Joonas Pio

Kiinalaisyhtiöiden reittisuunnitelmat Helsinkiin

87 viestiä aiheessa

Ja kissa-hiiri-leikki jatkuu... tällä kertaa Juneyao Airlines on hakenut Kiinan siviili-ilmailuviranomaiselta lupaa Helsingin lennoille Shanghaista kesäkuusta 2019 alkaen.

En kyllä yhtään tiedä mistä johtuu, mutta jotenkin vaan sellainen fiilis, ettei tule toteutumaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
42 minuuttia sitten, Antti Salste kirjoitti:

Ja kissa-hiiri-leikki jatkuu... tällä kertaa Juneyao Airlines on hakenut Kiinan siviili-ilmailuviranomaiselta lupaa Helsingin lennoille Shanghaista kesäkuusta 2019 alkaen.

En kyllä yhtään tiedä mistä johtuu, mutta jotenkin vaan sellainen fiilis, ettei tule toteutumaan.

 

Kiinalainen tuttavani joka on matkailualalla, tästä sentään oli heillä tietoa/kyselty etukäteen. Toisin oli asia Lucky Airin kanssa, ei ollut mitään tietoa heillä. Katsotaan mitä tästä tulee, vai tuleeko sittenkään mitään taaskaan.

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Kupiainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lähtökohtaisesti tuon hakemuksen viikoittaisten lentojen määrä kuulostaa vähän erikoiselta tavanomaisiin verrattuna ja O&D:n eli kai lähinnä mahdollisten Pohjoismaita kiertävien turistiryhmien näkökulmasta. 

Kun Suomelle/Finnairille tuskin on ihan lähitulevaisuudessa tulossa enempää lento-oikeuksia Shanghaihin tai Pekingiin, niin voisikohan Finnairilta löytyä halua itsenäisesti muodostaa jonkinasteista yhteistyökuviota jos nyt ei välttämättä sitten Juneyaon kanssa niin jonkin muun kiinalaisen yhtiön kanssa. Oneworld on hakenut jo pitkään jalansijaa Kiinassa. Juneyao Airlines on toisaalta Star Alliancen ”connecting partner”. 

Jos nyt ei muuta, niin kaipa näistä lukuisista hakemuksista voi ainakin sen päätellä, että Finavialla sentään jotain tehdään. Kaupalliset näkökulmat vaan eivät vaan erityisemmin helpota asioita. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Paavo Mäntylä kirjoitti:

Ei löydy juttua enää tuon linkin takaa... 

Jostain syystä ei auennut minullakaan Chromessa, mutta kun vaihdoin selainta, niin löytyi.

China’s Juneyao Airlines plans to begin intercontinental operations in June 2019 with a connection between Helsinki and the private carrier’s home town of Shanghai.

The daily service will employ Boeing 787-9s; Juneyao has ordered five of the type.

The first Juneyao 787-9 entered service Oct. 26, flying between Shanghai Hongqiao International Airport and Shenzhen Bao’an International in southern China. The Civil Aviation Administration of China (CAAC) routinely requires airlines to gain domestic experience in operating a new aircraft type before using it internationally.

Juneyao’s Helsinki services, which was announced by the CAAC, will compete with Finnair. No Chinese state carrier, such as Shanghai-based China Eastern Airlines, is operating the route, which made it easier for Juneyao to obtain the rights. The service will operate from Shanghai Pudong International, the city’s airport for long-haul flights.

Juneyao formerly operated only Airbus A320s and A321s. It has 68 of those aircraft, according to the Aviation Week Fleet Discovery database.

The airline may shift its intercontinental focus to Nanjing, a large and well-developed city 270 km (170 mi.) from Shanghai. The airline agreed with the city government two years ago to set up a base at Nanjing Lukou International and open long-haul service from there. Nanjing is the capital of Jiangsu province, where the provincial government is keen to foster international air connections and have municipalities for them, industry sources said.

Although Shanghai is a larger city, getting rights to fly strong routes from there would be difficult for Juneyao. Major operators China Eastern and Beijing-based Air China can be expected to use their political heft to keep the best markets for themselves.

Long-haul services from Nanjing bring the challenge of competition from operators at nearby Shanghai, however.

Bradley Perrett, perrett@aviationweek.com 

Research by Ryan Wang 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19.10.2017 at 23.31, Antti Salste kirjoitti:

Hieman kummallisempi hakemus tällä kertaa. Tibet Airlines hakenut Kiinan ilmailuviranomaisilta Jinan-Helsinki reittiä lennettäväksi kolme kertaa viikossa. Jinan on itäisessä Kiinassa sijaitsevan Shandongin maakunnan pääkaupunki, ja maakunnassa asuu noin 100 miljoonaa ihmistä.

Toki hakeminen ja lentojen toteutuminen ovat kaksi täysin eri asiaa.

 

 

Mites tämän kävi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/9/2018 at 13.02, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Mm. Hainan Airlinesin, Beijing Capital Airlinesin ja Lucky Airin emoyhtiö HNA Group on velkaa niin paljon, että joutuu myymään omaisuuttaan ja irtisanomaan peräti 100000 työntekijää. Yhtiö on tehnyt niin paljon hankintoja, että Wall Street Journalin mukaan velkaa on jopa 100 miljardia dollaria.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/65124-hna-group-to-sell-gategroup-cut-staff-amid-liquidity-crisis

https://en.wikipedia.org/wiki/HNA_Group#HNA_Aviation

Kuten jo edellisissä viesteissä on kerrottu, HNA Group on kovasti velkainen ja aikoo nyt paikata kassavarojaan myymällä Lucky Airin, eli sen ensimmäisen lentoyhtiön, joka ilmoitti avaavansa reitin Helsinkiin. Toinen ostajista olisi China Eastern 60 % osuudella ja toinen Yunnanin osavaltion omistusyhtiö Sasac (loput 40 %). No, HNA Groupille jäisi vielä tusinan verran lentoyhtiöitä jäljelle.

Lainaa

Utförsäljningarna fortsätter från det skuldtyngda kinesiska konglomeratet HNA. Nu överväger bolaget sälja det regionala flygbolaget Lucky Air - en affär som skulle innebära den första försäljningen inom HNA:s kärnverksamhet, skriver Financial Times.

HNA överväger att sälja en 60-procentig andel i Lucky Air till Shanghaibaserade China Eastern, som är landets näst största flygbolag. Återstående 40 procent väntas säljas till delstaten Yunnans statliga tillgångsförvaltare Sasac.

https://www.di.se/nyheter/hna-ser-over-forsaljning-av-flygbolaget-lucky-air/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27.10.2018 at 04.00, Jukka Vuorio kirjoitti:

 No Chinese state carrier, such as Shanghai-based China Eastern Airlines, is operating the route, which made it easier for Juneyao to obtain the rights.

Tässä on pikälti tiivistettynä syy näiden lukuisten eri yhtiöiden Helsingin lentojen aloittamisilmoitusten taustalla.

En usko, että mikään näistä yhtiöistä haluaisi oikeasti aloittaa lennot juuri Helsinkiin. Ne vain ovat laajentumisvimmassaan tulleet tilanneeksi kaukolentokoneita, uskoen löytävänsä sitten joskus niille kannattavia markkinoita. No, nyt kun koneet saapuvat, on oikeudet kaikille houkuttelevimmille markkinoille jo isompien yhtiöiden hallussa. Lennot pitäisi kuitenkin aloittaa johonkin. Otetaan karttapallo esiin, ja katsotaan listaa vaikkapa eurooppalaisista pääkaupungeista, joihin vapaita reittejä löytyy. Helsinki sattuu tältä listalta löytymään, ja kun katsoo vieläpä Finnairin laajaa verkostoa Kiinassa, saattaa Helsinki kuulostaa parhaimmalta mahdolliselta vaihtoehdolta epäoptimaalisten vaihtoehtojen joukossa.

Sitten kun lentoja pitäisi oikeasti alkaa lentämään, alkaa totuus kysynnän vähäisyydestä valjeta. Pelkällä O/D -liikenteellä, ilman mitään syöttöä Helsingin päässä, on lentojen kannattavuutta mahdotonta saavuttaa. Kannattavampaa asettaa kaukokoneet lentämään vilkkaimpia kotimaan reittejä, kuten Guangzhou-Beijing tai Shanghai-Shenzhen.

Toki Suomikin on, lukuisten muiden maiden joukossa, turistikohteena kiinalaisten keskuudessa kovassa kasvussa, ja toivottavasti tulevaisuudessa kysyntäpohja on vahvempi.

 

25.10.2018 at 08.12, Antti Salste kirjoitti:

Kun Suomelle/Finnairille tuskin on ihan lähitulevaisuudessa tulossa enempää lento-oikeuksia Shanghaihin tai Pekingiin, niin voisikohan Finnairilta löytyä halua itsenäisesti muodostaa jonkinasteista yhteistyökuviota jos nyt ei välttämättä sitten Juneyaon kanssa niin jonkin muun kiinalaisen yhtiön kanssa. Oneworld on hakenut jo pitkään jalansijaa Kiinassa. Juneyao Airlines on toisaalta Star Alliancen ”connecting partner”.

Itse tosiaan toivoisin, että Kiinasta joku kolmesta isosta yhtiöstä siirtyisi OW:n leiriin. Voisi olla potentiaalisesti merkittävä boosti Helsingin hubille. Näiden Juneyaojen ja Luckyen varaan on vähän heikkoa mitään kovin vahvaa yhteistyötä rakentaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olihan se Finavian ja Lucky Airin tiedote reilu vuosi sitten hieman koominen.

China Southernin huhuiltiin tai on huhuiltu jo jonkin aikaa liittyvän oneworldiin varsinkin sen jälkeen kun AA hankki yhtiöstä pienen osan. Cathay taas on siinä tapauksessa uhkaillut lähdöllä. Tiedä sitten millaisia käänteitä kulisseissa on ollut viime aikoina. Allianssit ovat kyllä menettäneet merkitystään, niin paljon nykyisin tehdään sopimuksia allianssirajojen yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten aiemmin uumoilin:

Lainaa

Suomalaisyritykset allekirjoittivat perjantaina Shanghaissa päättyvillä Kiinan valtion järjestämässä China International Import Expossa yli 20 kauppa- ja puitesopimusta kiinalaisten yritysten kanssa. Messujen aikaan ajoitettiin paljon kiinalaisyritysten ja kansainvälisten yritysten kauppasopimuksien allekirjoituksia.   [...]

Finnairin Shanghaissa allekirjoitettu dokumentti taas on yhteisymmärryspöytäkirja koskien Juneyao Airlinesin suunnitellun Shanghai-Helsinki-reitin matkustaja- ja rahtiliikennettä. Sopimuksen sisältö ja kaupalliset yksityiskohdat ovat vielä neuvottelun alla.

Kauppalehti.fi 9.11.2018: Suomalaisyrityksille luvassa miljardien potti Kiinasta - Nokia, Wärtsilä, Valio ja Metsä Group etujoukoissa

Muokattu: , käyttäjä: Antti Salste

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3/9/2018 at 13.02, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Mm. Hainan Airlinesin, Beijing Capital Airlinesin ja Lucky Airin emoyhtiö HNA Groupilla on velkaa niin paljon, että se joutuu myymään omaisuuttaan ja irtisanomaan peräti 100000 työntekijää. Yhtiö on tehnyt niin paljon hankintoja, että Wall Street Journalin mukaan velkaa on jopa 100 miljardia dollaria.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/65124-hna-group-to-sell-gategroup-cut-staff-amid-liquidity-crisis

https://en.wikipedia.org/wiki/HNA_Group#HNA_Aviation

Velkaisen HNA Groupin lentoyhtiöistä on nyt Hong Kong Airlinesin taloustilanne huhujen kohteena. Hong Kong Airlines uhkaa haastaa oikeuteen kaikki tahot, jotka levittävät "valheellisia ja perättömiä" tietoja, joiden mukaan yhtiö lopettaa lennot ja menee konkurssiin.

Uhkaus on "varoitus" vakuutusyhtiö Blue Crossille, joka on ilmoittanut pienentävänsä matkustajille maksamiensa vakuutuskorvauksien määrää Hong Kong Airlinesin mahdollisessa konkurssissa "johtuen mediassa esiintyneistä tiedoista".

Lainaa

Hong Kong’s third biggest airline has threatened to sue anyone making “untrue and groundless speculations” that it is going bust.

Hong Kong Airlines issued a statement on Saturday slamming suggestions that the carrier would stop flying and be liquidated. The legal threats came despite concerns about the health of the business which prompted the authorities to question the company.

Talk of legal action was a warning shot in response to insurer Blue Cross, which on Thursday announced it would alter its travel policies and claims made against the carrier should it go bankrupt. Typically, clients would normally be given up to HK$2,000 (US$256) in compensation in the event an airline folded.

https://www.scmp.com/news/hong-kong/transport/article/2180843/troubled-hong-kong-airlines-threatens-sue-anyone-starting

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/19/2017 at 23.31, Antti Salste kirjoitti:

Hieman kummallisempi hakemus tällä kertaa. Tibet Airlines hakenut Kiinan ilmailuviranomaisilta Jinan-Helsinki reittiä lennettäväksi kolme kertaa viikossa. Jinan on itäisessä Kiinassa sijaitsevan Shandongin maakunnan pääkaupunki, ja maakunnassa asuu noin 100 miljoonaa ihmistä.

Toki hakeminen ja lentojen toteutuminen ovat kaksi täysin eri asiaa.


No mikäs tämä nyt on?  (kas tämähän oli mainittu jo toista vuotta sitten...)

Lainaa

Kiinalainen lentoyhtiö Tibet Airlines aloittaa lennot Kiinan Jinanista Suomeen 8. huhtikuuta.
Lentoreitin on suunniteltu alkavan huhtikuun alkupuolella ja sitä lennetään Airbusin A330-laajarunkokoneilla kahdesti viikossa maanantaisin ja torstaisin. Jinaniin voi lentää sekä business että economy luokissa.

Tibet Airlines on Air Chinan tytäryhtiö.

https://www.finavia.fi/fi/uutishuone/2019/uusi-kaukoreittiyhteys-avautumassa-aasiaan-tibet-airlines-aloittaa-kevaalla-2019

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
Lisätty lainaus aiempaan Tibet Airlines viestiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä on nyt se yhtiö, jonka hakemus oli CAAC:ssa viime vuonna, mutta hakemuksen hyväksymisestä tai hylkäyksestä ei sen pahemmin kuuluteltu.

Uskon jahka kone on kiitotiellä. Luulisi kyllä Finavian ottaneen opiksi aiemmasta tapauksesta eikä lämpimikseen pressitiedotetta tällä kertaa julkaise.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaetaan toki linkin takaa vähän enemmänkin infoa asiaa koskien:

Lainaa

Juneyao Air aloittaa suorat lennot Shanghain Pudongin lentoasemalta Helsinkiin kesä-heinäkuussa 2019. Päivittäiset lennot operoidaan uusilla Boeing 787 Dreamliner lentokoneilla. Juneyao Air on osa yksityistä Shanghai Juneyao Groupia, joka on yksi Kiinan sadasta suurimmasta yrityksestä. Juneyao Air on perustettu vuonna 2006 ja sen kotikenttä on Shanghai, josta on yhteydet yli 50 Kiinan kohteeseen ja useisiin kansainvälisiin kohteisiin. Juneyao Air on Star Alliance-lentoyhtiöallianssin partneri.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkamessuilla oli molemmilla, Juneyao Airilla ja Tibet Airlinesilla, näyttävät ständit ja runsaasti henkilökuntaa paikalla. Juneyaolla on jaossa lehtinen, jossa on jo Helsinki-Shanghai lentojen aikataulutkin:

HO1607 Helsinki-Shanghai 14.20-04.20+1 789

HO1608 Shanghai-Helsinki 00.55-06.00 789

Saapa nähdä, miten näiden kahden kanssa oikeasti käy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Tibet Airlines huhtikuussa torstaisin  ja toukokuusta alkaen myös maanantaisin.Lähtee Jinanista klo 1530 ja saapuu Helsinki Vantaalle klo 1930 sekä paluu Helsingistä klo 2230 ollen Jinanissa n. klo 1315 jos oikein laskin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko Matkamessujen lehtisessä aloituspäivämäärää? Finavian tiedote eiliseltä puhuu vain kesä-heinäkuusta, mutta Business Finlandin tämänpäiväisessä tiedotteessa mainitaan Juneyaon aloituspäiväksi 28.6. ja Tibetin 8.4. Tiedotteessa on tosin virhe sen osalta, että jälkimmäinen lentäisi kolmesti viikossa kahden sijaan. 

Mutta yhtä kaikki, vaikka tämä Juneyao toteutuisikin, ei päivittäisten lentojen takana voi oikein olla muuta syytä kuin jonkinlainen aiemmin mainittu yhteistyökuvio Finnairin kanssa, josta kuullaan varmaan tarkemmin vähän myöhemmin. Aikataulun puolesta saapuva lento osuu yhteyksien puolesta hyvin, mutta lähtevä ei ihan ideaalilla tavalla. Pitkään makaa kone kuitenkin Helsingin päässä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään