Guest JHA

Ajonopeudet

210 viestiä aiheessa

Kyseessähän ei ole mikään otos-tutkimus, joten virhemarginaalia ei ole.

Ai virhettä ja sitä kautta virhemarginaalia ei mistään muusta synny kuin otoksen vähäisyydestä? Just just.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai virhettä ja sitä kautta virhemarginaalia ei mistään muusta synny kuin otoksen vähäisyydestä? Just just.

 

Syntyy toki, mutta ei tässä tapauksessa. Jos tutkitaan kaikki tapaukset. Sanotaan laskemisen helpottamiseksi että niitä on vaikka 100. Siitä joukosta vaikka 10 sopii johinkin kategoriaan. Minä sitten menen tulkitsemaan että 10 %  tutkituista tapauksista on nyt vaikka johtuneet ylinopeudesta. Mistä se virhe tähän tulee? Ja miten lasken virhemarginaalin jos on 100 tapausta joista 10 sopii ja saan tulokseksi 10%?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syntyy toki, mutta ei tässä tapauksessa. Jos tutkitaan kaikki tapaukset. Sanotaan laskemisen helpottamiseksi että niitä on vaikka 100. Siitä joukosta vaikka 10 sopii johinkin kategoriaan. Minä sitten menen tulkitsemaan että 10 %  tutkituista tapauksista on nyt vaikka johtuneet ylinopeudesta. Mistä se virhe tähän tulee? Ja miten lasken virhemarginaalin jos on 100 tapausta joista 10 sopii ja saan tulokseksi 10%?

Tapaukset voidaan analysoida virheellisesti. Virhe voi olla satunnainen tai systemaattinen. Lisäksi käytät analyysissä mittausdataa (ja arvioita, ne vasta suuhen virheen voivatkin sisältää), joka jo itsessään sisältää virhemarginaalin ja niin edelleen...

 

Selvennän vielä itseäni hieman: tilastoilla voidaan hyvin helposti esittää halutun näköistä dataa. On epäuskottavaa esittää, että tarkalleen 3,7 % aiheutuisi ylinopeuksista, 4 % kuulostaa jo paljon uskottavammalta, siis pelkkää lukua katsoen. Tämä oli yksi pointeistani. Toinen pointtini: samoilla lähtöarvoilla voidaan pienellä kikkailulla päätyä kumman tahansa ääripään lopputulokseen. Tässä yhteydessä esitetty väite siitä, että vain 4 % aiheutuu (ilmeisesti primäärisenä aiheuttajana ylinopeus?) ylinopeudesta, ei tunnu uskottavalta muuhun materiaaliin verrattuna...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapaukset voidaan analysoida virheellisesti. Virhe voi olla satunnainen tai systemaattinen. Lisäksi käytät analyysissä mittausdataa (ja arvioita, ne vasta suuhen virheen voivatkin sisältää), joka jo itsessään sisältää virhemarginaalin ja niin edelleen...

 

Selvennän vielä itseäni hieman: tilastoilla voidaan hyvin helposti esittää halutun näköistä dataa. On epäuskottavaa esittää, että tarkalleen 3,7 % aiheutuisi ylinopeuksista, 4 % kuulostaa jo paljon uskottavammalta, siis pelkkää lukua katsoen. Tämä oli yksi pointeistani. Toinen pointtini: samoilla lähtöarvoilla voidaan pienellä kikkailulla päätyä kumman tahansa ääripään lopputulokseen. Tässä yhteydessä esitetty väite siitä, että vain 4 % aiheutuu (ilmeisesti primäärisenä aiheuttajana ylinopeus?) ylinopeudesta, ei tunnu uskottavalta muuhun materiaaliin verrattuna...

 

Okei, nyt ymmärrän mitä tarkoitat. Termi virhemarginaali vain vei harhaan tällä kertaa.

 

Kyseisessä jutussa (jos muistan oikein) oli kerätty tutkijalautakunnan tutkimukset parilta viime vuodelta ja analysoitu tutkijalautakunnan tutkimuksissa toteamia syitä onnettomuuksiin. 3,7 % oli ylinopeuden aiheuttamia (siis suoranaisesti). Jos halutaan miettiä virhettä joka tässä analyysissä voi tulla, niin pitäisi tietää mikä on mahdollisuus että tutkijalautakunta on tutkimuksissaan tullut väärään johtopäätökseen onnettomuuden syystä. Mainitaan nyt vielä, että 19,3 % johtui rattijuopoista ja 9,4 % ajotaidottomuudesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tasan sama. ***tun miehekestä elvistellä kaahaamisillaan ja ennätyssakoillaan. Hyvin vedätte :thmbdn:. Rajaton itseluottamus yhdistettynä vauhtisokeuteen: perseestä.

 

 

 

Viimesyksynä ennen hirvijahtia ajelin 70 km/t 80:n alueella...ja kappas hirvi iltahämärissä löntysti tielle..on se valtava beast. Ei ihme, että henki lähtee niin että heilahtaa kun sen kanssa kolauttaa. Kerkesin pysäyttää hyvissä ajoin ennen hirveä ja vain ihailla sen pitkiä sääriä....jos niin saa sanoa hirvestä. Hirvikin arvosti tilannetta ja painui takaisin metsään vahingoittumattomana.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moiks...

 

On ne komeita eläimiä. Ei niitä viitsi tappaa. Ja oma autokin yleensä menee. Puhumattakaan siitä henkikullasta.

 

Maltti on valttia. Eikä noilla pienillä ylinopeuksilla mitään voita. Ja isoilla riskit kasvavat suhteettoman suuriksi. Ja jos joku vielä väittää, että pa on niin halpaakin, niin  :thmbdn:!

 

-Jukka ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On ne komeita eläimiä. Ei niitä viitsi tappaa. Ja oma autokin yleensä menee. Puhumattakaan siitä henkikullasta.

 

Mutta mitäs sen henkikullan on enää sitten väliä jos menee autokin? :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=68&_dad=julia&_schema=PORTAL30&kieli=fi&menu=11270&_pageid=71&kieli=fi&linkki=23726&julkaisu=8026

 

Talviajan nopeusrajoitukset päättyvät Uudenmaan tiepiirin alueella 2.4.2008 alkaen

 

1.4.2008 Talvi- ja pimeän ajan nopeusrajoitukset poistuvat Tiehallinnon Uudenmaan tiepiirin alueella 2.4.2008 alkaen. Muuttuneet rajoitukset tulevat voimaan heti, kun nopeusrajoitusmerkit on vaihdettu. Talvinopeusrajoitukset poistetaan samaan aikaan myös Turun, Hämeen ja Vaasan tiepiirien alueilla.

 

Talviajan tiekohtaisten nopeusrajoitusten muuttaminen perustuu liikenne- ja viestintäministeriön päätökseen, jonka mukaan talviajan nopeusrajoitukset päättyvät vallitsevan kelitilanteen mukaan huhtikuun loppuun mennessä.

 

Tiepiirien päätiestöllä talven ajaksi 80 kilometriin tunnissa alennetut nopeusrajoitukset palautetaan 100 kilometriin tunnissa. Moottoriteillä nopeusrajoitus nostetaan 120 kilometriin tunnissa lukuun ottamatta tieosuuksia, joilla on pysyvä alempi rajoitus.

 

Ajonopeus olosuhteiden mukaan

 

Ajokelit tiestöllä saattavat vaihdella vielä paljonkin tienkohdittain ja vuorokaudenajoittain. Vaikka talviajan nopeusrajoitukset nyt poistuvatkin, on autoilijoiden syytä olla tarkkaavaisia kelien suhteen ja sovittaa ajonopeutensa muuttuvien olosuhteiden mukaiseksi. Esimerkiksi yöpakkaset tai lumi- ja räntäsateet saattavat heikentää ajo-olosuhteita huomattavastikin. Merkityt nopeusrajoitukset eivät ole ohjenopeuksia, vaan turvallinen ajonopeus saattaa olla huomattavastikin tätä alempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään