Ilkka Mäkelä

Pilatus Portereiden tuotanto päättymässä v. 2019

4 viestiä aiheessa

Sveitsiläinen Pilatus Aircraft on päättänyt lopettaa vuonna 1959 alkaneen PC-6 Porter-koneiden valmistamisen vuonna 2019 ja keskittyäkseen sensijaan PC-24-businessjetin tuotantoon. Portereita menee tosin edelleen kaupaksi 10 kappaletta vuodessa ja operaattorit, jotka tarvitsevat Porterin kuljetuskapasiteettia, voivat vielä tilata niitä vuoden 2018 puoleenväliin asti. Varaosien saanti taataan ainakin 20 vuodeksi eteenpäin. Pilatuksen hallituksen puheenjohtaja Oscar Schwenk toteaa, että vaikka hän on ylpeä siitä, että PC-6 on kuulunut Pilatuksen konevalikoimaan ja tuonut mainetta yritykselle, niin jokaisella konetyypillä on oma elinkaari, ja on syytä tunnustaa tosiasiat ja todeta, että Porterin kohdalla elinkaaren loppu on nyt tullut vastaan.

Lainaa

After 60 years, Pilatus will cease production of the PC-6 Porter in 2019. While rare in the United States, around 600 copies of the tailwheel turboprop have been produced and are flying cargo, passengers, and skydivers out of extremely small and rough strips around the world. Although Pilatus continues to sell about 10 PC-6s per year, the company has decided to focus their energies on the PC-24, a twin-jet due to hit the market late this year.

 

Lainaa

“I am proud that the PC-6 featured in the Pilatus product portfolio, this aircraft has earned us fame and recognition worldwide. But the time has now come to take a dispassionate look at the facts and admit that every product has a life cycle which must come to an end sooner or later.

https://www.avweb.com/avwebflash/news/Pilatus-to-Discontinue-PC-6-Porter-229562-1.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Pilatus_PC-6_Porter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilatus Porterista rutkasti tietoa tarjoilee myös Markus Herzigin ylläpitämä: www.pc-6.com 

Porter-knoppitiedon osalta todettakoon, että Porterin tuotanto on lopetettu jo ainakin kerran aikaisemmin. Tuolloin (muistaakseni) 2001-2002 koneita ei valmistunut tuotantolinjalta lainkaan, mutta sittemmin tuotanto kuitenkin käynnistettiin uudestaan. Saa nähdä miten tällä kertaa käy.

OH-rekisterissä on muuten ollut kolme PC-6 yksilöä: OH-POA, -POB ja -WSA. Näistä viimeisintä eli heinäkuussa 50 vuotta täyttänyttä WSA:ta ehtii ihastelemaan Malmilla vielä parin viikon ajan.

Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viimeinen Pilatus PC-6 Porter on nyt toimitettu asiakkaalle, indonesialaiselle Smart Aviationille. Konetyypin tuotannon lopettamiseen tuli viivytyksiä pandemian ja muiden syiden takia.

 

Lainaa

Pilatus Aircraft yesterday delivered the last PC-6 Porter, marking the end of a 63-year production run for the rugged, unpressurized turboprop single. The capstone aircraft—S/N 1019, registered as HB-FBE—was handed over to air charter operator Smart Aviation of Jakarta, Indonesia.

Stans, Switzerland-based Pilatus announced in 2017 that it planned to cease PC-6 production in 2019, but the pandemic and other delays stretched that to this year.

According to Pilatus, 604 of the multi-role Pilatus Porters were produced since 1959, with more than 500 made at the manufacturer’s Stans headquarters and 100 manufactured in the U.S. under license. Support will be provided to existing PC-6 customers for “at least” 20 years, Pilatus said in 2017.

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2022-12-13/pilatus-aircraft-delivers-last-pc-6-porter

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas sattunut ikävästi: kaksi viimeistä Sveitsissä valmistunutta Porteria oli tänään lähdössä Kreetan Heraklionista Egyptiin matkalla Smart Aviationille Indonesiaan, kun toiseen niistä tuli jotain vikaa ja kone teki pakkolaskun mereen upoten pinnan alle. Kyydissä olleet kaksi henkilöä pelastettiin veneeseen, mutta toinen heistä menehtyi.

Lainaa

A Pilatus PC-6/B2-H4 Turbo Porter carrying two occupants crashed under unknown circumstances in the sea off Karteros beach, Crete. The airplane has been located in the sea, both occupants were rescued, but one occupant died from the injuries sustained in the crash.
Two Smart Aviation Turbo Porter (the last two built and the production has ended now) were on a delivery flight to Indonesia and the other one returned and landed safely at Heraklion International Airport (HER/LGIR).

https://aviation-safety.net/wikibase/302776

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään