Tatu Koiranen

SERA-lentosääntöihin suuri päivitys

3 viestiä aiheessa

SERA-lentosääntöjen uusin revisio astui voimaan toissapäivänä 12.10.2017 ja muutoksiahan siinä tuli. Trafi on julkaissut tiedotteen asiasta voimaantulopäivänä ja tiedotetta on päivitetty vielä perjantain aikana (mutta päivitys ei ole vielä netissä julkaistuna). Uutena monia lentäjiä koskettavana asiana se, että jos lennätte ilman lentosuunnitelmaa valvomattomassa, transponderikoodi on ollut viime torstaista lähtien 7000, ei enää 2000.

Asia ei sinänsä pitäisi tulla valtaisana yllätyksenä, koska asetusteksti on julkaistu jo yli vuosi sitten, ja artiklan 3 siirtymäsäännösten mukaisesti nämä mm. transponderin käyttöä ja radiopuhelinliikennettä koskevat osat määrättiin tulemaan voimaan vasta 12.10.2017, joiltain osin asetus tuli voimaan jo edellisenä kesänä. Yllättävän hiljaista on kuitenkin julkisuudessa ollut asian tiimoilta ja jopa vähän erikoista, että kaikkia lentäjiä koskettavasta muutoksesta ei esimerkiksi Ilmailulehdessä ole artikkelia ollut.

Joka tapauksessa, ohessa Trafin tiedotteen 13.10. versio:

Lainaa

 

Yhteisiin lentosääntöihin (SERA) on tullut 12.10.2017 alkaen sovellettavaksi muutoksia, jotka on huomioitava lentotoiminnassa. Esimerkkejä muutoksista ovat muun muassa:

  • Kun ilma-aluksessa on toimintakuntoinen toisiotutkavastain (SSR-transponderi), sitä on käytettävä kaikilla lennoilla koko lennon ajan. Tästä ovat poikkeuksena lennot ilma-aluksilla, joiden virransyöttö ei ole riittävä, ilmatilassa, jossa transponderin käyttöä ei ole määrätty pakolliseksi. (SERA.13001)
  • Transponderikoodia koskevien ATS-ohjeiden puuttuessa tulee siviili-ilma-aluksen valita koodi 2000. Jos ko. lento ei ole ilmaliikennepalvelun alainen, tulee ilma-aluksen valita koodi 7000 asianmukaisesti varustettujen ilma-alusten havaittavuuden parantamiseksi. (SERA.13005)
  • Ilma-alusluokkaa esim. ”helikopteri” tai ”ultra” ei voida käyttää kutsumerkissä korvaamassa kutsumerkin ensimmäistä kirjainta. (SERA.14050 ja GM1 SERA.14050)
  • Helsinki-Vantaan lentoaseman lennonjohdon ja ilma-aluksen välisessä viestinnässä käytetään vain englannin kieltä; suomen kieltä voidaan käyttää valvomattomassa ilmatilassa lentävien ilma-alusten kanssa käytävässä viestinnässä tai mikäli turvallisuus sitä vaatii. (SERA.14015)

Trafi on päivittämässä ilmailumääräystä OPS M1-1 SUOMESSA SOVELLETTAVAT LENTOSÄÄNNÖT. Kyseisellä määräyksellä annetaan SERA:n edellyttämät kansalliset siviili-ilmailua koskevat määräykset mahdollisine poikkeuksineen SERA:sta sekä sotilasilmailua koskevat poikkeukset SERA:sta. Määräysluonnos lähetetään myöhemmin lausuntokierrokselle. Lausuntokierroksen yhteydessä kaikilla asiasta kiinnostuneilla on mahdollisuus vaikuttaa määräyksen sisältöön, mukaan lukien SERA:n muutosten käyttöön otto.


Koska SERA sisältää nyt myös säännökset ilmailun radiopuhelinliikenteestä ja siinä käytettävistä sanonnoista, jotka on tähän saakka julkaistu ilmailumääräyksellä GEN M1-8 ja ilmailuohjeella GEN T1-10, näihin asiakirjoihin tehdään huomattavia muutoksia: GEN M1-8 tullaan kumoamaan ja GEN T1-10 päivittämään. Päivityksessä tullaan huomioimaan myös SERA:n muutokseen liittyvä ohjeaineisto (AMC/GM), joka käännetään tässä yhteydessä englannin kielestä.
 

Ennen OPS M1-1:n ja GEN T1-10:n päivityksiä noudatetaan 12.10.2017 alkaen muuttunutta SERA:a ohjeaineistoineen sekä nykyistä 11.11.2014 annettua OPS M1-1:tä.
Air Navigation Services Finland Oy (ANS Finland) on julkaissut lentosääntöjen muutoksista oman AIC A -tiedotteensa.

 

SERA-lentosäännöt löytyvät EASA:n sivuilta vain sellaisessa muodossa, ettei niiden lukemisesta tule yhtään mitään (pelkät asetukset, ei konsolidointia). Lukukelpoiset versiot oheisista linkeistä:

http://tinyurl.com/sera2017fin

http://tinyurl.com/sera2017eng

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oma suosikkini on tämä:

SERA.10001    Saatavuus
b) Jollei toimivaltainen viranomainen ole toisin määrännyt, ilma-aluksen, jossa on asianmukainen kaksisuuntainen radioviestintäyhteys, on ilmoittauduttava kahdestakymmenestä neljäänkymmeneen minuutin kuluttua edellisestä yhteydenotosta, riippumatta edellisen yhteydenoton tarkoituksesta, ainoastaan ilmoittaakseen siitä, että lento etenee suunnitelman mukaan, ja ilmoitukseen on sisällyttävä ilma-aluksen tunnus ja ilmaisu ”Operations normal / Toiminta normaalia”.

Muistakaapa kellottaa tuo jatkossa, jos teillä on kaksisuuntainen radioyhteys ATS-yksikköön :-)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään