Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2017 https://company.finnair.com/fi/media/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=2624457 Lainaa Huhti–kesäkuu 2017 Liikevaihto kasvoi 11,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 633,4 miljoonaa euroa (569,6)*. Tarjotut matkustajakilometrit (ASK) kasvoivat 6,8 prosenttia. Vertailukelpoinen liiketulos oli 37,5 miljoonaa euroa (3,2). Liiketulos oli 89,1 miljoonaa euroa (0,2) ja sisälsi muun muassa yhden A350-koneen myyntivoiton. Vertailukelpoinen EBITDAR** oli 103,2 miljoonaa euroa (56,3). Liiketoiminnan nettorahavirta oli 162,2 miljoonaa euroa (119,6) ja investointien nettorahavirta -136,5 miljoonaa euroa (-149,0).*** Yksikkötuotto (RASK) nousi 4,1 prosenttia vertailukaudesta. Yksikkökustannus (CASK) laski 1,6 prosenttia ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK at constant currency ex fuel) nousi 3,1 prosenttia vertailukaudesta. Matkustajakohtainen lisämyynti kasvoi 8,2 prosenttia vertailukaudesta ja oli 11,8 euroa. Osakekohtainen tulos oli 0,50 euroa (-0,04). Tammi–kesäkuu 2017 Liikevaihto kasvoi 7,4 prosenttia vertailukaudesta ja oli 1 187,7 miljoonaa euroa (1 106,0)*. Tarjotut matkustajakilometrit (ASK) kasvoivat 3,5 prosenttia. Vertailukelpoinen liiketulos oli 28,5 miljoonaa euroa (-12,2). Liiketulos oli 79,1 miljoonaa euroa (-17,4). Vertailukelpoinen EBITDAR** oli 153,3 miljoonaa euroa (92,7). Liiketoiminnan nettorahavirta oli 186,1 miljoonaa euroa (130,0) ja investointien nettorahavirta 8,6 miljoonaa euroa (-396,3).*** Yksikkötuotto (RASK) nousi 3,7 prosenttia vertailukaudesta. Yksikkökustannus (CASK) nousi 0,1 prosenttia ja yksikkökustannus ilman polttoainetta kiintein valuuttakurssein (CASK at constant currency ex fuel) nousi 2,2 prosenttia vertailukaudesta. 20 miljoonan euron tehokkuusparannusohjelma toteutui kesään mennessä täysimääräisesti. Matkustajakohtainen lisämyynti kasvoi 8,7 prosenttia vertailukaudesta ja oli 12,3 euroa. Osakekohtainen tulos oli 0,41 euroa (-0,19). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2017 Talouselämän uutinen aiheesta: http://www.talouselama.fi/uutiset/finnair-ylitti-odotukset-ennuste-liiketulos-tuplaantuu-6664054 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2017 Lainaus Hesarin uutisesta: Lainaa Finnair kertoi kesäkuussa pystyvänsä kaksinkertaistamaan Aasian-liikenteen matkustajamääränsä vuoden 2010 tasolta jo ensi vuonna. Alun perin tavoite oli vuodessa 2020. Uusi tavoite on saada joka vuosi 20 miljoonaa matkustajaa vuoteen 2030 mennessä. Nyt matkustajamäärät ovat 11–12 miljoonan välillä. ”Se on noin miljoona matkustajaa per vuosi lisää. Pitkällä aikavälillä pitää olla jotain mihin tähdätä ja mitoittaa askelia, miten tavoite saavutetaan”, Vauramo sanoo. Tavoitteeseen pyritään keskittymällä erityisesti Aasian-liikenteeseen. Esimerkiksi Kiinassa yhtiö on nimetty kahdesti parhaaksi eurooppalaiseksi lentoyhtiöksi. Muun muassa Lapin-matkailu on vetänyt hyvin, ja kiinalaisturistien yöpymiset Lapissa tuplaantuivat viime vuonna. Osasyynä oli Finnairin ja matkatoimisto Alitripin yhteistyö.Uusista kohteista ja vuorojen lisäyksistä Kiinassa kuullaan lähikuukausina, Vauramo sanoo. Varmaankin uusi kohde löytyy seuraavasta listasta, olettaisin: Chengdu Wuhan Hangzhou Nanjing Tianjin Kukas muuten osaa sanoa, mitkä ovat nykyiset viikkovuororajoitteet Shanghain ja Pekingin reiteillä? Ovatko ne jo täysin käytössä? Viikkovuororajoitteet kun poistuivat aiemmin keväällä sovitussa Suomen ja Kiinan välisessä lentoliikennesopimuksessa kaikilta muilta olemassa olevilta reiteiltä paitsi edellä mainituilta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2017 (muokattu) Laitetaan tähän myös eilen julkaistu YLE:n uutinen Finnairin Aasian reittien kasvusta ja niihin liittyvien Siperian ylilentolupien tuomasta kilpailuedusta: Lainaus YLE: Lainaa Finnairin liikenne kasvaa Aasian reiteillä nopeammin kuin yhdelläkään toisella eurooppalaisella lentoyhtiöllä. Kasvun mahdollistavat Suomen ja Venäjän välille neuvotellut Siperian ylilentoluvat ja uusi kalusto. Finnairin uudet Airbus A350-koneet ovat sysänneet Finnairin kesällä ennätysnopeaan kasvuun ja vauhti kiihtyy loppuvuonna. Yhtiö kasvattaa kapasiteettia erityisesti Kaakkois-Aasiassa, koska Finnairin saamat Siperian ylilentoluvat mahdollistavat lyhimmän lentoreitin käytön. Finnair kiihdyttää kasvua Aasian reiteillä – Siperian ylilentoluvat tuovat kilpailuedun Muokattu: Heinäkuu 25, 2017, käyttäjä: Markku Vainio 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2017 Laitoin vapaan puolelle Asiavirheitä medioissa -ketjuun tuosta samaisesta Ylen jutusta. Nähtävästi juttua ei ole vielä korjattu, vaikka lähetin palautetta. Ehkä toimittaja oli jo ehtinyt lähteä töistä. Täynnä asiavirheitähän tuo juttu on, sillä Siperian ylilentoluvat kun eivät koske Kaakkois-Aasian lentoja. Siihen sovittuun 80:een ylilentoon ei siis sisälly Bangkokin, Singaporen eikä semminkin Delhinkään lennot. Itse olen myös ollut siinä uskossa, että Finnair hakee tulevaisuuden kasvua nimenomaan sieltä suunnasta missä sitä kilpailuetua on, eli Itä-, ei Kaakkois-Aasian suunnalta. Jutusta kun saa sen kuvan, että Kiina olisi osa Kaakkois-Aasiaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2017 Mikäli muuten oikein laskin, niin ylilento-oikeuksista on tällä hetkellä käytössä 70: NRT 11 KIX 7 NGO 7 FUK 3 ICN 7 PEK 7 PVG 7 CKG 4 CAN 4 XIY 3 HKG 10 Eli ei tuo viime keväänä solmittu sopimus anna tilaa kuin yhdelle uudelle päivittäiselle yhteydelle, ellei sitten sopimuksessa ole vanhan sopimuksen tapaan erikseen rahtilento-oikeuksia, jotka voidaan muuttaa 'tilapäisesti' matkustajakäyttöön. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2017 Finnairin osakekurssi on lähes kaksinkertaistunut vuodessa. Kurssinousu on merkittävää, vaikka kurssi laskikin parissa päivässä yli kymmenen prosenttia. Finnairin kurssinousu johtuu ennen kaikkea tulosennusteiden noususta. Se taas johtuu siitä, että yhtiön kapasiteetti kasvoi alkuvuonna maltillisesti ja yhtiö onnistui myymään sen hyvin. Niin hyvin, että 12 kuukauden rullaava täyttöaste on lähes 82 prosenttia eli liki ennätystasoa. "On tietenkin mahdollista, että kurssia nostaa spekulointi Finnairin joutumisesta ostokohteeksi" Kannattavuuden paranemisesta huolimatta Finnair kannattaa heikommin kuin kilpailijansa. https://www.arvopaperi.fi/kaikki_uutiset/yrityskauppaspekulaatiot-nostavat-finnairin-osaketta-6666207 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 2, 2017 Aika outoja sijoittaja jos kuvittelevat Finnairin olevan menossa myyntiin. Asia joka käsiteltäisiin eduskunnassa eikä sellaisesta ole ollut mitään keskusteluakaan. Saatikka mikä vääntö siitä eduskunnassa tulisi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 3, 2017 Toimitusjohtajan eläkevakuutuseduista luovuttiin 2013; yhtiön hallitus on kuitenkin sittemmin myöntänyt Vauramolle lisäeläkkeen: Lainaa Vaatimaton tuloskehitys ei heijastu yhtiön johdon saamissa eduissa. Toimitusjohtaja Pekka Vauramon ansiot ovat kasvaneet kolmen viime vuoden aikana lähes 30 prosenttia noin miljoonaan euroon. Lisäksi yhtiö hankki Vauramolle viime vuonna kalliin, ylimääräisen eläkevakuutuksen. Tällaisista lisäeduista luovuttiin sen jälkeen, kun Vauramon edeltäjä Mika Vehviläinen joutui lähtemään muun muassa asunto- ja eläke-eduista syntyneen kohun jälkeen. Vauramon tullessa yhtiön johtoon keväällä 2013 hänelle luvattiin vain työtekijän eläkelain mukaiset edut. Nyt on toinen ääni kellossa. Yhtiön hallitus päätti viime vuonna myöntää Vauramolle maksuperusteisen eläkevakuutuksen, jonka maksu on 20 prosenttia hänen kiinteästä vuosipalkastaan. Se oli viime vuonna 648 912 euroa. Vakuutusmaksu on siis lähes 130 000 euroa. https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/finnairin-vaatimaton-tulos-heijastu-johdon-palkkoihin-toimitusjohtajalle-taas-kallis-elakevakuutus/?shared=957904-3bf13cf4-999 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 3, 2017 Yhtiön hallitushan tekee päätöksiä mitkä katsoo parhaimmaksi yhtiön kannalta. Ei siinä ole mitään itkemistä tai mussutettavaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 3, 2017 Ei ehkä tavallisilla ihmisillä, mutta osoittaa tietynlaista tilannetajun puutetta. Saavatpahan änkyrät taas lyömäaseen motivoimaan lakkoiluja. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 3, 2017 Miten kapearunkokoneiden uusinta mahtaa edetä? Nytkö ei olekaan mitään kiirettä asian kanssa. Liekö jotain peliä toimittajien suuntaan (Airbus, Boeing, Bombardier, Embraer). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 3, 2017 3 tuntia sitten, Antti Salste kirjoitti: Saavatpahan änkyrät taas lyömäaseen motivoimaan lakkoiluja. No eipä mennyt tosiaankaan kauan: Lainaa ”Käsittämätöntä”, toteaa Suomen lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistys SLSY ry:n puheenjohtaja Juha Kuurne uutiseen Finnairin toimitusjohtajalle Pekka Vauramolle maksettavasta lisäeläkkeestä. Finnairin hallitus on päättänyt kerryttää Vauramolle lisäeläkettä 20 prosenttia tämän kiinteästä vuosipalkasta eli noin 130 000 euroa vuodessa. Tämä siitäkin huolimatta, että niin valtio kuin Finnair itsekin ovat linjanneet, ettei lisäeläkkeitä käytetä johdon palkitsemisessa. https://www.slsy.info/slsy-n-kommentti-finnairin-toimi/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 3, 2017 1 tunti sitten, Nicke Mattfolk kirjoitti: Miten kapearunkokoneiden uusinta mahtaa edetä? Nytkö ei olekaan mitään kiirettä asian kanssa. Liekö jotain peliä toimittajien suuntaan (Airbus, Boeing, Bombardier, Embraer). Lentopostin viimekuisen haastattelun jälkeen jotenkin tuntuu, ettei asiasta kuulla vielä vähään aikaan. Asiaa on pohdittu Finnairin sisäisesti, mutta valmistajia (=Airbusia) ei olla vielä lähestytty. Aika selvähän se on, ettei Finnair tule Boeingia valitsemaan, mutta toki julkisuudessa asiaa ei voi suoraan sanoa. Lentoposti.fi 20.7.2017: Finnairin Vauramo: Emme ole jäniksen selässä kapearunkolaivaston uusimisen kanssa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2017 26.7.2017 at 01.38, Markku Vainio kirjoitti: Finnairin liikenne kasvaa Aasian reiteillä nopeammin kuin yhdelläkään toisella eurooppalaisella lentoyhtiöllä. Kasvun mahdollistavat Suomen ja Venäjän välille neuvotellut Siperian ylilentoluvat ja uusi kalusto. Kun katsoo Flightradar'ia niin siellä näyttävät kaikki yhtiöt lentävän samaa Siperian ylilentoreittiä - onko Finnairilla näitä ylilentolupia enemmän kuin muilla yhtiöillä, kun niistä niin kovasti aina puhutaan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 4, 2017 2 tuntia sitten, Jyrki Pinomaa kirjoitti: Kun katsoo Flightradar'ia niin siellä näyttävät kaikki yhtiöt lentävän samaa Siperian ylilentoreittiä - onko Finnairilla näitä ylilentolupia enemmän kuin muilla yhtiöillä, kun niistä niin kovasti aina puhutaan? Se maaginen sana on se "kasvaa". Eli ei ollut kyse siitä että kuinka monta ylilentoa kenelläkin on vaan on otettu joku aikajana ja laskettu että Finnair on kovin eurooppalainen kasvattaja sillä aikajanalla. Ja yleensähän se menee siis niin että otetaan joku itselle sopiva aikajana jona tiedetään lisätyn liikennettä (vaikkapa kesäkuun 1.viikko) eikä kukaan muu Euroopassa lisännyt ja sitten viestintäosastolla kehitetään asiasta yltiöpositiivista ja maailmaavalloittavaa infoa. Psykologista vaikuttamista. 1 henkilö tykkää tästä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 5, 2017 4.8.2017 at 10.50, Ilkka Mannikainen kirjoitti: laskettu että Finnair on kovin eurooppalainen kasvattaja sillä aikajanalla. Kyllä, kyllä. Ja tuo psykologinen vaikuttaminenkin on ihan ymmärrettävä juttu. Mutta kun tästä kasvusta kerrotaan ja samalla todetaan, että sen mahdollistavat nämä Suomen ja Venäjän välille neuvotellut Siperian ylilentoluvat, niin vähän sellaiseen käsitykseen päätyy, että Suomen ja Venäjän välille olisi neuvoteltu jotain muuta tai paljon enemmän kuin muiden ja Venäjän välille. Tämähän voi olla myös toimittajan eikä vietintäosaston tekstiä - ja toimittajat saattavat olla siinäkin käsityksessä, etteivät muut noita ylilentolupia saa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla