Heikki Väänänen

1000 laskuvarjohyppyä ja 1000 lentotuntia

9 viestiä aiheessa

Son moro kaikille,

Tavoitteeni on lähestymässä, eli 1000 laskuvarjohyppyä ja 1000 lentotuntia harrasteilmailijana. Siis samana päivänä täyttyy 1000 laskuvarjohyppyä sekä 1000 lentotuntia.

Olen harrastanut ilmailua liki 20 vuotta laskuvarjohyppääjänä vuodesta 1996 sekä lisäksi vuonna 2006 lensin PPL(A) lupakirjan. Laskuvarjopuolella kokemuksenani on tällä hetkellä 999 hyppyä, joista eilen tein tuon järjestysnumeroltaan olevan hypyn. Minulla puuttuu lentotunneista enää 16 tuntia 5 minuuttia ja sitten on myös 1000 lentotuntia täynnä harrasteilmailijana 11 vuodessa.

Koska kyseessä on kuitenkin iso asia, ainakin itselleni, luulen myös että Suomen ilmailuhistoriassa ei ole vastaavaa tapahtunut aiemmin, saati sitten maailmallakaan. Pyytäisinkin tietoa, että jos jollain on tietoa vastaavasta saavutuksesta niin ilmoittelisit sen tähän ketjuun.

Aion pitää "kohtuulliset" juhlat ja markkinoida sitä siten, että Suomessa ei ole aiemmin tapahtunut vastaavaa saavutusta. Tapahtumasta tulee juttu Ilmailu-lehteen sekä paikallisiin, Kemin alueen lehtiin, tulee jutut ja jos mahdollista, niin Kymppiuutisten loppukevennys voisi olla myös ok, jos heitä kiinnostaa.

Hyppäsin ensimmäisen laskuvarjohypyn 24.8.1996 ja sen jälkeen olen toiminut Kemin Laskuvarjokerhossa hyppymestarina, tandemhyppymestarina sekä muissa kerhon "mesutehtävissä". Lisäksi minulla on ollut etuoikeus olla mukana kouluttamassa uusia hyppymestareita Suomen laskuvarjokerhoihin toimiessani hyppymestarikurssien johtajana Räyskälässä.

Mielessäni oli kuitenkin palava halu myös lentäjäksi ja kun vuonna 2006 mahdollistui taloudellisen tilanteeni vuoksi osallitua PPL (A) kurssille, menin sinne. Siinä mielessä hauska tapahtuma, että sovittiin vaimon kanssa, että hän saa nykyisen koiramme Jopen, hankintahinta 150 euroa, niin itse sain mennä lentolupakirjakurssille hintaan 7000 euroa. Tasa-arvoako? Kyllä, kun kyse on ilmailusta. Vaimo kyllä ymmärsi asian, koska aikanaan menimme hyppykurssille yhdessä ja Eija hyppäsi 151 hyppyä ja minulla se edelleen jatkuu. Kokemusta laskuvarjohyppypuolelta tuli yksittäishyppyjen lisäksi 164 tandemhyppyä, mukaan lukien kaksi kertaa tangokuningatarten kanssa hyppy suoraan keikkapaikalle vuosina 2004 ja 2006..

Nyttemmin hyppylentämisen lisäksi olen ostanut seitsemän vuotta sitten ultrakevyen "Paronin",  Avid Flyer MK IV koneen OH-U447, jonka kotipaikka on Kemissä. Niin, aiempien käsitysten vastaisesti pidän ultrakevytlentämistä vaativampana lentämisenä kuin peltikoneila lentämistä. Nyt kokemuksena on 670 t PPL-tiimaa ja 313 t 55 min UPL-tiimaa.

Tässäpä tämä juttuni. Pyydän kommentteja.

Blue skies!

Heikki

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Väänänen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieno virstanpylväs! :thmbup: Hitsi, tuota vaihtokauppaa pitää jotenkin kokeilla meilläkin kotona. Paitsi, ettei meillä ole koiraa...:hmm:

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moro Heikki,

Hienoa että ilmailun monitoimimiehiä kasvaa ja henkilökohtaisia virstanpylväitä saavutetaan.

Se mitä nämä saavutukset ovat kansallisella tai kansainvälisellä tasolla on usein vaikea tietää sillä kukaan ei ylläpidä kattavia tilastoja joita esimerkiksi ammatiurheilussa, kuten jääkiekossa tehdään.

Laskuvarjotoiminnan historiaa ovat Suomessa koonneet Eero Kausalainen ja Pasi Pirttikoski mutta ei heilläkään tietääkseni kattavia tilastoja ole.

Hyppääjiä jotka lentävät ja lentäjiä jotka hyppäävät on Suomen urheilulaskuvarjotoiminnan lähes 60 vuoden aikana ollut. Ja kun mennään vielä kauemmaksi tulee heti mieleen lentosirkuksen Raimo Aulio jolle tuli näytöshyppyjä muistaakseni noin 170 ja lentotunnit pitkälle eläkeikään poikansa varmaan voi tänne kommentoida.

Urheiluhyppäämisen senioreista Utin Paavo Huusari hyppäsi vuosikymmeniä ja lensi Utin hyppykonetta. SLK:n Taina Humun hyppy- ja tunnelimäärää en tiedä mutta Twin Otterilla hyppylentoja SLK:ssa hänellä on yli 1500 ja Otter-hyppytiimaa yli 600 tuntia ja liikennelentäjänä lentotiimaa hänelle tulee lisää koko ajan. Muita SLK:n hyppääjä/lentäjiä löytyy ainakin Arttu Saari, Esa Tiainen, Jorma Sucksdorff ja Japi Grönlund. Joskus tuopin ääressä ideoimme hyppylentäjistä nelimiehistä laskuvarjo-SM:iin.

Kansainvälisesti vastaavia löytyy paljon ja silloin puhutaan monista tuhansista hypyistä ja hyppylentotunneista. Mieleen tulee monikertainen maailmanmestari Cheryl Stearns ja Strongin tandem-instructor /examiner Bill Morrisey.

Eli markkinoinnissa väitettä että vastaavaa ei ole maailmalla tai maassamme aiemmin saavutettu lienee syytä varoa. Se että molemmat saavutetaan samana päivänä kannattaa käyttää.

Blue skies,

Rodney

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve Rodney,

Juuri näin, haluankin sen, että en mene ylittämään rajoja... Eli juuri näin kuten vihjaisit, en mene juhlistamaan, että "Mie oon tö mään"

Ei niin. Yritetään ainakin aluksi saada selvyys onko kukaan muu hypännyt laskuvarjolla 1000 hyppyä ja sama mies tai nainen lentänyt 1000:tta lentotuntia ja saanut ne samana päivänä täyteen. That is the point 👍

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Väänänen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rodney vaatimattomana miehenä jätti mainitsematta oman ilmailukokemuksensa niin hyppykoneen ohjaajana, hyppääjänä kuin tandemmesuna. Ja muita kelpuutuksia on ollut vaikka mitä kuumailmapalloista helikoptereihin.

Nimimerkillä monesti Rodin kyydissä lentoonlähtenyt mutta vain pari kertaa laskuun tullut.;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö tuon virtsanpylvään voisi täyttää ei pelkästään samana päivänä, vaan samalla lennolla. Ehkä päällikön ei ole suotavaa poistua lentsikasta kesken lennon, mutta jospa oppilas voisi?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Lauri Kangas kirjoitti:

Eikö tuon virtsanpylvään voisi täyttää ei pelkästään samana päivänä, vaan samalla lennolla. Ehkä päällikön ei ole suotavaa poistua lentsikasta kesken lennon, mutta jospa oppilas voisi?

Ehdotettu on jo...

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon, hieno palkinto pitkäaikaisesta puurtamisesta. Tavoitteen saavuttaminen on terveen ylpeyden aihe. Siinä saa moni tulla perässä yltääkseen samaan. 

Seppo

nimimerkillä kaksi hyppyä Dakotasta Utin kanervikkoon ja vajaa kolme vuotta lentokoneen ohjaamossa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään