Pirjo Salo

Lapsia jäällä ja kone

15 viestiä aiheessa

Suvun sekavien kenkälaatikko-kuvien joukosta putkahti tälläinen. Jonkinlainen arvaus on että lapset ovat Kuopiossa jäällä. Kuva on hieman kärsinyt ja alunperinkin epätarkka, mutta olisi mukava tietää koneesta jotakin. Se saattaisi myös auttaa vuosikymmenen ja/tai paikan arvaamisessa.

Riw_Anu211.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Caudron C.60 oli Suomessa käytössä 1923-1936, eli sille välille osunee. Joku asiantuntija voisi konen maalauksen perusteella päätellä tarkemmin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen tunnistavani koneyksilön CA-?3:ksi. kun viimeinen numero on joko 3 tai 8, niin googlen kuvahaulla yksilön 73 olemus on lähempänä tätä maalauskuviota kuin koneessa 78, jossa kasi on maalattu reippaasti askelsyvennyksen päälle. Muiden yksilöiden kuvia en sieltä löytänyt. Vuonna 1927 taktisisessa numeroinnissa siirryttiin konetyypin ilmaisevaan kirjainpariin ja juoksevaan numeroon, eli aikahaarukka hieman kaventuu tämän myötä välille 1927 - 36. Talvimaaliksi soveltuisi vaikkapa joku kalkkimaaliseos.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se Caudron on. Caudron C.60 oli palveluskäytössä ylä- ja sivupinnoiltaan suomalainen tummanvihreä ja alta vaalean sinertävän harmaa (lähde: Jouni Rönkkö-Pentti Perttula-Kyösti Partonen: Suomen Ilmavoimien värit 1918-2013). Onko tuossa kyseessä joku "talvimaalaus"-kokeilu? Partosen "Kössi" voisi vaikka vastata...

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Suomen ilmavoimat 1928-40"-kirjasta sivulla 43 löytyy alumiinipronssilla maalatun CA-66:n kuva vuodelta 1931. Joten ei liene kyseessä talvimaalauskokeilu vaan ennen tummanvihreää käytössä ollut väritys. Tosin CA-66:n tunnus on musta kun Pirjon kuvassa tunnus näyttää olevan valkoinen...

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikuttaisi olevan CA-87, jonka ura kesti ajan 5.1.1928-2.8.1933, jolloin poistettiin, mutta lento-ura taisi päättyä jo 1.3.1932.

Heikkisen Raimo varmaankin kohtapuoliin täsmentää tiedot.

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Heikki luottamuksesta, se ei kuitenkaan aina niin selvää ole. Mutta kyllä tässä on alkeiskoulukone Caudron C.60, tunnukseltaan CA-87; Seiskan "häntä" tulee esiin pikkupojan oikean kyynärpään alta.

Pirjo, mitä muita paikkakuntia voisi suvun piiristä tulla kysymykseen kuin Kuopio, esimerkiksi paikkakunta Kuopion ympäristössä (tai jostain ihan muualta)? Huomenissa on tarkoitus katsoa koneen lentopäiväkirjat ja löytää kuvalle oikea osoite.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan sittenkin tuossa Caudronissa "normaali" tumma maalaus? Valtosen Hannu kirjoittaa  Suomen Ilmailuhistoriellisen lehden numerossa 2/2001 mustavalkokuvien värien tulkitsemisesta. Eli filmityypistä (ortokromaattinen vai pankromaattinen) ja käytetyistä suodattimista riippui olennaisesti miten eri värit toistuu vanhoissa mv-kuvissa. Lisäksi kirkkaana talvipäivänä kone on saattanut toistua filmille "liian" vaaleana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heti aluksi sanon, että CA-87:lla ei käyty koskaan Kuopiossa - ei kovin lähelläkään. Jotta Pirjolla olisi edellytyksiä edelleen tutkia kenkälaatikosta löytyneen kuvan lenskarin ja suvun henkilöiden kohtaamispaikkaa, laitan esille kaikki ne paikkakunnat missä lentopäiväkirjojen (2) mukaan koneella on käyty. Listassani on joitakin paikkakuntia johon koneella ei laskeuduttu ja ne ovatkin toimineet esim. kolmiolennon kääntöpaikkoina. Mikäli jos Pirjolta tulee uusia mahdollisia paikkakuntaa koskevia ilmoituksia, yritän tutkia asiaa sitten tarkemmin. Paikkakunnat tulevat kirjassa esiintyvässä järjestyksessä ja mainitaan vain yhden kerran per vuosi vaikka jossain käytiin useamminkin.

Joihinkin Caudroneihin oli kesäisin asennettuna kellukkeet, mutta tässä koneyksilössä oli vain suksi- ja pyörävarustus asennettuna koska koneella ei kesäkautena lennetty lainkaan. CA-87 oli palveluskäytössä kahdessa merilentoja harjoittavassa tukikohdassa, jotka olivat jo em. Tervaniemi ja toinen Merilentoeskaaderi (MeLE) Turkinsaaressa. Jälkimmäinen sijaitsi noin 10 km:n päässä Viipurista. Koska kummassakaan tukikohdassa ei ollut maalentokenttää, oli meren jää ainoa mahdollinen paikka lentotoimintaan. Kesäkaudet oli CA-kone lähinnä varastoituna.

Caudron C.60 -koulukoneen CA-87 vaiheita.

Kone valmistui Ilmailuvoimien Lentokonetehtaalla (I.V.L.) Suomenlinnassa ja ensimmäinen tehtaan koelento tehtiin 4.1.1928. Järjestyksen mukainen luovutus ja vastaanotto ilmailuvoimille tapahtui Ilmailutelakalla Santahaminassa 5.1.28. Siellä kone edelleen luovutettiin varsinaiselle käyttäjälle, joka tässä tapauksessa oli

1. Erillinen Merilentolaivue (1.Er.MeLL) Viipurissa tukikohtana Tervaniemi.

Vuoden 1928 lentokausi CA-87:lla: Tammikuu-huhtikuu, joulukuu. Käydyt paikkakunnat: Johannes, Monola, Vuoksenniska, Lappeenranta, Santahamina, Markovilla, Valkjärvi, Suomenvedenpohja, Turkinsaari, Kaukjärvi (Perkjärvi), Savitaipale. Tasot irroitettu, kone varastoitu. Runko maalattu.

Vuosi 1929. CA-87 luovutettu Merilentoeskaaderille (MeLE) Turkinsaareen 4.1.1929.

Paikkakunnat: Viipuri, Lappeenranta, (Houni?)järvi, Seiskari, Lavansaari, Peninsaari, Koivisto, Uusikirkko, Terijoki, Vammeljoki, Humaljoki, Torkkolanjärvi, Kuolemajärvi, Johannes, Vaahtola, Sortavala, Uukuniemi, Savonlinna, Onkijärvi, Ahijärvi, Kyyrölä, Näykkijärvi, Rautjärvi, Kurkijoki, Käkisalmi, Someri, Urpala. Viimeinen lento 8.5.1929, kone purettu ja lähetetty Lentokonetehtaalle Suomenlinnaan täydelliseen korjaukseen 11.6. Onko tosiaan vielä 8.5. lennetty meren jäältä? Ihmettelen! (Enää ei ole syytä ihmetellä, sain ystävällisen todisteen että jäätä riitti edelleenkin lentotoimintaa varten).

Vuosi 1930. Valtion Lentokonetehdas, Santahamina, luovutti korjatun koneen MeLE:lle 25.2.1930. Lentokausi: Helmikuu-huhtikuu, joulukuu 1930. Paikkakunnat: Turkinsaari, Raivola, Kuolemajärvi, Parikkala, Käkisalmi, Utti, Suurijärvi, Hamina, Pyhäjärvi, Petäjärvi, Valkjärvi, (Flunne?), Savonlinna, Sortavala, Kirjola, Yksjärvi, Lappeenranta, Viipuri. Viimeinen lento 8.4.1930. Koneen runkomaalaus osittain uusittu sekä runko kokonaan lakattu.

Vuosi 1931. Lentokausi: Tammikuu-huhtikuu, joulukuu 1931. Paikkakunnat: Vammeljoki, Viipuri, Koivisto, Käkisalmi, Makslahti, Tunajoki, Uuras, Merijoki, Juustila, Johannes, Vilajoki, Suomenvedenpohja, Tervajoki, Maholahti, Tuppura.

Vuosi 1932. Lentokausi jäi lyhyeksi; Viipurissa. Lento Turkinsaari-Kotka- Santahamina pvm:llä 1.3. jäi viimeiseksi, kone luovutettiin VL:lle täyskorjausta varten mutta CA-87 katsottiin jo niin väsyneeksi että se päätettiin poistaa 9.8.1933.

 

Olen Kannisen Markun kanssa samaa mieltä koneen maalauksesta valokuvassa; CA-87 on tehtaan normaalissa maalauksessa ml. tunnuksen fontti. Talvi-gamouflageja ei tuolloin vielä maalailtu. Mutta huomatkaapa koneeseen kiinnitetyt hiihtosukset porkkineen - eivät heti avaudu katsojan silmään.. 

 

IMG_3299.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Yliviivaus ja lisätieto virkkeeseen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään