Guest avrorj85

Valtio maksaa 300000€ korvauksena

13 viestiä aiheessa

Johan tuosta on koko päivän jauhettu: Valtio joutuu maksamaan SAS/Blue1:lle 300000€ korvauksena väärästä kilpailuttamisesta.

 

Hienoa että vinskin iänikuista monopoliasemaa saadaan vähän horjutettua myös näin virallisesti!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, SAS:n tappioissa tai Finnairin tuotoissa tuollainen 300000 € ei tunnu juuri missään. Sitäpaitsi maksumieheksihän joutui Suomen valtio.

 

Tosin v. 2004 osalta asia on vielä kesken.

 

Suomalainen tuomioistuin, tässä tapauksessa KHO, ei mitään huippukorvauksia myönnä, vaikka EU painostaa. Mielenkiintoinen ennakkotapaus kuitenkin, tai sitten taas osoitus siitä, että Brysselin byrokraatit työntävät nenänsä kaikkeen mahdolliseen. Kaikki kun pitäisi nykyisin kilpailuttaa.

Kohta kai Finnairin pitää "kilpailuttaa" pilottikoulutus/simukoulutus Viroon, koska sieltä saa halvemmalla? Ja Tampereen ja Oulun virkamiehet joutuvat lentämään Soderilla, jos/kun se avaa ensimmäisen ulkomaanreittinsä?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, SAS:n tappioissa tai Finnairin tuotoissa tuollainen 300000 € ei tunnu juuri missään. Sitäpaitsi maksumieheksihän joutui Suomen valtio.

 

Tosin v. 2004 osalta asia on vielä kesken.

 

Suomalainen tuomioistuin, tässä tapauksessa KHO, ei mitään huippukorvauksia myönnä, vaikka EU painostaa. Mielenkiintoinen ennakkotapaus kuitenkin, tai sitten taas osoitus siitä, että Brysselin byrokraatit työntävät nenänsä kaikkeen mahdolliseen. Kaikki kun pitäisi nykyisin kilpailuttaa.

Kohta kai Finnairin pitää "kilpailuttaa" pilottikoulutus/simukoulutus Viroon, koska sieltä saa halvemmalla? Ja Tampereen ja Oulun virkamiehet joutuvat lentämään Soderilla, jos/kun se avaa ensimmäisen ulkomaanreittinsä?

 

Sä et tainnut oikein löytää tästä sitä punaista lankaa. Ostat varmaan viinasi myös alkosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten minusta tuntuu, että Blue1:n/SAS:n tarkoitus ei ollut kattaa omia tappioitaan mahdollisilla korvauksilla kun he veivät asian eteenpäin... Ja missä on väitetty Finnairia maksajaksi?!?

 

Minua kiinnostaa veronmaksajana mikä ongelma on jos Blue1/SAS tarjoaa kilpailutuksessa edullismman paketin? Samalla tavalla se pikkubyrokraatti lentää rysseliin Blue1:n siivilläkin....

Pääasia, että asiassa saatiin selvä ratkaisu, eikä valtio voi suosia epäreilusti yhtä toimittajaa hankinnoissa.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Minua kiinnostaa veronmaksajana mikä ongelma on jos Blue1/SAS tarjoaa kilpailutuksessa edullismman paketin? Samalla tavalla se pikkubyrokraatti lentää rysseliin Blue1:n siivilläkin....

Pääasia, että asiassa saatiin selvä ratkaisu, eikä valtio voi suosia epäreilusti yhtä toimittajaa hankinnoissa.

Juha.

 

No ongelma taitaa olla se että sitten jäisi Finskin lahjusmatkat koko suvulle saamatta... No kateellisen höpinää vain tuo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ongelmana tässä asiassa on suomalaisten hyväuskoisuus Finnairia kohtaan, muunmuassa. Ei nähdä ikäänkuin muka muita vaihtoehtoja. Tämä asia vaivaa jokseenkiin kaikkia kuluttajia kaikissa ryhmissä.

 

Toisaalta jos haluaa maksaa ylimääräistä huonosta palvelusta ja muutenkin matkustaa yhtiöllä, joka luulee olevansa se ainoa ja oikea, niin siitä vaan.

 

Monissa instansseissa on korkea aika ruuvata kello tälle vuosituhannelle.

 

Tämän kokoiseen maahan pitää mahtua enemmän kuin yksi kaupallinen lentoyhtiö.

 

Aina kun finnairilla matkustaa tulee tarkkailtua, että esim. cabiinihenkilökunta vähätvälittää mitä sanoo tai miten palvelee asiakkaitaan. Tämä on seuraus siitä ajettelusta, että ihan sama mitä tekee, valtio maksaa kyllä aina palkan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomalainen tuomioistuin, tässä tapauksessa KHO, ei mitään huippukorvauksia myönnä, vaikka EU painostaa. Mielenkiintoinen ennakkotapaus kuitenkin, tai sitten taas osoitus siitä, että Brysselin byrokraatit työntävät nenänsä kaikkeen mahdolliseen. Kaikki kun pitäisi nykyisin kilpailuttaa.

Kohta kai Finnairin pitää "kilpailuttaa" pilottikoulutus/simukoulutus Viroon, koska sieltä saa halvemmalla? Ja Tampereen ja Oulun virkamiehet joutuvat lentämään Soderilla, jos/kun se avaa ensimmäisen ulkomaanreittinsä?

 

Oon tasan samaa mieltä kanssasi, en tosin siinä etteikö lentoyhtiöiden välinen kilpailu voisi olla Suomessa nykyistä terveempää, mutta tuo kaiken kilpailuttaminen menee jo hieman liian pitkälle. Onneksi tietenkään halvin vaihtoehto ei ole pakko julistaa tarjouskilpailun voittajaksi, koska kuten tiedetään, halvalla ei saa hyvää. Tosin tänä säästöjen aikakautena, halvin yleensä valitaan koska kaikesta muka pitäisi säästää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Suomalainen tuomioistuin, tässä tapauksessa KHO, ei mitään huippukorvauksia myönnä, vaikka EU painostaa. Mielenkiintoinen ennakkotapaus kuitenkin, tai sitten taas osoitus siitä, että Brysselin byrokraatit työntävät nenänsä kaikkeen mahdolliseen. Kaikki kun pitäisi nykyisin kilpailuttaa.

Kohta kai Finnairin pitää "kilpailuttaa" pilottikoulutus/simukoulutus Viroon, koska sieltä saa halvemmalla? Ja Tampereen ja Oulun virkamiehet joutuvat lentämään Soderilla, jos/kun se avaa ensimmäisen ulkomaanreittinsä?

 

 

Nuo julkisten hankintojen yleiset sopimusehdot (JYSE) eivät tosin koske osakeyhtiöitä, joten Oyj:n ostamien palveluiden kilpailuttamiseen ei "Brysselin byrokraatit" pääse käsiksi. Sinänsä on kyllä ihan mielenkiintoista (ei nyt ehkä ihan kaikista...) tutustua ko. ehtoihin. Muistaakseni löytyvät ainakin KTM:n sivuilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi tietenkään halvin vaihtoehto ei ole pakko julistaa tarjouskilpailun voittajaksi, koska kuten tiedetään, halvalla ei saa hyvää. Tosin tänä säästöjen aikakautena, halvin yleensä valitaan koska kaikesta muka pitäisi säästää.

 

Ei ole ei, mutta tässähän valtiolla homma meni vikaan siinä, että antoivat Finnairille lisäpisteitä aikataulunmukaisuudesta ja jostain muusta, jota ei tarjouspyynnössä oltu määritelty valintakriteeriksi. Julkisissa hankinnoissa ainakin kuntapuolella on ollut isona ongelmana, että ensin lähetetään hienot tarjouspyynnöt, mutta tarjousten tultua unohdetaankin asetetut valintaperusteet ja valitaan joku muu kuin niiden mukaan pitäisi.

 

Eli kilpailutuksen tuloksena voidaan valita joko kokonaistaloudellisesti edullisin tai hinnaltaan halvin, mutta tämä ja tämän perusteet pitää tarjouspyynnössä julkaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ongelma taitaa olla se että sitten jäisi Finskin lahjusmatkat koko suvulle saamatta.

 

Sä oot Tomi hyvin pitkälti oikeassa tolla lauseella , oikeesti.

 

Toivottavasti ne rahat kaivetaan sen julkisesti kilpailijoitaan mollaavan karamelliesimiehen salkusta.

 

- ;D -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, oikeassa ollaan siinä mielessä, etten täysin tajunnut julkisen kilpailuttamisen ideaa. Siis kilpailuttamispakko koskee valtion tai kuntien hankintoja?

 

Yritinpä löytää KHO:n nettisivuilta päätöstä tästä asiasta, mutten löytänyt. Olisi mielenkiintoista lukea koko teksti.

 

Piruuttani yritin katsoa, mitä kilpailijat, siis SAS/Blue 1 ja Finnair tarjoavat Helsingistä Brysseliin.

 

SAS/Blue 1: ei yhtään suoraa lentoa, minimissään lentoaika 3 h 55 min. Enkä millään löytänyt hintaa. Sivut sanoivat vain "price is not valid on this flight" tjsp. Ehkä en osaa käyttää SAS:n sivuja.

 

Finnair: suora lento 1 h 40 min, äkkilähdössä edestakaisin 190 €. No, myönnetään, että poliitikot/virkamiehet eivät äkkilähtöjä taida käyttää ja businesslippu maksaisi 1000 € one way.

 

Kysymys: Voiko Suomen valtio viedä KHO:n päätöksen EU-tuomioistuimeen? Tosin epäilen, ettei kannata...

 

Näistä kilpailuttamisista: YTV on kilpailuttanut Helsingin seudun joukkoliikennettä, kiistanalaisin tuloksin. Helsingin kaupunki on kilpailuttanut vanhusten ja liikuntarajoitteisten taksikuljetukset, kiistanalaisin tuloksin. Muitakin kiistanalaisia kilpailuttamisesimerkkejä löytyy.

 

Seuraava kysymys: Koskeeko kilpailuttamispakko valtion liikelaitoksien hankintoja? Ilmeisesti ei?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, oikeassa ollaan siinä mielessä, etten täysin tajunnut julkisen kilpailuttamisen ideaa. Siis kilpailuttamispakko koskee valtion tai kuntien hankintoja?

 

Kysymys: Voiko Suomen valtio viedä KHO:n päätöksen EU-tuomioistuimeen? Tosin epäilen, ettei kannata...

 

Laki julkisista hankinnoista koskee 2§ mukaan:

 

1) valtion, kuntien ja kuntainliittojen viranomaiset sekä evankelisluterilainen kirkko ja ortodoksinen kirkkokunta ja niiden seurakunnat;

 

2) oikeushenkilöt, joiden katsotaan kuuluvan julkishallintoon;

 

3) yksiköt, joiden toimialaan kuuluu vesihuolto, energiahuolto, liikenteen harjoittaminen tai teletoiminta, siinä laajuudessa kuin asetuksella säädetään; (29.12.1994/1523)

 

4) valtion liikelaitoksista annetun lain (627/87) mukaiset liikelaitokset, jollei asetuksella toisin säädetä; sekä

 

5) mikä tahansa hankinnan tekijä silloin kun 1, 2 tai 4 kohdassa mainittujen yksikköjen hankinnan tekemistä varten myöntämän tuen määrä on yli puolet hankinnan arvosta. (19.12.1997/1247)

 

Taloussanomat kertoo SAS:n vaatineen KHO:ta pyytämään EY:n tuomioistuimelta ennakkoratkaisua asiasta, mutta vaatimus hylättiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muitakin kiistanalaisia kilpailuttamisesimerkkejä löytyy.

 

Meinaatko ettei tällaista ostamista voisi oppia ja kehittää?

 

Kun palvelut ostetaan, markkinavoimat pitävät huolen, että epäkelvot organisaatiot kehittyvät tai kuolevat. Jos palvelut tuotetaan julkisella sektorilla, vain työntekijöiden eläkkeellejääminen saattaa muuttaa epäterveitä rakenteita. Julkisella puolella kun ei ole päättäjien omat rahat pelissä, toisin kuin yksityisissä yrityksissä.

 

Epäonnistumiset ovat oleellinen osa markkinataloutta - huonot karsitaan pelistä pois, jotta voimavaroja vapautuu muihin hankkeisiin.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään