Mika Laakso

Bristol Bulldog MK.IVa BU-59

11 viestiä aiheessa

Löysin taas nipun vanhoja lentokonevalokuvia, mukana mm. raatokuva BU-59-koneesta. Siis siitä joka on nykyään entisöitynä  Hallinportin museolla. Koneen historiaa nyt pitäisi selvittää? Suomen Ilmavoimien historia 12, Englantilaiset hävittäjät-kirjasta löytyy koneen historia 20.12.1934-11.05.1944, esim. näin: BU-59 20.12.34 luovutettiin Filtonissa. Lennettiinkö koneet Filtonista suomeen, vai miten? Kuva BU-59 koneesta on ilmeisesti otettu Hallinportin museolla, mutta koska? ja milloin se kone on entisöity?  Vielä pitäisi löytää tuon koneen valmistenumero? Hyvältä ystävältäni sain jo kopiot Isänsä lentopäiväkirjasta BU-59 koneella, 10.10.1936, luutnantti Olavi Seeve.

FullSizeRender (10).jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thulinista Hornetiin-kirja kertoo, että Suomen ilmavoimat tilasi maaliskuussa 1934 17 Bulldog IVA:ta, jotka saapuivat maahan seuraavan vuoden helmikuussa.

Eli kyllä koneet laivattiin mitä todennäköisimmin Suomeen, tuskin niitä (avokoneita) talvella lennettiin tänne.

Koneet toimitettiin ilman aseistusta. 

Jukka

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bulldogien hankinnasta löytyy tietoa kirjastani Harmon-lentäjät, s. 325.

t. Harri

Muokattu: , käyttäjä: Harri Mustonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kiinnostavasta valokuvasta!

Bulldogilla BU-59 lennettiin tehtaalla Bristol Filtonissa koelentoja kaikkiaan 15 kpl., yhteensä 12 tuntia 55 minuuttia. Tämän jälkeen Bulldog (tehtaan numero koneelle on 7810, rungolla ja siivistöllä oli taas omat tehdasnumerointinsa) luovutettiin paikan päällä suomalaisille vastaanottajille ja siinä samassa myös Suomen Ilmavoimille, 20.12.1934. Konetta ei lennetty Suomeen, vaan se laivattiin kolmen muun BU:n kanssa (BU-59 - 62) Lontoossa höyrylaivaan "Regulus", joka saapui Katajanokalle 10.1.1935. Purettuina kuljetetut koneet lastattiin junanvaunuihin ja matka jatkui Viipuriin Suur-Merijoella sijaitsevalle Lentoasema 5:lle (LAs 5). Siellä ne koottiin ja koelennettiin Lentolaivue 26:n toimesta. Ensimmäisen koelennon teki konetarkastaja U.E. Mäkelä BU-59:lla pvm:llä 4.3.1935. Näiden neljän ensimmäisen koneen maksujen eräpäivä lankesi jo ennen Suomeen saapumista, 8.1.1935.

Mainittu luutnantti Olavi Seeve, lensi LAs 5:llä BU-59:llä kaksi lentoa; 28.8. ja 10.10.1936.

Jätän käyttöhistorian pois ja siirryn suoraan poistohistorioihin. Ensimmäisen kerran BU-59 oli poistoehdokkaana jo 28.11.1941 "Kuorevedelle poistoa varten siirretyt BU-59 ja BU-75 siirretään lentoteitse Parolaan, jossa ne varastoidaan". Se oli kuitenkin vain väliaikaista sillä koneet saivat uuden elämän. Vaurioitumisen kautta (22.2.1944) kone BU-59 lopulta poistettiin 11.5.1944.

Kirjeellä 24.8.1945 mainitaan Kuorevedellä pidettävästä huutokaupasta (joka oli tarkoitettu romukerääjille). Samassa paikassa sijaitsivat myös VL Kotka (KA-147) ja Bulldog (BU-59) "säilytetään Sotamuseota varten Kuorevedellä", sekä Sääski (SÄ-130) että Moth (MO-159). Kirjeen reunahuomautuksena mainitaan että BU-59:n voisi huutokaupata ja säilytetään vain kotimaiset Kotka ja Sääski. Onneksi näin ihan ei tapahtunut, vaikkakaan MO-159 ei välttynyt romutukselta.

Mika, tuo hieno valokuvasi on todennäköisimmin otettu Kuoreveden lentokenttäalueella Halinkankaalla sijaitsevassa lentohallissa, ei siis siellä Hallinportissa.

Suomen Museolentokoneet (Tietoteos 1981): Koneen kunnostus suoritettiin 1980-81 Kuoreveden varikolla. Kone on entisöitynä Hallinportti-Ilmailumuseossa.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinähän tulikin BU-59:stä tarinaa kovasti, kiitos Raimo. Pienenä lisäyksenä vielä, että Bulldog-hävittäjät tosiaan ostettiin hieman surkuhupaisesti säästösyistä ilman aseita, ja konekiväärit niihin asennettiin vasta Suomessa. Koneiden vastaanotto, kuljetus  ja kokoonpano myöhästyi suunnitellusta aikataulusta. Suur-Merijoelle Lentoasema 5:een tuli englantilaisia mekaanikkoja, joiden johdolla koneet koottiin. Tyypin ensilento Suomessa oli 20.2.-35, koneena oli BU-62. Suur-Merijoen nurmikentän kelirikko lisäksi viivästytti kasattujen koneiden koelentoja, ja viimeiset Bulldogit luovutettiin ilmavoimille vasta 31.5.1935.

BU-59:n täydelliseen käyttöhistoriaan sekä kolmitahokuviin, myös värillisiin, voi tutustua Suomen Siivet numerosta 2, maalis-huhtikuu 1971.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isoo Kiitos taas tiedoista, Raimo ja Jukka!  Näillä saan taas yhden koneen historian nippuun! Suomen Siivet-lehtikin löytyi omasta kirjastosta, kun vaan osasin vihjeen perusteella etsiä..

BU-59_NEW.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lämpimiä muistoja liittyy tähän lehteen, olihan se ensimmäinen varsinainen ilmailumme historiaa käsittelevä julkaisusarja Suomessa. Suomen Siivet ja Ilmailu -lehti (sis. Börje Hielm´in PienoistaMallipuhetta ja K.W. Janarmon ilmavoimien tyyppiluettelo) olivat tärkeimmät luettavat joita odottelin postiluukusta kolahtavaksi.

Mitä tulee tähän värilliseen kansikuvaan (joka varmasti olisi ollut tuohon aikaan harrastuspohjalla tehdylle lehdelle rahallisesti kova rasite) teki sen taloudellisesti mahdolliseksi eräs entinen ilmailuvoimien lentäjä. Ja lentäjän nimi oli Oskar Koivunen. Hänestähän on hiljattain kirjoitettu tällä Ilmailuhistoria-foorumillakin.

Piirrokset on tehty jo vuonna 1971, ja ovat edelleenkin varsin näyttävät. Tämän päivän väritiedoilla - jos joku mallia ajattelee tehdä - alapintojen vaaleansininen on vaihdettava vaaleanharmaaksi.

 

 

Bristol_Bulldog_IV.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Carl-Erik Bruunin kirjassa Hävittäjälentolaivue 26 on paljon asiaa Bulldogeista ja niiden käytöstä. Valokuvia mm. BU-59:stä, joka oli alun alkaen vuodesta 1935  laivueenkomentaja majuri Nuotion nimikkokone. Kirjasta löytyy paljon mielenkiintoista, josta esimerkkinä nämä.

Helmikuussa 1938 siirtyi laivue (LLv 26) Suur-Merijoelta Uttiin. 45 minuutin lento tapahtui 8.2. BU-59:n lensi majuri Nuotio. Edellisenä päivänä tehdyssä Luovutus-ja vastaanottopöytäkirjassa on muutamia numeroita, joihin kaipaisin varmistusta. Ilmeisesti kyseessä ovat lentotunnit rungolle ja moottorille. Mielenkiintoista on BU-59:lle annettu numero Nr 42221, jonka jäljessä numero 136.15, ilmeisesti lennetyt tunnit rungolle. Moottori on mainittu merkinnällä M4570, sen perässä 172.00, ilmeisesti moottorin tunnit.

Muissa koneyksilöissä merkinnät ovat vastaavat, tietenkin eri tunneilla. BU-60 on loogisesti Nr 42222, BU-61 Nr 42223 jne. Raimo tuossa aiemmin mainitsee BU-59:lle tehtaan numeron 7810, jota ei kylläkään mainita tässä yhteydessä Luovutus- ja vastaanottokirjassa.

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei liity muistoja tähän lehteen, koska olin silloin lehden ilmestymisaikaan 2-5-vuotias. Mutta keräilty on, se eka, 1/68 puuttuu vielä. Haaveena ilmeisesti ollut, että sitten kun saan ne kaikki, luen ne kaikki. Siksi oli jäänyt tämä oman arkiston lähde tutkimatta. Kiitos, Raimo vinkistä Oskar Koivuseen tämän lehden värikansista, onko siihen olemassa faktaa? Olen sitä Koivusen historiaakin keräillyt. Tulevaa (joskus sitten) pienoismalliani varten mietin BU-59:n värityskaaviota. Nykyinen malli, jossa olen joskus päässyt "ottamaan kylmät", vai se Seeven malli vuodelta -36, johon on kopio lentopäiväkirjasta.  Onko tuo Suomen Siivet lehden kuva, vas. alakulma, lähellä sitä mitä BU-59 oli 10.10.1936?

Mika008.jpg

IMG_0880.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, Jukka, kirjavinkistä. Taas yksi uusi hankintalistalle.. Jäi vielä vaivaamaan tuo tieto, että kone on kunnostettu 1980-1981, ja Suomen Siivet 2-1971 lehden kuvassa on teksti: As it is today = kuten se on tänään?. Onko siinä vaan piirretty koneen maalauskaavio, eikä ajateltu koneen sen hetkistä kuntoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukalle.

Esittämiisi varmistuksiin laitan pari selventävää kopiota. Tehtaan numero (Constructors No) jota ei jostain syystä ole ollut tarvetta laittaa luovutusasiakirjoihin, on kuitenkin annettu jokaiselle tehtaalla valmistuvalle Bristol Bulldogille, alkaen numerosta 7155 (proto Mk I), 7235 (proto Mk II), 7267 (Export versio Mk I) jnpp. Suomelle toimitetut Mk IVA -versiot saivat tehtaalla numerot 7810-7826 ja tuossa järjestyksessä annettu myös koneillemme BU-59-75. Jälkimmäiset merkinnät luovutus- ja vastaanottokirjoissa tarkoittavat - kuten arvelitkin - kokonaiskäyttöaikaa.

Mikalle.

Kaipaamaasi faktaa Oskar Koivusen maksamasta värillisestä kansikuvasta saat kun avaat seuraavan sivun omistamastasi lehdestä. Sieltä tuo fakta on luettavissa KANSI-otsikon alta! Piirroskuva BU-59:stä kannen vasemmassa alareunassa ei pidä paikkaansa maalaamattomien konepeltien suhteen, vaan kone oli valokuvan perusteella jo Englannissa maalattu kokonaan yläpinnoiltaan vihreäksi ja alapinnat vaaleanharmaaksi.

 

 

IMG_5080.JPG

IMG_8318.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Uudet nähdyt valokuvat todistavat konepeltien olleen Englannissa maalaamattomien että maalattujen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään