Petri Lehtovirta

Pegasus ulos kiitotieltä Turkin Trabzonissa

15 viestiä aiheessa

Lainaa

Lauantaina kiitoradalta suistuneen turkkilaisen matkustajakoneen miehistöä on kuultu. Onnettomuuden syyksi on paljastunut oikean moottorin voimapiikki, joka aiheutti koneen hallinnan menettämisen. Asiasta kertoi uutistoimisto AFP.

”Kun teimme tavanomaisia laskeutumistoimia ja hidastimme nopeuttamme, oikea moottori alkoi yhtäkkiä alkoi nostaa kierroksia tuntemattomasta syystä”, koneen lentäjä oli kertonut tutkijoille AFP:n mukaan.

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005525269.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

"Lauantaina kiitoradalta suistuneen turkkilaisen matkustajakoneen miehistöä on kuultu. Onnettomuuden syyksi on paljastunut oikean moottorin voimapiikki, joka aiheutti koneen hallinnan menettämisen. Asiasta kertoi uutistoimisto AFP. "

Voikos tuohon tehopiikkiin olla muuta syytä kuin vahingossa tönäisy tehoasetuksiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asia selviää varmaan heti, kun lentotilan ja ohjaamokeskustelun tallentimet on luettu. Kaikki tarvittava data on jo ehkä saatu.

Eilen tuli illalla National Geographic kaapelikanavapaikalta 40 lentoturmatutkinta ohjelma, jossa oli vähän samantapainen onnettomuus. Siinä A-320 laskeutuu pimeässä ja sateessa Brasiliaan. Koneen toisen moottorin suihkujarru oli kytketty huollossa pois päältä. Kapteeni tekee laskussa kohtalokkaan virheen. Hän jättää vahingossa oikeanpuoleisen moottorin tehot laskeutumisen jälkeen täysille. Kovasta jarrutuksesta huolimatta kone kääntyy vasemmalle ja törmää rakennukseen tuhoisin seurauksin.

Tämä ei tietenkään liity mitenkään Turkin tapaukseen. Ihmiset tekevät virheitä. Tietokoneet vähemmän.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 minuuttia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Eilen tuli illalla National Geographic kaapelikanavapaikalta 40 lentoturmatutkinta ohjelma, jossa oli vähän samantapainen onnettomuus. Siinä A-320 laskeutuu pimeässä ja sateessa Brasiliaan. Koneen toisen moottorin suihkujarru oli kytketty huollossa pois päältä. Kapteeni tekee laskussa kohtalokkaan virheen. Hän jättää vahingossa oikeanpuoleisen moottorin tehot laskeutumisen jälkeen täysille. Kovasta jarrutuksesta huolimatta kone kääntyy vasemmalle ja törmää rakennukseen tuhoisin seurauksin.

https://aviation-safety.net/database/record.php?id=20070717-0

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa kävikin ilmi bussin logiikka, eli jos toinen reverssi U/S niin kahvat molemmat taakse ja kone itse tietää ettei siihen rikkinäiseen puoleen lisätä tehoa. Toimiiko bojo samoin, vai onko miinan paikka jos vetää vivut taakse niin nostaa molempien tehoja. Silloinhan se tietysti alkaa kampeamaan, kun vain toisen puolen luukut ovat auki ja se moottori jarruttaa ja toinen työntää minkä pystyy... Näitä harvoin harjoitellaan simussakaan, kun normaalisti, jos ei ole kuin yksi reverssi niin ei ole myöskään kuin yksi käyvä moottori.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka yleistä on liikenneilmailussa vaihtaa ohjaavaa ohjaajaa (PF) juuri minimeissä tuollaisen (mahdollisen) höppämölön sattuessa ja vielä viedä kone maahan asti ylösvedon sijaan?

-M-

Muokattu: , käyttäjä: Matti Huoviala

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos haluaa löytää tästä ikävästä ja todennäköisesti inhimillisestä syystä johtuvasta tapahtumasta jotain positiivista, niin sellainenkin löytyy. Hyvin usein varsinkin lyhyet kotimaan lennot suunnitellaan läpitankkauksella eli tankeissa on polttoainetta useampaa kuin yhtä legiä varten. Onneksi nyt ainakin runkotankit lienevät olleet tyhjät. Pari kipinää väärässä paikassa olisi muutoin saattanut aiheuttaa vähän kuumemmat oltavat koneissa olijoille. Näyttää tuo runko vähän sellaiselta, että on raavittu kiviä matkalla alas.

Seppo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Kuvalehti SK 3 19.1.2018 s. 8: "Turkkilainen matkustajakone melkein mereen" :  "Onnettomuuden syyksi paljastui moottorin voimapiikki, joka aiheutti koneen hallinnan menetyksen."

Kyllä Suomen Kuvalehti tietää!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään