Tatu Keränen

Minkä koneen BTH magneetto?

17 viestiä aiheessa

Minulle on kulkeutunut tällainen 12-syl moottorin BTH AV12 magneetto, sarjanro 943299. Tämä magneettotyyppi on otettu käyttöön 1917 ja on ollut käytössä ainakin W12 Napier moottoreissa.

Löytyisiköhän tälle magneetolle tietoa, missä koneessa tuo on aikanaan palvellut?

Resized_20170222_151442.jpeg

Resized_20170222_151432.jpeg

20170925_120258.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä B.T.H. A.V.12 -merkinnällä ei löytynyt yhtään magneettoa ilmavoimiemme lentokonekalustosta vuosilta 1918-45 (noin). BTH-magneettoja eri tunnisteilla löytyi monia, ja lähimmäksi pääsin Hawker Hurricanen kanssa. Sotasaaliina saadussa Mk.II:ssa (HC-465) oli magneetot B.T.H., NSV 12/4, n:ot 192423 (vasen) ja 10240 (oikea). Hurricane Mk.I:ssa taas B.T.H. - C.I.S.E.12 S -magneetot. Näissä sarjanumerot eivät vastanneet lähellekään Tatun magneeton sarjanumeroa.

Varhaisin BTH-magneettoja käyttänyt konetyyppimme oli ensimmäisen maailmansodan lopun aikainen Martinsyde F.4 "Buzzard", jossa moottorina oli 300 hv:n Hispano-Suiza. Sen magneetot olivat tyyppiä B.T.H A.V.8.

Siviilipuoli on täysin auki..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyjä on tainnut poistua linjoilta, mutta siitä huolimatta.. Suomen Ilmailumuseossa on esillä Napier Lion -moottori kaksine B.T.H. -sytytysmagneettoineen.

 

 

 

 

 

IMG_1939.JPG

IMG_1940.JPG

IMG_1945.JPG

IMG_1947.JPG

IMG_1943.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisäkuva

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kysyjä poistunut, ollut vaan muuta hommaa:)

Onko tuon moottorin historiasta tarkempaa tietoa? Eli voisiko tämä minun magneetto olla tuosta koneesta? Tai onko nuita moottoreita ollut minkäverran Suomessa. Ilmeisesti nuo moottorit eivät ole olleet lentokäytössä Suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa yllä olevassa asiakirjanipussa puhutaan tilauksesta joka käsitti kymmenen moottoria asennettavaksi moottorikelkkoihin. Lentokoneisiin ei meillä tätä moottorityyppiä käytetty. Luulenpa, että magneettosi on juurikin yhdestä Suomeen toimitetusta Napier -moottorista. Mitä tiedät magneetosta esim., mistä olet saanut sen haltuusi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä BTH on 1980-luvun alussa lopettaneen(n.1920-1981) Suomen Magneettohuolto OY:n jäämistöjä. Koko magneettohuollon kalusto/varasto on mennyt Helsingistä 80-luvun lopulla Tampereen seudulla, josta ne sitten tulivat minulle muutama vuosi takaperin. Siellä romu-magneettojen seassa tämä oli ja on siellä romuissa vielä joku CCCP magneettokin, joita luulisin rakenteesta ja koosta päätellen myös lentomagneetoksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos mielenkiintoisesta taustatiedosta. Jos passaa, niin laita kuvia ja numeroita CCCP-magneetoistakin, katsotaan löytyiskö jotain taustatietoa niistäkin.. Palaan pian BTH-magneettoihin tai ainakin Napier-moottoreihin, sillä asiakirjatietoa löytyi lisää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu, ei tämä ole mysteerimagneetto kuten CCCP-magneeton yhteydessä mainitset. Tälle BTH-mallille löytyy hyvinkin tarkka historia sen käytöstä Suomessa.

Tähän mennessä on selvinnyt, että Merivoimien Esikunnan Laivaosasto Helsingissä oli tilaajana "jääkelkoille" jotka olivat tyyppiä MR-40 (MoottoriReki vm. 1940) ja PR-40 (Panssarireki). Koska MR-40 oli varustettu moottorilla johon ei liity po. BTH-magneetto, jätän sen pois.

Valtion Lentokonetehdas (VL) sai näistä vehkeistä tilaukset ja teki piirustukset kummastakin rekimallista jotka sitten esiteltiin tilaajalle Merivoimien Esikunnalle (MeVE). VL pyysi kirjallista tilausta PR-40:n valmistamisesta, johon MeVE oli jo hankkinut moottorit. Tilattavien panssarirekien lukumäärä oli aluksi 6 kpl. mutta sitä lisättiin vielä neljällä, joten lopullinen määrä nousi 10 rekeen. Panssarireki PR-40 oli siis varustettu Napier Lion XI A -moottorilla (joka kiinnitettiin neljällä pultilla reen takaosaan), 4-lapaisella kiinteällä potkurilla halkaisijaltaan 3200 mm. Reen varustuksesta mainittiin, että reki panssaroidaan mutta panssaritornista luovutaan. PR-40 varten oli saatavana Tourelle -merkkisiä konekiväärin kiertorenkaita kaikkiin kymmeneen rekeen, joten ne voitaisiin aseistaa konekivääreillä. Tätä kirjeenvaihtoa käytiin talvisodan aikana tammikuussa 1940, enkä tiedä miten tarina rekien osalta tästä eteenpäin jatkuu. Yhtään valokuvaakaan en moisesta hirviöstä ole nähnyt.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä yksi Facebookin puolelta lainattu kuva. Lieneekö tämä nyt sitten se panssarireki?

Potkuri ainakin vaikuttaa nelilapaiselta.

23795890_664120360642204_7162195062673208044_n(2).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Keränen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo on PR-40!

Ainoa "moite" MeVE:lta tuli maininnalla, että halvempikin panssarilevy olisi sopinut tähän tarkoitukseen. Tästä takaviistokuvasta ei selviä se, mikä pitää rekeä paikoillaan kiinteälapaisen potkurin pyöriessä; mahtoiko riittää matalat moottorikierrokset vai olisko jäätä vasten ollut painettuna jonkinlainen jarrurauta (kuten Stiga -kelkassa on)?

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvia suuremmassa koossa: SA-kuvat no: 82132-82134

Haulla: Moottorireki* löytyy muitakin, lähinnä tähtimooottorisia kelkkatyyppejä.

 

Ari

Muokattu: , käyttäjä: Ari Oksanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Kyllä tuo on PR-40!

Ainoa "moite" MeVE:lta tuli maininnalla, että halvempikin panssarilevy olisi sopinut tähän tarkoitukseen. Tästä takaviistokuvasta ei selviä se, mikä pitää rekeä paikoillaan kiinteälapaisen potkurin pyöriessä; mahtoiko riittää matalat moottorikierrokset vai olisko jäätä vasten ollut painettuna jonkinlainen jarrurauta (kuten Stiga -kelkassa on)?

Käsittääkseni, en ole mistään löytänyt vahvistusta, matalat kierrokset riittivät, jarrua ei ollut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arilta tuli hyvä vinkki!

Katsotaan, onko jarrua..

Kolme ylimmäistä kuvaa on otettu 14.4.1942 ja alimmainen 15.11.1941.

 

82134.jpg

82133.jpg

82132.jpg

63310.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Kuvan lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitten tuolla netin syövereissä oli PR-42,joka oli vennääläisen kopio...Ettei se kopiointi aina mennyt lännestä itään🤔

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään