Kirjoitettu Marraskuu 28, 2017 (muokattu) Tällainen isokokoinen CCCP magneetto löytyi vielä tuolta varastojen kätköistä. Ei mitään tietoa mistä tämä on pois, mutta tuo 9kpl tulpanjohtoja viittaisin mielestäni tähtimoottoriin ja lisäsi tuo johtojen suojakotelointi ei ole tavanomaista maakulkuneuvoissa/työkoneissa. Löytyyköhän tälle laitteelle historia jostain arkistosta? Muokattu: Marraskuu 28, 2017, käyttäjä: Tatu Keränen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 28, 2017 (muokattu) Yksi hyvin yleinen 1930-40-luvun 9-sylinterinen tähtimoottori oli Shvetsov M-25. Käytettiin mm. Polikarpov I-153 Tsaikassa, joita lenteli sotasaaliskoneina runsaasti ilmavoimissamme. En tiedä käytettiinkö tuollaista magneettoa siinä, ehkä joku toinen voi auttaa. Mutta tästä voisi lähteä juttua liikkeelle... https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shvetsov_M-25 Jukka Muokattu: Marraskuu 28, 2017, käyttäjä: Jukka Nisula Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 28, 2017 (muokattu) Mainittua magneettoa ei ollut ilmavoimiemme koneissa käytössä (jos ei tuo ATE MF-9P ollut juuri se), sen sijaan sytytystulpat kelpasivat kyllä. Ainoa venäläisvalmisteinen konetyyppi josta sain jotain yhteyttä mainittuun magneettoon oli Polikarpov I-153. Koneen moottorina oli M-62. Tarkistin ylimalkaisesti myös joitakin Brewstereita (M-62 ja M-63) ja Humun (M-63) koska näissäkin on saattanut olla venäläinen moottori jossain vaiheessa asennettuna (nyt muistin, olihan Hanssin Jukassakin M-62:t). Nämä liitteet edustavat hyvin I-153 koneiden magneettotarjontaa: Muokattu: Marraskuu 28, 2017, käyttäjä: Raimo Heikkinen Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 29, 2017 Sen verran vielä täydennän vastaustani, että M-25 oli se alkuperäinen amerikkalaisen Wright Cyclonen kopio 1930-luvun alusta, josta kehitettiin suoraan Raimon mainitsemat M-62 - ja M-63- moottorit, ja josta magneetto hyvin todennäköisesti on. Jukka Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 30, 2017 Tämä kyseinen magneetto vois EHKÄ olla tyypiltään tuo Raimo Heikkisen mainitsema ATE MF 9P. ATE kirjaimet nuista kyrilisistä kirjaimista saa väännettyä helposti ja todennäköisesti tuo 9P tarkoittaa tulpanjohtojen määrää. Ainakin länsimaisissa magneetoissa nuille tyyppimerkinnöille on yleensä melko loogiset selitykset. Esim. Tuo toinen mysteeri magneetto, BTH AV12 BTH:n valmistama, AV=ilmailukäyttöön 12= sylinterimäärä Pitää vielä tutkia tarkemmin löytyykö tuosta Neukku mankuista mitään lisämerkintöjä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla