Mika Tanninen

Polttoainejakelun ongelmat korpikentillä vieraileville

2 viestiä aiheessa

Muutaman lentäjän kanssa jutellessani olen havainnut, että polttoaineen saatavuus näyttäisi olevan aika iso ongelma varsinkin korpikenttiä kiertäessä. Paikalliset kerhot ovat saaneet enemmän ja vähemmän kätevästi käyttämänsä polttoaineet kentälle, mutta vierailijoille niistä harvemmin on mitään iloa. Ongelmana nyt äkkiseltään mietittynä on ainakin polttoainejakelun yhteyshenkilöiden tietojen puute, tankkaustapahtuman kirjaamisen, laskutuksen ja maksamisen ongelmat.

Mietiskelin voisikohan tähänkin ongelmaan keksiä jonkinlaisen keskitetyn ratkaisun. Hienoahan olisi jos jokaiselta korpikentältä löytyisi useampaa menovettä 24/7 korttia vinguttamalla suoraan automaatista, mutta tälläiseen infraan ei harrastepuolella ole varmasti mahdollisuuksia.

Voisikohan ongelman ratkaista nettipalvelulla, missä olisi...

  • tedot kentiltä saatavista polttoaineista ja niiden ulosmyyntihinnoista (esim litrahinta + tankkausmaksu taikka minimilaskutushinta)
  • lisätiedot vaadittavista tankkausjärjestelyistä (vaaditut etukäteisilmoitukset, yhteyshenkilöt yms)
  • tankkaustapahtumien kirjanpito
  • maksusuoritusten kirjanpito

Käytännössä siis ostaja saisi palvelusta tiedot tankkausta ja tankkauksen maksua varten ja myyjä saisi apua tankkausten kirjanpitoon ja laskutukseen. Simppeleimmässä mallissa raha liikkuisi vain ostajan ja myyjän välillä. Kerhon "bensavastaavat" kävisivät merkitsemässä vierailijoiden tankkaukset maksetuiksi kun siirto näkyy kerhon tilillä.

Haluaisin kuulla lentokerhojen hallitusten jäseniltä kommentteja asian tiimoilta. Voisiko tälläinen palvelu toimia ja koetaanko se tarpeelliseksi?

Itselleni nyt äkkiä tulee ensimmäiseksi huolenaiheeksi mieleen tuon menoveden myymisen ventovieraille velaksi. Asian nyt voisi ainakin osittain ratkaista näyttämällä palvelussa myyjälle polttoaineen ostajan tankkaushistorian maksutietoineen ja laittaa tankkauksille velkakaton (joka mainitaan tankkausjärjestelyissä tyyliin: "Emme anna menovettä jos maksamattomia tankkauksia on meille yli x€:n edestä tai yleisesti palvelussa yli y€:n edestä."). Palvelun käyttäjiltä (rekisteröityneiltä polttoaineen ostajilta) voisi myös periä jonkun vuosimaksun tai pantin joilla sitten katettaisiin mahdollisia epärehellisiä/maksamatta jääneitä tankkauksia.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palvelun tarpeellisuutta en kiistä ja jonkin verran olisi oma lehmäkin ojassa. Asiaa on joskus (ennekin) kaveripiirissä pohdittu, tai ainakin ilmailijoiden kanssa.

Tuon tässä esille muutamia ratkaistavia asioita jos jakelua (myyntiä) ollaan järjestämässä ilmailijoille.

Kentillä on erilaisia ympäristölupia ja usein ympäristölupien ehdot polttoaineen varastointiin ja tankkaukseen ovat aika tiukkoja. Niissä voi olla rajoituksia määrien, tankkausmenetelmien ja jopa myynnin suhteen (ei saa myydä ulkopuolisille). Kuten hyvin tiedämme, ympäristöluvat voivat prosessin aikana muuttua merkittävästi vaikka lupaa haettaessa asia olisi esitetty asianmukaisesti. Jos joku asiakas tankkailee vastoin lupaehtoja ja häipyy kaasu auki paikalta, jää asian selvittely kentän pitäjälle ja ympäristöluvan haltijalle.

Polttoaineen varastossa voi olla kiinni merkittävä määrä ilmailukerhon varoja (säiliön ollessä täynnä). Mahdollinen jakelujärjestelmä ei saisi aiheuttaa mukana olevalle kerholle merkittävää tappioriskiä jos liemi häviää tai jää maksamatta.

Polttoaineen myyjällä on jonkinlaisia vastuita siitä, että tavara on kelvollista ja että esimerkiksi jakelumittarit näyttävät oikein. Kaikissa koneissa ei ole mahdollista mitata säiliöön päätyneen bensan määrää ja silloin jakelumittarin virheitä ei saisi olla. Lisäksi tulee myytävän aineen laadun valvonta (laatua toki kuuluu valvoa vaikka vaan itse käyttäisi). Monella pienemmällä kulutuksella selviävällä paikalla esimerkiksi autobensa tomitetaan kentälle kerholaisten talkootyöllä tynnyreillä ja peräkärryillä hakemalla lähimmältä/halvimmalta bensa-asemalta. Laadunvarmistuksen ja muun riskienhallinnan kannalta tämä ei ole ihan paras mahdollinen konsti.

Käytännössä siis infraan tulisi jonkin verran panostaa mm. asianmukaisin jakelulaitein ja vaatimukset täyttävin säiliöin. Sen lisäksi nuo ympäristölupiin liittyvät asiat tulee saada ratkaistua. Maksamiseen voi varmaan kehittää jonkun ennakkomaksutilin kullekin käyttäjälle.

En siis halua ampua ajatusta alas, päinvastoin.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään