Marko Rintanen

Junkersin potkurinlapa?

11 viestiä aiheessa

Markolla riittää potkuri-yllätyksiä!

JU-126 oli tyyppiä Junkers K 43fa/Valm.N:o 2706.

Jaakko Hyvösen Kohtalokkaat lennot 1939-1944 kertoo: "JU-126, Lentolaivue 16. 24. joulukuuta 1939 noin klo 12.30 ammuttiin JU-126 alas Lapissa Kuolajärven pitäjässä Märkäjärven ja Sallan välisellä alueella. Ohjaaja pelastui laskuvarjolla, muut kolme miehistön jäsentä saivat surmansa".

Koneen hylky löytyi reilu puolivuotta myöhemmin: Märkäjärvi 26.6.40 klo 17:00 ilmoitti metsänhoitaja Björksten. että samana päivänä oli Kemi O/Y:n leimaustyömaalta löydetty suomalaisen lentokoneen jätteet sekä kolmen lentäjän ruumiit.

Koneen poistokirjoissa ei mainita potkuria erikseen, siksi on tyytyminen v. 1938 asennettuun "JU PA 1709 N:o 381" -potkuriin mahdollisena onnettomuuspotkurina? Tällä 2-lapaisella potkurilla oli pituutta 3600 mm. Potkurin lavoillakin oli oma numerointinsa jota ikävä kyllä ei Junkersien papereihin ole merkattu.

Potkurilavallasi on oltava pituutta n. 1800 mm. jotta se täyttää JU-126 käyttämän potkurin mitat. Ainakin se on Junkersin potkuri koska siihen on stanssattu J-kirjain. Mikäli jos lapa täyttää tuon mitan, niin katson perusteellisemmin JU-koneiden asiakirjoja. Liitteenä po. JU-126 valmistuslaatan kirjain!

RHe 1863.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni lavan saama vaurio on vaatimaton kun ajatellaan, että JU-126 syöksyi ohjaajatta (pelastui laskuvarjolla) maahan murskautuen. Junkers JU-126 nokalla oli tuolloin Hornet B -moottori N:o 1153. Potkurista ei ole täyttä varmuutta, mutta vahva ehdokas on:

MHR-B (Moottori HoRnet) Junkers PA HR, 2-lapainen, oikeakätinen (ohjaamosta katsottuna), halkaisija 3120 mm. Potkuri oli vain maassa säädettävä.

Toinen vaihtoehto on vuonna 1944 hankitut Junkers W 34hi -koneet; JU-131 - 135. Niissä moottorina oli:

BMW 132/A3 ja potkurina JU PAK, 2-lapainen Dural -potkuri halkaisijaltaan 2900 mm. Potkuri oli Ilmassa säädettävä. Papereissa on myös toinen potkurin pituus; 3125 mm. Viimeksi mainittua pidän todennäköisimpänä potkurina joka vastaisi tuota Markon lapaa..

Vaurioita sattui näillekin koneille missä lavat vääntyivät. Luettelo W 34hi -koneiden lievistä potkurivaurioista voisi olla paikallaan jospa sieltä löytyisi tälle lavalle sopiva sellainen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo vastauksista. Tämän lavan mukana tuli oikein jalusta, johon oli hienosta maalattu JU-126. Kyseinen tieto oli peräisin vuosikymmeniä sitten Valtoselta, jolle lavan omistaja oli soitellut museolle ja tiedustellut, mistä koneesta voisi olla kyse. Mutta mielestäni nuo Raimon tiedot saattavat kyllä tyrmätä tuon kone-ehdokkaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.. ja jos jollakulla on JU-126 putoamispaikasta tarkempaa tietoa, niin mielelläni kuulisin. Kelloselästä olen kuullut huhuttavan, mutta jää siinäkin jokunen neliökilometri etsittävää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Selitys eripituisille JU-potkureille saattaa olla siinä kun konetyyppiä käytettiin sekä meritoimintakoneena että maakoneena..

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Selitys eripituisille JU-potkureille saattaa olla siinä kun konetyyppiä käytettiin sekä meritoimintakoneena että maakoneena..

Tai potkuria on lyhennetty. Ainakin näitä nykyisiä metallipotkureita voidaan myös hieman lyhentää kärjen vaurioituessa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lyhentämisestä ei tässä ole kyse. Kaikki mainitut potkurien mitat löytyvät numeroina asiakirjoista. Curtiss -hävittäjä CU-560:n huiskalle tehtiin kyllä sota-aikana lyhennys.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leimat: Junkers, sitten pelkkä arvaus: W =Wasser (vesi)?

Edes saksalaisissa Ju W 34:n luovutus- ja vastaanottoasiakirjoista ei erikseen ole lapojen numeroita mainittu. Lähimmäksi pääsee vain kokonaisen potkurin numeroilla, jotka kyllä mainitaan vaurioraporteissa. Junnuillekin tapahtui niin paljon vaurioita joiden seurauksena potkurin lapoja taipui, siksi on turhaa lähteä edes arvailemaan tuon lapasi 1276 vaurioitumistapausta.

Tässä pari liitettä vuodelta 1946 missä on JU-koneiden purettujen potkurien numeroita otsikkoineen.

IMG_3922.JPG

IMG_3929.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään