Ilkka Mäkelä

Italia antaa Alitalialle 300 miljoonaa euroa lisää lainaa

62 viestiä aiheessa

Nöyrä pyyntö: Voisiko joku Flightforumin "juristiosaston" edustaja kertoa meille maallikoille muutamalla sanalla sen, mikä EU:ssa on kiellettyä valtion avustusta ja mikä sallittua. Referenssi on tietenkin Alitalia, mutta sitä ei meistä monikaan tiedä, millä kriteereillä avustusten laillisuus määräytyy. Mitä esimerkiksi Estonian Airissa, Olympicissa ja monessa muussa valtio-omisteisessa lentoyhtiössä tehtiin eri tavalla Alitaliaan verrattuna, että ne näiden avustusmiljoonien pakottamina oli lopetettava? Muistan senkin ajan, kun Lufthansaa ja Air Francea tuettiin laittomiksi tulkituilla valtion avustuksilla. Air France herätti vielä närää sillä, että se valtion avustusten mahdollistamana kasvatti markkinaosuuttaan polkumyynniksi tuomitulla tavalla. Varmaan kaikki ymmärtää, että kyse on korruptiosta, mutta mitä lakia vastaan tämä korruptio on suunnattu?

Seppo    

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Nöyrä pyyntö: Voisiko joku Flightforumin "juristiosaston" edustaja kertoa meille maallikoille muutamalla sanalla sen, mikä EU:ssa on kiellettyä valtion avustusta ja mikä sallittua. Referenssi on tietenkin Alitalia, mutta sitä ei meistä monikaan tiedä, millä kriteereillä avustusten laillisuus määräytyy. Mitä esimerkiksi Estonian Airissa, Olympicissa ja monessa muussa valtio-omisteisessa lentoyhtiössä tehtiin eri tavalla Alitaliaan verrattuna, että ne näiden avustusmiljoonien pakottamina oli lopetettava? Muistan senkin ajan, kun Lufthansaa ja Air Francea tuettiin laittomiksi tulkituilla valtion avustuksilla. Air France herätti vielä närää sillä, että se valtion avustusten mahdollistamana kasvatti markkinaosuuttaan polkumyynniksi tuomitulla tavalla. Varmaan kaikki ymmärtää, että kyse on korruptiosta, mutta mitä lakia vastaan tämä korruptio on suunnattu?

Seppo    

Kyse on ns. "Isomman oikeus"-laista. Se on kirjoitettu EU lainsäädäntöön, pitkälti sinne rivien väliin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enää ei 300 miljoonaa riitä mihinkään, vaan Reutersin mukaan Italian valtio antaa Alitalialle ainakin 3 miljardia euroa uutta pääomaa, siis ei lainaa vaan pääomaa. Toisinsanoen, kansallistamisesta on kysymys.

Lainaa

The Italian government will inject at least 3 billion euros ($3.2 billion) fresh capital into Alitalia, the industry minister said on Thursday, laying out the plan for the nationalisation of the ailing carrier.

Rome is preparing to retake control of the loss-making airline after 11 years of difficult private management and three failed restructuring attempts.

https://www.reuters.com/article/italy-alitalia-minister-idUSL8N2CP4B6

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taloudellisten taantumien, sotien ja kuten nyt, koronan takia lentoyhtiöitä lakoaa kuin puita syysmyrskyssä. Mutta on alalla yksi ikitammi. Sitä ei kaada tuulet eikä tuiskut. Siihen ei pysty sarssit, aidsit eikä ebolat. Ei hullun lehmän taudit, lintuinfluenssat eikä koronat sodista puhumattakaan. Se porskuttaa vastuksista huolimatta vastatuuleen aina eteenpäin. Se ei välitä minkäänlaisista talouden lainalaisuuksista. Se on nykyajan ikiliikkuja. Tekee joka ikinen päivä miljoonatappioita ja on konkurssikypsän valtion taloudellisessa suojeluksessa. Se kilpailee ikiomilla säännöillään kilpailulainsäädännön alaisilla markkinoilla. Tilannetta ei voi kuin ihailla. Meillä on paljon opittavaa Italialaisilta. Katolisuudessa saa synnit anteeksi kun välillä käy ne tunnustamassa. Sama pätee tietysti Alitalian johtajiinkin. Ovat varmaan jo tulleet hyvänpäivän tutuiksi pastoriensa kanssa. Se käytäntö antaa uskomattoman paljon voimaa ja itsetuntoa meihin yltiölainkuuliaisiin protestantteihin verrattuna. Joudumme kantamaan syntitaakkamme ikuisesti emmekä uskalla rikkoa sääntöjä. Tämän takia häviämme aina nämä henkien taistelut ja olemme tuomitut olemaan ikuisesti maksumiehiä.      

Seppo

9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo sen sanoi. Alitalia ei mene nurin ikinä.

Olen itse ollut nyt alalla reilut 20 vuotta ja ihan ensi vuosista lähtien olen kuullut tarinaa kuinka iso A on "aivan juuri menossa konkurssiin". Mutta ei se vaan mene. Koskaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alitalian kansallistamissuunnitelmat joudutaan pysäyttämään hetkeksi, koska EU:n kilpailukomissaari Margarethe Verstager on ilmoittanut Italian hallitukselle, että tämänhetkinen Alitalia-suunnitelma ei ole hyväksyttävissä ja tarvitaan uusi suunnitelma.

EU-komissio ei normaalioloissa hyväksyisi hallituksen kansallistamissuunnitelmaa, mutta italialaiset luulivat, että koronakriisin johdosta EU:n hyväksyntä olisi taattu käytännössä mille toimenpiteille tahansa. Mutta Verstager teki selväksi, että EU tutkii edelleen sekä 900 miljoonan euron että 400 miljoonan euron valtionlainoja.

Italian hallitus ei ole vielä päättänyt, mitä tehdä, ja uuden, hyväksyttävän suunnitelman tekeminen tulee todennäköisesti johtamaan kuukausien viiveeseen.

Ryanairin O´Leary aikoo tässäkin tapauksessa mennä oikeuteen, toisinsanoen EU-tuomioistuimeen haastamaan Italian valtion laittomasta valtionavusta Alitalian pelastamiseksi. O´Learyn mukaan Italian hallitus käyttää "Pohjois-Korean tyylisiä sääntöjä" pelastaakseen lentoyhtiönsä, lisäten, että hän yrittää keskustella Italian pääministerin kanssa italialaisesta "protektionistisesta asenteesta".

Lainaa

Also on June 6, Ryanair (FR, Dublin Int'l) CEO Michael O’Leary told the Italian daily La Repubblica that his company was “ready to file a lawsuit in Brussels for unlawful state aid to save Alitalia.”

The Italian government is deploying “North Korea-style rules” to save its flag carrier, he protested, adding that he was trying to meet with Italian Prime Minister Giuseppe Conte to discuss what he called the “protectionist attitude” in Italy.

https://www.ch-aviation.com/portal/news/91615-eu-questions-alitalia-nationalisation-plan

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luettuani Italialle korvamerkitystä 82.000.000.000 eli 82 tuhannen miljoonan eli 82 miljardin EU:n myöntämästä suorasta avustuksesta (ei tarvitse maksaa takaisin) tuli mieleen järjestää pieni arvausleikki. Arvatkaa, mikä eurooppalainen lentoyhtiö ei vieläkään mene konkurssiin? Oikein vastanneille onnittelut?

Seppo 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7/27/2020 at 15.37, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

 Arvatkaa, mikä eurooppalainen lentoyhtiö ei vieläkään mene konkurssiin? Oikein vastanneille onnittelut?

Hep!

Lainaa

 

The European Commission has approved a grant of just under €200 million for Italian flag carrier Alitalia.

The €199.45 million grant has been found to be in line with EU State aid rules, as it covers losses relating directly to Covid-19 travel restrictions between March 1 and June 15 this year, as executive vice-president Margrethe Vestager explains:

 


https://www.businesstraveller.com/business-travel/2020/09/07/eu-commission-approves-e200-million-alitalia-support/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EU:n komissio on hyväksynyt Italian valtion Alitalialle antaman 73 miljoonan euron korona-avustuksen, joka johtuu tappioista, mitkä ovat syntyneet kesäkuun 16. ja lokakuun 31. päivän välisenä aikana. Tämä on siis jatkoa ylläolevassa postauksessa mainituille 200 miljoonalle eurolle.

EU tutkii edelleen aikaisempia 900 miljoonan ja 400 miljoonan euron lainoja.

Lainaa

The European Commission has found €73.02 million of Italian support in favour of Alitalia to be in line with EU State aid rules. This measure aims at compensating the airline for the damages suffered on 19 routes due to the coronavirus outbreak between 16 June and 31 October 2020.

https://www.aviation24.be/airlines/alitalia/european-commission-approves-e73-million-of-italian-support-to-compensate-alitalia-for-further-damages-suffered-due-to-coronavirus-outbreak/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sekä rahaa antavana että rahanantoa tutkivana osapuolena lienee "onneksi" EU:n italialainen virkamiehistö. Hyvä peruste on vaikka se, että tarvitaan hyvää paikallisten tapojen ja kulttuurin tuntemusta. Olisihan se katastrofi, jos vaikka suomalainen taho alkaisi tutkia latinojen EU-rahavirtoja. 

Seppo  

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime vuosina kun olen esim. Aasiassa lomaillut, tulee aina hyvällä tuulelle/iloiseksi, kun tietää, ettei Suomen valtio/EU saa käyttämistäni rahoista alveina/veroluontoisina maksuina senttiäkään tämänkään typeryyden ylläpitämiseen 😄

Muokattu: , käyttäjä: Simojukka Ruippo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään