Harri Mattila

Finnair aloittaa kokeilun-punnitsee matkustajia ja käsimatkatavaroita

9 viestiä aiheessa

Finnair aloittaa kokeilun loka-marraskuun vaihteessa, jossa selvitetään uutta tietoa matkustajien ja käsimatkatavaroiden keskipainoista. Toteutus hoidetaan lähtöportilla vapaaehtoisella punnituksella. Tosin aluksi vain 150 matkustajan osalta. No aika pieni otanta, mutta kai tuokin jo jotain keroo tai sitten ei yhtään mitään.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005429005.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samasta aiheesta hieman laajemmin Kauppalehdessä:

Lainaa

 

Projektin taustalla on halu saada ajantasaista, Finnairin omaan reittiverkostoon ja asiakasprofiiliin perustuvaa dataa matkustajien ja heidän käsimatkatavaroidensa painosta. Matkustajien ja käsimatkatavaran keskipainoja käytetään erilaisissa lentokoneen kuormaukseen ja tasapainoon liittyvissä laskelmissa.

Käytännössä Finnair yrittää etukäteen laskemalla esimerkiksi optimoida koneiden polttoainetaloutta.

On esimerkiksi suuri ero sillä lennetäänkö kesällä lämpimään Malagaan t-paidassa ja shortseissa vai talvella vaikka Islantiin täysissä talvivarusteissa.

Finnair käyttää tällä hetkellä kuormauslaskelmissaan muiden lentoyhtiöiden tavoin EASA:n standardipainoja vuodelta 2009.

"Niissä standardeissa mies painaa käsimatkatavaroineen 82 kilogrammaa, nainen 70 kilogrammaa ja lapsi 35 kilogrammaa."

"Haluamme nyt varmistaa, että meillä on paras mahdollinen data käytössämme tässäkin asiassa, ja siksi keräämme dataa omasta verkostostamme"

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen uusimpien tutkimusten mukaan suomalaisten 25–74 -vuotiaiden naisten keskipaino on nyt 70,4 kilogrammaa ja vastaavan ikäisten miesten 85,5 kilogrammaa. Ongelmana on, että lähes viidennes tutkitusta ikäryhmästä oli ylipainoisia, joiden painoindeksi on yli 30

 

 

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/finnairin-lahtoporteille-vaaat-etenkin-suomalaismiesten-keskipaino-ylittaa-ilmailun-keskiarvot/ubNEPmZt

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poiminta Finnairin lehdistötiedotteesta, jonka perusteella ym. uutisjutut on kirjoitettu:

Punnitukset tehdään lähtöportilla, ja ainoastaan asiaa hoitava asiakaspalvelija näkee punnitustuloksen. Asiakkaasta kirjataan tietokantaan asiakkaan ja matkatavaran yhteispaino, asiakkaan ikä, sukupuoli, matkan tarkoitus, matkustusluokka ja ruumassa kuljetettavat matkatavat.

https://company.finnair.com/fi/media/kaikki-tiedotteet/tiedote?id=2714980

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia on jälleen ajankohtainen:

Finnair kerää dataa matkustajien ja käsimatkatavaroiden keskipainosta lentojen tasapainolaskelmia varten huhti-toukokuussa.

Lainaa


Keräämme tietoja punnitsemalla vapaaehtoisia asiakkaitamme käsimatkatavaroineen valikoitujen lentojen lähtöporttien läheisyydessä. Punnitukset ovat vapaaehtoisia ja anonyymejä.

Punnitsemme vapaaehtoiset asiakkaat yhdessä käsimatkatavaroiden kanssa. Mittauksessa emme kysy henkilötietoja, vaan kirjaamme tietokantaan asiakkaan ja käsimatkatavaran yhteispainon, asiakkaan iän, sukupuolen ja matkustusluokan. Punnitukseen osallistuvilta ei kerätä mitään sellaista tietoa, jonka perusteella hänet voisi tunnistaa.

https://www.finnair.com/fi-fi/bluewings/finnairin-maailma/finnair-kerää-vapaaehtoisilta-dataa-matkustajien-ja-käsimatkatavaroiden-keskipainoista-lentojen-tasapainolaskelmia-varten-3269400

---
No brittimedia tästä jo veisteli läskikeskustelua hieman raflaavammin:

 

Lainaa

 

One thing we all hate is to be on a busy, no-frills flight only to find the obligatory fatso, the one who works as a decoy for a whaling fleet, who pounds up the aisle carrying snacks and fizzy pop, making a beeline for the adjacent seat.

Once ensconced, they find they can’t get their seat belt fastened, the tray table won’t go down, their bulk pushes the armrest into your ribs and — should you need to ask them to move so you can get to the lavatory — forget it.

Fat people on planes are worse than screaming babies.

 


Vapaasti suomenneltuna:
"Yksi asia, jota me kaikki inhoamme, on se, että kiireisellä, ei-halpahintaisella lennolla on pakollinen läski, joka toimii valaanpyyntilaivaston houkutuslintuna ja joka puksuttaa käytävää pitkin välipaloja ja limsaa mukanaan ja pyrkii viereiselle istuimelle.

Kun he ovat istuutuneet, he huomaavat, etteivät saa turvavyötä kiinnitettyä, tarjotinpöytä ei laskeudu, heidän ruumiinsa painaa käsinojan kylkiluihin, ja jos sinun on pyydettävä heitä siirtymään, jotta pääset vessaan, unohda se.

Lihavat ihmiset lentokoneissa ovat pahempia kuin huutavat vauvat"
:lol:

Finnairin punnituksetkin oli jutussa nostettu esiin.


https://www.dailymail.co.uk/news/article-13062873/Its-right-make-fat-people-pay-extra-fly-theyre-worse-screaming-babies-says-Roger-Lewis-No-not-Id-cut-arm-airport-scales-insists-Marion-McGilvary-agree-say-poll.html

Juttu on kirjoitettu käyttäen hyvin värikkäitä ilmaisuja, jotka epäilemättä meillä aikaansaisivat kehopositiivista raivoa.

Verkkokysely antaa varsin selkeän viestin siitä, pitäisikö ylipainoisen lentolipun maksaa enemmän:
 

Näyttökuva 2024-02-12 142814.png

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Läskin rahtaamisesta pyydettävä korvaus painon mukaan olisi ihan relevanttia monessakin mielessä.  Polttoainetta menee enemmän, painolaskelmat voivat mennä pieleen ja itsestään huolta pitävien kanssamatkustajien viihtyvyyden lisäksi asiassa voi nähdä myös merkittävän kansanterveydellisenkin näkökulman laskutettaessa Voltin rahtaamilla pizzoilla itsensä ja kartonkikeräysastiat täyttäneitä plösöjä muita lentomatkustajia enemmän. Finnair voisi olla tässä rohkean tiennäyttäjän roolissa, jos tekisi mittauksistaan johtopäätöksiä kiukkuisten läskien lätinästä välittämättä. Toivottavasti muut seuraavat perässä. Toki sopisi toivoa samalla, että pienipainoisia vastaavasti joskus aikanaan tultaisiin vastaan halvemmalla lipun hinnalla.

TV reilun sadan kilon keijukainen 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi
Lopullinen päämäärä.. ehkä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tässä monta näkökulmaa. Paino maksaa, siitä ei pääse mihinkään. Eikä sitä tilaakaan ole rajattomasti. Tarkastelen nyt vain käsimatkatavaroita ja niistä koituvia käytännön ongelmia. Matkustajilla on useita järkeviäkin perusteita, miksi he haluavat kuljettaa osan tavaroistaan käsimatkatavarana. Ensinnäkin ajan säästö määräkentällä, jos pärjäävät ilman ruumassa olevaa matkalaukkua. Toiseksi pelkäävät ruumassa olevan laukun katoamista. Kolmanneksi matkustajilla on tärkeitä asiapapereita ja lääkkeitä. Neljänneksi läppäreitä, kameroita ja muita helposti särkyviä ei mielellään pane ruumaan. Neljänneksi pienten lasten tarvitsemia tavaroita. 

Mutta sitten on "muita" perusteita. Etenkin rouvilla on usein ostoksia neljän-viiden ison muovikassin verran. Nämä matkustajat pyrkivät koneeseen ensimmäisten joukossa ja varaavat hattuhyllyä parin metrin verran vain omille tavaroilleen. Kaikki ei vaan ymmärrä, ettei kaikkea saada mahtumaan matkustamoon. Suuttuvat kun tästä tulee ongelma. Ei myöskään osata laittaa hattuhyllyyn sitäkään yhtä laukua oikein. Nykykoneissa usein laukku mahtuu kylki alaspäin poikittain menosuuntaan. Jos ei mahdu laukun kylki alaspäin, niin joka tapauksessa laukku menee poikittain menosuuntaan. Ja talvitakki sen päälle. Sitten on niitä matkustajia, joiden mielestä heidän liialliset käsimatkatavaransa on henkilökunnan murhe sen jälkeen, kun ovat istunet paikalleen. 

Matkustajat eivät useinkaan ymmärrä kesän ja talven eroa. On luonnolista, että ihmisillä on turkkeja ja talvitakkeja, jotka pitää saada mahtumaan hyllyyn. Kesällä tätä ongelmaa ei ole. Siksi tilanne on kriittisempi talvella, mutta eivät kaikki matkustajat tätä osaa huomioida. Valitettavasti monilla kentillä matkustajien käsimatkatavaran määrän ja painon tarkastus on liian lepsua ja ongelma siirtyy sitten matkustamohenkilökunnan murheeksi.

Joillakin lentoyhtiöillä on upea käytäntö. Osan tavaroista voi jättää portilla ruumaan kuljetettavaksi. Koneen saavuttua määränpäähän, ne tavarat tuodaan ruumasta suoraan koneen ulko-ovelle. Tämä toki on lähtökohtaisesti mahdollista vain pienemmillä koneilla operoivilla yhtiöillä.

Seppo    

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näköalalennätyksiä Barbadoksella tekevä helikopteriyhtö punnitsi taannoin kylpyhuonevaa'alla kaikki matkustajansa. Kukaan ei purnannut. Jokainen oli mietteliään näköinen.

:)  Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

 

Joillakin lentoyhtiöillä on upea käytäntö. Osan tavaroista voi jättää portilla ruumaan kuljetettavaksi. Koneen saavuttua määränpäähän, ne tavarat tuodaan ruumasta suoraan koneen ulko-ovelle. Tämä toki on lähtökohtaisesti mahdollista vain pienemmillä koneilla operoivilla yhtiöillä.

Seppo    

Tuo käytäntö oli FA:n Saab-lennoilla. Ruumaan vietävät saivat "doorside" tagit, eli purettiin ekana ja tuotiin ovelle asiakkaille.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nykyään tuota käytäntöä näkee paljon esimerkiksi CRJ-operaattoreilla, koska matkustamossa on niin onnettoman vähän tilaa. Lisäksi, kun koneeseen noustaan aina portaita pitkin, on helppo jättää laukku kuormattavaksi koneen mahan alle, johon on luukut samalta puolelta josta koneeseen noustaan (kuten oheisessa kuvassa tapahtuu, kuvan lähde täällä). Kun kone on myös matala, ne laukut saadaan nostettua kyytiin ja pois kyydistä ilman kuormaajien käyttöä.

 

crjlufthansa.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään