Harry Karlsson

Norjan NH90t vajaakäytössä

8 viestiä aiheessa

Samankaltaista viestiä Ruotsista - mutta mikä tekee sen lentotunnista niin paljon kalliimman?
 

Lainaa

 

Ruotsin armeijan kuljetuskoptereita ei käytetä kuljetuksiin niiden liian kalliiden kustannusten takia,

Ruotsin yleisradioyhtiön mukaan NH90-koptereiden yhden lentotunnin hinnaksi on laskettu runsas 20 000 euroa, mikä on viisi kertaa niin paljon kuin armeijan pienemmällä Blackhawk UH60 –helikopterilla.

Kaikki helikopterit on toimitettu Ruotsiin, mutta vain viisi niistä on käyttövalmiina. Loput kopterit odottavat päivityksiä.

 

https://yle.fi/uutiset/3-10065014

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsvarets-helikopter-dyr-att-flyga

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Samankaltaista viestiä Ruotsista - mutta mikä tekee sen lentotunnista niin paljon kalliimman?

Ranskalaisuus?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightglobalin uutinen kertoo Norjan purkaneen sopimuksensa NH Industriesin kanssa ja palauttavan kaikki 13 toimitettua NH90-kopteria sekä vaativan rahat takaisin.

Lainaa

Norway has terminated its contract with NH Industries (NHI) and will return the 13 NH90 helicopters so far delivered, and is also demanding a full refund of the NKr5 billion ($500 million) it has spent on their acquisition.

https://www.flightglobal.com/helicopters/norway-axes-nh90-helicopter-fleet-and-demands-refund-in-latest-blow-to-nh-industries/148945.article

(jatko vaatii rekisteröitymisen)

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

NHIndustries on "erittäin pettynyt" Norjan päätökseen ja kiistää koperimallia kohtaan esitetyt väitteet lisäten, että sopimuksen purkuun ei ole laillista perustetta. Valmistajan mielestä NH90:lle ei löydy vertaista mistään.

Norjan 20 vuotta sitten tilaamista 14 kopterista, joiden piti olla valmiina v. 2008, vain 8 on toimitettu täydessä operaationaalisessa konfiguraatiossa, ja kopterilaivasto, jonka pitäisi kyetä lentämään 3900 tuntia vuodessa, on päässyt vain keskimäärin 700 vuosittaiseen tuntiin.

Norjalaiset sanovat yrittäneensä kaikkea mahdollista NHI:n kanssa yhteistyössä, mutta 20 vuotta on kulunut, eikä Norjalla vieläkään ole kopteria, joka kykenisi suoriutumaan niistä tehtävistä, joita varten NH90:t hankittiin, eikä valmistaja kykene esittämään mitään realistista ratkaisua ongelmiin. Norja etsiikin jo korvaavaa kopterityyppiä.

Lainaa

NHIndustries is extremely disappointed by the decision taken by the Norwegian Ministry of Defence and refutes the allegations being made against the NH90 as well as against the Company. NHIndustries was not offered the possibility to discuss the latest proposal made to improve the availability of the NH90 in Norway and to address the specific Norwegian requirements.

NHIndustries considers this termination to be legally groundless.

The NH90’s inherent characteristics offer any armed forces with an advanced, fully integrated mission capability, survivability, speed, range of action, discretion as well as night and all-weather operations without equal in the world in its category. In its naval configuration, it is an incomparable asset to answer the needs of Norwegian Armed Forces, allowing the most advanced surveillance capabilities in the North Sea, just as the NH90 is doing elsewhere across Europe at sea protecting nations.

Lainaa

Norway’s acquisition of the NH90 began in 2001, with 14 helicopters for Coast Guard and Anti-Submarine Warfare duties originally slated for delivery by the end of 2008. As of today, only eight have been delivered in a fully operational configuration. The fleet is currently required to provide 3.900 flight hours annually but in recent years it has averaged only about 700 hours. 

Lainaa

“We have made repeated attempts at resolving the problems related to the NH90 in cooperation with NHI, but more than 20 years after the contract was signed, we still don’t have helicopters capable of performing the missions for which they were bought, and without NHI being able to present us with any realistic solutions.”

https://www.navalnews.com/naval-news/2022/06/norway-terminates-its-contract-for-the-nh90/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=norway-terminates-its-contract-for-the-nh90

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä aikoinaan suht läheltä seuranneena minulle on jäänyt joitakin käsityksiä. Ongelmien pääsyynä ei ole "ranskalaisuus" vaan pikemminkin monikansallisuus. Ranskalaiset ovat tehneet hyviäkin vehkeitä kuten Super Puma. NH:n johto oli hajautettu, ja käyttöön otettujen koneiden loppuunsaattaminen kärsi kaikenlaisesta käsien heiluttamisesta. Että kelle mikin vastuu kuuluu. Tilauskanta oli aluksi sen verran suuri, että kapasiteetti ei pystynyt tuottamaan niin paljon varalaitteita ja -osia, mitä lastentaudit vaativat: "Never buy Mk.1 anything". Ruotsalaisten käyttöönotto viivästyi kovasti sen takia, että halusivat kaiken olevan valmista "full operational condition". Täällä ruvettiin lentämään ilman täydellisyyttä.  Norjalaiset menivät speksaamaan vielä hankalamman meriversion. Suomen etu tässä on, että koneet pantiin kokoon ja osittain rakennettiinkin täällä. Apu on kelvannut Norjaankin, jonka osaaminen tämmöisissä hommissa on sanotaanko kohteliaasti "epätasaista". Ja Patria on muuten huoltanut Ruotsin Blackhawkejakin. Positiivista tässä on, että nyt saataneen romun hinnalla varalaitteita ja komponentteja, joilla voidaan kölkytellä maailman tappiin. Edellyttäen, että osaamista älytään pitää aktiivisesti yllä. Siitä en ole ollenkaan varma. 

10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään