Juhani Aarre

Radiokutsu

2 viestiä aiheessa

Kuka määrittelee ja miten syntyy liikennekoneen radiokutsu?

Esim. pienet yhtiöt lentävät välillä ihan koneen rekisteri tunnuksella ja välillä taas yhtiön nimestä muodostuvalla kutsulla...?

Isot yhtiöt on kait vakiituneet aikojen kuluessa; finnair, scandinavian, aeroflot, etc..

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve,

Asia ei liity varsinaisesti mitenkään lentoyhtiön kokoon tai kutsun vakiintumiseen, mutta toki ensin tulleet ovat saaneet ensimmäisenä valita/ehdottaa kutsua itselleen. Esimerkiksi Malmilla toimivalla BF-Lennolla on (ainakin on ollut) ICAO-tunnus BKF ja sitä vastaava kutsu BAKERFLIGHT. Kutsua haetaan kansainväliseltä siviili-ilmailujärjestöltä (ICAO), ja myönnetyt kutsut on määritelty ICAO DOC 8585:ssa. Ko. asiakirjan listassa on operaattorin nimi, kolmikirjaiminen tunnus (esim. Finnairilla FIN) ja radiokutsu (esim. Finnairilla FINNAIR).

Tämän radiokutsun perään yhtiö määrittelee sitten itse lennolla käytettävän kutsun loppuosan. Se voi olla esimerkiksi lennon numero, mutta jos jälleen käytetään esimerkkinä Finnairia, niin kutsut on yritetty määritellä niin, että ne eivät helposti sekoittuisi muihin samaan aikaan samalla alueella olevien koneiden kutsuihin. Tämän vuoksi esimerkiksi juuri kohti Malagaa lähtenyt lento AY735 ei lennä tunnuksella FIN735, vaan FIN5AQ (FINNAIR 5AQ). Vakiokutsusta tietylle lennolle saadaan se etu, että lentosuunnitelmaa (toistuvaislentosuunnitelmaa) jättäessä ei tarvitse olla tietoa siitä, millä koneyksilöllä lento tullaan suorittamaan, koska lennon tunnukseksi ilmoitetaan tuo yhtiötunnus (esim. FIN5AQ), ja käytettävän koneen rekisteritunnus tulee vain lentosuunnitelman lisätietokenttään.

Listaa eri yhtiöiden kutsuista voi katsoa esimerkiksi Wikipediasta (toki listasta saattaa jotain puuttua, mutta icao doc 8585:tta ei ole saatavissa ilmaiseksi): https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_airline_codes

Wikipedian listassa on lisäksi IATA-tunnus, eli Finnairin tapauksessa AY. IATA on kansainvälinen ilmakuljetusliitto, ja IATA-tunnusta ei käytetä varsinaiseen lentotoimintaan, mutta sitä käytetään mm. lentojen markkinointiin, lippuihin, matkatavaroiden merkitsemiseen yms.

 

Hieman ohi aiheen voinee vielä mainita ICAOn ja IATAn roolit lentoasemien suhteen; niissä on jossain määrin samanlainen jako. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan ICAO-koodi on EFHK jota lentäjät käyttävät lentotoimintaan, kaupallisissa yhteyksissä käytetään IATA-koodia HEL.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään