Terho Miettinen

Siiven ilmanvastus -50% ?

2 viestiä aiheessa

Tekniikka ja talous uutisoi merkittävästä kehitysaskeleesta:

Ranskassa testattiin uudenlaista lentokoneen siipeä – tavoitteena pudottaa ilmanvastusta jopa 50 %
 

Lainaa


"Siipi on suunniteltu niin, että koneeseen osuisi laminaarinen ilmavirtaus turbulentin sijaan. Laminaarisessa virtauksessa virtaavan fluidin hiukkaset etenevät rinnakkaisissa kerroksissa eivätkä sekoitu keskenään niin kuin turbulentissa virtauksessa.

Laminaarisen ilmavirran aikaansaaminen pienentää koneen kohtaamaa ilmanvastusta. Tuore testilento toteutettiin osana Blade-projektia ( lyhennys sanoista Breakthrough Laminar Aircraft Demonstrator in Europe). Hankkeen tavoitteena on leikata ilmanvastusta peräti 50 prosentilla ja vähentää lennon hiilidioksidipäästöjä viidellä prosentilla."

 

Aikamoisen läpimurron kynnyksellä ollaan. Onkohan tämä liian hyvää ollakseen totta? Mitähän ongelmia voi olla odotettavissa?

Kuinka suuren osan siiven ilmanvastus aiheuttaa matkustajakoneen kokonaisilmanvastuksesta?

Voiko jotain päätellä siitä, että hiilidioksidipäästötö vähenevät vain 5%?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airbusin alkuperäisestä artikkelista lukien arvelen että siiven kokonaisvastus ei ole puolittumassa vaan pelkän kitkavastuksen osuus siitä, eli "wing friction". Kitkavastuksen osuus siiven koko ilmanvastuksesta taitaa olla pienehkö.

http://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2017/09/airbus_-_blade_-laminar-flow-wing-demonstrator-makes-first-fligh.html

Muokattu: , käyttäjä: Tero Hannula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään