Juha Karhu

Flightradar

5 viestiä aiheessa

Seurasin eilen Finnairin koneen menoa Kuopiossa etelään visuaalisesti. Ja avasin FR:n uteliaana mikä kone ,minne matka. Näkyviin softassa kone tuli vasta n.60 km Kuopion etelä puolella. Onko kysymyksessä delay vai myöhässä transponderi päälle ? Olen aina uskonut jotta transponderi kytketään jo kentällä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todennäköisesti kyseisen koneen transponderi ei lähetä ADS-B tietoa ulospäin ja Flightradar laskee ns. T-MLAT menetelmällä sen sijainnin perinteisestä transponderi-datasta. Tähän tarvitaan vastaanotettu data useammalta FR-vastaanottimelta ja usein onnistuu vasta koneen saavuttaessa riittävän korkeuden.

Esimerkiksi Norran Emput ja ATR:t usein katoavat, tai näkyvät hassuissa paikoissa, kun FR-softa yrittää ennakoida niiden seuraavaa paikkaa matalalla.

FR:ssä tämän tilanteen tunnistaa siitä, että koneen tiedoissa alhaalla Source on T-MLAT1

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin tuota olisin itse sen kummemmin vastannut, joskus noiden sivujen infon lukeminen myös selvittäisi asioita. Fr24 käytön peruskauraa tuon MLATin huomiointi, varsinkin jos on kummia teräviä mutkia reittiin tullut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset vastauksista, ei ollut ennen tietoa noista lyhenteistä (ADS-B  T-MLAT1) , google avarsi lisää ymmärrystä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään