Seppo Santapukki

Lentopisteiden keräys ja muut edut

8 viestiä aiheessa

Tutkin aikaisemmin keväällä edullisinta tapaa kerryttää lentopisteitä. Ensimmäisenä tutkin tietysti Finnairin luottokorttia mutta tuo kortti oli suhteellisen kallis ja pisteitä erittäin vaikea ja hidas kerätä tavallisista ostoksista. Myöhemmin luin Bank Norwegianin luottokortista joka on kokonaan ilmainen, ei vuosimaksua eikä käyttäminenkään maksa mitään kunhan maksaa luottolaskun kerralla. Lentopisteitä kortilla saa kaikista ostoksista 1% ja Norwegianin lennoista 5-20%. Näistä voi lukea lisää esimerkiksi tästä:

https://tuulipuku.fi/saastovinkit/kannattaako-bank-norwegianin-luottokortti/

Olen vajaassa puolessa vuodessa kerännyt Norwegianin kortilla viitisenkymmentä euroa lentopisteinä joka on ihan hyvä määrä ottaen huomioon etten ole tehnyt asian eteen oikein mitään. Ainoa muutos on ollut se että olen maksanut kaikki ostokseni tällä kortilla. On tuntunut mukavalta saada kuitenkin suhteellisen helposti ja kuluttomasti "ilmaista lentorahaa."

Nälkä kasvoi kuitenkin syödessä. Vaikka matkustan vain kerran tai pari vuodessa, minua kiinnostaisi kortti jolla pääsee loungeen nauttimaan virvokkeita. Käytännössä kaikki kivijalkapankit tarjoavat omaa platinum-korttiaan mutta ne ovat vuosimaksullisia. Inttämisestä huolimatta pankkini ei suostu näin köyhälle tuollaista korttia myöntämään vuosimaksuttomana. Nykyään ilmeisesti myöskään Dinerssit ja Priority passit eivät automaattisesti oikeuta loungekäyntiin ilman lisämaksuja. Onko kenelläkään kustannustehokasta ratkaisua tähän ongelmaan? 

Muitakin rahanarvoisia etuja voi tänne vinkata mitä kaikki eivät välttämättä huomaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Platinaluottokorteissa on ihan tolkuttomat vuosimaksut, joten ei niitä edullisina konsteina voi pitää pelkkää lounge-käyntiä silmällä pitäen. Jos matkustat kerran-pari vuodessa, edullisinta lienee maksaa kiltisti lounge-pääsymaksut matkustamisen yhteydessä. Tai sitten kytätä netistä Priority Pass alekampanjaa. Itse sain 1. vuoden 35 % alennuksella. Otin peruskortin, joten lounge-käynnit maksavat vuosimaksun lisäksi 27€/kerta. Halvin keino on ottaa Diners Clubin kortti, sillä loungeen pääsee 19€:lla. Niillä kentillä, joilla on Dinersin sopimuslounge, Priority Passilla pääsee yleensä siihen samaan loungeen. Osassa loungeista tarjoilu (erityisesti ruoka) on niin onnetonta tai olematonta, että lisämaksullinen lounge-käynti voi olla pettymys. Finnairillahan voi monesti myös ostaa rahalla tai pisteillä upgraden business-luokkaan, jolloin pääsee automaattisesti loungeen ja saa tarjoilut koneessakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Halvemmalla selviät kun ostat ihan rahalla ne virvokkeet kentällä ja vielä halvemmalla kun nautit virvokkeet muualla kun kentällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toden totta, kentältä ei kyllä halpoja virvokkeita saa. :) Sellainen säästövinkki että ainakin ennen HKI-Vantaalla oli pieni Stocka josta sai karjalanpiirakoita pussillisen sekä erilaisia nakkeja, noista sai todella maittavan ja vatsan täyttävän aterian jos ei halua ostaa 10e sämpylöitä. Tuo setti maksoi suunnilleen saman kuin oikeassa kaupassakin eli pari euroa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Meilläpäin virvokkeet on jotain muuta kun limsaa.

Valitettavasti ajat ovat muuttuneet koska ennen pääsi loungeen aika hyvin kun osasi käyttää oikeita yhtiöitä. Olen ollut economy tiketillä ja/tai ilman enimmillään silver kortilla lukuisia kertoja esim. LH arrival lounge + Business Lounget, Etihad Premium Lounget Abu Dhabi/Frankfurt/ muistaakseni MUC, Thai Premium Lounge + Sleep, Star Alliance, Austrian.

HEL  ja Finnair 20€,  SAS ARN lounge 20€ - Yangon Lounge 15€ ja kaikki muut kun nyt ei muista. - Nyt varattuna ainoastaan LGW 18£ joka mielestäni aika edullinen. 

Mieleen on jäänyt Thai Airwaysin lounge (BKK) jossa oli noin 10 sängyn nukkumaosasto josta "lentohenkilöt" kävivät herättelemässä ennen koneen lähtöä sekä Etihad lounge (AUH) jossa oli aivan ennennäkemättömän käsittämätön palvelu ja safkat. No, business lipulla on sittten muuten saanut maksella kun on halunnut.

Lounge hinnoissa on aivan samat periaatteet kun makaronipussissa>>> seuraavalla kerralla ehkä kalliimmalla tai halvemmalla. Kukaan ei voi sitä paitsi tietää onko viini huonoa vai hyvää.

En ole ikinä edes harkinnut Priority Passia kun eivät ole tarjonneet minulle sopivaa vaihtoehtoa.

:cool:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Toden totta, ajat ovat muuttuneet ja ilman lisämaksuja ei enää loungeihin pääse. Halvin platinum-luottokortti jolla pääsee loungeihin on Nordealta mitä löysin, mutta senkin vuosimaksu on 90€ joten ei kannata minun matkustustaajuudellani, paljon matkustavalle tuo voisi olla vaihtoehto.

Ehkä se on vain mentävä Norjalaisella kortilla ja kerättävä tuolla lentopisteitä ja lenneltävä ilmaiseksi niin on varaa sitten ostaa lentokentältä sämpylöitä. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikös American Express goldissa ainakin saa tuon Priority pass jäsenyyden ilmaiseksi mukaan, sillä pääsee sen neljä kertaa vuodessa maksutta loungeen. Tosin tuo Ameksi maksaa vuodessa sen 170€

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
17 tuntia sitten, Seppo Santapukki kirjoitti:

Toden totta, ajat ovat muuttuneet ja ilman lisämaksuja ei enää loungeihin pääse. Halvin platinum-luottokortti jolla pääsee loungeihin on Nordealta mitä löysin, mutta senkin vuosimaksu on 90€ joten ei kannata minun matkustustaajuudellani, paljon matkustavalle tuo voisi olla vaihtoehto.

Lennät vain Finnairin kulta- tai platinakortin jonka jälkeen Finnairin Dinersin loungekäynnit on ilmaisia (plus Oneworldin loungekäynnit tulee toki statuksen mukana).

Kätevää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään