Mika Laakso

Junkers Ju 52 ja Blenheim

9 viestiä aiheessa

Taas vanha huonolaatuinen valokuva, jossa erottuu ainakin Junkers Ju 52 3m sekä Blenheim? Mitähän ovat muut kuvassa näkyvät koneet? ja mikä lie kuvan tapahtuma? Valokuvan takana leima: COPYRIGHT K. HAGBY N-3020 KROKSTADELVEN NORWAY

FullSizeRender (11).jpg

FullSizeRender (12).jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva näyttäisi olevan Norjassa otettu. Arvaukseni on, että kyseinen pitkänokka-Blenheim on yksi niistä Englannista Pohjanmeren yli talvella 1940 Suomeen Lentolaivue 46:lle lennetyistä koneista, jotka tekivät välilaskun Norjaan. Olisiko Stavangerissa Solan lentokentällä. Muut koneet norjalaisten kansallistunnuksissa. Pieni kaksitaso on Tiger Moth-koulukone, sen vieressä kaksitasoisia Fokker C.V.E-koneita. Vasemmalla oleva kaksimoottorikone on Caproni Ca.310, joita Norjan ilmavoimilla oli käytössä vv. 1938-40 4 kappaletta. Junkersin tunnuksista vaikea sanoa.

Suomalaisten Blenheimien kansallisuustunnukset (hakaristit) oli siirtolennolla Skotlannin Perthistä peitetty valkoisella, joka hyvin erottuu kuvassa. Kaikkiaan 9 konetta kahdestatoista Blenheim Mk.IV:sta pääsi Stavangerin kentälle tammikuun puolessavälissä 1940. Yksi (BL-127) katosi Pohjanmereen ja kaksi lensi Stavangerin sijasta eksyttyään Ruotsiin.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ju 52sta mielenkiintoinen yksityiskohta: koneella on 3-lapaisia potkureita (muistuttaa British Airwaysin Ju 52 kuviin). Ja wepistä löytyy tietoja 'Ju-52 G-AFAP, captured by Germans Oslo 9.4.1940'... Voisiko olla yksi BAn Junkerseista? Lainaus Jan Forsgren/ the Junkers Ju 52 Story:

Lainaa

At least two of the Ju52/3m, G-AERU and G-AERX were subsequently re-engined with P&W Wasp R1340-S3H1-G engines and three-bladed propellers, which eased maintenance and spare issues considerably (it is unclear if this took part during the autumn 1939 or in the summer 1940, following the loss of G-AFAP).(...).On 9.4.1940(...) With G-AFAP seized by German troops at Oslo airport, Fornebu, Capt. Ralph Lofty and his crew managed to walk across the border to Sweden.

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkänokkaiset Blenheim IV - pommarit (BL-122 - BL-133) luovutettiin Bristol Filtonissa 17.01.1940 ja lähtö Suomeen tapahtui pääosin seuraavana päivänä. Yksi välilaskupaikka oli Norjan Stavangeriin. Löytyneiden lentopäiväkirjojen perusteella Stavangeriin laskeutuivat ainakin seuraavat koneet:

BL-125: Laskeutuminen pvm. 18.01. Klo 12:50. Lähtö pvm. 20.01. Klo 11:20 (Stavanger-Göteborg),

BL-126: Laskeutuminen pvm. 18.01. Klo 12:55. Lähtö pvm. 20.01. Klo 10:00,

BL-128: Laskeutuminen pvm. 18.01. Klo 12:35. Lähtö pvm. 20.01. Klo 10:05,

BL-129: Laskeutuminen pvm. 18.01. Klo 14:45. Lähtö pvm. 20.01. Klo 09:30,

BL-131: Laskeutuminen pvm. 18.01. Klo 13:00. Lähtö pvm. 20.01. Klo 11:45,

BL-132: Laskeutuminen pvm. 18.01. Klo 12:50. Lähtö pvm. 20.01. Klo 11:45,

BL-133: Laskeutuminen pvm. 18.01. Klo 12:45. Lähtö pvm. 20.01. Klo 11:20.

Blennu BL-127 katosi matkalla 18.01.40.

Blennu BL-122 pääsi lähtemään Englannista vasta 23.01.

Koska Mikan kuvassa näkyy pitkänokkainen BL-IV, voi sen perusteella sanoa että kuva on otettu pian tammikuussa 18. päivän jälkeen. Norjalaiset koneet kuvassa kertovat että Stavangerissa ollaan, eikä saksalaisetkaan ole vielä aloittaneet hyökkäystään Norjaan. Se päivä koitti 09.04.1940.

Arminin päättely brittiläisestä Junkersista toi mieleen, että olisiko kone ollut Blenheimien huoltokoneena varaosia / englantilaista teknillistä porukkaa kuljettaen??

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaakko Hyvönen Kohtalokkaat lennot 1939-1944 (Kirjateos 1982): "..Pohjanmerellä vallitsi tuohon aikaan erittäin huono sää, pilvet riippuivat matalalla ja kovat sadekuurot heikensivät näkyvyyttä. [Lentomestari] Gottschalk lähti matkalle mukanaan [kersantti] Kallakari sähköttäjänä. Heistä ei ole kuultu sen jälkeen mitään. Tiedot koneen törmäämisestä vuoreen Norjan rannikolla ovat vääriä. Voidaan pitää varmana, että kone on syöksynyt huonossa säässä veteen jossakin Perthin ja Stavangerin välillä".

Tämä taitaa olla tilanne tänäkin päivänä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oliko Blenheimissä minkäänlaista alkeellistakaan autopilottia, vai oliko aina lennettävä käsin ja trimmejä käyttäen. ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blenheimeissämme ei ollut autopilottia vaan koneita oli lennettävä käsin koko käyttöajan vv. 1937-1958.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään