Sami Puro

Finnair tuo maksullisen business-luokan ruoan turistiluokkaan

15 viestiä aiheessa

https://yle.fi/uutiset/3-9786231

Lainaa

Finnair lisää koneisiin matkustamohenkilökuntaa, jotta asiakkaita ehditään palvella paremmin – ja myydä enemmän lisäpalveluita.

– Olemme selvittäneet, mikä on tärkeintä matkustajalle lennolla ja se on henkilökohtainen palvelu, jota hän koneessa saa, sanoo Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

...

Matkustuksen hallintaan kehitettävät uudet palvelut mahdollistavat uusien lisäpalvelujen myymisen ja Finnair on tuomassa business-luokassa tarjottavat ateriat myös turistiluokkaan, jos asiakas on valmis siitä maksamaan.

– Lennon aikana tapahtuvaa tarjoilua, lähinnä aterioita, voidaan personoida. Vanha perinne, jossa istuinpaikka määrää mitä ruokaa tarjoillaan, näiden kahden asian ei tarvitse enää kulkea yhdessä, jatkaa Vauramo.

Matkustuksen hallintaan kehitettävät palvelut mahdollistavat myös business-luokan matkustajalle ruoan valitsemisen ennakkoon. Tällä Finnair pyrkii vähentämään ruokahävikkiä, kun koneeseen ei varmuuden vuoksi enää tarvitse lastata turhia aterioita. Kaikkein kalleinta on ruoan hävittäminen EU:n ulkopuolelta palaavilta lennoilla.

– Säästö on Finnairille yli kymmenen miljoonaa euroa vuodessa, laskee toimitusjohtaja Vauramo.

Parhaimmillaan ruokahävikin hallinnalla Finnair voisi karsia kuluja vuosittain jopa 18 miljoonalla eurolla, mikä vastaisi matkustamohenkilökunnan muutama vuosi sitten tekemää säästösopimusta.

Jutussa myös muuta tietoa ja taustaa aiheesta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aikookos Finnair tehdä jotain Euroopan lentojen businessluokalleen? Nykyisen tuotteen taso on 3-4 tunnin lennoille melko "underwhelming". Puhumattakaan vielä pidemmistä Dubain lennoista, mutta nuo lennot taitavatkin palvella lähinnä aurinkomatkailijoita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Me näemme selkeästi kasvavan segmentin, joka haluaa käyttää business-luokkaa lomamatkoilla. Ymmärrän hyvin sen logiikan, jos ollaan lyhyemmällä lomamatkalla, niin sillä on merkitystä missä kunnossa saapuu lomamatkapaikkaan, sanoo toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

Finnairin turistiluokassa saavutaan siis perille kovin huonossa kunnossa ;)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No, en voi ainakaan itse väittää olevani ihan parhaassa mahdollisessa kunnossa kymppituntisen turistiluokan lennon jälkeen. Jos tuo ruokailu pysyy järkevän hintaisena, en yllättyisi siitä, että itse ostaisin ko. palvelun turistissa matkustaessa.

Vielä tällei kuluttajanäkökulmasta yleisesti, tämä uudistus ja tapa jolla se toteutetaan, kuulostaa järkevältä. Eli että lisätuloja etsitään aitojen lisäpalveluiden tuottamisen kautta, ei sillä, että normaali ruokailu muutettaisiin maksulliseksi tai sitä heikennettäisiin. Way to go.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

1,6 kuukautta mitä erilaisimpien lentoyhtiöiden kyydissä istuneena viimeisen 8 vuoden aikana, voisin sanoa omana mielipiteenä, että nämä uudistukset ovat pääsääntöisesti omaan polveen ampumista tai venäläistä rulettia. Tarjoilun poistaminen economysta tai premium tarjoilun lanseeraus economy-luokkaan ovat vaikutaneet merkittävästi siihen mitä esim. frequent flyer voi olettaa economysta. Lentoemännät (tai flight attendants) juoksevat karkuun tai jakavat, mitä jakavat väärässä suunnassa (takaapäin) esim. Cathay Pacificilla tai China Airwaysilla aivan kelvotonta palvelua. Qatar Airwaysin palvelut tuntuvat lähinnä Looser Airwaysin palveluilta vaikkapa kotoiseen Finnairiin verrattuna. Käsittämättömän surkeaa asiakaspalvelua. Normaali asiakkaana voisin sanoa että ********.

En kyllä ymmärrä miksi Finnair haluaa lähteä nolaamaan itsensä juuri kun ovat päässeet merkittävään markkina-asemaan? Onnea!

:cool:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Esim. viimeisimmällä ja toistaiseksi ainoalla Qatarin neljän lennon reissullani ainoa kehuttava asia oli A380. Koneiden henkilökunta ei tuntunut oikein osaavan hommaansa. Kaikki kesti ja kaikkea joutui kuskaamaan koska oli lopussa koko ajan. Kaljatölkin avaaminen oli tosi vaikeaa. Olutta tarjoiltiin pieniin muovipikareihin siten, että puoli tölkkiä meni ilmeisesti jonkun muun juotavaksi. Punaviini tarkoitti puolikasta pientä muovipikaria. Todella noloa huomautella sellaisista asioista. Tarjosivat välipalana Savoury Pastry nimisiä pikkusuolaisia joissa kuiva, kova, mauton ja valkoinen kuori jonka sisällä tulikuumaa p****n makuista mauste mitälie mössöä. Viimeksi moisia tarjottu minulle Intian sisäisillä halpalennoilla folioon käärittynä.

Qatar Airwaysin markkinointiviestinnän perusteella olisin odottanut paljon, paljon parempaa palvelua - ja tosiaan Finnairilla mielestäni sujuvampi ja tyylikkäämpi palvelu. BA, SAS, Lufthansa, Etihad, Emirates, Air China, Cathay ja kumppanit ovat mielestäni heikentäneet normaaliekonomyn palveluja viime vuosina sitä enemmän, mitä enemmän ovat alkaneet tarjota hybridipalveluja. Tämähän viittaa siihen, että aina kun keksitään uusi vaihtoehtoinen tai lisämaksullinen palvelu, niin se on omiaan heikentämään peruspalvelua.

Malesialaisella oli ennen onnettomuuksia tosi hyvä palvelu. Seuraavaksi pitää testata onko ovatko Hainan Airlines, Singapore Airlines ja Silk Air maineensa veroisia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

BA:lla tuli keväällä todettua HEL-LHR-HEL ja MAD-LHR economyssä, että matkustamohenkilökunta on todella ystävällistä ja palvelualtista, mutta uusi maksullinen tarjoilu ja muut muutokset laskevat tuotteen tasoa roimasti. LHR-HEL-välillä tarjoilu kesti koko lennon ajan ja viimeinen kärry työnnettiin paikalleen takakeittiössä minuutti-pari ennen kuin oltiin maassa.

Ja vaikka Finnairista ollaan montaa mieltä, siellä on kuitenkin omasta mielestäni varsin hyvä tuote kokonaisuutena economyssä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kohtalaisen määrän lentänyt Lufthansalla Helsingistä Saksaan economyssa. Kun vertaan Luffen economya ja Finnairin economya niin ero on aika selvä Luffen hyväksi. Varsinkin silloin kun Norra lentää Empulla, joka on omalle kropalleni vihonviimeinen suihkuputki.

Finnair tarjoaa kahvia/teetä ja mustikkamehua. Luffe tarjoaa edes jonkinlaisen leivän ja laajan juomavalikoiman. EIkä siellä tarvi katsella ns kahden kerroksen väen palvelua, kun Finnairilla emo tuo armollisesti iltapäivälehteä "kun te olette tasoasiakas". 

Mutta nämä jos mitkään, ovat mielipideasioita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Markku Vainio kirjoitti:

Esim. viimeisimmällä ja toistaiseksi ainoalla Qatarin neljän lennon reissullani ainoa kehuttava asia oli A380.

---

Seuraavaksi pitää testata onko ovatko Hainan Airlines, Singapore Airlines ja Silk Air maineensa veroisia?

Kehno vaikutelma jäi minullekin Qatarin economysta, tuskaisen ahdas B777 (10 penkkiä rivissä) ja palvelu vähän sinne päin. Maine tulee muista lentoluokista, Bisnes kyllä huippuhyvä, tosin itsellä ei kovin montaa vertailukohtaa ole. Parhaat Economy-kokemukset olleet Singapore Airlinesilta ja Silk Airilta.

Sinänsä kannatettavaa jos Finnairin palveluihin tulee lisää valinnavaraa, toivottavasti hinta-laatu -suhde on parempi mitä Economyn ennakkoon ostettavissa aterioissa tähän saakka ollut. Viimeksi ostettu kasvisateria taisi olla kehnoin lentokoneateria koskaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
6.9.2017 at 11.49, Harri Mattila kirjoitti:

Finnair tarjoaa kahvia/teetä ja mustikkamehua. Luffe tarjoaa edes jonkinlaisen leivän ja laajan juomavalikoiman. EIkä siellä tarvi katsella ns kahden kerroksen väen palvelua, kun Finnairilla emo tuo armollisesti iltapäivälehteä "kun te olette tasoasiakas". 

Juu, esim. minä tarkoitin juuri niitä lentoja jotka ovat jotenkin vertailtavissa economyn perustuotteen osalta. Finnairin mehu/kahvi ja SAS:n kahvi serviisejä lyhyillä lennoilla ei voi todellakaan verrata Luffeen.

Minä olisin henkilökohtaisesti erittäin tytyväinen Finnairin palveluun jos saisin valita "perinteisen" ekonomytarjoilun lisähintaan rastittamalla valintaruudun ilman mitään ihmeen ruoka-annos häslinkiä. (= ruuat ja juomat) On todella stressaavaa miettiä mitä haluaa syödä ja juoda 36 päivän kuluttua!? Ja kaikesta huolimatta en pidä ajatuksesta, että pisnestarjoilu tuodaan ekonomyyn vaikka se ei nyt ole mitenkään ihmeellinen ruokatarjoiluiltaan esim. Finnairin euroopan lennoilla. - Itse ostan aina joskus pisnesjakkaran ihan juomien ja stressittömyden takia.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Vainio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
7.9.2017 at 21.02, Markku Vainio kirjoitti:

Juu, esim. minä tarkoitin juuri niitä lentoja jotka ovat jotenkin vertailtavissa economyn perustuotteen osalta. Finnairin mehu/kahvi ja SAS:n kahvi serviisejä lyhyillä lennoilla ei voi todellakaan verrata Luffeen.

Minä olisin henkilökohtaisesti erittäin tytyväinen Finnairin palveluun jos saisin valita "perinteisen" ekonomytarjoilun lisähintaan rastittamalla valintaruudun ilman mitään ihmeen ruoka-annos häslinkiä. (= ruuat ja juomat) On todella stressaavaa miettiä mitä haluaa syödä ja juoda 36 päivän kuluttua!? Ja kaikesta huolimatta en pidä ajatuksesta, että pisnestarjoilu tuodaan ekonomyyn vaikka se ei nyt ole mitenkään ihmeellinen ruokatarjoiluiltaan esim. Finnairin euroopan lennoilla. - Itse ostan aina joskus pisnesjakkaran ihan juomien ja stressittömyden takia.

Oma mielipiteeni on viime vuosina kallistunut yhä enemmän ja enemmän siihen suuntaan, että Lufthansan tyylinen tarjoilu on itse asiassa heikompi kuin mitä esim. Finnair ja SAS tarjoavat silloin kun niiden konsepti toimii. Otetaan esimerkiksi kaksi viimeisintä matkaani iltalennoilla Hampurista Helsinkiin:

1. Lufthansalla Frankfurtin kautta. Saavun Hampurin kentälle kiireessä ja nälkäisenä suoraan tapaamisista juuri ennen lähtöä ja pikakävelen Frankfurtissa suoraan seuraavan lennon lähtöportille. Matkan kesto yhteensä noin viisi tuntia ja tarjoiluina yhteensä suklaapatukka ja se sama mini-sandwich sekä juomat. Kamala nälkä koko matkan ajan eikä mitään mahdollisuutta saada enempää ruokaa. Toki pidemmällä vaihtoajalla Frankfurtissa olisi ehtinyt syömään, mutta nyt se ei ollut mahdollista. 

2. Finnairilla suoraan Helsinkiin. Saavun jälleen kiireellä ja nälkäisenä Hampurin kentälle. Tilaan koneessa salaatin, wrapin, sipsit ja juoman 20 eurolla. Saavun Helsinkiin vatsa täynnä, ja jos ei olisi ollut nälkä, olisin voinut käyttää tuon 20€ miten haluan.

Yhteenvetona Finnairin, SASsin ym. lentoyhtiöiden BoB -konsepti antaa minulle matkustajana mahdollisuuden syödä sen verran kuin haluan ja mitä haluan. Lufthansalla on tyydyttävä siihen mitä saa, mikä ei viime aikoina ole juuri makuhermoja kutkutellut. Etukäteen tilattavat ateriat toki vaativat aika paljon suunnittelua, ja itse kannatankin sitä, että voi vasta koneessa tilata mitä haluaa syödä (myös lämpimät ateriat kuten Air Balticilla). Lufthansan konseptissa kuitenkaan edes etukäteen tilaamalla ei ole mahdollisuutta saada enempää ruokaa.  

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nälkä se tulee istuessakin köyhällä economi luokassa ,,kun ruoka tuoksuu busines puolelta, kiva idea ettei tarvitse "reissumies"ruispaloja syödä kalliiseen hintaan, et saa lämpimän ruoka annoksen 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ongelmahan noissa isommissa aterioissa on se, että vaikea sitä olisi yhtiön puolesta tietää mitä aterioita juuri jonkun tietyn lennon matkustajat haluavat ostaa. Siinä mielessä ymmärrän, että ne lämpimät ateriat pitää tilata etukäteen, jotta nimenomaan ei tulisi sitä turhaa hävikkiä. Itse en ole koskaan katunut valintaani, vaikka usein olen tehnyt sen jopa pari viikkoa etukäteen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
21 tuntia sitten, Laura Ahonen kirjoitti:

Ongelmahan noissa isommissa aterioissa on se, että vaikea sitä olisi yhtiön puolesta tietää mitä aterioita juuri jonkun tietyn lennon matkustajat haluavat ostaa. Siinä mielessä ymmärrän, että ne lämpimät ateriat pitää tilata etukäteen, jotta nimenomaan ei tulisi sitä turhaa hävikkiä. Itse en ole koskaan katunut valintaani, vaikka usein olen tehnyt sen jopa pari viikkoa etukäteen.

Aina voisi isompia aterioita tarjoilla konseptilla: "Lennolla on tarjolla lämpinä aterioina x ja y hintaan z." Nämä x ja y voisivat sitten vaihdella lennosta toiseen samoin, kuin esim. Finnairin pitkänmatkan lentojen lämpimät ateriat.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään