Lari Nylund

HS 25.7.1967: Suihkujättiläinen aloitti säännölliset vierailunsa

6 viestiä aiheessa

DOUGLAS DC-8-62 laskeutui maanantaina ensi kerran Helsingin lentoasemalle säännöllisessä reittiliikenteessä. DC-8-62 on suurin Suomeen liikennöivä matkustajakone ja se lentää SAS-yhtiön reittiä Helsingin-New Yorkin välillä. Kone tulee kerran viikossa Suomeen ja muina päivinä käytetään DC-koneen vanhempia 35- ja 55-tyyppimuunnoksia.

SAS on sisustanut DC-8-62:n 156 matkustajalle, mutta maksimimatkustajamäärää tässä tyyppimuunnoksessa voidaan nostaa 189:ään. DC-8-62 on varustettu mitä nykyaikaisimmilla huononsään- ja reittilentolaitteilla.

Matkustajan mukavuuksiin kuuluu uutuutena, että hän pystyy soittamaan vaikka USA:n yllä lennettäessä kotiinsa Eurooppaan. Sen tekee mahdolliseksi uudet transistoroidut pitkäaalto-radiopuhelinlaitteet, joilla kuuluvuus on yhtä hyvä kuin paikallispuheluja soitettaessa.

DC-8 62-koneen matkanopeus on 875 km/t ja toimintamatka 9.600 km. Kone on 4-moottorinen ja voimalaitteiden yhteinen työntö on 32.600 kg.

Aero Oy on tilannut kaksi DC-8-62:n yhdistettyä matkustaja–rahtikonetta, joiden valmistus on parhaillaan käynnissä Douglasin tehtailla.

Lähde:

http://www.hs.fi/historia/art-2000005301585.html?share=fe939033d164a8c01cac8c68aa10ab30

Screenshot_2017-07-25-09-33-10.png

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kyllä koskaan tällaisesta "säännöllisestä" SAS-reitistä kuullutkaan, varsinkaan että olisi lennetty monena päivänä viikossa. Osaako joku valaista lisää milloin päättyi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kun nuorena poikana muutin Amerikkaan niin SAS oli se minulle passaavin vaihtoehto, muistaakseni Pan Am oli se toinen 

ns. suora (direct) lento Helsingistä JFK;lle. Silloin v:na 1967 tuli SAS:n DC-8 Helsinkiin ja muistan että kone oli käytännöllisesti

katsoen tyhjä, ehkä 10-15 matkustajaa välillä HEL-ARN. Lennot ei siihen aikaan olleet tämän päivän 'nonstop'eja vaan aina oli

välilaskuja, varsinkin atlantin yli mentäessä. Minä viivyin Tukholmassa muistaakseni 2 päivää ja jatkoin sitten samalla lennonnumerolla

Tukholmasta New Yorkiin, välilasku tehtiin Skotlannin Prestwick:ssa.Siis tietääkseni ei SAS eikä PAA koskaan lentäneet Helsingistä

suoraan yli atlantin, vaan ainakin SAS:lla vaihdettiin aina konetta Tukholmassa, ja PAA meni joko Tukholman tai Oslon kautta.

Minun matkani HEL-ARN oli DC-8 -55 mallia ja sitten ARN-JFK oli uusi DC-8 -62, joka malli myöhemmin tuli myös Finnairille.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin näköislehtiä aukesi enemmänkin HS:n aikakone -alasivuilla. Keväällä 1967 olleessa lehdessä oli Sas:n ennakkomainos  New Yorkin lennoista.    Ilmoituksessa oli

"Suoraan HEL-NYC"

"Joka päivä 17.5. alkaen  Helsingistä klo 12.05. New Yorkissa klo 17.45."

SAS:n Helsinki - New York (+ mahd välilasku) -suihkukonereitti oli aloitettu v. 1962. Vuoden 1967 juttu kertoi, että reitillä oli otettu käyttöön DC-8 alatyyppi 62.   

Sitten puolestaan SAS oli lentänyt Helsinki-New York alkaen 6.10.1957 potkurikone-tyypillä DC-7.  

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään