Guest Maikkel

Experimental määräykset ja rajoitukset?

11 viestiä aiheessa

Löytyisikö mistään sellaista sivua jossa olisivat lähes kaikki experimental lentämiseen liittyvät määräkset ja rajoitukset? Katsoin experimental toimikunnan sivuilta mutta ei oikeen tuntunu löytyvän mitää muuta ku rakennukseen liittyvää asiaa. Olis kiva tietää minkälaisia ne kaikki määräykset ja rajoitukset on itse lentämisessä ja liittyykö hommaan jotain ylimääräisiä maksuja yms. ? Eli en nyt tarkoita ultria vaan muita experimental koneita!

 

Mietityttää tuo että tulisiko experimental koneella lentäminen paljon halvemmaksi kuin tyyppihyväksytyllä. Ja miten suuria muutoksia tyyppihyväksyttyyn koneeseen täytyy tehdä että siitä tulee experimental (tiedän että se oli jotain 50 prosenttia mut miten paljon se on käytännössä)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mietityttää tuo että tulisiko experimental koneella lentäminen paljon halvemmaksi kuin tyyppihyväksytyllä. Ja miten suuria muutoksia tyyppihyväksyttyyn koneeseen täytyy tehdä että siitä tulee experimental (tiedän että se oli jotain 50 prosenttia mut miten paljon se on käytännössä)?

Meillä tehtiin tyyppihyväksytystä Rallista parilla muutoksella experimental.

 

Vaaditut muutokset olivat:

-Kannusteline

-Sisäänkelattava hinausköysi

-Kidukset.

 

Lentotunnin hinta ei muuttunut, koska moottori kuluttaa edelleen saman litramäärän tunnissa.

Tietysti vuositarkastuksen "leiman" hinta säästyy vuosittain. Huollot pitää tehdä kuten ennenkin, mutta ne saa tehdä itse.

 

Oman Colibrimme tuntihinnaksi olemme kaavailleet 20€/h

Tuostakin hinnasta pitäisi karttua huoltorahastoa varsin nopeaan tahtiin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyisikö mistään sellaista sivua jossa olisivat lähes kaikki experimental lentämiseen liittyvät määräkset ja rajoitukset? Katsoin experimental toimikunnan sivuilta mutta ei oikeen tuntunu löytyvän mitää muuta ku rakennukseen liittyvää asiaa. Olis kiva tietää minkälaisia ne kaikki määräykset ja rajoitukset on itse lentämisessä ja liittyykö hommaan jotain ylimääräisiä maksuja yms. ? Eli en nyt tarkoita ultria vaan muita experimental koneita!

 

Kimmo kertoikin jo kaksi hyvää esimerkkiä...

 

Itseasiassa EUT:lla on omat keskustelusivunsa, jossa saisit leegion lisää vastauksia kysymyksiisi. Niihin on nimittäin hyvin monta oikeaa vastausta ja siellä saisit ehkä luettavaksi totuutta laidasta laitaan. Vaatii tietenkin rekisteröitymisen.

 

Ja jos haluat tietää vielä lisää, tulevana viikonloppuna kokoontuu Jyväskylän hotelli Priimukseen experimental-rakentamisen ja lentämisen kerma. Voi olla, ettet tule saamaan vastausta siis lähipäivien aikana. Ohjelma löytyy toimikunnan sivuilta. Tervetuloa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyisikö mistään sellaista sivua jossa olisivat lähes kaikki experimental lentämiseen liittyvät määräkset ja rajoitukset? Katsoin experimental toimikunnan sivuilta mutta ei oikeen tuntunu löytyvän mitää muuta ku rakennukseen liittyvää asiaa. Olis kiva tietää minkälaisia ne kaikki määräykset ja rajoitukset on itse lentämisessä ja liittyykö hommaan jotain ylimääräisiä maksuja yms. ? Eli en nyt tarkoita ultria vaan muita experimental koneita!

 

 

 

Itse lentäminen on sangen pitkälti samanlaista touhua kuin moottorikoneilla yleensäkin. Samoja määräyksiä noudatetaan, samassa ilmatilassa lennellään. Eroavaisuudet liittyvät lähinnä varusteluun ja huoltamiseen. Valtuutettujen ilmailukorjaamoiden palveluita ei ole tarpeen pääsääntöisesti käyttää. Pääasiallinen paketti määräyksistä on kirjoitettu Suomen ilmailumääräyskokoelman osaan AIR (airworthiness). Katsastapa niitä:

 

http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/julkaisut/FI/ilmailumaaraykset/maar_air_ilma-al_ilmval.html#osa5

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista! Saako experimental konetta ottaa ansiolentokäyttöön? Jos saa niin mitä toimenpiteitä se vaatii? Jos koneeseen tehdään muutostöitä uudelleen kun siihen on jo tehty niitä ja se on experimental luokassa niin mitä toimenpiteitä se vaatii?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia vastauksista! Saako experimental konetta ottaa ansiolentokäyttöön? Jos saa niin mitä toimenpiteitä se vaatii? Jos koneeseen tehdään muutostöitä uudelleen kun siihen on jo tehty niitä ja se on experimental luokassa niin mitä toimenpiteitä se vaatii?

 

Experimental-koneella et voi antaa peruskoulutusta etkä lentää ansiota. IFR-kelpoiseksi kukaan ei ole tainnut vielä yrittää - käsitys lienee, ettei ole mahdollista, mutta toisenlaisiakin mielipiteitä olen kuullut päättäviltä tahoilta... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saako experimental konetta ottaa ansiolentokäyttöön?

Jos koneeseen tehdään muutostöitä uudelleen kun siihen on jo tehty niitä ja se on experimental luokassa niin mitä toimenpiteitä se vaatii?

 

Ansiokäyttö ei onnistu exp koneella. Jos kone on siirtynyt uudelleenrakentamisen/muuttamisen kautta Exp luokkaan, niin muutos on melko tarkkaan peruuttamaton. Voihan sen muuttaa takaisin, mutta sen saa tehdä suunnilleen koneen alunperin tehnyt tehdas...

 

Muutoksia voi tehdä lisää. Samanlainen luvanhakeminen kuin ensimmäiseen kertaan. Jos käytät samaa organisaatiota (rakentaja + valvoja) niin asia on melko yksinkertainen hyväksyntämielessä (onhan orgaanilla jo kokemusta ko koneesta).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs suureten lentokonetehtaiden mallikappaleet? Muistelin tässä kun Ebraer 170 kävi näyttäytymässä vantaalla niin siinä taisi lukea oven vieressä experimental. Jos näin on niin ei kai ne nyt Brasiliasta VFR:ssä tullut.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs suureten lentokonetehtaiden mallikappaleet? Muistelin tässä kun Ebraer 170 kävi näyttäytymässä vantaalla niin siinä taisi lukea oven vieressä experimental. Jos näin on niin ei kai ne nyt Brasiliasta VFR:ssä tullut.

 

Näin on. Eli tarkoitinkin lähinnä sitä, että yksityiselle rakentajalle on hieman työläämpää osoittaa koneen IFR-kelpoisuus kuin lentokonetehtaalla. Tai sama työmäärä, mutta välineet ja kompetenssi voivat olla eri tasoilla. Kertokaa viisaammat, oliko/onko VTP experimental-IFR -lentokone?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin on. Eli tarkoitinkin lähinnä sitä, että yksityiselle rakentajalle on hieman työläämpää osoittaa koneen IFR-kelpoisuus kuin lentokonetehtaalla. Tai sama työmäärä, mutta välineet ja kompetenssi voivat olla eri tasoilla. Kertokaa viisaammat, oliko/onko VTP experimental-IFR -lentokone?

 

Tietääkseni on ollut tai ainakin muistelisin sen lentäneen IFR:ää. Taisivat -VTM ja -VTS olla myös.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ovat taitaneet lentäneet mittaria kaikki.

Ja taitaa VTP lentää edelleenkin, valistakaa paremmin tietävät jos on tarkempaa tietoa?

Homma perustui (ennen EU aikaa) siihen että koneilla oli aikoinaan Valmetin hakema tyyppihyväksyntä joka tietty mahdollsiti IFR operoinnin.

 

Sittemmin koneiden oikeudet myytiin Italiaan ja jossakin vaiheessa nykyinen oikeuksien haltija veti kuulemma tyyppihyväksynnän pois -> jäljelle jääneet siviilikoneet (kone) siirrettiin x-luokkaan.

 

Eihän se kone siitä sen huonommaksi muuttunut ja ainakin ennen oli mahdollisuus hakea tällaisissa tapauksissa ILL:lta lupa jatkaa toimintaa entiseen malliin.

 

No, tämä oli vanhaan hyvään aikaan, nykyisten EU määräysten aikana kyseisenlainen luvanhankkiminen voisikin olla hankalampi juttu?

 

Eli sitten kun Ilmavoimat joskus myy RG:nsä on varmaankin tiedossa kivoja VFR koneita niille joilla on rahaa.

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään