Pauli Hankonen

Ohut ilma 2017 - Matkakertomus Bolivian ja Perun kautta Seattleen (paljon lentokonekuvia, trekkailua Andeilla Machu Pichulle ja Boeingin tehdaskäynti)

13 viestiä aiheessa

Kesäreissu suuntautui tänä vuonna Etelä-Amerikkaan ja siellä erityisesti Boliviaan, joka oli jäänyt ikävästi käymättä vaikka kaikki maat sen ympäriltä oli vierailtu. Ja jos kerran Boliviasta lähdettiin hakemaan maa, niin samalla kannattaisi mennä myös naapuriin Perun puolelle Machu Pichulle. Vaikka Peru on nähty, niin Andit, Cusco ja Machu Pichu oli ikävästi jäänyt välistä ja sen voisi nyt hoitaa samalla. Lisäksi paluumatkalla voisi pysähtyä muutamaksi päiväksi Seattleen ja mennä vierailemaan Boeingin tehtailla. Siinähän sitä oli suunnitelman tynkää, joten ei muuta kuin toteuttamaan. Machu Pichulle pääsee Cuscosta bussilla ja junalla melkeinpä päiväretkelle, mutta päätin ottaa haastavamman vaihtoehdon ja varasin viiden päivän vaelluksen Salkantay trekin kautta. Reitti ei ole sama Inca trail, jota tuhannet ja tuhannet turistit vuosittain sahaavat, vaan pidempi ja syrjäisemmillä seuduilla kulkeva. Välillä tämäkin reitti kyllä viistää Inca trailia.

Tästä kuvasta selviää reitin profiili.

salkantay-trek-distance-and-altitude.jpg.b8da4c1cc171dccb917c465bdb54cf0b.jpg

Ennen Salkantay trekkiä orientoiduttiin ohueen ilmanalaan ensin Bolivian La Pazissa muutama yö, jonka jälkeen vielä pari yötä Cuscossa.

Lennot ostin AA:lta Helsingistä Boliviaan Santa Cruziin ja takaisin Cuscosta Seattlen kautta Helsinkiin. Yhden Bolivian kotimaanlennon ostin BoA:lta ja Boliviasta Peruun mentiin Peruvian yhtiön kyydillä.

Lentokartasta tuli tällä kertaa tämän näköinen.

map.gif.f5e29857043ed55d8125e23c4929ecb3.gif

Ja lennot olivat:

HEL-LHR Finnair Airbus A350-900 OH-LWC
LHR-MIA British Airways Boeingn 747-400 G-CIVE
MIA-VVI (via LPB) American Airlines Boeing 757-200 N187AN
VVI-LPB Boliviana de Aviación (BoA) Boeing 737-300 CP-3020
LPB-CUZ Peruvian Boeing 737-500 OB-2135P
CUZ-LIM Latam Airbus A320-200 CC-BFX
LIM-DFW American Airlines Boeing 757-200 N172AJ
DFW-SEA American Airlines Boeing 737-800 N830NN
SEA-PHL American Airlines Airbus A321-200 N171US
PHL-LHR American Airlines Airbus A330-300 N276AY
LHR-HEL Finnair Airbus A350-900 OH-LWA

Matka alkaa Finnairin kyydillä Heathrowille. Finnair on näköjään vaihtanut shampanjan, eikä "Nikkeä" enää ollut tarjolla. Uusi tuote on Joseph Perrier Cuvée Royale Brut.

IMG_7676_1024.jpg.76d0206e57c33ea207880e8aa88dacf5.jpg

 

OH-LWC:n turistia.

IMG_7677_1024.jpg.29f7c2edd771e3ecbedf454d49913a42.jpg

 

Ensimmäinen koneenvaihto olisi täällä.

IMG_7680_1200.jpg.61fe12f740b765510bb23d57d4f7d05b.jpg

 

British Airways Boeing 747-436 G-CIVY. Jumbon kyydillä mentäisiin Miamiin, mutta ei tällä koneyksilöllä.

IMG_7682_1200.jpg.0f3042befa1f90cd4313ef1b713d0a85.jpg

 

BA on lisännyt T3:sta lähtevien lentojen määrää ja Myös Miamin lennot lähtevät nykyään sieltä. Kätevää, koska ei tarvinnut vaihtaa terminaalia ja samalla pääsi myös T3:n parhaaseen odotustilaan. Cathay Pacificin First loungen full english breakfast.

IMG_20170816_101221_1024.jpg.29502bb47049048719c013742e072cb9.jpg

 

CX:n lounken ikkunoista voi myös melko hyvin tarkkailla liikennettä.

British Airways Airbus A320-232 G-EUYK.

IMG_4620_1200.jpg.f9b52d7f52970965be57fc83ce201490.jpg

 

British Airways Airbus A320-232(WL) G-EUYT.

IMG_4621_1200.jpg.d8690e26eb6e282e3e38feacb1225b1e.jpg

 

Virgin Atlantic Airways Boeing 787-9 Dreamliner G-VFAN.

IMG_4626_1200.jpg.9c5e4eb3874912a1227326f39422675a.jpg

 

Air Canada Boeing 777-333(ER) C-FIVW.

IMG_4631_1200.jpg.928b48814b58879c523f713f9613f9af.jpg

 

Virgin Atlantic Airways Airbus A340-642 G-VWIN. Virginillä on vielä seitsemän -600 sarjan kolmenelikymppistä laivastossa. Tämä vielä vanhoissa väreissä oleva kone on laivaston vanhin ja se toimitettiin yhtiölle Helmikuussa 2006.

IMG_4636_1200.jpg.af80733ea8981e54c91971d35280d558.jpg

 

Qantas Airbus A380-842 VH-OQF.

IMG_4641_1200.jpg.6a2e5c5d2fd9d51b9ac37ad4f02dc472.jpg

 

Emirates Airbus A380-861 A6-EDI.

IMG_4644_1200.jpg.405269c7904255d684a2523639224205.jpg

 

Ja sitten British Airwaysin Boeing 747-436 G-CIVEn siivin kohti Miamia!

IMG_4650_1200.jpg.850026d110616014be80fb99459b56dd.jpg

 

Päivällinen BA:n tapaan.

IMG_7686_1200.jpg.e2027780b58a8a3a17dbe306bbc37158.jpg

 

Onhan se vanha ja vähän väsähtänytkin, mutta se on silti Queen of the Skies!

IMG_7687_1200.jpg.e5234ad246effe48304bdc78fb31e6d1.jpg

 

Teetä ja sympatiaa tarjoiltiin ennen laskua Miamiin.

IMG_7689_1024.jpg.c0523c2a217661eae8d2823555a97ef6.jpg

 

Laatikon sisältä löytyi kanacurry leipä ja skonssi.IMG_7691_1200.jpg.cc09fc9f4493db2a1c44cd6a08c0e101.jpg

 

Miami International Airport (IATA: MIA, ICAO: KMIA, FAA LID: MIA).

IMG_4653_1200.jpg.c807413f959fc526921238d630e7e2a8.jpg

 

Jumbon brutaali siipi.

IMG_4656_1200.jpg.972a87c82d90c05586d59322ac312c1c.jpg

 

Miamiin saavuttiin iltapäivällä ja koneenvaihdon aikana ei tällä kertaa tullut kuvattua, kun aurinko ehti laskea ennen hyvien ikkunoidne löytymistä. Pari heittolaukausta kuitenkin rullaillessa kiitotieltä terminaalille.

 

Swift Air Boeing 737-3B7 N531AU on ex-US Airwaysin kone. Yhtiö on Phoenixissa kotipaikkaansa pitävä charter operaattori.

IMG_4659_1024.jpg.25e9e59fd73b1aa10ed0ae319ab3f33b.jpg

 

Eastern Air Lines Boeing 737-8AL(WL) N276EA. Swift Air on ostanut tämän tällä hetkellä kolmella konella vuonna 2015 lennot aloittaneen uuden Easternin ja ilmoittanut, että brändi säilytetään. Ennen kauppaa Easternilla oli wikipedian mukaan tilauksessa 10 737-MAX ja 20 Mitsubishi MRJ90 konetta, mutta en tiedä mitä näille tilauksille kuuluu kaupan jälkeen. Tämän yhtiön kyydillä tekisi mieli lentää joskus tulevaisuudessa.

IMG_4661_1200.jpg.a421364a8cb851c2e12ffee6a3ab38e3.jpg

 

Seuraavaksi olikin vuorossa Miami - La Paz - Viru Viru veto American Airlinesin Boeing 757-223(WL) N187AN koneen kyydillä. Yöllä tarjoiltu turistiluokan eines näytti tältä.

IMG_7694_1024.jpg.178d410afba43213c93f8c2a383bb3ae.jpg

 

La Pazissa välilasku, jonka aikana ei saanut poistua koneesta. Vieressä seisoskeli Avianca Ecuador Airbus A319-115 HC-CSA.

IMG_7696_1200.jpg.0a64e6b126f0c26433cfa0c1c6b44975.jpg

 

Vajaan tunnin kuluttua matka jatkui. Näihin romuihin palataan vähän myöhemmin :)

IMG_7701_1200.jpg.9afed630df4709fccee0d1ad186d44a9.jpg

 

El Alton kaupunki, jossa La PAzin kenttä sijaitsee on 13 325 jalan (4061 m) korkeudessa. Se on maailman korkeimmalla sijaitseva kansainvälinen lentoasema ja viidenneksi korkeimmalla kaikista maailman lentoasemista. Bolivian pääkaupunki La Pazin sijaitsee kolme - neljäsataa metriä alempana maanvajoamassa joka näkyy hyvin tässä kuvassa.

IMG_7706_1200.jpg.0ab97910d58240150e8e211ff31d62cb.jpg

 

Americanin pitkäsäären kabiinia. Tällä lyhyellä alle tunnin lennolla ei turistin puolella tarjoiltu mitään.

IMG_7707_1200.jpg.8b8f95a92ee5db779f3ed0354c97975b.jpg

 

Aamulla seitsemän aikoihin laskuun Santa Cruzin kentälle Viru Viruun.

IMG_7709_1200.jpg.af83769cc2def8f4c4689e9367936f25.jpg

 

Muutama mielenkiintoinen romu seisoo kentän laidalla.

Aerosur Boeing 737-281(A) CP-2476. Tämä vuonna 1979 valmistunut koe on ex- All Nippon Airlines ja ex- Westjet. Aerosurille kone päätyi vuonna 2006 ja kentän laidalle makaamaan se jäi luultavasti vasta vuoden 2012 konkurssin yhteydessä.

IMG_7711_800.jpg.8727a7273fbb015e68f0c2f3065562e2.jpg

 

Kolme Aerosurin seiskakaksseiskaa. Kauimpana Boeing 727-264 CP-2431, keskellä lyhytrunkoinen -100 sarjan Boeing 727-23 CP-2377, ja lähimpänä kameraa Boeing 727-264/Adv CP-2462.

IMG_7712_1200.jpg.64b0bb0a1d605c96261657d7dbf2c6cd.jpg

 

Plus Ultra Airbus A340-313 EC-MFA toimitettiin alunperin vuonna 1998 Singapore Airlinesille ja nykyisin se taitaa teippauksista päätellen lentää Cubanalle.

IMG_7715_1200.jpg.e49c5d6a7cecd5875c9abf75e26837ee.jpg

 

American Airlines Boeing 757-223(WL) N187AN lähti takaisin Miamiin.

IMG_7718_1200.jpg.b21dfdda6483dea144a7bb9d59c59d93.jpg

 

Santa Cruz de La Sierra on Bolivian asukasluvultaan suurin kaupunki ja siellä tuli hengailtua pari päivää ennen siirtymistä ohueen ilmanalaan La Paziin. Muutama tunnelmakuva kaupungin Subtrooppisen ilmaston asukkaista.

 

Kaupunki on Etelä-Amerikan "laiskiaispääkaupunki". Tämä kaveri kuvattiin vähän kaupungin ulkopuolella.

IMG_4670_1200.jpg.4cb2424fdc14b847eafa09dd77d1e1a8.jpg

IMG_4677_1200.jpg.33695d2584141de745b010578ad26bcd.jpg

 

Tämä kaunis perhonen voisi olla suomenkieliseltä Malakiitti. Englanniksi kaveri tunnetaan nimellä Malachite ja tieteellinen nimi on Siproeta stelenes.

IMG_4700_800.jpg.791085ea83ebe2f386e261ec7f7f25bb.jpg

 

Parin päivän kuluttua takaisin Viru Virun kentälle ja odottelemaan lentoa Boliviana de Aviaciónin siivin kohti La Pazia. Kentällä on terassi, jossa voi katsella koneita. Terassin aidassa on sen verran pienet reiät, ettei järkkärillä saa kuvia, mutta pokkarin linssi mahtuu hyvin läpi ja muutama paikallinen erikoisuus saatiin ikuistettua.

 

Amaszonas Canadair CRJ-200LR CP-2733.

IMG_7746_1024.jpg.a8f196abd6bd8d3ab5f4f2ecb6bee6c3.jpg

 

Boliviana de Aviación (BoA) Canadair CRJ-200ER CP-2581.

IMG_7749_1200.jpg.46cb64b42d0c1c02486d24fe9fde068c.jpg

 

Amazonas Fairchild SA-227DC Metro 23 CP-2527.

IMG_7757_1200.jpg.a6841ed215e012d771349056ae46e966.jpg

 

Lisää romuja. Luultavasti vasemmalla AeroSur Let L-410UVP-E8 Turbolet CP-2245 ja oikealla saman firman Yakovlev Yak-40K OB-1653.

IMG_7764_1200.jpg.c69b2d5e90b8a47c85aaed90681f1116.jpg

 

Air Europa Airbus A330-202 EC-JQQ.

IMG_7765_1200.jpg.05696690c333c8153391cb85e8939d5a.jpg

 

Tämän kyydillä päästäisiin La Paziin. Boliviana de Aviación (BoA) Boeing 737-37Q CP-3020. Toimitettu vuonna 1997 British Midlandille ja parin mutkan jälkeen tullut noin vuosi sitten BoA:n laivastoon.

IMG_7769_1200.jpg.b12767607ba732837082c73fe52cfaee.jpg

 

Amaszonas Canadair CRJ-200LR CP-2715.

IMG_4707_1200.jpg.29165aef4f880fb373259ff6b35a1420.jpg

 

Kolmeseiskan siivenkärki ja vielä yksi romu. De Havilland DH-114 Heron C4 N82D. Kone on seissyt kentän laidalla tehtyään sinne hätälaskun vuonna 2014 potkurin irrottua siirtolennolla.

IMG_4708_1200.jpg.076f4d8fca02d24c3aca36729bedd03a.jpg

 

Viru Viru International Airport (IATA: VVI, ICAO: SLVR).

IMG_4714_1200.jpg.8d9f52e51acdd4202af519781a41d6a7.jpg

 

BoA tarjoili juotavaa sekä purtavaa tällä vajaan tunnin mittaisella lennolla ja meininki oli muutenkin hyvä.

IMG_7773_1200.jpg.5fa40370529997a33816dd19956f6f5a.jpg

 

Parikymmentä vuotta maailman taivaita matkanneen kolmeseiskan matkustamo.

IMG_7776_1200.jpg.8fb7eda5f5b16da3068eb089024b5931.jpg

 

Lähestymistä La Paziin. Kentän korkeus edellyttää kohtuullista ilmanopeutta loppuun saakka.

IMG_4715_1200.jpg.9f2fac0169354ad20cd9bbd091a30468.jpg

IMG_4719_1200.jpg.955aa3965346d82a355db5a008fa4c48.jpg

 

Laskuun päästiin ja sitten vuorossa La Pazin romut.

Convair CV-340 CP-2026. Tämä Convair toimitettiin USAF:n käyttöön vuonna 1955 ja armeijan leivissä se seikkaili 22 vuotta. Sen jälkeen se palveli usemapaa Bolivialaista lentoyhtiötä vuodesta 1985 eteenpäin ja vuodesta 2008 saakka se on ollut "varastoituna" La Pazissa.

IMG_4724_1200.jpg.e280ebdfd1098f8efbce61906edcd3de.jpg

 

Tunnistamatta jäänyt Aero Commader.

IMG_4725_1200.jpg.2537f092946fec95a908fa98a5af02d3.jpg

 

Curtiss C-46F Commando CP-1655 pilkistelee talon takaa.

IMG_4726_1200.jpg.695c2f0d8e7a76b786774fa6e638ec46.jpg

 

Internet lähteiden mukaan näitä kahta alla olevaa kutosta käytettiin lihan kuljettamiseen 90-luvulla. Miten hieno ratkaisu!

La Cumbre Transportes Aereos Douglas DC-6A Liftmaster CP-1282.

IMG_4728_1200.jpg.8e7d07e11e8ee95efb8f1836880b627c.jpg

 

La Cumbre Transportes Aereos Douglas DC-6 CP-1283.

IMG_4732_1200.jpg.03da5d439b10a3295f2c862131e5211c.jpg
 

Minera San Cristobal British Aerospace 146-200 CP-2634.

IMG_4733_1200.jpg.6e4577324ea442aa312f694d627a4a00.jpg

 

Amazonas Fairchild SA227-DC Metro 23 CP-2459.

IMG_4736_1200.jpg.bf9f7e17f6c0d295ffa5f9ecb7fec6c7.jpg

 

Bolivian pääkaupunki La Paz siis sijaitsee noin 3600 metrin korkeudella ja on maailman korkeimmalla sijaitseva pääkaupunki. Täällä hengailtiin muutama päivä ja yritettiin totutella ohueen ilmaan. Kavely hengästytti ja välillä tuntui vanne kiristävän päätä. Mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa :laugh:

Muutamia tunnelmakuvia La Pazista.

Keskusaukion tienoota.

IMG_4744_1200.jpg.9dd8abfec7e4ee65f29d9eca96c584f7.jpg

 

Tämä taitaa olla Bolivian eduskuntatalo.IMG_4754_1200.jpg.9e1e298a64b2505fdcf36c080f181786.jpg

 

Ei tullut käytyä Saunassa.IMG_7793_1200.jpg.5f48b1ba08e7c0fc4da67e9e6b786b85.jpg

Katuvilinää, parilla naisella perinteinen hattu päässä.

IMG_7794_1200.jpg.ef9ccdefc4f174d3b254d0b894ed5010.jpg

 

"Noitatohtori" kortteli. Täältä saa rohtoja kaikenlaisiin vaivoihin.IMG_7796_1200.jpg.d9f86fc53443a6f6c58627b41fe53410.jpg

 

Näkymä guest housen ikkunasta.IMG_7800_1200.jpg.1d1bc0d1994bf42631a42d70e9415ecd.jpg

 

Tämä kuva on El Altosta (paikallinen Vantaa/Espoo) ja La Paz näkyy tuolla alhalla. Joukkoliikenne kulkee bussien lisäksi kolmella köysiradalla, joista yhden koreja näkyy tämän kuvan vasemmassa alareunassaIMG_4757_1200.jpg.1df0a0e343488f0b09351c5454d221dd.jpg

 

Muutaman päivän kuluttua henki kulki ja oli taas aika siirtyä uuteen paikkaan. Vuorossa oli lento Cuscoon. Perussa olin jo käynyt muutama vuosi takaperin, mutta Cuscossa en. Sinne siis!

 

El Alton kentän lounge.

IMG_7805_1024.jpg.9d3f01ad981586de70f7ca75d2276c8e.jpgIMG_7807_1024.jpg.cc8e05c388f4d9e880f146448c33e1b9.jpg

 

Cuscoon lennettäisiin tällä Peruvian Airlines Boeing 737-530 OB-2135P koneella, joka on vanha LUfthansan lintu. Kone palveli Lufthansaa tunnuksella D-ABIY vuodesta 1991 vuoden 2015 loppuun saakka ja Peruvianin laivastoon se liittyi Lokakuussa 2016. Yhtiöllä on edelleen laivastossa myös aktiivisena -200 sarjan kolmeseiska, mutta tällä kertaa ei osunut kohdalle. Ehkä hyvä niin, sillä tämä yhtiö vähän jännitti. Yhtiöllä on ollut aika paljon pientä ja vähän suurempaa säätöä AV Herald saitin tietojen mukaan.

IMG_7808_1200.jpg.3fc4e3c185d886515170c1c2012a6d72.jpg

 

Laitetaan vielä toisetkin kuvat lihakuljettimista :thmbup:

La Cumbre Transportes Aereos Douglas DC-6 CP-1283.

IMG_4763_1200.jpg.bf85086228e0ec5d83f211d9cd960e0a.jpg

 

La Cumbre Transportes Aereos Douglas DC-6A Liftmaster CP-1282.

IMG_4765_1200.jpg.67312d9f7b9a5a1503504ccbc069a4b8.jpg

 

Toooodella pitkän lähtökiidon jälkeen matkaan!

IMG_4767_1200.jpg.f3c658de14d3b8353db6c402897c9018.jpg

 

Titicaca on Etelä-Amerikan suurin järvi. Sen keskisyvyys on 140–180 metriä ja syvin kohta 280 metriä. Suurin pituus on 190 kilometriä ja leveys 80 kilometriä (wikipedia).

IMG_4770_1200.jpg.6464e4d9df8844c90c73ccaf0af155a5.jpg

 

Peruvianin kolmeseiska näyttää sisältä tältä.

IMG_7812_1200.jpg.6b21f30251d121e012f82cd07f95c422.jpg

 

Mitään tarjoilua tällä tunnin lennolla ei ollut.

IMG_7817_1024.jpg.c98c105f5b310961090e55cc849a0155.jpg

 

Lähestyminen Cuscoon on mielenkiintoinen kokemus. Kone laskeutuu vuorten sekaan.

IMG_4778_1200.jpg.2de7fa28f48174a98d5a9de2ad14a017.jpgIMG_4779_1200.jpg.b37ea9f3d2a0500fcd22ecfb8aa118c5.jpg

 

Joku Peruvianin kovaonnisista kolmeseiskoista. Luultavasti entinen Transavialla ja sen jälkeen Norwegianilla lentänyt Peruvian Airlines Boeing 737-3K2 OB-2040-P, joka vaurioitui oikean telineen pettäessä laskussa Cuscoon vuonna 2015.

IMG_4783_1024.jpg.967c712891eb07c0fef8c1e3c38a0c93.jpg

 

Tunnistamatta jäänyt Perun armeijan Mil Mi-17.

IMG_4785_1200.jpg.db9338c19db15911370e38ed3f42e46f.jpg

 

LATAM Airlines Chile Airbus A320-214(WL) CC-BFL.IMG_4788_1024.jpg.b4a7da8ce543f3001c18ce0ee4336f49.jpg

 

Beechcraft B300C King Air 350C N430JT.

IMG_4794_1024.jpg.0d407f37b6f2361ccff03bd2d8f7184b.jpg

 

Avianca Central America Airbus A320-233 N495TA. Tämä yhtiö on entinen TACA, jonka Avianca on nielaissut. Viime vuosina Etelä-Amerikassa on Avianca ja LAN (nykyisin LATAM) nielaisseet suuren osan paikallisista yhtiöistä ja nämä kaksi suurta alajaostoineen dominoivat lattarien lentoliikennettä.

IMG_4797_1200.jpg.33bac2dbe74d4a83455c70bbced4743e.jpg

 

Cuscossa tuli vielä vietettyä pari päivää ennen trekkaamista.

Keskusaukio hämärän aikaan.

IMG_7823_1024.jpg.d577e3f1703b77a2ba1c48535fd13fb7.jpg

 

Kvinoaa jos jonkinlaista.IMG_4810_1200.jpg.52073d8a0052980dd09f7bdd32598a7e.jpg

 

Kauppahallin ruokaputka. Halpaa oli eikä tullut kipeäksi.

IMG_7832_800.jpg.ffb723f1ccfe223efac2f2b8d7e35671.jpg

 

Keskusaukio päivällä.IMG_4816_1200.jpg.c5121840b04765e32688d03618233e93.jpg

 

Sitten olikin aika alkaa vaeltamaan. En ollut koskaan aikaisemmin armeijan palvelusta lukuun ottamatta vaeltanut, joten ensikertalaisena ostin täyden palvelun vaelluksen. Mukana oli pari opasta, kantajat ja kokki. Itse kannoin noin 6 kg painavan reppuni. Tärkein varuste repussa oli 3 litran juomarakko joka täytettiin vedellä pari kertaa päivässä. Vuorokausirytmi oli aikalailla samanlainen joka päivä. Päivä alkoi auringon noustessa kokateellä joka tarjoiltiin teltaan. Heräämiseen koka teen kanssa annettiin aikaa suurin piirtein puolesta tunnista kolmeen varttiin, jonka jälkeen aamiaiselle ja siitä sitten heti liikkeelle. Reitin varrella pidettiin välillä taukoja ja lounasta syötiin joskus puolenpäivän aikoihin. Lounaan jälkeen yleensä levättiin puolisen tuntia ja jatkettiin matkaa välillä taukoja pitäen aina auringonlaskuun saakka, jolloin saavuttiin leiriin jossa seuraava yö yövyttiin. Illallisen jälkeen olikin aika valmista kamaa käpertymään teltassa makuupussiin.

 

Tuolta jostain laakson pohjalta aloimme nousta ensimmäisenä päivän Salkantayn solan ylitykseen. Ensimmäinen päivä oli myös tämän trekin korkeimmalle nouseva päivä jolloin noustiin heti 4629 metrin korkeuteen ja otettiin luulot pois alamaan tyypeiltä.

IMG_7846_1024.jpg.e02bb22598f635f40dfe6404baa91467.jpg

 

Siinä on pari Chinchillaa.IMG_7854_1200.jpg.3dba2c471a9a7f747f201a1a86082da3.jpg

 

Samat kaverit cropattuina. Hyvä naamioväri heillä on!

IMG_7855_1024.jpg.448cd4e1e74b04bfcd3724b5925f2630.jpg

 

Tässä ollaan jo reilusti ylin neljän kilometrin korkeudella. Kuvasta ei saa käsitystä tuon railon leveydestä, mutta se on suuri. Siitä on kulkenut joku vuosi takaperin jäätiköstä irti lähtenyt jäävirta ja se on muodostanut mennessään tuollaisen railon maastoon.

IMG_7856_1024.jpg.d5693ee17c85a56fe3f5f1afb560bc31.jpg

 

Muulit ja hevoset hoitavat kuljetukset tuollapäin maailmaa.IMG_4838_1200.jpg.ae63eb5f192732eccd992c9576c08df0.jpg

 

Ensimmäinen yöpyminen oli n. 3800 metrin korkeudella. Seuraavat yöt yövyttiin huomattavasti alempana alle kolmessa kilometrissä. Tämä oli myös kylmin yö lämpötilan laskiessa yöllä lähelle pakkaslukemia.

IMG_4843_1200.jpg.644c93e159d2a03632a1a81792af9006.jpg

 

Aamulla matka jatkui alamäkeen.

IMG_4849_1200.jpg.ec6992a734bfea989cc88da506b3f803.jpg

 

Häntä minä en tunnista.

IMG_4858_1200.jpg.5970f137075bb720a47e1a88a6332cf2.jpg

 

Toisena päivänä tultiin aika nopeasti alas ja jo ennen puoltapäivää maisema muuttui vihreäksi ja tuulitakista sekä hupparista pystyi siirtymään t-paita meininkiin.

IMG_4860_1200.jpg.f4a27f80fb5ab61895d28428e56ae02c.jpg

 

Paikoitellen perhosia oli todella paljon. Jos polun varrella oli puro, niin siinä oli usein perhosia juomassa vettä kosteasta maasta.

IMG_4875_1200.jpg.b689335ce0836f2e3fa261a131494c74.jpg

 

Toisen päivän lounaspaikka lähestyy.

IMG_4881_1200.jpg.cd99ffbacb927e41f990642f97124017.jpg

 

Tämä salaatti on lupiinin siemeniä! Erittäin herkullista. Mutta muistakaa ennen kuin menette ensi kesänä niittämään mökin lupiinien siement salaatiksi, että ne ovat myrkyllisiä ja ne pitää käsitellä. (Ilmeisesti ryöppäämällä hyvä tulee?)

IMG_7884_1200.jpg.307294319aaaf00b8ca21738c42a589d.jpg

 

Kyläkauppa jossain Andeilla.

IMG_4937_1200.jpg.9cd6c0046c87dccab3a474b7f4f3b293.jpg

 

Tässä hieman sivuttiin Inca trailia.

IMG_4947_1200.jpg.d63ad17861568a3b1119e7695bd8207f.jpg

 

Matkan varrelle osui kolmantena päivänä kahvifarmi, jossa pääsimme tutustumaan kahvin saloihin. Kuvassa oikealta vasemmalle kahvin matka marjasta kahviksi.

IMG_4950_1200.jpg.0a429b45e214eb5592d8eca3a1199333.jpg

 

Kahvi kasvaa melko korkeissa pensaissa. Pensaat ovat hyvin notkeita ja kestävät taivuttamisen alas jolloin kypsät punaiset marjat päästään keräämään.

IMG_4952_1200.jpg.5f6b22e3b5adb8ade90a71498dea7b26.jpg

 

Vain punaiset marjat ovat kypsiä ja kelpaavat kerättäviksi. Kahvin poimiminen on käsityötä.

IMG_4954_1200.jpg.943c29bcefb1923504b761ba1e405dc8.jpg

 

Marja on makea, mutta ei sovi syötäväksi meille ihmisille. Tai ainakin kahviplantaasin äijä sanoi, että älkää nielaisko sitä marjaa jos haluatte maistaa, vaan sylkäiskää pois. Marjan sisältä löytyy kaksi siementä, eli papua.

IMG_4955_1200.jpg.a0669e6d550002b6cba1570e4666bac5.jpg

 

Seuraavaksi marjasta pitää erotella papu pois ja sitä varten on olemassa koneet.

IMG_4958_1200.jpg.673aa5d86a62c74713f1767b63199d7c.jpg

 

Kone kuorii marjan ja tuotteena on hyvin märkää ja limaista kahvipapumössöä.

IMG_4960_1200.jpg.2d857c5bc3657e529390cb8a8e661c59.jpg

 

Kuorijäte tulee ulos toiselta puolelta.IMG_4962_1200.jpg.78ac37bd8c00f753bfdc2b9873bfd86a.jpg

 

Tässä vaiheessa kahvi on märkää ja limaista. Se jätetään säkkiin fermentoitumaan vuorokaudeksi.

IMG_4963_1200.jpg.9894af144af79655d6bb980783a90c19.jpg

 

Vuorokauden jälkeen pavut huuhdellaan ja laitetaan kuivumaan.

IMG_4964_1200.jpg.cd14817bccf60abb2daeb3bc4383b5af.jpg

 

Kuivattu papu antaa maalikolle vielä yhden yllätyksen. Kas kun se papu ei ollut vieläkään valmis, vaan se pitää vielä kerran kuoria ja vasta sieltä löytyy se kahvipapu joka käytetään.

IMG_4966_1200.jpg.3a6e989f655d3a178ee6058bb9dcd3ff.jpg

 

Ja toki kahvi pitää paahtaa.

Untitled-3_1200.thumb.jpg.2e52580bf6a38ad998870056537f5122.jpg

 

Siinä se sitten on!

IMG_4977_1200.jpg.d606ee92175dba58ac0b2be526590f76.jpg

 

Hienointa vastajauhettua kahvia suoraan tilalta.

IMG_4980_1200.jpg.f40f6ca0cd734a1502f5f7e6bbbe6bb9.jpg

 

Kyllä maistui hyvältä. Tämän jälkeen osaa arvostaa jopa ABC:n huoltamokahvia eri tavalla kuin aikaisemmin. (Suomalaisten kahvinjuonnista muuten kertoo se, että ryhmässä olleet kaksi suomalaista joivat kumpikin nejä - viisi kuppia muiden tyytyessä pariin kuppiin :laugh:)

IMG_4986_1024.jpg.4bac2f8a2cb9f24407f10149f07f0521.jpg

 

Matka jatkuu ja maisemat ovat komeita.IMG_4994_1200.jpg.bf9c203993e6ebec149fd6da539d720d.jpg

 

Rock kukko!IMG_5009_1200.jpg.4505b320be8d092c2720b8bfaf41c807.jpg

 

Kolmannen päivän iltana näimme ensimmäisen kerran Machu Pichun. Se on kuvassa keskeltä hieman vasemmalle tumman vuorijonon alimassa kohdassa oleva vaalea läikkä puolikaaren muotoisen kukkulan edessä.

IMG_5016_1200.jpg.4b2a6baec773b03bd1706b06e0601f80.jpg

 

Kaikkea sitä näkeekin. Tiepistiäinen (Spider wasp englanniksi) saalisti hämähäkin ja raahasi sen pesäkoloonsa.

IMG_5027_1200.jpg.b455e39ed834a2582e56e42a287d3bf3.jpg

 

Neljäntenä päivänä tuli rautatie ja sitä lähdettiin seuraamaan.

IMG_7913_800.jpg.ce4192be8bef36206fef3163eb13866d.jpg

 

Ei tullut juna vastaan tällä sillalla.

IMG_7916_1024.jpg.4ac2da56d95d8c1028eb5e1e902b6013.jpg

 

Vaan onneksi vähän myöhemmin fiksummassa paikassa. Junia tuli kaiken kaikkiaan kolme vastaan radan vartta kävellessä.IMG_20170828_133916_1200.jpg.1f28926d68a6b04a38ae66535be85b90.jpg

 

Neljäntenä päivänä saavuttiin Aguas Calienteksen kaupunkiin, joka on kamala turistihelvetti lähellä Machu Pichua. Inkakaupunkiin lähdetään tästä kapungista aamulla viiden aikoiihn. Bussijonossa pitää olla jo mielellään ennen neljää.

IMG_5032_1200.jpg.4f4c81a5704b93ffe0997d7bf248645a.jpg

 

Ja siinä se nyt lopulta on. Mystinen Machu Pichu. Kyllä se oli käymisen arvoinen paikka, varsinkin kun tuli tehtyä tuo vaellus ensin. En tiedä olisiko se ollut niin vaikuttava kokemus jos olisi painanut Cuscosta bussilla/junalla Aguas Calientekseen ja sieltä edelleen Machu Pichulle. Mutta vaellus teki kokemuksesta todella palkitsevan.

IMG_5057_1200.jpg.22532919d0cd74257bdff691904d511c.jpg

 

Muutama kuva aikaisemmin oli kuva paikasta jossa näimme Machu Pichun ensimmäisen kerran. Tässä paikka Machu Pichulta katsottuna.

IMG_5087_1200.jpg.61f975e5fcc0cdeacb338a068664f969.jpg

 

Inkkari on veistänyt nuo harmaat kivet taustan vuorten muotoisiksi.

IMG_5090_1200.jpg.f2fd2890a9e62bd72158c3c67305d87a.jpg

 

Ruohonleikkuri.

IMG_5101_1200.jpg.36c026da27e7162fe34f44e9314183b1.jpg

 

Takaisin Cuscoon päästyä palkitsimme itsemme Perun kansallisruoalla, Cevichellä.

IMG_7951_1200.jpg.df4236d3b0f1d60532749343a6c9e6a1.jpg

 

Olin lentoja varatessa laskenut Perun päivät väärin. Tarkoitus oli olla Cuscossa vaelluksen jälkeen kaksi yötä, mutta olin varannut lennot epähuomiossa kolmen yön päähän. Kaksi kokonaista päivää Cuscossa ei kiinnostanut ja niinpä päätimme tehdä vielä yhden päiväretken. Retki suuntautui yli viiden kilometrin korkeuteen Winicunca vuorelle, joka tunnetaan myös nimellä Rainbow mountain. Hiace vei lähtöpaikalle 4400 metrin korkeuteen, josta kiivettiin parissa tunnissa yli viiden kilometrin korkeuteen. Tämä oli vähän turhan nopea nousu ja kärsin vuoristotaudin ensioireista, mutta se meni ohi kun tultiin iltapäivällä takaisin alas. Ja olihan tämä maisema näkemisen ja pahan olon kärsimisen arvoinen.

 

IMG_5137_1200.jpg.933fd3385d1be341492258abdd7c62c9.jpg

 

Alpakka on hyvin yleinen tuotantoeläin josta saadaan hienoa villaa.

IMG_5148_1200.jpg.428d26a24cd0c283113e04cd7ff80b2b.jpg

 

Andit alkoivat olla paketissa ja oli aika siirtyä kohti Yhdysvaltoja.

 

Cuscon kenttä ei riemastuttanut kuvauspaikoilla. Ainoaksi kuvaksi jäi tämä pyrstökuva Cusco - Lima lennon LATAM Airlines Chile Airbus A320-214(WL) CC-BFX koneesta.

IMG_7965_1024.jpg.31becc6062d132dd3be63e86a04a9d17.jpg

 

Saman koneen kabiini lennolla Limaan.

IMG_7967_1200.jpg.b97c91973d46f2794c5d1487bf3d196c.jpg

 

Tarjoilu tällä reilun tunnin mittaisella oli nuljuhko.

IMG_7971_1024.jpg.31b34698d108c12218d737b383753e26.jpg

 

American Airlines kuljetti 757-kalustolla Limasta Dallasiin.

IMG_7976_1024.jpg.c9c74a20d58c1b93b1d8e28fcb5038ba.jpgIMG_7984_1024.jpg.ba54347b84e16bf170733f6bceef77f0.jpg

 

AA aloitti tarjoilun pienellä iltapalalla. Positiivinen yllätys oli, että heillä on pienpanimo-olutta valikoimassa. Milloin mä näen Finnairilla suomalaisten pienpanimoiden tuotteita?

IMG_7986_1024.jpg.343d80d2079e340215b166ef38c76827.jpgIMG_7990_1024.jpg.667e16f14b316f08afecf0de94080acf.jpg

 

Pitkäsäären matkustamo jossa tuijotellaan vielä kattomonitoreja. Muuten kabiini on viihtyisä. Minä tosin istuin "Main Cabin Extra" riveillä oneworld Emerald statuksen voimalla kaikilla AA:n lennoilla, joten sain aina vähän paremman paikan.

IMG_7997_1200.jpg.c443ed3f4bbc1154b95821d3bb99b962.jpg

 

Americanin aamupala turistissa. Perus munakas ja höysteet.

IMG_7995_1024.jpg.db45b642923d9e98d6747ea67b0b044d.jpg

 

Dallas.

IMG_8000_1200.jpg.f05eca390a111b3864b1c70b67ca0c6d.jpg

 

Lennon jälkeen kuva koneesta pilkuilla sotketun ikkunan läpi.

IMG_8002_1024.jpg.e746865da8f8c92a80289c8f5e9e3343.jpg

 

Admiral lounkeen aamupalalle ja kuvaamaan koneitaIMG_8003_1024.jpg.7f76df9d83282a3eaf3e09589705ccfd.jpg.

 

American Eagle Embraer ERJ-175LR N226NN.

IMG_5150_1024.jpg.397afa1845fc7b94f78c8f7440a61e8b.jpg

 

Mesa Airlines Canadair CRJ-900ER N950LR.

IMG_5151_1200.jpg.a244d62d4455bc5cd6844dd154550567.jpg

 

American Eagle Embraer ERJ-145LR N661JA.

IMG_5154_1024.jpg.a6610e0ff5f7e90bf63dcde25bb324f1.jpg

 

American Airlines Boeing 777-323(ER) N721AN.

IMG_5155_1200.jpg.1e5c244f8ed54909b6ed39cfd4bd803f.jpg

 

Spirit Airlines Airbus A320-232(WL) N636NK.

IMG_5159_1024.jpg.d61a1f377e629b9e7a953ac4d9294831.jpg

 

Korean Air Lines Boeing 777-2B5(ER) HL7721.

IMG_5160_1200.jpg.2586a939744ae03f6209f0a08a043f30.jpg

 

Interjet Airbus A320-214 XA-INJ.

IMG_5164_1200.jpg.8d0f37e2ed7aae9bc6e1b263ba88c690.jpg

 

American Airlines Airbus A319-115(WL) N9019F.

IMG_5168_1200.jpg.30c88fd2800d421be60d6682a8bc833f.jpg

 

American Airlines Boeing 737-823(WL) N969AN.

IMG_5170_1200.jpg.0c4a8dcfe52533b20096c8282869e90f.jpg

 

Meidät Dallasiin tuonut American Airlines Boeing 757-223(WL) N172AJ lähti jo seuraavalle legille.IMG_5174_1200.jpg.a5cfdb3ba684231d6063fb553236e075.jpg

 

Ei ihan terävä kuva, mutta kyseessä on sentään entinen Finnairin OH-LMY! Allegiant Air McDonnell Douglas MD-83 N407NV.

IMG_5180_1024.jpg.204715456f810da20d875010e7f753af.jpg

 

Tämä Spirit Airlines Airbus A320-271N N901NK toimitettiin yhtiölle Lokakuussa 2016.

IMG_5183_1200.jpg.542255b825c6cb516edae6c8d65b4a4e.jpg

 

Toinen Neo seisoi vähän kauempana ikkunat, moottorit ja telineet paketoituna. Planespotterin mukaan Spirit Airlines Airbus A320-271N N905NK on toimitettu yhtiölle Joulukuussa 2016 ja laitettu pakettiin Dallasin kentän laidalle seisomaan jo Maaliskuussa 2017. Ilmeisesti Spirit kärsii suurista ongelmista PW1000G moottrien kanssa ja on joutunut seisottamaan useampaakin Neoa Dallasissa.

IMG_5185_1200.jpg.5d4582d1d1c8075c8fc973626afb1ce5.jpg

 

Tämä vuonna 1987 toimitettu Delta Air Lines McDonnell Douglas MD-88 N907DL ei sen sijaan seiso, vaan tahkoaa omistajilleen tuottoa.

IMG_5186_1200.jpg.0a58ac5f8a087c6fcede8893f701f014.jpg

 

National Airlines Boeing 757-28A N176CA.

IMG_5187_1200.jpg.e211ccd1620ed0434b850edd776e71ca.jpg

 

Delta Air Lines Boeing 717-2BD N940AT.

IMG_5189_1200.jpg.7ca07bf6450373a591c0d725f49dbe03.jpg

 

American Airlines McDonnell Douglas MD-83 N9045T. Vähin alkavat käydä nämäkin ameriikan raudat. Tätä kirjoittaessa AA:lla on vielä laivastossa 46 kasikymppistä, kun parhaimmillaan niitä oli 383 kappaletta!

IMG_5191_1200.jpg.c9b0796388d8a69aba02e87b70667019.jpg

 

American Airlines McDonnell Douglas MD-83 N979TW.

IMG_5193_1200.jpg.b3d8a2f918871f1ed865c0c6cad34121.jpg

 

Seuraavaksi oli vuorossa lento Dallasista Seattleen. Klo 10 lähtevä lentomme oli ylibookattu ja meidät siirrettiin klo 19 lähtevälle lennolle. Saatuamme ruokakupongit ja hyvitysvoucherit porttivirkailija sanoi, että heillä on myös klo 12.20 lento, mutta sekin on ylibookattu. Hän voisi kuitenkin laittaa meidät jonotuslistalle ko. lennolle jos näin haluaisimme? No tottahan se meille sopi ja menimme lennon lähtöportille hengailemaan ja ktselemaan mikä olisi meininki. Kävi sitten niin mukavasti, että pääsimme lennolle kyytiin ja olimme lopulta Seattlessa vain pari tuntia suunniteltua myöhemmin ja reilunkokoiset lentovoucherit taskussa korvauksena myöhästymisestä.

 

oneworld Emerald asiakas saa valita AA:n lennoilla turistin maksullisesta tarjonnasta jotain purtavaa. Valintani tällä lennolla oli kalkkunaleipä.

IMG_8007_1024.jpg.bc73b6360155983570d3c6570862eaa9.jpgIMG_8008_1024.jpg.de6ec521ad33f7b9aceeeb8ca187511d.jpg

 

American Airlines Boeing 737-823(WL) N830NN matkustamo.

IMG_8011_1024.jpg.84b67f38fd0c17f43269278c9a21b00e.jpg

 

Ja sama kone Seattlessa lennon jälkeen.

IMG_8014_1200.jpg.155188e688655fcd617e71ace3ac5d98.jpg

 

Seattlessa kyyti vaihtui Boeingista Fordin kyydiksi. Olin pyytänyt hybridiä ja vuokraamo työnsi meille Ford Fusion hybridin. Tämä auto tottelee kai Euroopassa mallinimeä Mondeo?

IMG_8017_1024.jpg.49ad6669f982ed8a9b5574f534642e88.jpg

 

Washingtonin osavaltiossa on paljon lauttayhteyksiä jos niin haluaa ja mehän halusimme.

IMG_5201_1200.jpg.6f825ee6eabe5d3b6f4d9990b0d8a7da.jpg

 

Sinänsä hauska nähdä tosielämässä näitä Flight Simulatorin default laivoja :D

IMG_5211_1024.jpg

 

Aberdeenin kaupungista löytyy edesmenneen rokkarin muistoksi puisto. Kurt Cobain oli kotoisin täältä ja tuon sillan alla on kirjoitettu tämän biisin ajatukset.

IMG_5217_1200.jpg.cb009594f814da059e61e0810fa2abfd.jpgIMG_5220_1200.thumb.jpg.f882de8995ee85886276cb56a3a21e9c.jpgIMG_5221_1024.jpg.132799b1a6d54b403d7c6207c70d74de.jpgIMG_5223_1024.jpg.abc48e0ea35d256d5022bd6e633c622e.jpg

 

Ja joku suomalainenkin on tainnut käydä täällä aikaisemmin.

IMG_20170903_161632_1024.jpg.6be0c38b625872d8d5ce52316f394392.jpg

 

Seuraavaksi oli ohjelmassa tutustuminen Boeingin tuotantolaitoksiin. Kuvaaminen tuotantolaitoksessa on luonnollisesti kiellettyä, mutta puolentoista tunnin kierroksen jälkeen sai tutustua rauhassa Future of Flight Aviation Centerin näyttelyyn ja kuvata siellä. Lisäksi ulkona on aika hyvä terassi, mutta osuimme paikalle pyhäpäivänä, eikä liikennettä juurikaan ollut.

 

Katossa roikkui mm. Stoddard Hamilton Glasair I N83JR.

IMG_5234_1024.jpg.bca01f61f4a8c47fde31b862cb21b2c1.jpg

 

Ja Boeingin polttokenno teknologiaa testannut Diamond HK-36TC Super Dimona EC-003.

IMG_5235_1200.jpg.78ae2ac9c70d00d82f5409d664a6c663.jpg

 

Dreamlinerin läpileikkaus.

IMG_5241_1200.jpg.0431e2f1a9d5b96efd62873617b87378.jpg

 

Boeing 727 ohjaamo.

IMG_5244_1200.jpg.d3b16d97c83530c33206c27289c0a83e.jpg

 

Tuosta talosta ponnistetaan maailmaan Boeing 767, 747, 777 ja 787 koneet.

IMG_5247_1200.jpg.bc871fe616fc912eebb76cb7b39b1885.jpg

 

Piha täynnä uusia koneita.

IMG_5249_1200.jpg.e3f9ee77b4d15a3907848e9b28d2eb20.jpgIMG_5250_1200.jpg.dcdce988c758d00d67a2bc3afd8c7b45.jpg

 

Boeing 767 koneita valmistetaan armeijalle mallimerkinnällä KC-46 Pegasus. Nyt tosin on huhuttu, että Boeing suunnittelisi kuusseiskan matkustajaversion tuotannon palauttamista ja että joku suuri Yhdysvaltalainen yhtiö olisi tilaamassa niitä 50 - 100 kappaletta.

IMG_5252_1200.jpg.6269441134351ee6d529920eb8231500.jpg

 

Oli miten oli, niin matka alkoi kääntyä kotimatkan puolelle. Seattlen kentällä on myös joitain museoituja koneita katossa roikkumassa.

Alexander Eaglerock Combo-Wing NC4648.

IMG_8037_1200.jpg

 

 Rutan Model 76 Voyager N269VA replika.

IMG_8038_1200.jpg.986cfe46673b9e35213e69cd7c72ee0e.jpg

 

Seattlessa oli taivas erikoisen punainen metsäpalojen savujen vuoksi.

American Airlines Airbus A321-231(WL) N903AA.

IMG_8041_1200.jpg.93d3a93c68b8c61ef208eeb8bfd1ed21.jpg

 

Kyydin Philadelphiaan tarjosi American Airlines Airbus A321-211 N171US.

IMG_5258_1024.jpg.04cbb78c9ead34e88fb0af78bb408a82.jpg

 

Aurinko savun seassa.

IMG_5262_1200.jpg.c212d4d71db9c25dd1f104a934bff8ab.jpg

 

Alaska Airlines Boeing 737-990(ER)(WL) N263AK.

IMG_5264_1200.jpg.91b265ff0f519eeae064b686c3e0350e.jpg

 

Southwest Airlines Boeing 737-7BX(WL) N552WN.

IMG_5269_1200.jpg.76bd3b918fd057bcc82a0f5d7d2cdb9b.jpg

 

Delta Air Lines Boeing 757-351(WL) N590NW.

IMG_5279_1024.jpg.bf9f9f2ce9ca00661642088ce62f050e.jpg

 

Compass Airlines Embraer ERJ-175LR N602CZ.

IMG_5286_1200.jpg.78f1950aff5b74ce1738554c9f1980a6.jpg

 

SkyWest Airlines Canadair CRJ-100ER N594SW.

IMG_5287_1200.jpg.7dc0100ce6dd7f0b15ad28193dfd8ca7.jpg

 

Aamuruuhkaa Seattlelaisittain. Äkkiä laskin tuosta kuusitoista konetta jonossa.

IMG_5288_1200.jpg.9bc93710d1456940ec1fd8b27d98439e.jpg

 

Alaska Airlines Boeing 737-890(WL) N512AS.

IMG_5290_1200.jpg.fb75f0608ad709fba5e77b115343733c.jpg

 

Federal Express (FedEx) McDonnell Douglas MD-11F N522FE.

IMG_5292_1024.jpg.c37cd7a56f5d42d76d79a8363f662609.jpg

 

United Airlines Boeing 737-924(ER)(WL) N37456.

IMG_5293_1200.jpg.4063f39e3dde04b1aa96b3d101863ff3.jpg

 

Alaska Airlines Boeing 737-990(ER)(WL) N459AS.

IMG_5294_1200.jpg.6cea5b6c642ab19f942b0b09566a9af8.jpg

 

Horizon Air De Havilland Canada DHC-8-402Q Dash 8 N438QX,

IMG_5295_1200.jpg.04941e3a1af63ec109557f7989552571.jpg

 

Horizon Air Embraer ERJ-175LR N622QX on toimitettu vasta Huhtikuussa ja kantaa Alaskan uutta maalausta.

IMG_5296_1024.jpg.bf952f06836f21bb35f0f008b7cecb2d.jpg

 

Metsäpalojen sumentamaa ilmaa.

IMG_5306_1200.jpg.3e2093c00a3fee5c572d696dee9a046f.jpg

 

Americanin vanhempaa A321 sisustusta. Tässä koneessa taitaa olla vielä vanha US Airwaysin sisustus.

IMG_8046_1024.jpg.5e0440218f0d6d7c091bd7562614fb30.jpg

 

Ja taas sai valita myyntikärrystä purtavaa. Valitsin Continental Breakfastin.

IMG_8043_1024.jpg.9dd1d42d33912f0929a84e8d62eba871.jpgIMG_8044_1024.jpg.b45720369f4656522ff627bd49a0a0a9.jpg

 

Aikanaan tämäkin lento alkoi päästä perille. Lähestymistä Philadelphiaan.

IMG_5307_1200.jpg.b3cfdb994bf868de53f5c3e4058c73e9.jpg

 

Ruoppaaja Mc Farland.

IMG_5308_1200.jpg.12f72c9c4ea0c152be5a4a3cfea5b759.jpg

 

Philissä oli muutaman tunnin koneenvaihto joka meni AA:n Admiral loungessa. Olin menossa British Airwaysin lounkeen, mutta lounken respassa päivystänyt louhikärmes ei päästänyt sinne, vaan väitti sen olevan täynnä (ikkunoista näki ettei tila ollut täynnä vaikka siellä olikin paljon asiakkaita). No ei ole eka kerta kun BA käyttäytyy oneworld allianssin sääntöjen vastaisesti, eikä ota muita kuin omia Executive clubilaisia lounkeensa.

Muutamat kuvat Philadelphiasta.

American Airlines Boeing 757-2B7(WL) N936UW.

IMG_5310_1200.jpg.581dec0cde2ef2cae9b348904a3c7227.jpg

 

Republic Airlines Embraer ERJ-175LR N136HQ.

IMG_5314_1200.jpg.5e02b1d8412bdf14cfba5a1f643a687f.jpg

 

Frontier Airlines Airbus A321-211(WL) N715FR.

IMG_5315_1200.jpg.a233a3fb28fdfa06aa0f26fe048f30fc.jpg

 

Lufthansa Airbus A340-313 D-AIGV.

IMG_5318_1200.jpg.cf7aa9ac3634754185947c82a70bb297.jpg

 

Philadelphian AA:n miellyttävä Admiral lounge.

IMG_5319_1024.jpg.352a93241e97e184ebe4e65f2b38af29.jpg

 

Ja American Airlinesin Airbus A330-323 N276AY koneella kohti Lontoon Heathrowia.

IMG_8053_1024.jpg.fde1ee4f7d12f70776814aa7b4ec2eab.jpg

 

Illallinen.

IMG_8054_1024.jpg.45fbefdb3e613e11e737eda640b518b4.jpg

 

Tämäkin kone on vanha US Airways ja sisustus on vielä uusimatta. En tosin tiedä uusitaanko näitä ja jos uusitaan, niin milloin.

IMG_8058_1200.jpg.28ebc60b06744bd55b50ada0b04a1ff1.jpg

 

Aamiainen oli todella köyhä esitys.

IMG_8055_1024.jpg.5ebe43bdf4f33a831c9bbf5786005d5b.jpgIMG_8056_1024.jpg.b5e17a8ed4aaafa0331e217ace198af9.jpg

 

London City Airport (IATA: LCY, ICAO: EGLC).

IMG_5321_1200.jpg.db10315438586a50d45ad72552366415.jpg

 

Vielä vähän Heathrown liikennettä.

British Airways Boeing 777-236(ER) G-VIIL.

IMG_5325_1200.jpg.ee6790946302bdc001b5f1b70412229e.jpg

 

Aer Lingus Airbus A320-214 EI-DES.

IMG_5327_1200.jpg.8d9f50fd3e594dc6e0903cf3ca578879.jpg

 

British Airways Boeing 747-436 G-BYGE saapuu Dallasista.

IMG_5331_1200.jpg.3dffe4547432d80bdd2e108c5c74a878.jpg

 

British Airways Airbus A380-841 G-XLEJ.

IMG_5333_1200.jpg.ca895e04ae41413f9ceba38342762a3c.jpg

 

Ethiopian Airlines Airbus A350-941 ET-AUB.

IMG_5336_1200.jpg.ab6d3730f6ba695d74f36cf8a783695f.jpg

 

Delta Air Lines Boeing 767-332(ER)(WL) N183DN.

IMG_5337_1200.jpg.0f3b25293aa33a9494f72a1fc86c31be.jpg

 

United Airlines Boeing 777-224(ER) N78008.

IMG_5339_1200.jpg.8d42ba11593adc8a5e89f24c58ff1dc5.jpg

 

British Airways Boeing 787-9 Dreamliner G-ZBKJ.

IMG_5341_1200.jpg.62f48017fd61adb28b34302fdb3e27c5.jpg

 

American Airlines Boeing 777-223(ER) N795AN.

IMG_5343_1200.jpg.9195cba86e9bf637db1abdf9c718ae78.jpg

 

Malaysia Airlines Airbus A380-841 9M-MNA.

IMG_5345_1200.jpg.179e4001aa4bd2c816c23a777f9968aa.jpg

 

Cathay Pacific Boeing 777-367(ER) B-KQH.

IMG_5349_1200.jpg.8093a55e0b864714b6d89fb25da31748.jpg

 

Vielä viimeinen legi tuttuakin tutummassa OH-LWA:ssa.

IMG_8062_1200.jpg.415716c85987269258dc31c6a308876a.jpg

 

Ja pullo "Jossua" pöytään kotimatkan kunniaksi.

IMG_8063_1200.jpg.a4d7fb88934265e6a923a0a891a10aa7.jpg

 

Se alkaa olla melkein siinä.

IMG_8065_800.jpg.f1d85ae12aacc61511d5ecf1ab5326c9.jpg

 

Vaikka lähteminen on tärkeää, niin kotiinkin on kiva tulla :)

IMG_8067_1200.jpg.5f3d726f2ac3e9f3dc9fb7075088300e.jpg

 

Siinähän sitä taas oli tarinan tynkää kerrakseen.

 

Seuraava juttu onkin jo odottamssa. Stay tuned..

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen
Siivoilua ja korjailua
11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jälleen kerran huikea kertomus ja hyvät kuvat! Kiitokset! :)

Nämä matkakertomukset ovat kyllä tässä "vanhassa" muodossa paljon mukavampia lukea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Patikoit todella kauniiden maisemien ja yllättävän korkeiden polkujen kautta mun ihannematkakohteeseen! Tuskin sinne koskaan pääsen, mutta oli todella mieltälämmittävää seurata sun "jalan jäljissä". Kiitos erinomaisesta matkakertomuksesta ja "rullaavasta" kuvakavalkaadista!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Pauli hyvästä matkatarinasta. Tuli muistoja mieleen vietettyäni neljä vuotta Etelä-Amerikassa lähinnä Eurooppaan mutta myös Andeilla lennellen ja Escape Routeja oikealle ja vasemmalle koko ajan FMS:ään syöttäen. Meillä oli mm. yöpyvä reitti Quitoon (9300 jalkaa) ja siellä hieman reippaan kävelyn jälkeen alkoi kummasti sydän tykyttää. Outo tunne, kun tuntuu etteivät keuhkot saa tarpeeksi ilmaa. Samoin yöllä heräsi säännöllisesti tunteeseen, että sydän tekee töitä vähän nopeampaan tahtiin. En oppinut tuntemaan kovinkaan montaa Etelä-Amerikan kaupunkia, mutta tykkäsin kovasti Buenos Airesista. Kaikesta näki, että loiston päivät ovat takana, mutta jos kunnon pihviä haluaa järkihintaan, niin vaikeaa on parempaa paikkaa maailmasta löytää. Ja iltaisin tangoa tanssittiin koko ajan jossain, kaduillakin. Toivon, että Argentiinalla alkaisi mennä taloudellisesti paremmin. Ovat ihmisinä aivan kelvollista porukkaa. "Kotikaupunkini" Caracas taas ei muuksi muutu ilman vallankumousta. Hölmöä sanoa, mutta toivon että sellainen tulee ja mahdollisimman nopeasti, ovat nämä Hugon aatetoverit onnistuneet pilaamaan hienon maan niin totaalisesti. Andeilla lentämisestä riittäisi tarinaa enemmänkin mutta joskus myöhemmin. 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 minuuttia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Andeilla lentämisestä riittäisi tarinaa enemmänkin mutta joskus myöhemmin.

Seppo,

Ei tarinoita Andeilta, Nigeriasta ja muualta sitku, vaan mielellään nytku. Uskon että FF:n käyttäjäkunta lukisi niitä mielellään.

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt yhdellä pikkutarinalla aloittaisi, Quitosta sekin. Boeing 757 on lentoonlähtösuorituskykyä ajatellen aikamoinen raaseri, kevyt ja paljon työntövoimaa. Boeing 767 sitävastoin on tyhjäpainoltaan paljon painavampi. Quiton vanha, keskellä kaupunkia sijaiseva kiitorata on lyhyt ja lisäksi korkealla sijaitsevana B767:lle usein kriittinen. Saadakseen viimeisetkin työntövoiman rippeet käyttöön lentäjät normaalisti poistavat ilmastoinnit pois käytöstä lentoonlähdön ajaksi ja kytkevät ne taas päälle lentoonlähdön jälkeen. Emme tehneet Quitossa tätä toimenpidettä. Oli nääs joku aiemmin tehnyt huonolla menestyksellä. Oli pikkuisen hidastellut ilmastointien päällepanossa. Eli kun lentoonlähtö tehdään 9.300 jalan korkeudessa, kabiinin painevaroitus tulee 11.000 korkeudessa ja happinaamarit tippuvat 14.000 jalassa. Siinä ei kauaa nokka tuhise, kun kone nousee tämän muutama tuhat jalkaa ja kun vielä punaiset varoitusvalot vilkkuvat siinä 11.000 jalan kohdalla, ovat pilottiparat aika hämmentyneitä. Lienee ollut vähän noloa tulla takaisin laskuun happinaamarit istuinten päällä roikkuen.     

Seppo

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaan toisella Quitoon liittyvällä pikkutarinalla. Kun lennetään matkalentokorkeudella reilussa 30.000 jalassa, silloin kabiini on paineistettu siten, että ilmanpaine vastaa siellä noin 7000-8000 jalan korkeutta. Normaalisti kentät ovat säännöllisesti alempana kuin kabiinin paine matkalennon aikana ja siksi liukulennon aikana kabiinin painetta lisätään vastaamaan määräkentän ilmanpainetta. Moni tuntee tämän kabiinin paineen kasvun korvissaan laskeutumisen aikana, varsinkin nuhaisena. Hassua Quitoon laskeuduttaessa on se, että liukulennon aikana kabiinin korkeutta pitää lisätä eli ilmanpainetta pienentää vastaamaan lentokentän 9300 jalan korkeutta.   

Seppo

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään