Timo Hyvönen

Pelastuspalvelu / FPL

12 viestiä aiheessa

Hei,

lentosuunnitelma takaa lentäjille ja lentokoneille pelastuspalvelun, eli jos en sulje plaania, joku käy etsimässä ja vie turvaan.

Onko Suomessa koskaan tarvittu/käytetty pelastuspalvelua tositilanteessa? Myöhästyneitä sulkemisia toki on soiteltu perään varmaan lähes päivittäin, mutta onko joskus plaanin tehnyt lentokone joutunut hätään ja pelastuspalvelun kautta pelastettu?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En muista lähimenneisyydestä hyvää esimerkkiä plaanista käynnistetystä etsintätapauksesta, missä olisi henkiä pelastettu. Sen sijaan löytyy useita sellaisia esimerkkejä, joissa tekemättä jäänyt plaani on viivästyttänyt etsinnän saapumista paikalle mahdollisesti niin paljon, että henkiä ei ollut enää pelastettavissa. Selostuksissa ei aina kerrota selvästi, olisiko nopealla paikalle saapumiselle voitu jotain tehdä, mutta ainakin se mahdollisuus on plaanin puuttuessa menetetty. Esimerkkinä vaikka: http://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/ilmailuonnettomuuksientutkinta/tutkintaselostuksetvuosittain/ilmailu2012/l2012-03ultrakevyenlentokoneenonnettomuusraakkylassa11.4.2012.html.

Voisiko olla, että lentosuunnitelmalla suoritetut lennot ovat usein muutenkin paremmin valmisteltuja? Ja suurin osa onnettomuuksista tapahtuu lähdössä tai nousussa, jolloin paikalla on usein näkijöitä. Lennolla kadonneet plaanittomat tapaukset ovat usein johtaneet huonoon lopputulokseen, mm. juuri plaanin puuttumisesta johtuvan pelastuspalvelun viivästymisen takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, Jounin mainitsemassa tapauksessa plaani ei vaikuttanut lopputulokseen, tosin ei Rääkkylässäkään. Voi olla että plaanilennot suunnitellaan paremmin, mutta senhän tekee se sama ATK nykyään (Air Navigation Pro tai vastaava, Excel-OFP-laskuri tms.). 

Valitettavasti minusta tuntuu, ettei pelastuspalvelu ole koskaan "toiminut" eli että plaanillinen kone olisi joutunut onnettomuuteen ja hälytetty pelastuspalvelu olisi jotain pelastanut. Toisaalta näyttää myös siltä, ettei plaanittomilla lennoilla tapahtuneissa onnettomuuksissa olisi pelastuspalvelusta ollut mitään apua. 

Toivoisin olevani väärässä, vaikka en olekaan.

 

t :Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

https://www.lentoapuri.fi/ olisi muuten ihan silleen hyvä sillä ajatuksella, jonka Markku joskus heitti - sinne vaan omat lennot niin jos jotain käy, sieltä näkisi mikä se ajatus edes oli. Ei tartte aktivoida eikä päättää mutta lentoajatelma (ei suunnitelma koska se on Finavian virallinen järjestelmä jonne pitää soittaa ennen ja jälkeen) olisi tallessa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt ainakaan mulle ei aukea se, että minkä tulkinnasta on epäselvyyttä? Siis mitä Trafin tai Finavian pitäisi tulkita? Vaikka en tiedä mitä edes kysytään, niin haluan silti veikata oikeaa vastausta: se ei ole Trafi, eikä se ole Finavia, vaan se on ANS Finland. Siis jos kysymys liittyy jotenkin nykyisellään käytettäviin lentosuunnitelmiin Suomessa. Näillä pohjatiedoilla vastaus voi tosin olla vääräkin, sen verran arvailuksi meni kysymys :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo vähän epäselvähän tuo kysymys oli.

Siis mistä löytyisi tieto siitä, että lentosuunnitelman tehneen lentokoneen jouduttua todelliseen hätätilanteeseen pelastuspalvelu olisi toiminut onnistuneesti ja pelastanut tämän lentosuunnitelman tehneen mutta päättämättä jättäneen ilmailijan pulasta.

Selkeempi?

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa että ATK tekee. 

Muistelen, kuinka lukioaikana biologian tunnit kuluivat kalvosulkeisissa - jossa tieto opettajan kellastuneilta piirtoheitinkalvoilta siirtyi oppilaan vihkoon käymättä välillä aivoissa. 

 

Samalla tavoin nämä kuulemma fantastiset sovellukset, prooot ja demoooonit tekevät lentosuunnitelmia lentäjän puolesta ja sitten lentäjä vaan sillai lentelee ja seuraa näytöltä missä kulloinkin sijaitsee. 

Suorittamani gallupin mukaan KUKAAN ko ohjelmia käyttävä pilotti ei enää seuraa lennon edistymistä ja polttoaineen kulumista siten kuin olisi tarkoitus. Kun se aateekoo kerran hoitaa kaiken. 

Lennonopettajana olen enemmän kuin huolissani siitä miten pilotit sokeasti luottavat näihin kuluttajaelektroniikka-raudan päällä pyöriviin softiin  joissa ei ole mitään integriteetin valvontaa.  

Lopulta ei enää ole taitoa lennon suunnitteluun manuaalisesti -  kun perusteet ovat päässeet unohtumaan.

... vai olenko väärässä?

 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä on Peterillä aivan todellinen huoli. Omakohtaisesti olen kantapään kautta oppinut, että OFP pitää aina printata ja pilotilla pitää olla tieto minne suuntaan konetta viedään koneen instrumenteilla, eikä ainostaan tabletin kuluttajaohjelmilla.  Ne ovat erinomaisia apuvälineitä, mutta laitteiden rajoitteet on syytä tuntea. Kun tabletti tilttaa, niin lennon ei pidä katketa.

Mietin alkuperäistä kysymystäsi ja minulle herää kysymys mitä haittaa lentosuunnitelmasta on? En ole koskaan kokenut siitä mitään ongelmaa. Enkä näe mitään murhetta, että joku vähän katsoo perään, päinvastoin IFR-plaanilla on oikein vaivatonta lentää. Täällä etelässä nykyisin toki kännykät kuuluvat, mutta Suomessa on paljon hyvin autiota seutuja. Ajattelen sellaisen oletuksen, että kone piiputtaa ja teet onnistuneen pakkolaskun vaikkapa Raunuan soille, mutta A) kännykällä ei ole kenttää tai B) sen verran loukkaat itseäsi esim. käsi mene sijoiltaan laskussa, että soittaminen ei onnistu. Kun toimiva plaani on olemassa, niin joku alkaa kohtuullisen ajan päästä etsimään, jos plaania ei päätetä. Loppun asti vievän plaanin etu on ja olen nähnyt sen myös toimivan, että hädän hetkellä tornissa on suurinpiirtein tieto, missä sinun oletetaan olevan, koska pilotilla voi kaikki energia mennä koneen hallintaan ja paikantaminen ei onnistu. Kaikkien järjestelmien hyöty ei ole välttämättä mitattavissa toteutuneina pelastuksina, koska n. määrä jää onneksi pieneksi, mutta potentiaalia nissä voi olla.

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Rantanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla oli kerran sellainen tilanne että oikeasti harmittelin ettei plaania ollut jätetty vaikka alun perin tarkoitus oli. No, sillä kerralla kaikki meni hyvin ja olimme kunnossa soittelemaan mutta vähän ennen loivennusta se plaanihomma oli akuutisti mielessä.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Plaaneista ja OFPeista ei tietenkään ole mitään haittaa.

Koska keskustelu uhkaa selkeästi ajautua aivan muihin aiheisiin, toistan kysymyksen:

Onko Suomessa koskaan tarvittu/käytetty pelastuspalvelua tositilanteessa? Myöhästyneitä sulkemisia toki on soiteltu perään varmaan lähes päivittäin, mutta onko joskus plaanin tehnyt lentokone joutunut hätään ja pelastuspalvelun kautta pelastettu?

Ilmeisesti näin ei ole siis koskaan käynyt.

t. Timo

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään