Mikko Kärkkäinen

Messerschmittissä siipitankit?

4 viestiä aiheessa

Tuli vedeltyä netissä ilmasotaa vähän aikaa takaperin ja sain siipeeni osuman. Totesin, että onneksi mersussa ei ole siipitankkeja. Moni kanssalentäjä puuttui tähän ja väittivät kivenkovaan, että koneessa on siipitankit. Olin eri mieltä, mutta en lähtenyt vääntämään, vaikka olin lähes varma asiasta. Olen lukenut paljon koneesta, ja käsitykseni mukaan koneen tankki sijaitsee lentäjän istuimen alla ja takana. Miten on, olenko väärässä?

muokkaus. Kyseessä oli siis G-2 -malli, vaikkei sillä kai pitäisi olla merkitystä...

Muokattu: , käyttäjä: Mikko Kärkkäinen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei Mersussa ollut sisäisiä siipisäiliöitä, vain runkosäiliöt. Polttoaineen täyttöluukku oli siksi rungossa. G-sarjoihin sai lisävarusteena eli Rüstsatz R3-merkinnällä yhden ripustimen pudotettavalle 300 litran polttoainesäiliölle rungon alle tai R4-merkinnällä ripustimet kahdelle 300 litran pudotettavalle siipisäiliölle.

Hannu Valtosen Mersu-kirja kertoo lisäksi, että "WNF rakensi joulukuun 1942 ja heinäkuun 1943 välisenä aikana 80 kahdella lisäpolttoainesäiliöllä varustettua bf 109 G-4/R3-konetta."

G-4 mallia toimitettiin runsaasti tiedustelutehtäviin, ja siksi niihin lisättiin lisätankit. Kirja ei kuitenkaan kerro, missä nämä tankit sijaitsivat. Rb75/30 - tai Rb 50/30 -kamera sijaitsi runkokaarien 2 ja 3 välissä.

Edit: Alla olevassa keskustelussa mainitaan, että nuo G-4 -lisätankit olisivat olleet pudotettavat:

http://forum.12oclockhigh.net/archive/index.php?t-10016.html

Tässä näkyy Mersun rakennetta, rungossa polttoainesäiliöt joita siivessä ei ole:

http://www.plans.aero/index.php?main_page=product_info&products_id=297

Ja tässä hyvä sodanaikuinen piirros:

me109-betriebsstoff-zusatzanlage-bf109-d

fuel-diagram-me109-betriebsstoff-zusatza

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään