021-07-01/redesigned-eviation-alice-set-fly-later-year

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutoksilla varmaan helpotetaan ihan yleisestikin projektin onnistumista... edellinen kyhäelmähän todettiin siinä määrin utopistiseksi viritykseksi että se katsottiin parhaaksi polttaa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 Rahtiyhtiö DHL Express "tilaa" 12 Eviation Alicen rahtiversiota. Jotenkin koneen muodot eivät vaikuta rahtikoneelle optimaalisilta, mutta kai sinne pikkupaketteja sisään mahtuu. Joka tapauksessa saatiin nimet lehtiin ja huomioarvoa nostettua.

Lainaa

DHL Express orders 12 all-electric freighter aircraft

The integrator will be the first to commercially operate zero-emission cargo aircraft, aiming to set up an all-electric express network to lower Deutsche Post-DHL’s CO2 footprint. Newcomer Eviation, a visionary aviation firm founded in Israel and now based in the Seattle area, USA, is the freighter provider.

https://www.cargoforwarder.eu/2021/08/03/breaking-news-dhl-express-orders-12-all-electric-freighter-aircraft/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskahan näissä sähkölentokoneissa, -autoissa, -veneissä yms. päästään eroon käsitteestä "zero emissions" ja "päästötön"?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten, kun käsitteet eivät enää ole muodissa ;)

Muokattu: , käyttäjä: Juha Lampi
6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kaikki 8 minuuttia.

Toki, jostainhan se pitää aloittaa. En silti vielä pidättele henkeäni kaupallisen liikenteen aloittamisen suhteen. Jotenkin myös ymmärsin että kone on suunniteltu VFR-toimintaan tai että annetut speksit perustuvat sellaiseen.

-M-

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rungon muodossa on jotakin samaa kuin Me262:ssa.

Moottori-podit ovat todella kookkaat, kun niitä vertaa useimpien sähkölentokoneiden konseptipiirroksiin. Tuonne mahtuisi melkein perinteinen potkuriturbiini. Matkustamo / rahtitila on melko kapea, kun akut on sijoitettu ulkokylkiin.

Muokattu: , käyttäjä: Jari Kaskelin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eviation on keskeyttänyt Alicen kehittelyn ja irtisanonut suurimman osan henkilökunnasta. Yhtiö etsii "pitkän tähtäyksen strategisia partnereita", toisinsanoen rahaa,

Lainaa

Electric aircraft developer Eviation has laid off most of its staff and "paused" work on its Alice prototype. The company has confirmed an initial report by the Air Current that it had all but ceased operations at Arlington Airport in Washington State. In a statement the company said it was  “identifying the right long-term partnerships to help us make electric commercial regional flight a reality.”

Singapore-based Clermont Group is the majority owner and said it's still committed to the venture but needs "long-term strategic partners who share our vision and passion for building the future of flight.”

https://www.avweb.com/aviation-news/eviation-pauses-alice-development/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

USA on hyvin merkittävä ilmailumaa. USA vastustaa ainakin seuraavat 6 vuotta kaikkea mikä ei käytä fossiilista polttoaineitta, joten yritykset lopettavat viherpesun. Nyt ei ole trendikästä rahoittaa näitä pilvilinnojen rakentajia. Öljy-yhtiöiden ponnistelut ovat tuottaneet tulosta.

Eipä silti, on tuo kehitystyökin tehty väärässä järjestyksessä. Nyt poltetaan rahaa koneen runkoihin kun pitäisi tukea akkujen kehitystä. Sähkömoottorit lienevät jo nyt riittävän hyviä. Ilman hyvää sähkövarastoa ei vain ole kaupallista sähkökonetta.

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jari Kaskelin kirjoitti:

kehitystyökin tehty väärässä järjestyksessä. Nyt poltetaan rahaa koneen runkoihin kun pitäisi tukea akkujen kehitystä. Sähkömoottorit lienevät jo nyt riittävän hyviä. Ilman hyvää sähkövarastoa ei vain ole kaupallista sähkökonetta.

Olet Jari täsmälleen oikeassa.  Kun punnitsee puhelimen ennen latausta ja latauksen jälkeen, niin mitään eroa ei voi havaita. Elektronit ovat keveitä. Sellaisena niitä pitäisi säilyttää. Jotenkin samaan tapaan kuin kondensaattorissa. Sähkökemia painaa liikaa.

Miten toimisi suprajohtava rinnakkaisresonanssipiiri? Induktanssi ja kapasitanssi. Siinä se energia heiluisi edestakaisin ja sitä olisi helppo lisätä ja ottaa ulos.

Esa

Muokattu: , käyttäjä: Esa Karanko
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään