Antti Toivanen

Kone sammuu, ehkä näytönohjainvika?

11 viestiä aiheessa

Hei,

Viime aikoina, nyt kun olen ehtinyt simun kanssa säätää, niin on alkanut ilmestyä mystisiä koneen sammumisia. Tapahtumaketju etenee yleensä näin; siirryttäessä ulkonäkymään ja juuri ladattessa tekstuureita koko kone sammuu, mutta pian sen jälkeen käynnistyy uudelleen. Default-koneilla en tähän ilmiöön ole törmännyt, mutta useimmilla lisäosakoneilla, jotka vaativat koneelta selvästi enemmän, aiheuttavat tämän ongelman sitäkin useammin.

Rauta:

300W HEC-poweri (kuulemma "hyvä" poweri - ks. http://murobbs.muropaketti.com/thread.jsp?forum=2&thread=211191)

3,0 GHz Intel P4 HT

Radeon 9800 Pro 128 MB

512 MB 400MHz

Itse pohdin, että riittääkö tuo powerin lupaamat 300W (saatika sitten mitä sieltä oikeasti irtoaa) vai kyykähtääkö se siihen? Aikaisemmin tässä koneessa oli A-openin 300W poweri, mutta sen tuulettimen leikattua kiinni huoltofirma pisti koneesen tuon yo. mallin ja sen jälkeen vasta näitä ongelmia on ilmaantunut. Toinen potentiaalinen vaihtoehto on tuon näytönohjaimen kaikenmaailman VPU recoverit ja mitä kaikkea sieltä nykyään löytyykään - käsittääkseni ne toimivat samalla periaatteella, vai?

Apua kaivaten,

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

en ole kuulut intelin emossa ongelmia VPU kanssa mutta P4HT ja Radeon 9800 vaati ainkakin 350W ehkä laitasin joku hyvä 400-450W konelle.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi Antti!

http://www.fsnordic.net/discussion/index.php?board=11;action=display;threadid=33100

Liitin tähän sen threadin linkin missä mm. sinä olet aiemmin pähkäillyt tätä poweri asiaa.

Itsellä oli vähän poweriin liittyviä ongelmia jotka aiheutuivat juuri tuosta Hecin powerista.

Vaihdoin sen pois ja nyt tilalla on seuraava:

Nexus NX-4090 400W-poweri.

Maksoi about 85e ja on testeissä pärjännyt oikeinkin hyvin, lue alla.

Noita myy ainakin postimyynnillä http://www.jimmspc-store.fi/index_fi.htm

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No problemos, unohdin itseasiassa laittaa sen linkin tuon virtalähteeni testiin...

http://www.skenegroup.net/fi/artikkelit/nexus_nx-4090

Sulle vois olla helpompi paikka ostaa toi verkkokauppa.com. Niillä on noita varastossa:

Nexus Silent Power NX-3500 Special Edition 350W ATX-virtalähde. Erittäin hiljainen ATX-virtalähde. 59.90 €

Nexus NX-4090 400W ATX-virtalähde. 400W:n Real Silent virtalähde. N 86.90 €

Aika iso hintaero tuossa 350 vs.400 wattisissa...

Luulen että laadukas 350W riittää hyvin, mutta toi 400W nyt ainakin antaisi tarpeeksi tasaista virtaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Testin perusteella ihan oiva valinta, kiitos linkistä. Itseasiassa joudun viemään romputtimen huoltoon Mikromajaan, ja katselin että heilläkin on tarjolla tätä mallia. Tulee lyötyä kaksi kärpästä samalla iskulla.

Onpas tosissaan iso hintaero noiden kahden mallin välilä. Taidan kuitenkin valita suoraan tuon 400W-mallin, sillä mikään ei harmittaisi enempää, jos tuo 350W ei sitten riitäkkään :P

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taidan kuitenkin valita suoraan tuon 400W-mallin, sillä mikään ei harmittaisi enempää, jos tuo 350W ei sitten riitäkkään :P

Juu, toi nyt on järkevämpi vaihtoehto jos massi antaa myöden. Siinä on sitten ainakin hyvä laadukas virtalähde.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, kävin sitten huollossa ja otin piruuttani sen powerin sinne mukaan. Myyjä sai minut vakuuttuneeksi siitä, että poweri kyllä riittää (tässä kohtaa oli minulle itselleni tullut pieni moka, tarra kyljessä näyttää 350W eikä suinkaan 300W...). Kauppias arveli että poweri voi olla hajalla, ja antoi takahuoneesta vastaavanlaisen uuden kappaleen. Noh, minä pulttasin sen kiinni ja kokeilin -> kaatui vieläkin.

Aloin ajatella onko nyt kyseessä sittenkään poweriongelma. Simu on täynnä kaikenmaailman tauhkaa ja lisäkilkettä joten asensin sen uudelleen. Lisäksi ihan piruuttani asensin äänikorttiin sen alkuperäiset ajurit, sillä aiemmin olin käyttänyt eräitä opensource ajureita (ks. www.kxproject.com), joiden ääni oli aiheuttanut ongelmia joissakin peleissä.

Lopulta sain simun taas asennettua ja kas kummaa - vaikka kuinka pompin virtual cockpitistä ulkokuvakulmaan ja tekstuurit latautuivat niin kone ei sammunut. En uskalla sanoa vielä että ongelma on ohi, kunnes olen kokeillut samaa jollain raskaalla sceneryllä ja useaan otteeseen. Mutta kuitenkin, nyt näkyy jo valoa tunnelin päässä :-)

Antti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla vähän samantyyppinen probleema.

Käytössä siis nimenomaan radeon 9800.

Ongelma syntyi sen jälkeen, kun kone oli käynyt

kiintolevyn takuuvaihdossa. Asensivat tietty xp:n uusiksi ja kylkiäisinä SP 2:sen.

Sen jälkeen kone kaatuillut aivan kummallisesti. Kävi kyllä uudemman kierroksen huollossa (2 vkoa) ja olivat "kuulemma" testanneet ja asentaneet uusimmat ajurit. Oli toiminut monta päivää kaatumatta.

Kas kummaa, kotona se toimi ehkä 10 minsaa...

Nimimerkki, onko työhuoneessani jotain vikaa ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mainitsit tuossa,että olivat asentaneet SP2:n.Minulla on tuossa kolme konetta joissa x800XT PE ja 9800XT ja 9800 256mb Pro ja käyttiksenä WinXP Pro SP2 asennettuna.Kaikki ovat toimineet virheettömästi myös FS9 9.1-patsi asennettuna.Suosittelen että kyseiset patsit pidetään asennettuna tai asennetaan jos puuttuvat.Nämä patsit eivät tuo vaikeuksia vaan poistavat niitä.Tämän paatoksen tarkoitin kaikille lukijoille.Uusimmat Cat 5.2 toimivat aivan erinomaisesti simussa.

Vexi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla vähän samantyyppinen probleema.

Käytössä siis nimenomaan radeon 9800.

Ongelma syntyi sen jälkeen, kun kone oli käynyt

kiintolevyn takuuvaihdossa. Asensivat tietty xp:n uusiksi ja kylkiäisinä SP 2:sen.

Sen jälkeen kone kaatuillut aivan kummallisesti. Kävi kyllä uudemman kierroksen huollossa (2 vkoa) ja olivat "kuulemma" testanneet ja asentaneet uusimmat ajurit. Oli toiminut monta päivää kaatumatta.

Kas kummaa, kotona se toimi ehkä 10 minsaa...

Nimimerkki, onko työhuoneessani jotain vikaa ;)

Onkos sinulla paljon lisälaitteita (USB ym.) koneessa kiinni. Voisi olla powerin riittämättömyys kyseessä, kun siellä korjaamossa tuskin oli kiinni mitään ylimääräistä. Mullakin oli joskus kaatuilemisia juuri tästä syystä.

Kokeile ottaa kaikki USB laitteet irti.

Terv.

-Kimmo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään