Juha Vaittinen

Mistä starttasivat FA-10/Linnamaa, FA-17/Puhakka ja FA-21/Aaltonen 11.3.1940?

9 viestiä aiheessa

Tervehdys

Ensimmäinen viestini ja heti kyselemässä. No ongelmani on, että minulla on hyvin luotettavalta taholta via luotettava taho tieto 10 vuoden takaa, että ao koneet/pilotit starttasivat sotalennolle 11.3.40 klo 15:55 Hollolasta eli Hollolan Pyhäniemen jäätukikohdasta. Nyt kuitenkin Ahti Saarisen Jäätukikohdan talvisota Hollolan Pyhäniemessä kirjan (2010) mukaan ao. koneet/pilotit starttasivat Utin Haukkajärveltä. Käsittääkseni Saarisenkin lähde on ylläviitattu hyvin luotettava taho. Olen vähän epävarma, kumpaa tietoa uskoisi. Tosin vanhemman tiedon mahdollinen virhe on voinut syntyä siitä, että kyseessä olevan listan 1. kone BW-356 kiistatta starttasi Hollolasta klo 16:00. Ja Hollolan Pyhäniemen jäätukikohdasta kertovassa kirjassa ei hevillä siirrä startteja kirjan kohteesta toiselle kentälle.

Etukäteen kiittäen

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa foorumille! 

Lentolaivue 26:n historiikin (C.E. Bruun) mukaan laivue oli sijoitettuna Uttiin ajalla 24.1-30.5.1940. Muitakin tukikohtia oli käytössä, mutta ei Hollolaa.

Maaliskuun -40 alkupuolella  koko laivue siirtyi Uttiin.

Ainakin 11.3 -40 iltapäivällä lähti Puhakka Utista torjuntalennolle italialaisen Manzocchin kanssa. Lennon päätteeksi Manzocchi menehtyi pakkolaskussa Haukkajärvellä.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos paljon Jukka

Joo, Puhakan ja Manzocchin 13:40 startti. Vaikkei näköjään Bruunin kirja ihan oikeassa ole, myös Keskinen-Stenmanin Ilmavoimat talvisodassa (1989) mukaan 1.3. osa LLv 26:sta siirtyi toimimaan Hollolasta osan jäädessä Haukkajärvelle. Varmaan ainakin osittain seurausta 29.2. tapahtumista Ruokolahdella, samoin kuin LLv 24:n siirtyminen Lemiin. Täytyy antaa pojot Saarisen kirjalle. Sen mukaan Puhakka ei koskaan siirtynyt Hollolan Pyhäniemeen. Kirjan mukaan LLv 26:n taistelutoiminta oli 2. - 5.3. keskittynyt Pyhäniemeen mutta sen jälkeen siellä ollut taisteleva osa siirtyi takaisin Haukkajärvelle ja LLv 26:n osalta Pyhäniemessä tapahtui enää vain lentäjien tutustuttamista Fiatiin. Muistin vastaustasi lukiessa että onhan minulla Vesenin ja Siiropään Utin koneet siipi maassa. Utissa toimineiden lentojoukkojen onnettomuuksia ja vaurioita 1918-1963 (2008) ja siinä on maininnat Manzocchin tapauksista 6.3. ja 11.3. Saarisen mukaan 6.3. kyseessä FA-10:n siirtolento Pyhäniemestä Haukkajärvelle, missä kone meni nokalleen.

Eiköhän ole selvä, että Linnamaa, Puhakka ja Aaltonen starttasivat 11.3. klo 15:55 Haukkajärveltä.

Kiitos vaan vielä kerran, vaikka muistissani oli ollut tuo tieto Manzocchin lennosta Puhakan kanssa, niin eipä se ollut siirtynyt prosessoriini.

 

Juha

Muokattu: , käyttäjä: Juha Vaittinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luin tarkemmin vielä Bruunin kirjaa. Kyllä siinä mainitaan, että (maaliskuu 1940) "kunnossa olevat kuusi Fiatia lähetettiin Heinilän luo Hollolaan. Harju-Jeanty pyysi toimintaohjeita ja hyväksymistä tälle toimenpiteelle. Ainakin seuraavana päivänä olisi saatava toimia Hollolasta käsin ja pari päivää järjestää rauhassa asioita." Kirjassa oleva C.E. Bruunin piirtämä tukikohtakaavio, josta aluksi katsoin laivueen käyttämät tukikohdat, ei sisällä kuitenkaan Hollolaa jostain syystä.

Kari Stenmanin kirjassa "Fiat-laivue" on kuva Hollolan Pyhäniemestä 13.3-40. Siinä huolletaan Fiatin moottoria.

Samassa kirjassa on tukikohtaluettelo. Sen mukaan Lentolaivue 26:n 3. lentue oli Hollolan Pyhäniemessä ajalla 1.3 - 9.3. ja 1. lentue ajalla 1.3. -10.3. 1940.

Tämä osaltaan vahvistaa, että startti 11.3. tapahtui todennäköisesti Haukkajärveltä.

Kirjassa mainitaan myös, että "11.3. LLv 26 lensi vielä kymmenen maataistelulentoa Viipurinlahdelle. Kouvolan puolustuksessa olleet Fiatit kirjasivat vielä samana päivänä myös talvisodan viimeisen ilmavoittonsa, josta kertoo reservin luutnantti Olli Puhakka." (Perässä lyhyt taistelukertomus, jossa Puhakka ampui DB-koneita).

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Jukka

ja suuret kiitokset lisätiedoista. Mietin pitkään Bruunin kirjan hankkimista, olin kyllä selaillut isä Bruunin LLv 26 historian kässäriä, mutta jätin siten hankkimatta samoin kuin Stenmanin Fiat-laivueen, valtaosa Keskinen-Stenman tuotannosta on kyllä hyllyssä, mm. SIH 8 Fiat G.50 ja Suomen Ilmavoimat 1928-40. Saarisen kirja on myös hyvä, siinä on kaikki Fiat, Morane, Brewster, Hurricane jne lennot Pyhäniemestä ja Pyhäniemeen liittyen, eli ao koneiden lennot Suomeen ja Fiatien ja Moraneiden lennot Haukkajärveltä, kuviakin mukavasti, eniten Brewstereistä heti talvisodan päättymisen jälkeen, varmaan siksi, että niitä on eniten ja kaaviokuvat Säkylän, Haukkajärven, Pyhäniemen ja Vuohijärven jääkentistä (kiitoradat ja koneiden sijoituspaikat). On myös faksimilet Puhakan, Parosen, Aaltosen, Niemisen (myöh. Mattelmäki) lentopäiväkirjan aukeamista helmi- ja maaliskuulta ja Ensio Kivisen maaliskuulta. Mutta harmittavasti suomalaisessa, kuten myös brittien, lentopvk:issa ei ollut paikkakuntasaraketta mikä saksalaisten lentopvk:issa oli. Ainoastaan Nieminen helmikuussa ja Kivinen ovat hyödyntäneet "tähystäjä, k.k. ampuja, matkustaja saraketta kentän mainitsemiseen ja Kivinen lensi vain harjoitus- ja koelentoja 1.-13.3.40 ja Nieminen oli poissa kuvioista loukkaantumisen takia 6. - 14.3.40 mutta lennon tarkoitus sarakkeesta näkyy, että hän oli lentänyt FA-2:n Utista Hollolaan 1.3. ja lentänyt selvästikin sieltä 2 torjuntalentoa FA-2:lla ja 2 FA-25:lla 2. - 5.3. 15.3. siirsi sitten FA-28:n Hollolasta Vuohijärvelle kun LLv 26 siirtyi sinne, ainakin Hollolassa ollut osa.

 

Juha

Muokattu: , käyttäjä: Juha Vaittinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinulla näyttää olevan hyvää lähdemateriaalia, mm. nuo lentopäiväkirjat. Olen tutustunut Ahti Saarisen kirjoihin minäkin, ja myös SIH 8 löytyy hyllystä kuten myös em. Fiat-laivue -kirja. Lisäksi minulla on molemmat Carl-Erik Bruunin kirjat, ensimmäinen "Hävittäjälentolaivue 26" vuodelta 1994, ja sitten tämä uudempi painos vuodelta 2009.

Talvisodan laivuepäiväkirjoja (LLv 26) ei löydy Kansallisarkiston digikokoelmasta kumma kyllä, vain jatkosodan aikaiset löytyy:

http://digi.narc.fi/digi/dosearch.ka?o=0

Tässä Lentorykmentti 2:n Esikunnan sotapäiväkirjaa 11.3. 1940, siitä voi selailla eteen ja taakse noita laivueiden siirtoja ja muita kuvioita.

http://digi.narc.fi/digi/view.ka?kuid=1545338

Jukka

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terve Jukka

Kirjoitin vähän epäselvästi, lentopvk faksimilet löytyvät Saarisen kirjasta, ei niitä minulla ole erikseen.

Otin itsekin aikoinaan kovalevylle LeR 2:n SPK:n 20.2. - 20.3.40 mutta hyvä tapa tuo antaa tuo suora linkki, koska KA:n etsi toiminto monesti aiheuttaa harmaita hiuksia, kun ei etsimäänsä meinaa löytää. Tosin LLv 26:n SPK:t löytyivät heti kun viitsi kirjoittaa yksikön koko nimen eikä lyhennettä. LeR 2:n SPK:sta huomaa paitsi sen, että alettiin olla kovilla myös sen että pelkällä komentajan ym nimien käytöllä salaa jonkun verran. Kuten "lähetettiin Heinilän luo" aukeaa vasta kun tulee vastaan kohta, että Heinilä saapui Hollolasta ja sitten Heinilä lähti Hollolaan. Itse nyt esillä olevaan kysymykseenhän SPK ei anna vastausta, enemminkin sotkee, kun Manzocchi oli 11.3. kadonnut niin illalla SPK:ssa "Manzocchia ei ole löydetty. Heinilän luona pitäisi olla."

Kiitollisena

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa Foorumille Juha minunkin puolestani!

Sinulla on Jukan kanssa mielenkiintoinen keskustelu menossa ja näyttäisi että asiat ovat pääpiirteittään loksahtaneet paikoilleen.

Terveisin,

Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään