Harri Kontturi

Rotax 915iSc tyyppihyväksytty

2 viestiä aiheessa

Rotaxin lentokonemoottoriperheen uusin ja tehokkain tulokas on saanut EASAn tyyppihyväksynnän.

Rotax 912-sarjan kehitys jatkuu. Modernilla ruiskulla ja turbolla varustettuna uusi 915iSc tuottaa 141hp lentoonlähdössä ja 135hp jatkuvaa tehoa. Moottori on siis tehoiltaan lähellä perinteisiä Lycomingin O-320-sarjan ja Continentalin O-300-sarjan moottoreita, mutta huomattavasti kevyempi. Asennettuna Rotaxin paino jää noin 85kg luokkaan, kun perinteisemmät painavat noin 120kg luokkaa.

Henkilökohtaisena spekulaationa arvaan, että tästä moottorista saattaa tulla nelipaikkaisiin yleisilmailukoneisiin uusi normaali, kuten 80- ja 100-hevosvoimaisista 912-moottoreista on tullut kaksipaikkaisiin koneisiin. Olihan ensimmäiset Thielertin diesel-moottoritkin vain 135hp tehoisia ja niitä onkin nähty C172, PA28 ja DA40 keulilla. Yleensä toki nämä koneet ovat painojen puolesta käytännössä olleet kolmipaikkaisia.

Rotax kertoo, että uuden moottorin ympärille on jo 12 valmistajaa rakentanut koneen ja lisäksi 47 valmistajaa on rakentamassa konetta 915:n ympärille. Epäilemättä näistä vain pieni osa tulee olemaan tyyppihyväksyttyjä, mutta luultavasti esimerkiksi Tecnam tuo markkinoille tyyppihyväksytyn mallin, jossa nähdään 915iSc-moottori.

Alkuun moottorin peruskorjausjakso (TBO) on vain 1200 tuntia, mutta luultavasti tuntimäärä tulee nousemaan portaittain 2000 tuntiin, kuten 912-sarjan moottoreilla jo on.

 

http://www.flyrotax.com/produkte/detail/rotax-915-is-isc.html

Lehdistötiedote (pdf)

Muokattu: , käyttäjä: Harri Kontturi
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikessa hiljaisuudessa Rotax on saanut EASA tyyppihyväksynnän Rotax 916iSc-moottorille. Konfiguraatio on muuten sama, kuin 915iSc:ssä, mutta normaalissa lentoonlähdössä 3min ajan moottorista saa ottaa 117kW (160hp) ja jatkuvasti 100kW (136hp). Tietoja ei löydy vielä flyrotax.comin nettisivuilta, vaan ainoastaan EASAn tyyppihyväksyntätiedoista.

https://www.easa.europa.eu/document-library/type-certificates/engine-cs-e/easae121

 

Tulee tietysti korvan takaa mieleen, että onko tästä tarkoitus tehdä Lycoming/Continental O-320 sarjan koneisiin korviketta, eli ilmestyykö pian C172/PA28 keulalle hiukan frankensteinimäinen viritys, kuten C150:n keulalle. Tai tulisiko kenties alkusarjan DA42:n moottorivaihtoehdoksi tuollainen? Siinä painopisteen puolesta ongelmat olisi vähäisemmät, kuin esimerkiksi C172/PA28:n osalta, mutta tietysti JET-A1 korvaaminen bensiinillä aiheuttaisi mahdollisesti omat juttunsa. Thielert/Centurionin korvaaminen R916:lla keventäisi konetta toki 50kg/moottori.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään