Erkki Mikola

Jyri Raivio EU:n hävittäjälentäjäkoulutuksesta

10 viestiä aiheessa

Oletin että joku muu (lentämisestä enemmän tietävä) ottaisi tämän puheeksi,mutta ilmeisesti Hesarin lukijat ovat vähissä tällä foorumilla :-X

 

Kolumnissaan "Näkökulma" Raivio kirjoittaa aiheesta "EU-lentokoulutuksella myös toinen puoli"

http://www.helsinginsanomat.fi/uutiset/artikkeli/1101978619733

ja on totta tosiaan oikeassa.

 

Moni meistä/teistä varmaan näkee mielellään, että Suomea markkinoidaan Euroopassa alueena, jossa on paljon vapaata ilmatilaa ja mitä parhaat mahdollisuudet opetella lentämistä.

 

Moni meistä varmaan näkee mielellään myös matalalla kiitäviä suihkukoneita. Mutta miten asiaan suhtautuvat Pohjanmaan kettufarmarit ja vähemmän sotilasilmailusta tykkäävät asukkaat?

 

No, ovat varmaan jo tottuneet kotimaisten lento-oppilaiden kuljettamiin koneisiin.

 

Mutta voihan (mahdollisesti) lisääntyvällä sotilasilmailulla olla negatiivinen vaikutus myös ilmailun harrastajien kannalta. Tai voi olla.

 

Raivio kirjoittaa:

"Millaisia ilmatilarajoituksia se aiheuttaisi esimerkiksi suomalaiselle harrasteilmailulle? Sillä on vähintään yhtä suuri oikeus käyttää kotimaansa "tilaa missä lennellä" kuin ulkomaisilla hävittäjälentäjäoppilaillakin."

 

Itse haluaisin sotkea tähän keskusteluun vielä kolmannen osapuolen: ulkomaiset harrasteilmailijat. Yhtä hyvin kuin me houkuttelemme tänne eri maiden hävittäjälentäjiä koulutettavaksi, voisimme houkutella eri maiden ilmailevia turisteja nauttimaan Suomen järvimaisemista, termiikeistä ja vapaasta ilmatilasta. Ja tutustumaan myös Helsingin hienoon ja historialliseen yleisilmailukenttään ;)

esim. http://www.pelastamalmi.org/fi/uutisia/cfi2.html

 

Mutta kaipa se niin on, että ammatti-ilmailu menee aina harrasteilmailun edelle. Ja sotilasilmailu on ammatti-ilmailua.

Ja Helsinkiin ei kelpaa edes ammatti-ilmailu, ellei sitä harjoiteta Helsinki-Vantaalta käsin. >:(

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Raivio kirjoittaa:

"Millaisia ilmatilarajoituksia se aiheuttaisi esimerkiksi suomalaiselle harrasteilmailulle? Sillä on vähintään yhtä suuri oikeus käyttää kotimaansa "tilaa missä lennellä" kuin ulkomaisilla hävittäjälentäjäoppilaillakin."

 

 

 

 

 

Tuo on kyllä erittäin hyvä pointti. Ja koskee myös liikenneilmailua, ehkä vielä kipeämmin. TS-alueiden varaus aiheuttaa jo nykyisellään melkoista kiertoa reittikoneille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tyhjä ilmatila on meidän suurin valttimme.

 

Heh. Onkohan Seinäjoelle, Kruunuun ja Oulu-Pirkkala -väliä sahaavat yhtiöt samaa mieltä. Tai Menkijärven harrasteilmailijat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten minusta tuntuu, että meidän on turha vielä pohtia ilmatilarajoituksia yms.

Tämä EU-lentokoulutus on kaikkien yhteiseurooppalaisten päätöksien tapaan yleisen kähminnän, lobbauksen ja välistävedon kohteena.

Osa mukana olevista maista on yhteistyössä lentokonevalmistajien kanssa, ja nämä akselit lobbaavat minkä ehtivät.

Ja Suomi tarjoaa yksin jossain jumalan selän takana tundralla sijaitsevaa pikkutukikohtaa......

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Suomessa riittää ilmatilaa kaikille tarvitsijoille. Täällä on totuttu vain liian hyvälle. Ihan sama juttu kuin se, että jotkut väittävät maassamme tonttipulaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se koulutuskeskus taitaa tullessaan tappaa harrasteilmailun ainakin Kauhavalta.

Pakostakin jouduttaisiin siirtymään "pidennettyyn" päivään, tai jopa 2 vuorotyöhön. Tämä vaikuttaisi iltaharrastuksiinkin melkoisesti. Purjelentoa kun ei voi harrastaa yöllä.

Menkijärvi tietenkin kasvaisi... EHKÄ, tai sitten koko G alue poistuu ja EFME...

 

Kauhavalla ei vastusta lentämistä kuin yksi piip-päinen asukas. Kyseisen herran yleisönosastokirjoituksille nykyään jo nauretaan seuraavassa lehdessä. Herra tykkäisi jos itänaapurimme aate olisi myös meillä.

Kettuvarmarit ymmärtävät ja heidät on otettu huomioon. Jos joku kettuvarmari tekee melusoittoja, Tulee se yleensä jostain huitsin ketun kuusesta. Lähiseudun ketut pitävät lentokoneita normaaleina.

 

Reittikoneet... niillä on kykyä kierrellä ;D

Jos karttaa katsotaan... kyllä sitä vapaata ilmatilaa on meillä huomattavasti enemmän kuin esim. saksassa.

 

Työn puolesta olisi kiva jos Kauhavalla olisi EU-koulutuskeskus, mutta harrasteilmailijana... ei kiitos.

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh. Onkohan Seinäjoelle, Kruunuun ja Oulu-Pirkkala -väliä sahaavat yhtiöt samaa mieltä. Tai Menkijärven harrasteilmailijat.

 

Ei ainakaan Alavuden suunnalta ole mitään haittaa tuosta Kauhavan lentelystä nykyisin :)

 

Terv: 6 vuoden aikana kerran saanut hyppykieltoa lentokoneessa ilmavoimien takia. Ja jonkinlainen ATR:kin lentelee pari kertaa päivässä suoraan kentän yli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä Suomessa riittää ilmatilaa kaikille tarvitsijoille. Täällä on totuttu vain liian hyvälle. Ihan sama juttu kuin se, että jotkut väittävät maassamme tonttipulaa...

 

Tässähän tosiaan pätee samat argumentit kuin tonttipulassa - Miksi ihmeessä kaikkien pitää asua/lentää samalla alueella? Se vaan on niin, että samoin kuin työpaikatkin ovat eteläisillä alueilla, niin on mm. myös purjelentokelit/maastot Helsinki-Vantaan lentoasema lähestymisalueineen ja täytynee hyväksyä se tosiasia, että Ilmavoimien on valvottava myös näitä samoja alueita ja harjoiteltava siellä.

 

Ensi kesänä on jo tiedossa ongelmia, kun tuppaa samanaikaisesti Tampereen MIL CTA:n molemmille puolille ilmaurheilukilpailuja ja puolustusvoimamme harjoittelevat samaan aikaan. MIL CTA:sta on kyllä saatu yleensä käyttöön kaksi lohkoa kilpailujen ajaksi, mutta nyt tarvittaisiin alueita molemmin puolin Tamperetta. Helsingin TMA:lta alueita on saatavissa varsin niukasti. Keskustelua tämän tiimoilta on kuuleman mukaan jo käyty, ja vahingoista opittu tulevia kesiä varten. Nämä ongelmat ovat syntyneet jo nykyisessä ilmatilassa ilman EU-lentokoulutusta.

 

Olen antanut itseni ymmärtää, että yhteistyö harrastajien, Ilmavoimien ja Ilmailulaitoksen välillä on parantunut viimeisinä vuosina. Mm. "kiinteiden" kilpailualueiden ottaminen käyttöön on varmasti selkiyttänyt tilannetta kaikkien osapuolien osalta.

 

Mutta mielestäni Jyrin esille tuoma huoli ei suinkaan ole aiheeton.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauhavan ympäristössä on jo nyt Euroopan laajin maan päällinen harjoitusalue jota voidaan tarvittaessa laajentaa isommaksi, kuten isoissa harjoituksissa on tehty ja vuorokoneet kiertää Ouluun ja Rovalle Kuopion kautta.

 

Yhteiseurooppalainen AEJPT (Advanced European Jet Pilot Training)hanke saattaa kaatua jo pelkästään siihen että kaikki pitävät kiinni omista intresseistään, eli hankkeen toteutuminen ei ole mitenkään varmaa. Jos hanke toteutuu ja Suomi on siinä mukana, eikä Kauhavalle tule yhtä koulutuskeskusta niin vaakakupissa painaa aika monen työpaikan menetys jos koko tukikohta lopetetaan.

 

Eli kannattaa miettiä asiaa myös tältä kantilta. Itse kierran mielelläni Oulusta Hesaan Kuopion kautta siitä hyvästä jos Kauhavan perinteikäs tukikohta on ja pysyy Suomen kartalla.

 

Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensi kesänä on jo tiedossa ongelmia, kun tuppaa samanaikaisesti Tampereen MIL CTA:n molemmille puolille ilmaurheilukilpailuja ja puolustusvoimamme harjoittelevat samaan aikaan. MIL CTA:sta on kyllä saatu yleensä käyttöön kaksi lohkoa kilpailujen ajaksi, mutta nyt tarvittaisiin alueita molemmin puolin Tamperetta. Helsingin TMA:lta alueita on saatavissa varsin niukasti. Keskustelua tämän tiimoilta on kuuleman mukaan jo käyty, ja vahingoista opittu tulevia kesiä varten. Nämä ongelmat ovat syntyneet jo nykyisessä ilmatilassa ilman EU-lentokoulutusta.

 

Olen antanut itseni ymmärtää, että yhteistyö harrastajien, Ilmavoimien ja Ilmailulaitoksen välillä on parantunut viimeisinä vuosina. Mm. "kiinteiden" kilpailualueiden ottaminen käyttöön on varmasti selkiyttänyt tilannetta kaikkien osapuolien osalta.

 

Näitä neuvotteluja on tosiaankin käyty ja pyritty pääsemään siihen, että toimintaa pyritään ajoittamaan toisten tarpeitten mukaan. Pirkkalan kohdalla on jouduttu menemään vain kahteen harjoitusalueeseen, koska pohjoisessa Jämijärvi ja Teisko käytännössä blokkaavat koko ilmatilan.

 

Järjestelmää on koitettu saada siihen malliin, että enää ei ainakaan yksittäisten lennonjohtoelimien vuoroesimiesten päiväkohtaiset ratkaisut torppaa kisojen aluepyyntöjä, kuten takavuosina saattoi käydä. Tänä vuonnakin asian tiimoilta on pidetty palaveri, jossa ovat olleet mukana eri kisojen johtajat sekä pakollinen Ilmailuliiton vahtikoira.

 

"Vuh!"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään