Guest teemuv

ongelma kameran värien kanssa...

7 viestiä aiheessa

Moi!

Nyt minulla on tällainen Olympuksen C5050Z-kamera ja olen sillä vasta muutamia kuvia ollut kuvaamassa. Illan hämärtyessä ja silloin kun on lunta niin kuva värjäytyy punertavaksi, ilmiö johon en edeltävällä Olympuksen kameralla ole törmännyt.

Esimerkki:

[ Attachment removed / expired ]

Onko ajatuksia, että mistä moinen mahtaa johtua ja ovatko muut törmänneet samanlaiseen ilmiöön?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

HEHEH, Teemu, eikös tämä kuuluisi ohjelmiin ja laitteisiin. Itse saat siirtää ;)

Mutta mutta. Millanen valkotasapainon säätö siinä kamerassa on? Aika monesti noissa digikameroissa tuo valkotasapainon säätö ei toimi automatiikalla hirveän hyvin hämärissä olosuhteissa. Silloin sitä pitäisi pystyä säätämään käsin. Omalla kamerallani se tapahtuu menun white balance osasta valitsemalla "preset white balance" ja kohdistamalla kamera johonkin tasaisen valkoiseen tai vaalean harmaaseen kohteeseen, kuten esim. valkoiseen paperiin tai vaikkapa Pringless purkin kanteen...

Tai toinen keino on tietenkin muuttaa sitä jälkikäteen tietsikalla. Digikuvauksessa kun se kuvan jälkikäsittely on melkein suurempi osa kuvaamista, kuin itse kuvan ottaminen. Tuossa sun kuvassa pitää selvästi pudottaa punaista ja ehkä myös vähän sinistä, sekä kenties lisätä vihreää:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, meni väärään osastoon 8)

Tosiaan, kamera on uusi tuttavuus toistaiseksi, olen muuten hankkimassa siihen telejatketta lisäksi...

Tutustun valkotasapainonsäätöön kunhan vaan pääsen kotiin...kyllä säädöt pitää saada kuntoon ettei aina kuvia tarvitse muokkailla jälkikäteen...Palaan asiaan myöhemmin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse sain tällaisen tosta kuvastasi, kun laitoin siihen vähän color correctionia Photo Shopin kanssa.

En sitten tiedä onko tämäkään paras, mitä voisi saada. ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Iltavaloon aika hyvä valkotasapainon asetus on pilvinen sää, jos semmoinen löytyy. Auringonpaistekin on hyvä, jos haluaa sen sinisyyden säilyttää. Kannattaa käyttää niitä esiasetuksia, automatiikka voi hämääntyä pahastikin kuvan värillisistä kohteista, eikä esim. kirkkaalla kelillä täysin harmaa harmaa näytä niin hyvältä kuin taivaan siniseksi sävyttämä harmaa.

Jälkikäteenkin sen sitten voi tosiaan korjata säätämällä koko kuvan väribalanssia, mikä onnistuu melkein missä kuvankäsittelyohjelmassa vaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oma näkemykseni kuvasta pienellä pikakorjauksella on tällainen. Värien korjauksen lisäksi terävöitin kuvaa. Jos kuvassa olisi ollut laajempi rajaus, niin olisin myös suoristanut horisontin.

-harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään