Mikko Maliniemi

ILS-laitteiden kalibrointi?

21 viestiä aiheessa

Tänään kun kävin EFJO:lla, Scanwingsin King Air 90 oli lentelemässä ILS lähestymisiä ja mitä nyt skannerista kuulin, se lenteli niitä testatakseen/mitatakseen sen ILS:n toimivuutta tai jotain vastaavaa. Heräsikin pari kysymystä tuosta sitten...

 

Elikkä kuinka usein noita kenttien ILS-laitteita tarvitsee säätää? Onko niissä joku "parasta ennen"-päivämäärä, jonka jälkeen se systeemi tulee tarkistaa? Vai onkohan tuolla EFJO:lla sitten tehty jotain muutoksia/korjauksia tai vastaavaa, jonka jälkeen nuo systeemit pitää säätää uudestaan?

 

Pari kuvaakin tarttui mukaan:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Näytti muuten varsin veikeältä, kun kone on kynnyksen kohdilla, alaspäin menossa ja telineet vaan jököttää sisässä...

[ Attachment removed / expired ]

 

...mutta eihän se maahan asti tullutkaan...

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä kuinka usein noita kenttien ILS-laitteita tarvitsee säätää? Onko niissä joku "parasta ennen"-päivämäärä, jonka jälkeen se systeemi tulee tarkistaa? Vai onkohan tuolla EFJO:lla sitten tehty jotain muutoksia/korjauksia tai vastaavaa, jonka jälkeen nuo systeemit pitää säätää uudestaan?

 

No, ILS:hän säätää koko ajan lähetettään itse. Muistaakseni lentomitataan kerran vuodessa vuosihuollon yhteydessä tai jos on vaihdettu antenneja, lähettimen RF-komponentteja tai jotain minkä ILS:n valmistaja on määritellyt vaativan lentomittausta.

 

ILS:ithän mitataan kerran kuukaudessa. Autolla mitataan keskiviivan paikka ja sivumaksimit LLZ:lle ja GP:llä ei mitata kuin monitoriantennin korkeus muistaakseni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elikkä kuinka usein noita kenttien ILS-laitteita tarvitsee säätää? Onko niissä joku "parasta ennen"-päivämäärä, jonka jälkeen se systeemi tulee tarkistaa? Vai onkohan tuolla EFJO:lla sitten tehty jotain muutoksia/korjauksia tai vastaavaa, jonka jälkeen nuo systeemit pitää säätää uudestaan?

 

Lentomittaus tulee suorittaa Cat II/III ILS -järjestelmille vähintään kuuden kuukauden välein. Mikäli näin ei tapahdu, tiputetaan kategoria Cat I:een. Cat I -laitteet tulee taas lentomitata 18 kuukauden välein, jotta luokitus pysyisi.

 

Lentomittausten lisäksi laitteille tehdään päivä-, viikko, kuukausi- ja vuositarkistukset, sekä perushuollot joiden maksimiväli on 3,5 vuotta kategoriassa II/III ja 5 vuotta kategoriassa I. Tarkistusten ja huoltojen laiminlyöminen aiheuttaa kategorialuokituksen alenemisen.

 

EFJO:n ILS-järjestelmä oli tarkoitus uusia tämän vuoden aikana. Jokohan siellä on uudet laitteet toiminnassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

EFJO:n ILS-järjestelmä oli tarkoitus uusia tämän vuoden aikana. Jokohan siellä on uudet laitteet toiminnassa?

 

Itseasiassa nyt kun noita kuvia katselin ja vertailin vanhempiin otoksiini, niin ainakin se ILSin masto on uusi, joten ovat ilmeisesti uusineet koko systeemin...

 

Kiitoksia vaan tiedoista. Ja Jukalle myös :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kuukauden välein. Mikäli näin ei tapahdu, tiputetaan kategoria Cat I:een. Cat I -laitteet tulee taas lentomitata 18 kuukauden välein, jotta luokitus pysyisi.

 

Ups... Muistaakseni sotavaltion vehkeet mitataan 12 kuukauden välein... Vaikka olisikin Cat I

 

Lentomittausten lisäksi laitteille tehdään päivä-, viikko, kuukausi- ja vuositarkistukset, sekä perushuollot joiden maksimiväli on 3,5 vuotta kategoriassa II/III ja 5 vuotta kategoriassa I. Tarkistusten ja huoltojen laiminlyöminen aiheuttaa kategorialuokituksen alenemisen.

 

Päiva- ja viikkotarkistuksiin en ole törmännyt. Ainakaan Kauhavalla. Ilmeisesti tuohon piisaa laitteen oma diagnostiikka. Ainakaan Kauhavalla tekniikka ei noita tee eivätkä ne ole edes vaadittuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän asiaan liittyen pisti vain silmään, että tuo BAX on saanut uuden värityksen. Itse bongasin kyseisen koneen Jyväskylässä noin vuosi sitten ja silloin väritys oli tämä:

 

http://www.airliners.net/open.file/262004/M/

 

Nyt en ihan muista noita Ilmailulaitoksen tiedotteita enää ulkoa, mutta muistelisin, että Joensuun ILS tosiaankin uusittiin tänä vuonna joskus kesän aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän asiaan liittyen pisti vain silmään, että tuo BAX on saanut uuden värityksen. Itse bongasin kyseisen koneen Jyväskylässä noin vuosi sitten ja silloin väritys oli tämä:

 

http://www.airliners.net/open.file/262004/M/

 

Nyt en ihan muista noita Ilmailulaitoksen tiedotteita enää ulkoa, mutta muistelisin, että Joensuun ILS tosiaankin uusittiin tänä vuonna joskus kesän aikana.

 

Juu, uus väritys on tullut näköjään. Kesällä näin samaisen koneen EFHK:lla ja silloin se oli jo uusissa väreissä...

 

Tuo muuten selittää sen, että en ole huomannut sen ILSin uusimista. Meinaan kun en kesän aikana ollut paria yötä lukuunottamatta Joensuussa. Jos olisin ollut, olisi varmaan tullut vierailtua useammankin kerran kentällä, ja olisin varmasti myös huomannut vaihtotyöt :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ups... Muistaakseni sotavaltion vehkeet mitataan 12 kuukauden välein... Vaikka olisikin Cat I

 

Nuo 6 ja 18 kuukautta ovat maksimiaikavälit, jolloin mittaukset tulee tehdä kategoriakelpoisuuden ylläpitämiseksi. Käytännössä lentomittaukset tehdään varmaankin vuositarkastusten tai huoltojen yhteydessä.

 

Päiva- ja viikkotarkistuksiin en ole törmännyt. Ainakaan Kauhavalla. Ilmeisesti tuohon piisaa laitteen oma diagnostiikka. Ainakaan Kauhavalla tekniikka ei noita tee eivätkä ne ole edes vaadittuja.

 

Päivätarkastukseen ei ihmeempiä kuulu. Katsotaan vain valvontamonitoreista, että laitteet toimii. Viikkotarkastuksessa pitääkin jo vaivautua ulos laitekopille asti.

 

Määräykset ovat Ilmailulaitoksen lennonvarmistusosaston NAV100 teknisestä ohjeesta. Nämä 100-sarjan ohjeistot perustuvat ICAO:n ja muiden viranomaisten määräyksiin ja niitä noudatetaan kaikilla laitoksen kentillä. Eli kyllä siellä Kauhavallakin pitäisi näiden sääntöjen puitteissa toimia, vaikka pyssy-yhtiö siellä pääroolissa puuhasteleekin. Yhtiön omat, ei-siviililaitteet onkin sitten oma lukunsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Määräykset ovat Ilmailulaitoksen lennonvarmistusosaston NAV100 teknisestä ohjeesta. Nämä 100-sarjan ohjeistot perustuvat ICAO:n ja muiden viranomaisten määräyksiin ja niitä noudatetaan kaikilla laitoksen kentillä. Eli kyllä siellä

 

Osaatko sanoa mitä tuohon viikkotarkastukseen kuuluu semmosta, miksi tonne kopille pitää mennä?

 

Kauhavallakin pitäisi näiden sääntöjen puitteissa toimia.

 

Varmaan toimitaankin.

 

Onkohan Kauhavan ILS hyväksytty siviilikäyttöön? Muistaakseni ainakin vanha ILS oli vain sotilaskäyttöön hyväksytty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Kauhavan ILS hyväksytty siviilikäyttöön? Muistaakseni ainakin vanha ILS oli vain sotilaskäyttöön hyväksytty?

 

AIP:tä katsomatta "voisin-vaikka-vannoa" -tekniikalla muistelen, että kyllähän sieltä ILS-menetelmä Kauhavalle siviileillekin löytyy.

 

(edit: No, tarkistin nyt kuitenkin, kyllä löytyy kuten muistin....)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osaatko sanoa mitä tuohon viikkotarkastukseen kuuluu semmosta, miksi tonne kopille pitää mennä?

 

Korjataanpa ensin tuota aiemmin sanomaani. Eli päivittäistarkastukset tehdään ainoastaan Cat III -laitteistolle. Viikkotarkastukset tehdään kuitenkin kaikkien kategorioiden laitteille.

 

Viikkotarkastukseen kuuluu visuaalinen tarkastus, jonka tulee käsittää laitteiston kaikki rakenteet ja signaaliin vaikuttava lähiympäristö. Eli käytännössä katsotaan, että laitteet ovat päällisin puolin kunnossa ja etumaastossa ei ole sinne kuulumatonta tavaraa, kuten esimerkiksi pitkää heinää tai lumikasoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys simuväelle,

 

Mittaustoimintaa hoitaa Ilmailulaitoksen lennonvarmistusosaston Lentomittauspalvelut-yksikkö. Mittauskonetta OH-BAX operoi Scanwings Oy operointisopimukseen perustuen. Koneessa on melkoisesti mittalaitteita, joilla voidaan mitata mm: ILS, VOR, DME, VDF, VHF-asemien antennit jne.

Mittaukset ovat luonteeltaan joko käyttöönottomittauksia tai kausimittauksia. Mittaustoiminnasta määrätään AGA M4-1:ssä:

http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/lentoturvallisuushallinto/normit/normi_uusi/pdf/kokoelmat/imt/aga/m/agm4_01.pdf

 

Navigaatiolaitteiden spesifikaatiot ovat ICAO:n Annex10:ssä ja lentomittaustoiminnassa tarvittavat menetelmät mm. ICAO DOC 8071:ssä.

 

Mittauksissa mm. ILS:n suunta- ja liukusäteen tarkkuutta mitataan rekisteröimällä mittauskoneen tarkkaa paikkatietoa ja järjestelmän ILS-vastaanottimesta saatavia suureita tietokoneelle. Tarkka paikkatieto saadaan tarkkuuslähestymisjärjestelmien mittauksissa digitaalisesta teodoliitista, jonka kulma-arvot lähetetään radiotelemetrialla koneeseen. Sovelluksesta saadaan näin syntyvät käyrät ja laskentatulokset näyttöön. Tuloksista tehdään pöytäkirjat, jotka välitetään mm. laitteen ylläpitohuollosta vastaaville henkilöille.

 

Terveisin

Tommi Antila

Yksikön päällikkö

Lentomittauspalvelut

 

PS ATP-opintojeni aikaan 1999/2000 tulin harrastaneeksi itsekin

SB/PC-touhua. Pidempään harrastaneet muistanevat: FIN010/EDDH_APP

Kai tuo CTR1 on vielä voimassa..

 

OH-BAX:n sisustus on uusittu tämän jälkeen

[ Attachment removed / expired ]

 

EFTP GP-mittaus, kuva T Piippo/EFTP

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys simuväelle,

 

Kiitos. Erittäin mielenkiintoinen juttu.

 

Hienoa, että täälläkin näkyy joskus ammattilaisia. Tulee tietoa eikä tarvitse kaikkea perustaa omiin hatariin muistikuviin tai toisen käden tietoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmeisesti mittaukset on välillä aivan paikallaan. Tuossa viikolla, kun olin Lappeenrannassa, kuulin Goldenin lentäjän juttelevan tornin kanssa.

Kertoi useammalla koneella huomanneensa saman ilmiön EFLP:n ILS:n suuntasäteessä.

Vei kuulemma hieman oikealle jossain kohtaa ja teki loppuvaiheessa pari loivaa S-mutkaa.

Pilotti vastasi myöntävästi, kun torni kysyi, että tuo perille kuitenkin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia Tommi hyvästä selvityksestä! Tutun näköiset mittalaitteet tuossa sinun toisessa kuvassa :)

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

Ja sitten vähän offtopicia. Mitäs uutta suomalaiselle taitolentorintamalle kuuluu?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitolentoväellähän menee loistavasti nykyään. Kehitystä on ollut kaikilla sektoreilla, ohjaajilla, tuomareilla, valmennuksessa ym.

Yksisiipinen kisakone kun vielä saadaan Suomeen, alkaa olla mahdollisuuksia jo EM/MM-tasollakin advanced-luokassa.

Taitolentäjien webbisivut:

 

http://www.ilmailuliitto.fi/taitolento/

 

Itse olen jo jäähdyttelemässä, Pitts-ossuutta olen kaupitellut jo pois.

 

terv Tommi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitolentoväellähän menee loistavasti nykyään. Kehitystä on ollut kaikilla sektoreilla, ohjaajilla, tuomareilla, valmennuksessa ym.

Yksisiipinen kisakone kun vielä saadaan Suomeen, alkaa olla mahdollisuuksia jo EM/MM-tasollakin advanced-luokassa.

Taitolentäjien webbisivut:

 

http://www.ilmailuliitto.fi/taitolento/

 

Itse olen jo jäähdyttelemässä, Pitts-ossuutta olen kaupitellut jo pois.

 

terv Tommi

 

Moi!

 

Juu, sivut on tutut. Tulee vierailtua vähintään kerran viikossa. Pitää aina käydä tsiigaamassa, olisko mitään uutta. :-)

 

Niin se Rönnbergin Andrén CAP ei vissiin ole vielä tullut Suomeen? Sillä koneella luulis jo pärjäävän kaluston puolesta. Onko sillä koneella sitten tarkoitus muidenkin lentää kisoissa? Vai taitaa olla, että sillä ei edes saa osallistua Advanced-tason kisoihin? Mitenkäs Tarman Petteri? Muutaman kerran olen yrittänyt sähköpostia pistää, mutta ei ole kuulunut mitään. Onko se Petteri lopetellut? Sitä ei tainnut sitä CAPia koskaan Petterille tulla?

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs Tarman Petteri? Muutaman kerran olen yrittänyt sähköpostia pistää, mutta ei ole kuulunut mitään. Onko se Petteri lopetellut? Sitä ei tainnut sitä CAPia koskaan Petterille tulla?

 

Olin Petterin kyydissä tossa viime kesänä ja kun sillon kyselin niin se kerto että sillä oli ollu vähän ongelmia koneen kanssa. Joku oli rapakon takana vähän rikkonu sen konetta, eikä ollu sen takia osallistunut/osallistumassa mihinkään kisoihin jne. Eikä ollu pitkään aikaan ees temppua lentänyt... Mutta ymmärtääkseni ei kuitenkaan aio taitolentoa lopettaa, kirosi vaan kallista harrastustaan.

 

Tosin, väitti ostaneensa moottoripyörän... ;D

 

Herra Tarmahan lentää nykyisin Finskille Nintendoa. Homma joka on kaukana taitolennosta. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Herra Tarmahan lentää nykyisin Finskille Nintendoa. Homma joka on kaukana taitolennosta. ;D

 

Niin... Eihän bussin lentäminen taitoa vaadi :-X

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkka paikkatieto saadaan tarkkuuslähestymisjärjestelmien mittauksissa digitaalisesta teodoliitista, jonka kulma-arvot lähetetään radiotelemetrialla koneeseen.

 

Jos Tommi satut olla vielä kuulolla, niin yksi kysymys tuosta paikkatiedosta:

Miksi teodoliitilla, eikö differentiaali-GPS antaisi riittävän tarkan paikkatiedon helpommin?

Varmaan siihen on joku hyvä syy. Eikö DGPS pysy riittävän hyvin mukana lähestymisnopeuksissa?

Kuvittelisin vain, että vaatisi paljon vähemmän laskentaa, jos olisi suoraan tiedossa koneen sijainti koordinaatteina.

 

t. Ari Katajamäki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kesti, kun en huomannut piipahtaa sivuilla..

 

Hyvä kysymys, muttei ihan yksinkertainen juttu.

 

DGPS:llä pääsee helposti vaakatasossa riittävään tarkkuuteen, pystytasossa nykylaittein koodi-DGPS:lläkin suhteellisen hyvään tasoon. ILS-GP:n mittauksessa tarkkuusvaatimus on melkoinen, kun pystykulmia mitataan lähimmillään 300m antennista asteen sadasosien tarkkuudella.

Vielä suurempi hankaluus on käytettävän mittauslaitteiston luotettavuuden ja tarkkuuden todentaminen. GPS-järjestelmien virheet ja mahdolliset ongelmat eivät ole vakioita, vaan riippuvat monista seikoista.

 

DGPS-pohjaisia mittausjärjestelmiä on käytössä, mutta useimmissa niissä on mukana myös esim. inertiasuunnistusjärjestelmä, joka on Kalman-suodattimella yhdistetty GPS:ään. Jotkin laitteet ovat käsittääkseni toteutettu ns. kinemaattisina (maanmittarien tekniikka), jossa mitataan GPS-signaalien (näennäisiä) kantoaaltovaiheita. Ne ovat hieman ongelmallisia lentokoneessa, koska antenni ei pysy vaakatasossa. Tällöin satelliittien signaalien voimakkuudet elävät kaartojen mukana, josta saattaa aiheutua ongelmia paikannustekniikassa.

 

Meillä on lentomittausjärjestelmän uusinta edessä parin seuraavan vuoden aikana, katsotaan mitä laitteita markkinoille on tulossa ja mihin ratkaisuun päästään.

 

Hyvää Uutta Vuotta simuväelle,

 

Tommi Antila

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään