Tauno Hermola

Ilmailumuseon Fiat A12

3 viestiä aiheessa

"Arvaa paikka" ketjussa oli kuvia Ilmailumuseon pihalla olevasta Fiat A12 moottorista. Mikä on tuon moottorin historia, missä koneessa se on ollut ja miten se sinne järven/meren pohjaan on joutunut?

Ilmailumuseon webbisivut tai pikainen googlaus eivät antaneet mitään vastausta.

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli valmistusnumero on 9441, kyseessä on 1925 Simpelejärveen joutunut ja sieltä 1980 nostettu voimanlähde. Koneen tyyppi ja lisätietoja saattaa löytyä toiselta kiintolevyltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taunolta hieno kysymys, mieliaiheeni ovat juuri Breguetit ja Hansat! Tämä Simpelejärvestä nostettu moottoriyksilö FIAT A 12 bis, n:o 9441, on ollut kummassakin konetyypissä käytössä. Tuomo on selvästi perehtynyt aiheeseen, mistä muuten voi tietää valmistusnumeron?

Museomoottorin vaiheita (jossa ilmenee aukkoja) :

- Saapunut Ranskasta laivalla 10.9.1919, asennettu maatiedustelukoneeseen Breguet 14 A 2, tunnukseltaan 2C.462.

- Santahaminassa kiinnitetty Breguetiin 2C.476, ja ollut käytössä ajan 4.3. - 8.9.1921. TAI (ristiriitaisesti) koneessa 2C.471, as. Utissa 23.5. - irr. Perkjärvellä 15.7.1921?

- Ilmailuosasto 1, Utti. Ajalla 15.2. - 13.6.1922 koneessa Breguet 3 C.26.

- Hätälasku potkurinlavan irtoamisen takia 5.7.1923, silloin n:o 9441 oli Breguetissa 3C.21.

- Ilmailutelakka & Varikko, Santahamina. Moottori asennettu meritiedustelukone I.V.L. A 22. "Hansan", tunnus 4.E.6, nokalle 1.10.1923.

- Meritiedustelulaivue (MeT.L.2) Sortavala. Hansassa 4.E.24 ajalla 8.1. - 3.7.1925. Kone tuhoutui Simpelejärvellä. Tuhoutuessa koneessa oli potkurina I.V.L. n:o 48, joka oli kiinnitetty 6.3.1925. Potkurin keskiö on edelleenkin kiinni moottorissa.

Sukeltajana nostossa toimi Timo Nyman, joka kiinnitti valjaat moottorin ympärille. Timon antamasta valmis! -merkistä hoiti noston ilmavoimien HS- helikopteri, 17.8.1980.

Otteita Simpeleen järvellä Parikkalassa 3.7.1925 tuhoutuneen koneen 4.E.24 "tutkintopöytäkirjasta":

6 §. Koneen runko tähystäjäkopin kohdalta poikki, molemmat ponttoonit poikki, oikea taso rikki, vasen melkein ehjä, sivuperäsin ehjä, oikea siivekekehys ehjä. Moottori uponnut noin 20 metriä syvälle paikalle, mutta koettaa Sortavalasta tullut komennuskunta saada se sukeltajan avulla ylös.

7 §. Tutkinnosta on käynyt selville, että ohjaaja oli väärin arvioinut laskupaikkaa laskien liian lähelle rantaa. Huomattuaan sen koetti hän matalalla jyrkällä kurvilla kääntää takaisin päin. Kone menetti kuitenkin nopeutensa korkeusperäsinkurvassa ja syöksyi alas. Syy onnettomuuteen on siis selvä ohjausvirhe eikä niinkuin sanomalehdissä on ilmoitettu rakennevika.

Tutkintolautakunnan tarkastajat kapteeni Nystedt ja diplomi-insinööri Leppänen tarkastelivat rantaan tuotuja Hansan osia 7.7. todeten varaosiksi kelpaaviksi muutamien siipitukien, Bosch-ohjaajakompassin, Morell-kierrosmittarin ja Bosch-käyntiinpanomagneeton. "Moottoria emme voineet tarkastaa, koska sitä ei oltu vielä saatu nostetuksi järvestä".

Henkilötappioita ei onnettomuudessa tullut.

IMG_0187.JPG

IMG_0191.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään