Tatu Keränen

CCCP lentomagneetto?

5 viestiä aiheessa

Tällainen isokokoinen CCCP magneetto löytyi vielä tuolta varastojen kätköistä. Ei mitään tietoa mistä tämä on pois, mutta tuo 9kpl tulpanjohtoja viittaisin mielestäni tähtimoottoriin ja lisäsi tuo johtojen suojakotelointi ei ole tavanomaista maakulkuneuvoissa/työkoneissa.

 

Löytyyköhän tälle laitteelle historia jostain arkistosta?

mankku1.thumb.jpg.a848191736eb8eddcda7bc6b84f899c4.jpgmankku3.thumb.jpg.1b80d66eeb9861ad6ac51a0fe518c138.jpgmankku2.thumb.jpg.5904884e8386f711cc146e0e553ce8b6.jpgmankku4.thumb.jpg.262bf89c5e3b19d67ce2d1d5529afabc.jpgmankku5.thumb.jpg.2c85103e3c0700896d3bb574957c0430.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Keränen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi hyvin yleinen 1930-40-luvun 9-sylinterinen tähtimoottori oli Shvetsov M-25. Käytettiin mm. Polikarpov I-153 Tsaikassa, joita lenteli sotasaaliskoneina runsaasti ilmavoimissamme. En tiedä käytettiinkö tuollaista magneettoa siinä, ehkä joku toinen voi auttaa. Mutta tästä voisi lähteä juttua liikkeelle...

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Shvetsov_M-25

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittua magneettoa ei ollut ilmavoimiemme koneissa käytössä (jos ei tuo ATE MF-9P ollut juuri se), sen sijaan sytytystulpat kelpasivat kyllä. Ainoa venäläisvalmisteinen konetyyppi josta sain jotain yhteyttä mainittuun magneettoon oli Polikarpov I-153. Koneen moottorina oli M-62. Tarkistin ylimalkaisesti myös joitakin Brewstereita (M-62 ja M-63) ja Humun (M-63) koska näissäkin on saattanut olla venäläinen moottori jossain vaiheessa asennettuna (nyt muistin, olihan Hanssin Jukassakin M-62:t). Nämä liitteet edustavat hyvin I-153 koneiden magneettotarjontaa:

 

 

IMG_0083.JPG

IMG_7644.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran vielä täydennän vastaustani, että M-25 oli se alkuperäinen amerikkalaisen Wright Cyclonen kopio 1930-luvun alusta, josta kehitettiin suoraan Raimon mainitsemat M-62 - ja M-63- moottorit, ja josta magneetto hyvin todennäköisesti on.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kyseinen magneetto vois EHKÄ olla tyypiltään tuo Raimo Heikkisen mainitsema ATE MF 9P. ATE kirjaimet nuista kyrilisistä kirjaimista saa väännettyä helposti ja todennäköisesti tuo 9P tarkoittaa tulpanjohtojen määrää. Ainakin länsimaisissa magneetoissa nuille tyyppimerkinnöille on yleensä melko loogiset selitykset.

Esim. Tuo toinen mysteeri magneetto, BTH AV12

BTH:n valmistama,

AV=ilmailukäyttöön

12= sylinterimäärä

 

Pitää vielä tutkia tarkemmin löytyykö tuosta Neukku mankuista mitään lisämerkintöjä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään