Tatu Koiranen

Patrian Tecnam teki hätälaskun maastoon

30 viestiä aiheessa

Kuulin huhua että Turussa olisi mennyt ultra tai ultran näköinen kone (tecnam?) maastoon :o

edit: otsikko päivittänyt vastaamaan nykytilaa, kun tämä viestiketju erotettu omaksi ketjukseen pienkoneonnettomuus-ketjusta.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Kuulin huhua että Turussa olisi mennyt ultra tai ultran näköinen kone (tecnam?) maastoon :o

Ainakaan Tilannehuone.fistä ei löydy mitään

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Savossakin on herätty juttuun. Ei näemmä ollutkaan ihan tarkalleen turussa, mutta mistä näitä kyliä erottaa...

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/Pienkone-teki-pakkolaskun-tielle/1023894?pwbi=cdca9b720ecc5d597f1813bd439cfd2d

Toisen käden tiedon mukaan kyseessä olisi ollut oppilaan ensimmäinen matkalento yksin - ja kone päätyy keskelle merta Kökariin? Sanattomaksi vetää. Eipä olisi tullut itselle mieleen lähettää ainuttakaan oppilasta tuonne koulutuksen alkuvaiheessa, ei tosin juuri myöhemminkään yksimoottorikoneilla. Monimoottorikoneella olen itsekin Kökarin yli lentänyt, yksimoottorikoneella mennyt huomattavasti pohjoisempaa, vaikka lentokorkeus olisikin ollut verrattain suuri. Hankoonhan tuosta näyttäisi suhteellisen suoraa pääsevän... Tässä tapauksessa koneen moottorimäärä ei toki ollut ratkaiseva tapahtuman kannalta, mutta ihan yleisenä ajatuksena reittivalinta herättää hieman kummastusta.

 

kokar.png.af0fee071c8e5c9671f8220cecc256ec.png

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksimoottorisessa koneessa saattaa tuolla alueella alkaa helposti kuulumaan erikoisia ääniä ja tuoksumaan ihmeelliseltä ohjaajan mielestä.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liityneeköhän aiheeseeen mitenkään että eilisestä saakka Hangon kentällä on ollut ankkurissa Patrian OH-TPA ja OH-TPC?

Tuskin ovat Poker Run'ia seuraamassa!

Rodney

OH-TPA.thumb.jpg.bd13df36f07e05aeb55c4761ddc608f3.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi:n mukaan kone on jo auton kyydissä kohti Pirkkalaa. Näin asiasta ko uutisessa:  Konetta lentänyt lento-oppilas oli suorittanut yksityislentäjän lupakirjakoulutusta vastaavan koulutusvaiheen ja oli kyseisellä lennolla lentämässä tämän koulutusvaiheen jälkeisiä päällikköharjoittelulentoja. http://www.lentoposti.fi/uutiset/onnistuneen_maastolaskun_tehnytt_patrian_koulukonetta_siirret_n_jo_kohti_pirkkalaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai se sieltä olisi periaatteessa mahtunut nousemaan, mutta korjauksen järjestäminen Kökariin on todennäköisesti paljon vaikeampi ja kalliimpi vaihtoehto, kuin koneen tuuppaaminen auton kyytiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tecnamin siipi on näköjään kolmella pultilla kiinni, joten siipien irrottaminen on varmaan aika nopea operaatio. Vähän suoraa reunaesteetöntä tietä Kökarissa näyttäisi olevan (Google Earth linkki taitaa toimia vain Chromessa).

https://earth.google.com/web/@59.92239743,20.90979167,14.55272854a,983.98588248d,35y,156.47032497h,14.99996487t,359.99999914r/data=CkgaRhJACiQweDQ2OGIzODlhOTI0NGRjNmQ6MHg4MjQzNDg2MmVhMTk0MGYZiV5Gsdz1TUAhq9EGu7zoNEAqBkvDtmthchgCIAE

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Liityneeköhän aiheeseeen mitenkään että eilisestä saakka Hangon kentällä on ollut ankkurissa Patrian OH-TPA ja OH-TPC?

Tuskin ovat Poker Run'ia seuraamassa!

Rodney

 

Meinaatko että olisi päämajasta tullut käsky pysähtyä?

Periaatteessa sellaisen voisi kai antaa.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matti,

Sinun arvauksesi on yhtä hyvä kuin minun. En ehtinyt tänään kiireiltäni käymään kentällä chekkaamassa plattaa.

Rodney

P.S. Poker Run oli viimevuotiseen verrattuna pliisu eikä moottorien käynnistys puoleltapäivin nostanut ihokarvoja pystyyn.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Matti,

Sinun arvauksesi on yhtä hyvä kuin minun. En ehtinyt tänään kiireiltäni käymään kentällä chekkaamassa plattaa.

Rodney

P.S. Poker Run oli viimevuotiseen verrattuna pliisu eikä moottorien käynnistys puoleltapäivin nostanut ihokarvoja pystyyn.

Yllättävä sähkö- tms häikkä aiheuttaa tarpeen pakkolaskulle, taivaalla monta samanlaista konetta about samalla historialla. Ei se ihan mahdoton ajatus olisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta tärkeintä kaikessa tässä hässäkässä on se, että nuori pilotti pystyi tekemään päätöksen. Vähemmän tärkeää (vaikka tietysti tärkeää on sekin) on se, oliko tehty päätös näin jälkikäteen tarkasteltuna paras mahdollinen. Päätös on tehty senhetkisen arvion perusteella ja sillä hyvä. Näitä päätöksiä ja joskus kipeitäkin sellaisia joutuu lentäjän työssä tekemään ja niihin on oltava valmius jokaisella lennolla, lentokoneessa kun ei ole pakkia ja polttoainetta kuluu joka minuutti. Kun joskus saattaa kyse olla ihmishengistä, on hyvä että ensinnäkin jo koulutusvaiheessa opetetaan harkintakykyä ja kannustetaan päätöksentekoon. Eikä vääriäkään päätöksiä pidä pelätä jos ne on tehty turvallisuutta korostaen. Kokemuksen karttuessa ne päätöksetkin alkavat osua kohdilleen. 

Seppo

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
53 minuuttia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Minusta tärkeintä kaikessa tässä hässäkässä on se, että nuori pilotti pystyi tekemään päätöksen. Vähemmän tärkeää (vaikka tietysti tärkeää on sekin) on se, oliko tehty päätös näin jälkikäteen tarkasteltuna paras mahdollinen. Päätös on tehty senhetkisen arvion perusteella ja sillä hyvä. Näitä päätöksiä ja joskus kipeitäkin sellaisia joutuu lentäjän työssä tekemään ja niihin on oltava valmius jokaisella lennolla, lentokoneessa kun ei ole pakkia ja polttoainetta kuluu joka minuutti. Kun joskus saattaa kyse olla ihmishengistä, on hyvä että ensinnäkin jo koulutusvaiheessa opetetaan harkintakykyä ja kannustetaan päätöksentekoon. Eikä vääriäkään päätöksiä pidä pelätä jos ne on tehty turvallisuutta korostaen. Kokemuksen karttuessa ne päätöksetkin alkavat osua kohdilleen. 

Seppo

Olen samaa mieltä. Pakkolaskupäätös on vaikea tehdä jos moottori käy. Päätöksen lykkääminen houkuttaa ja korjaustoimista luopuminen on kova paikka.  BTDT.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ålandstidningenin kuvan perusteella laskupaikka vaikuttaisi olevan Hellsön kylässä. Melko suoralla pätkällä mittaa yli 700 metriä mutta alkukolmannesta reunustaa metsäsaareke ja loppupäässä olevien liikennemerkkien välistä voipi olla ahdasta tähtäillä, baanan leveys kun ei ole kuin kuutisen metriä. Kaikenkaikkiaan varsin pienellä harmilla päästy tilanteessa, jossa potentiaalia suurempiin murheisiin. Kovasti hyvä niin.

Kökar_0a.jpg

Kökar_1a.jpg

Kökar_2a.jpg

Kökar_3a.jpg

Kökar_4a.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Tamminiemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Iltalehden jutussa sanotaan, että Rajavartiosto kävi varmistamassa pakkolaskupaikan. Mitenkähän he ehtivät sinne? Ja kuinka kommunikoivat kun koneesta oli sähköt poissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Markku Koivurova kirjoitti:

Tuossa Iltalehden jutussa sanotaan, että Rajavartiosto kävi varmistamassa pakkolaskupaikan. Mitenkähän he ehtivät sinne? Ja kuinka kommunikoivat kun koneesta oli sähköt poissa?

Kökarilla on merivartioasema. Vaan tuota itsekin ihmettelen, miten koneessa on voitu pitää sähköjä päällä sen jälkeen, kun epäily sähköpalosta/kärystä on ilmennyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hanko on toipunut Poker Run viikonlopusta ja Patrian Tecnamit jatkavat oloaan hyvin ankkuroituneina Täktomin platalla.

Rod

OH-TPC.thumb.jpg.ab71151d9ee59801ab66e8b2bacfe81d.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä tapausta mitenkään tuntematta tulisi mieleen koittaa ihan kännykkäyhteyttä lentoturvallisuuden sitä vaatiessa, kuten kommunikaatio- tai sähköhäiriötilanteessa. BTDT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patrian tiedotteen mukaan koneeseen tuli sähköhäiriö, joka ei vaikuttanut moottorin toimintaan. Pakkolasku kehnoon paikkaan vaikuttaa käsittämättömältä ratkaisulta, jos moottori on käynyt moitteettomasti. Onko oppilas hätääntynyt turhaan, kun ruudut ovat menneet pimeäksi? Onko oppilas ehkä järkeillyt, ettei lentokentille voi mennä ilman radiota, joten nyt on pakko tehdä pakkolasku?

Ehkäpä koulutuksessa olisi hyvä korostaa, että sähkölaitteet eivät ole VFR-lentämisessä millään tavalla välttämättömiä, ja että pakkolaskupaikoista ylivoimaisesti paras on kiitotie, jos sellainen on saatavilla. Esim. Maarianhaminaan olisi ollut lyhyt matka. Kumlingekin löytyy VFR-kartasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisin itse pakkolaskupaikkaa aivan loistavana (edellisten viestien kuvat ja paikan varmistaminen etukäteen muulta liikenteeltä). Voittaa metsän tai meren aina, toki kiitotie on aina parempi ja käryjen kanssa sellainen kiitotie jonka palveluun kuuluu paloauto. Tuota reitinvalintaa ja jotain muuta, mikä ei ole tullut vielä julki, tässä on pakko ihmetellä. Melko kauas kaikesta on tuo reitti suunniteltu tai päädytty suunnittelematta. Samoin tuo tecnam-parkki Hangossa ihmetyttää.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään