Kaisa Rantanen

Lentokoneiden tunnistaminen paljaalla silmällä

16 viestiä aiheessa

Katselen lentokoneita pääasiassa kotipihaltani tai lähialueelta, kun ne lähestyvät lentokenttää muutaman sadan metrin korkeudessa laskutelineet alhaalla. Näkyy hyvin lentoyhtiön maalaukset ja Finnairin a350-koneista näkyy usein myös rekisteritunnus siiven alta, mutta muuten lentokoneen tyyppi on minulle arvailua. A350 erottuu kokonsa takia, samoin Norran ATR-koneet, mutta voiko esim. Finnairin A319, A320 tai Emppuja erottaa toisistaan ihan vain alhaaltapäin katsoen, ja jos voi, niin miten?

Muokattu: , käyttäjä: Kaisa Rantanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän noita A320 sarjalaisia voi erottaa ainakin pituudesta. Myös Embraeri on erilainen kuin pikku bussit joten muodosta voi erottaa. Paras tapa kuitenkin on mikäli koneen rekisterin näkee ja siitä sen tunnistaa. Esimerkiksi Finnairilla A319 on OH-LV_, A320 OH-LX_ ja A321 OH-LZ_ alkuisia. Embraerit puolestaan ovat OH-LK_ alkuisia. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ennen vanhaan hyvään aikaan korkealla lentävistä koneista kuului ääni ja koneista jäi pitkät vanat, jotka menivät yli taivaankannen. 

Nykyiset koneet ovat tulleet huonommiksi.:)

Ei niitä silloinkaan tunnistanut. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarmon kommentti vaatii suomennoksen:-\.

Kaisalle vinkiksi: Oli se lentolaite pienkone tai isompi,kun saat siiven alta koneen tunnuksen talteen ja googletat sen,saat aika paljon tietoutta koneyksilöstä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista!

Toki olen googletellut noita rekisteritunnuksia, tosin näen ne vain isommista koneista. Pienemmissä koneissa tekstin koko on ilmeisesti pienempi, joten sitä ei näe kunnolla.

Flightradaristakin joskus tarkistan, veikkasinko ylimenevän koneen oikein tai mikä ihme siinä menikään, mutta mieluummin kännykän pitäisin taskussa.

Täytyy jatkossa siis kiinnittää enemmän huomiota lentokoneen muotoon ja pituuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Embraerin voi erottaa esim bussista vaikkapa paatelineiden kohdalta jos koneet kulkevat ylitsesi. Embossa ei ole rungossa luukkuja vaan sellaiset pyoreat aukot, tai jos telineet ovat viela sisalla niin pyorat ovat nakyvissa. Bussissa on luukut, ja ne ovat kiinni kun teline ei ole liikkeessa. 737:ssa ei myoskaan ole luukkuja mutta se on muodoiltaan pulleampi kuin suikula Embo. 

Katselee netista koneiden kuvia ja etsii silmalle sopivia tunnistusmuotoja. Laskuvalojen sijoittelusta voi tunnistaa koneita myoskin.

Koneiden tunnistus on kokenut samanlaisen inflaation kuin poikavuosina hyvin hanskassa ollut autojen ja koneidenkin tunnistus muotojen perusteella. Lentokoneet ja autot alkaneet kaikki olemaan samaa tyylitonta massaa. :( Akkinainen ei pysty. 

Muokattu: , käyttäjä: Jouni Olavi Rautio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös valot tosiaan ovat hyvä keino kuten Jouni avasikin. Strobet vilkkuvat bussissa kahesti kun taas esimerkiksi Boeingin tuotteissa vain kerran.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kahdessa diakuvassa näkyy viisi Fouga-Magister-konetta muodostelmassa. Jälkimmäisessä on vanhanmallinen helikopteri. 

Kuvasin diakuvia vuosina (1978-1979) Vastasi silloin jotenkin silmää. :)  En uskaltanut laittaa kuvia Turun vuoden 1979 kansiooni, kun en ole aivan varma diosta.  En muista näitä. Diat olivat eri lippaassa.  Onko jollain mahdollisuus laittaa Turun 1979  kevään lentonäytöksesen ohjelma? Melko varmaan kuvani ovat vuoden 1979 näytöksestä. Ovatko?

 

 

 

36.jpg

37.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentonäytöksen hyppääjäkuvaasi referoimassani Ilmailussa 6-7 (1979) ei ole näytöksen koko ohjelmaa listattu. Voi hyvinkin olla majuri Esko Halosen vetämä Fouga-osasto Porista.

Tuo turkulaisen Helifinn-yhtiön omistama Hiller H23-B/C (UH-12B) OH-HHD (Ex 54-2949, RNeth AF O-15, N8507) oli Suomen rekisterissä 1978-09-08--1979-10-12. Myytiin Ruotsiin, jossa tunnuksella SE-HKI. (Ref Mäkinen/Ritaranta). Ruotsissa olon historia oheisessa linkissä.

https://forum.flyghistoria.org/viewtopic.php?f=19&t=16206&p=43939&hilit=SE+HKI#p43939

Rodney

5ef64015951d1_Ilmailu1979-67Fouga.jpeg.0554bb97231d31700d4adafb4e739149.jpeg

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista. Me kuvattiin silloin isäni kanssa näytöksissä. Olen  nyt vähän harrastusmielessä digitoinut omia diojani, jotka kuvasin silloin 1950-luvun Edixa Reflex-kameralla. 

Isälläni oli vastaavissa kuvissa Canon AE-1 kamera parhaimmalla optiikalla. Ehkä laitan kuvia myös isäni dialippaista. En ole avannut yhtään isäni lipasta vielä. Muistaakseni katseltiin viimeksi diakuvia heittimellä  isolta hopeakankaalta joskus 1970-luvulla.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/12/2017 at 21.01, Tarmo Kallio kirjoitti:

Ennen vanhaan hyvään aikaan korkealla lentävistä koneista kuului ääni ja koneista jäi pitkät vanat, jotka menivät yli taivaankannen. 

 

 

Nykyaikanakin kuuluu ääntä matkalentokorkeudessa lentävästä liikennekoneesta maahan. Esim, viikonloppuna meni SAS:n Airbus 330 korkeudella 12,5 km mökin yli ja ääni kuului vanhan kesämökin sisälle ja tietenkin ulos pihalle. Äänettömyydestä saatta tulla käsitys tilanteessa, jos kone tulee kohti ja ei jää odottamaan "ylilentoa". Koneen ääni on maassa n. 30-40 sek viiveessä äänen kulkunopeuden takia. Kovimmillaan ääni on koneen jo mentyä "ohi".  Tunnistusta ei oikein osaa tehdä äänen perusteella. Tiivistysvanojakin näkee vielä joskus.  Aiemmin koneet olivat tosin  kovaäänisempiä.   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
31 minuuttia sitten, Sami Tuomisto kirjoitti:

Kyllä ne koneet pitää edelleen melua, vähemmän kuitenkin.

Aikoinaan työelämässä, kun aina silloin tällöin laitoin matkaan säähavaintopalloja sondeineen eri puolilla maailmaa, ajattelin miten ne ehkä kärsivät lentomelusta. Onneksi niiden antureihin ei kuulunut mikrofonia (eikä kameraa).

Rodney :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään