Markus Valo

Suomenlinnan lentomajakka

2 viestiä aiheessa

Kansalliskirjaston digitoimassa aineistossa on päästy vuoteen 1929 asti. Sinä vuonna otettiin käyttöön myös kirkon tornissa edelleen H-kirjainta vilkuttava majakka. Se ei ollut alunperin tarkoitettu pelkästään vesiliikenteelle vaan sekä vesi- että ilmaliikenteelle. Suomenlinnan torni oli toki muodostanut vesiliikenteelle linjamerkin yhdessä Harmajan majakan kanssa jo aiemmin. Majakka avusti sekä Katajanokan lentosataman että Santahaminan lentoliikennettä. Sen oli tarkoitus olla osa pidempää Helsinki-Tukholma -lentomajakkaketjua (ruotsinkielinen sivu) postilentoja varten. Jäljellä ketjusta on Pansio, Kumlinge ja Perkala.

Asiasta kertovat lisää mm. seuraavat aikakauslehtien numerot vuodelta 1927, jolloin asia oli esillä kunnallisessa päätöksenteossa sekä vuodelta 1929, jolloin majakka oli valmistumassa.

Ohessa linkit suoraan sivuihin, joissa jutut ovat:

Lainaa

 

Kansalliskirjaston digitoidut aineistot

- 21.09.1929 Suomen Kuvalehti no 38 

  • sivu 31 "Maamme ensimmäinen lentomajakka"

- 01.08.1929 Aero : Suomen ilmailuvoimien esikunnan toimittama julkaisu no 8 

  • sivu 18 "Suomenlinnan lentomajakka. Aerolle kirjoittanut insinööri Sigmund Schalin"
  • sivu 19
  • sivu 20

- 01.01.1927 Suomen kunnallislehti no 5

 

5a4fe8da06a02_Lighthouse_Finland_1408_(4046568327)(2).jpg.c388be866ba251457ee1f07938b3c34c.jpg

By Dennis Jarvis from Halifax, Canada (Finland_1408) [CC BY-SA 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0)], via Wikimedia Commons

Muokattu: , käyttäjä: Markus Valo
Juttujen otsikot

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään