Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Ärsyttää tiellä hidastelijat; 80 km/h alueella ajellaan 80 km/h OMAN MITTARIN mukaan, mikä tarkoitaa että todellinen nopeus on reilusti alle 80 km/h. Totuus on, että kun oma mittari näyttää 90 km/h on todellinen nopeus noin 81 - 84 km/h. Poliisit sallivat 10% nopeusylityksen johtuen mittarivirheistä (uusikin auto voi uusilla renkailla näyttää lähes 10 km/h enemmän nopeutta kuin nopeus todellisuudessa on ja tilanne tietysti pahenee kun renkaat kuluu => enemmän mittarivirhettä). Eli: Jos 80 km/h alueella ajat 95 tai edes 90 km/h mittarinopeutta, niin et todellakaan saa saakkoja tutkassa. Onko se todella niin vaikeaa ymmärtää? Terveisin: Sujuvan liikenteen puolesta. ps. Ajoin just tutkaan 100 km/h nopeusalueella mittarinopeutta 115 km/h, eivätkä pysäyttäneet... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Talviautoilussa on kanssa tämmöinen pieni asia kun tilannenopeus, ehkä olet kuullut siitä? Toki pitää ajaa ns. reippaasti ettei jää tukkeeksi, mutta talviautoilussa ensimmäisenä kyllä keli ratkaisee, jos keli vaatii niin ajetaan vaikka 60km/h satasen alueella. Mua ainakin rastittaa semmoiset paljon enemmän jotka ohittelee jonossa joka menee vaikkapa hieman hitaampaa kuin rajoitus sallisi, mutta kuitenkin tasaista vauhtia, ohittelijat vain hidastavat sitä loppupeleissä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Jooh ja sitten ihmetellään miksi rekat tulevat puskurissa kiinni vaikka ajetaan oman auton mittarin mukaan 80:iä...isoissa autoissa kun nopeusmittari on kalibroitu ja se ei kyllä heitä kilometriäkään... Toinen asia on ohituskaistat.Niiden kohdalla kyllä löytyy vauhtia, mutta sitten kun ohituskaista päättyy niin sitten taas jämähdetäänki siihen eteen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 ps. Ajoin just tutkaan 100 km/h nopeusalueella mittarinopeutta 115 km/h, eivätkä pysäyttäneet... Kannattaisi ehkä joskus pysähtyä miettimään mitä tarkoittaa suurin sallittu nopeus. Vaikka varmaan oletkin erinomainen kuski, niin se sinuun perä edellä "törmäävä" hidastelija ei välttämättä kuitenkaan huomaa ja ehdi väistää takaboksiin turhan reipasta kyytiä losauttavaa kuljettajaa. Kiire hautaan? Niin monella tuntuu nykyään olevan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Väkisin ajaminen 80-aluella 80km/h huonolla kelillä on sairasta! Se on nopeus, jota voidaan maksimissa ajaa, ei nopeus jota täytyy ajaa. Jokainen ajakoon omien kykyjensä mukaisesti, siihen on vain tyydyttävä. Jos hermot ei sitä kestä, niin ehkä vikaa voidaan etsiä peilistä. Hermostuttaa joskus itseänikin, jos joku ajaa 80-alueella esim. 75km/h. Mutta mistä sitä voi tietää etsiikö joku esim. jotain risteystä ja on valmiiksi hiljentänyt tilannenopeutta. Mutta ehkä pidempää matkaa ajaessa ei kannata 10km ennen alkaa hidastelemaan jonkun risteyksen takia. Jos sattumalta ajaa ohi, niin voihan sitä kääntyä takaisin eikä hiljentää muiden tiellä olevien liikennevirtaa. Ja voihan sitä käydä bussipysäkin kautta koukkaamassa, että nopeampaa tulevat pääsevät ohi. Tosin ohitustakin on hyvä kerrata, ihan vaikka mielikuvaharjoituksina. Mutta silti olen sitä mieltä, että jokainen ajakoon kykyjensä mukaan. Eniten ärsyttää se, että kolmion takaa tungetaan päätielle. KOLMION TAKAA TULEVA EI SAA HIDASTAA PÄÄTIEN LIIKENNEVIRTAA OLLENKAAN!! Tosin suvaitsevaisuutta pitää olla, mutta ei mielestäni uhkarohkeiden eteentunkeutujien kustannuksella. Parkkipaikka-alueet on asia erikseen, jossa voidaan sopia käsimerkeillä kuka mistäkin välistä menee. Toinen asia, mikä ärsyttää on perässäkulkijat. Turvaväli on tärkein asia, mitä liikenteessä on olemassa! Tuskin se matkantekoa nopeuttaa, jos ajaa perässä kiinni kuin ajaisi 50 metriä kauempana. Ohitustilanteet ovat eri asia. Silloin on tultava lähemmäs edellä ajavaa autoa, mutta minimit huomioon ottaen tietenkin. Ja muistakaa! Silloin, kun teillä istuu joku kyydissä, olette siitä vastuussa 100%:sti. Jos jotain sattuisi teidän aiheuttamasta onnettomuudesta kanssamatkustajalle, ette pystyisi sitä antamaan koskaan itsellenne anteeksi!! Pyydän, että jokainen miettii tätä omalle kohdalleen. Kanssamatkustaja voi ihan hyvin olla jalankulkija ja onhan niitä tarinoita olemassa, jossa isä on ajanut kaupungin keskustassa oman lapsensa päälle! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Juu olen joskus kuullut mainittavan sanan "tilannenopeus". Jokainen kohdallansa luonnollisesti arvioi tilannenopeutensa. Nykytalvina kun teissä ei ole merkkiäkään jäästä, niin körötellään sitä 80 km/h nopeutta, mikä = hidaste. En ole mikään ylinopeusfanaatikko, vaan liikenteen sujuvuutta arvioiva realisti. Mielestäni kaikkein vaarallisimmat liikenteessä ajelevat ovat niitä "varovasti" ajelevia autoilijoita, jotka pakottavat muut normaali liikenteen rytmin mukaan autoilevat ohittamaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Toinen asia on ohituskaistat.Niiden kohdalla kyllä löytyy vauhtia, mutta sitten kun ohituskaista päättyy niin sitten taas jämähdetäänki siihen eteen. En olisi tätä enää paremmin voinut sanoa! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Eniten rasittaa ne jotka roikkuvat vasemmalla kaistalla alinopeutta ajaen. Varsinkin kun lähdetään valoista niin sillon voisi kiihdyttää ripeästi, mutta kun ei. Vaikka autossa olisi 200hv, niin 0-60 kestää joillakin kuskeilla puoli minuuttia ja jäädään vielä siis alle nopeusrajoitusten. Jos vielä molemmilla kaistoilla on tällaiset törpöt niin kyllä siinä alkaa sappi kiehumaan, vaikka ei minnekkään kiire olisikaan . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Nykytalvina kun teissä ei ole merkkiäkään jäästä Mielestäni kaikkein vaarallisimmat liikenteessä ajelevat ovat niitä "varovasti" ajelevia autoilijoita, jotka pakottavat muut normaali liikenteen rytmin mukaan autoilevat ohittamaan. Ai ei ole jäätä? Perustele! Ai miten varovasti ajava voi aiheuttaa liikenneongelmia. Tiellä pitää ajaa hitaampaa ajavien autojen ehdoilla. Niin se vain on! Ei maantiet ole mikään ammattilaisten lentoreitti. Siellä on 18-80 vuotiaita erilaisilla ajoneuvoilla liikkujia ihmisiä. Toisilla on silmälasit, toisilla ei. Toiset näkevät pimeässä paremmin, toiset ei. Toinen autoilija on ollut vasta kolarissa ja ajaa sen takia varovaisemmin, toinen ei. Kuski voi olla kotoisin etelä-euroopasta ja ajaa sen takia hiljempaa ensimmäistä kertaa jäisellä tiellä. Autossa saatta olla tekninen vika, joka pakottaa ajamaan hiljempaa korjaamolle. Kuskilla saattaa olla jokin liikuntaeste ja hän ajaa käsikaasulla. Hän voi olla sen käytön vasta-alkaja. Kuski voi olla kotoisin Englannista ja opettelee Suomesssa oikean puoleista liikennettä. Syitä voi olla monia, miksi haukkua heti jotain joka ajelee autolla 5km/h hiljempaa kuin muut? Ihan kuin se olisi kävelyvauhtia hitaampaa ajavan vika, jos liikenne ei mene juuri sen nopeusrajoituksen mukaan, mitä tielle on määrätty maksiminopeudeksi. Lentäähän alle 10 000 jalan alapuolellakin eri nopeuksisia lentokoneita. Ei siellä tarvi kaikkien lentää 250 solmun nopeudella. Herätys pojat! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Kannattaisi ehkä joskus pysähtyä miettimään mitä tarkoittaa suurin sallittu nopeus. Vaikka varmaan oletkin erinomainen kuski, niin se sinuun perä edellä "törmäävä" hidastelija ei välttämättä kuitenkaan huomaa ja ehdi väistää takaboksiin turhan reipasta kyytiä losauttavaa kuljettajaa. Kiire hautaan? Niin monella tuntuu nykyään olevan. Ensinnäkin; pidän aina liiankin suuren turvavälin edelläajavaan, en KOSKAAN roiku perässä kiinni, mitä valitettavan usein näkee. Kiire hautaan? Väitän, että perimmäinen syy hautaan saattaa joskus olla myös se hidastelija, joka pakottaa muut ohittamaan vastoin halujaan/taitojaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Kiire hautaan? Väitän, että perimmäinen syy hautaan saattaa joskus olla myös se hidastelija, joka pakottaa muut ohittamaan vastoin halujaan/taitojaan... Ei ole pakko ohittaa, ei ketään voi pakotta ohittamaan. Ei edes se hitaampaa ajava. Toki ohi voi mennä, jos siihen soveltuva paikka sattuu eteen tulemaan. Lue tuo mun edellinen juttu siitä miksi joku saattaa mielestäsi "hidastella". Syitä on todellakin monia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Väitän, että perimmäinen syy hautaan saattaa joskus olla myös se hidastelija, joka pakottaa muut ohittamaan vastoin halujaan/taitojaan... Eihän kukaan pakota siihen, kyse on vain itsehillinnästä...ja siinä jos toinen ajaa 75km/h 80km/h alueella niin on ihan sama ohittaako, laskeppa paljon säästät tuolla 5km/h nopeuserolla vaikkapa 100km matkalla, tai edes 10km/h nopeuserolla. Väittäisin että kyse on vaan siitä että ei tiedosteta sitä kuinka pieni merkitys sillä kokonaisajassa on loppujenlopuksi ja siksi ohitellaan ihan turhaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Ai ei ole jäätä? Perustele! Ai miten varovasti ajava voi aiheuttaa liikenneongelmia. => "Varovasti" = Liian hiljaa ajava todellakin aiheuttaa todellisen vaaratilanteen; muiden "normaalisti" tiellä ajavien pitää ohittaa hänet. Tiellä pitää ajaa hitaampaa ajavien autojen ehdoilla. Niin se vain on! => Käsittämätön ajatus. Täysin väärin! Muut JOUTUVAT OHITTAMAAN tämän teiden turvallisuuspioneerin! (Oletkos koskaan ajatellut sitä?) Ei maantiet ole mikään ammattilaisten lentoreitti. => Kuka on puhunut "ammattilaista"? En minä ainakaan. Olen joskut ollut, mutten enää. Kunnioitan ammatikseen teillä liikkujoita edelleen, olipa ratsu sitten 1 tn taksi tai 60 tn yhdistelmä. Siellä on 18-80 vuotiaita erilaisilla ajoneuvoilla liikkujia ihmisiä. Toisilla on silmälasit, toisilla ei. Toiset näkevät pimeässä paremmin, toiset ei. Toinen autoilija on ollut vasta kolarissa ja ajaa sen takia varovaisemmin, toinen ei. Kuski voi olla kotoisin etelä-euroopasta ja ajaa sen takia hiljempaa ensimmäistä kertaa jäisellä tiellä. Autossa saatta olla tekninen vika, joka pakottaa ajamaan hiljempaa korjaamolle. Kuskilla saattaa olla jokin liikuntaeste ja hän ajaa käsikaasulla. Hän voi olla sen käytön vasta-alkaja. Kuski voi olla kotoisin Englannista ja opettelee Suomesssa oikean puoleista liikennettä. => tai kuski saattaa olla Marsista => No comments. Syitä voi olla monia, miksi haukkua heti jotain joka ajelee autolla 5km/h hiljempaa kuin muut? => 5 km/h? Voi kun olisikin. Ilmeisesti et ajele kovinkaan paljon. Ihan kuin se olisi kävelyvauhtia hitaampaa ajavan vika, jos liikenne ei mene juuri sen nopeusrajoituksen mukaan, mitä tielle on määrätty maksiminopeudeksi. => Kyllä se valitettavasti on! Nimeen omaan sen hitaasti ajelevan vika, kun liikenne ei suju. => Rekka ei saavu määränpäähänsä ajoissa (johtuen kävelyvauhtia hitaammin ajavasta autoilijasta), jäävät lääkkeet saamasta potilailta ajoissa, koska rekka myöhästyi laivasta... jne jne... Lentäähän alle 10 000 jalan alapuolellakin eri nopeuksisia lentokoneita. Ei siellä tarvi kaikkien lentää 250 solmun nopeudella. Herätys pojat! No herätys tyttö! Olipahan loistava vertaus! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 No niin, nyt kun katson signatureani, niin vedin sen lyhemmän korren ... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Miksi toistat kokoajan tuota että kaikki suorastaan _joutuvat_ ohittamaan jonkun joka ajaa vaikka sen 5km/h hitaampaa. EI OLE MIKÄÄN PAKKO. Tiedän kyllä että joillain ei vaan pinna kestä ajaa jostain syystä sen 5km/h hitaampaa, mutta mikäpä sille voi jos ureaa noussu vähän ylöspäin sotkemaan ajatusten kulkua... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Kyllä se ylipäätään on puuduttavaa touhua körötellä kahdeksaakymppiä suoraa maantietä pitkin. Minä ajelen mieluummin pikkuteitä, jos mahdollista. Niillä se 80 km/h on luonteva maksiminopeus ja monessa kohtaa pitää hidastaa paljonkin alle, kun ei näe mitä edessä on. Maantiellä saa olla jatkuvasti kyttäämässä nopeusmittaria, kun luontevalta tuntuva nopeus niin hyvällä tiellä hyvällä kelillä olisi jotain 150 km/h luokkaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Kyllä te poijjaat opitte ajattelemaan muidenkin turvallisuutta kun takapenkillä istuu pieni elämän alku. Siinä ei paljon 5min myöhemmin kotiin tulo haittaa yhtään kun turvallisesti pääsee kotiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Miksi toistat kokoajan tuota että kaikki suorastaan _joutuvat_ ohittamaan jonkun joka ajaa vaikka sen 5km/h hitaampaa. EI OLE MIKÄÄN PAKKO. Tiedän kyllä että joillain ei vaan pinna kestä ajaa jostain syystä sen 5km/h hitaampaa, mutta mikäpä sille voi jos ureaa noussu vähän ylöspäin sotkemaan ajatusten kulkua... SIKSI TOISTAN (?), että näin se käytännön elämässä vain KÄY!!! KAIKKI OHITTAVAT! Usein jonossa ajaessani olen törmännyt jonoihin, joissa on tämä "turvallisuutta parantava" hidastelija, jonka perässä on 2-3 autoa, jotka eivät uskalla mennä ohi. Nyt on ohitettava nämä kaikki kolme autoa eli on suuri turvallisuusriski koska koko jonon täytyy ohittaa heidät (en ala edes puhumaan raskaan liikenteen (yhdistelmät / linja-autot) aikatauluista yms.) Kaiken kaikkiaan on hyvä muistaa tämä perusasia: LIIKENTEEN SUJUVUUS vs NOPEUSRAJOITUKSET (niin kuin ihmiset mittarinopeudesta sen lukevat) Ne on käytännössä kaksi eri asiaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Eli siis pitäis unohtaa nopeusrajoitukset kokonaan kun se on niin ristiriidassa liikenteen joustavuuden kanssa? Justjoo. Ja kyllä minä ymmärrän että jotkut 20-30km/h hitaampaa ajavat rasittavat jos ei ole kelin tai muun asian takia erikoisempaa syytä ajaa hitaampaa, mutta jos on niitä jotka ajavat vain hieman hitaampaa niin en kyllä ymmärrä miksi niistä pitää ottaa niin isoa stressiä? Mikäs siinä jonossa ajaessa...edelleenkään se ero matka-ajassa ei ole niin iso etteikö voisi siinä jonossa ajaa jos se ero on tosiaan 10km/h tai alle. Kyllä minä itsekkin ohitan hitaampaa ajavia jos itsellä on reippaampi tahti päällä(eli ajan mittarin mukaan 10 yli), mutta eipä mulla ole niin kiire ettenkö voisi rauhassa ajaa jonkun takana jos ei ole järkevää ohittaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Kyllä te poijjaat opitte ajattelemaan muidenkin turvallisuutta kun takapenkillä istuu pieni elämän alku. Siinä ei paljon 5min myöhemmin kotiin tulo haittaa yhtään kun turvallisesti pääsee kotiin. Aivan oikein! En ole mikään hurjastelija, mutta muusta liikenteestä poikkevavasti ajavat kuljettajat ovat vaaratekijöitä muulle liikenteelle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 muusta liikenteestä poikkevavasti ajavat kuljettajat ovat vaaratekijöitä muulle liikenteelle Eli siis ne jotka eivät hurjastele kuten sinä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 muusta liikenteestä poikkevavasti ajavat kuljettajat ovat vaaratekijöitä muulle liikenteelle Eikös tuo ole sama kuin haluaisit kaikkien ihmisten olevan samanlaisia? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Eli siis pitäis unohtaa nopeusrajoitukset kokonaan kun se on niin ristiriidassa liikenteen joustavuuden kanssa? Justjoo. Ja kyllä minä ymmärrän että jotkut 20-30km/h hitaampaa ajavat rasittavat jos ei ole kelin tai muun asian takia erikoisempaa syytä ajaa hitaampaa, mutta jos on niitä jotka ajavat vain hieman hitaampaa niin en kyllä ymmärrä miksi niistä pitää ottaa niin isoa stressiä? Mikäs siinä jonossa ajaessa...edelleenkään se ero matka-ajassa ei ole niin iso etteikö voisi siinä jonossa ajaa jos se ero on tosiaan 10km/h tai alle. Kyllä minä itsekkin ohitan hitaampaa ajavia jos itsellä on reippaampi tahti päällä(eli ajan mittarin mukaan 10 yli), mutta eipä mulla ole niin kiire ettenkö voisi rauhassa ajaa jonkun takana jos ei ole järkevää ohittaa. Jos olet ajellut kehä-1 tai 3:sta, niin se on juuri näin. Liikenteen sujuvuus päihittää nopeusrajoitukset. Mutta tämä ei ollut tämän homman pointti. Meikäläisen lyhyellä matikalla: 80 km/h vs. 90 km/h: Matka: 600 km 80 km/h: 7.5 h 90 km/h: 6.6 h On siinä vähän eroa. Lyhyillä matkoilla on aivan sama onko nopeus 80 tai 90 km/h, mutta pitkillä matkoilla nopeuden ero jo vaikuttaakin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Eli siis ne jotka eivät hurjastele kuten sinä? muusta liikenteestä poikkevavasti ajavat kuljettajat ovat vaaratekijöitä muulle liikenteelle Kertokaapa nyt arvon kriitikot, että mikä tuossa edellä mainitussa on väärin? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 24, 2005 Noh, ensimmäisessä viestissäsi mainitsit: "Eli: Jos 80 km/h alueella ajat 95 tai edes 90 km/h mittarinopeutta, niin et todellakaan saa saakkoja tutkassa. Onko se todella niin vaikeaa ymmärtää?" "ps. Ajoin just tutkaan 100 km/h nopeusalueella mittarinopeutta 115 km/h, eivätkä pysäyttäneet..." Miten kuvittelet että noita pitäisi tulkita? Itselle kovasti jää semmoinen kuva että nopeusrajoituksista viis kunhan ei saa sakkoja? Ja kerro sinä minulle että onko se järkevä tapa olla liikenteessä? Minusta ei. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla