Guest JHA

Ajonopeudet

210 viestiä aiheessa

Minua ei maantiellä lievät alinopeudet haittaa toisin kuin se että nopeus seilailee tyyliin välillä 60km/h -80km/h. Tietysti ruuhka-aikaan tämä on normaalia mutta välistä kun katselee sitä touhua niin kännykkään jauhetaan potaskaa ja ties mitä touhutaan siellä ratissa. Kaupunki nopeuksista tulikin mieleeni, kaikkihan aina jauhaa että kaupungissa on liian pienet nopeusrajoitukset ja niitä pitäisi nostaa. Kuitenkin minun näkymys asiasta on se että yli 50% ihmisistä ajaa alinopeutta, joten tarvetta ei ole kun nostaa oma nopeus kohdalleen :) Itse kyllä nykyään otan liikenteestä hyvin harvoin stressiä, olen oppinut hillitsemään itseni. Otetaan toisemme huomioon niin kaikilla on hyvä mieli!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tota, mun mielestä oikeesti hyvä ja turvallinen kuski osaa ohittaa TURVALLISESTI myös eri nopeuksilla ajavia autoja, ei vaan sitä yhtä ja samaa...

Eli ei oo pakko painaa ohi, jos ei oo hyvää paikkaa.

Ei tarvii joutua "hautaan" vaan sen takia, ettei se oikeanpuoleinen pedaali höllää kunnes löytyy ohituspaikka.

Kuten joku jo aiemmin sanoi, ihmisiä on niin kovin paljon erilaisia ja autoja myös.

Liikenne pitäisi nähdä kokonaisuutena ja hyväksyä se, ettet itse loppujenlopuksi pysty vaikuttamaan juuri muuhun, kuin omaan ajamiseesi.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, ensimmäisessä viestissäsi mainitsit:

 

"Eli: Jos 80 km/h alueella ajat 95 tai edes 90 km/h mittarinopeutta, niin et todellakaan saa saakkoja tutkassa. Onko se todella niin vaikeaa ymmärtää?"

 

"ps. Ajoin just tutkaan 100 km/h nopeusalueella mittarinopeutta 115 km/h, eivätkä pysäyttäneet..."

 

Miten kuvittelet että noita pitäisi tulkita? Itselle kovasti jää semmoinen kuva että nopeusrajoituksista viis kunhan ei saa sakkoja? Ja kerro sinä minulle että onko se järkevä tapa olla liikenteessä? Minusta ei.

 

Pointti oli MITTARIVIRHE ja sen vaikutus liikenteen TODELLISEEN nopeuteen.

Todellista nopeutta ajavat rekat ja linja-autot

 

Oletko koskaan ihmetellyt, miksi rekka/linja-auto roikkuu takapuskurissa kiinni? No nyt voisi olla oikea aika miettimään...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan tässä vanha innostuu!!!

Kyllä todellinen nopeus on se, jota auto etenee, eikä se mitä mittari näyttää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oletko koskaan ihmetellyt, miksi rekka/linja-auto roikkuu takapuskurissa kiinni? No nyt voisi olla oikea aika miettimään...

Eipä ole ollut tarve kun moista efektiä en ole pahemmin päässtyt seuraamaan...voisitkin lukea pari viestiä taakseppäin ja katsoa mitä sanoin omista ajotavoistani. Ja se että itse ajan mittarivirheen huomioiden(~10 yli voi ajaa meidän autolla), ei ole sama asia kuin se että automaattisesti olisin jollain foorumilla huutamassa miten hirveää on kun kaikki ei niin tee. Meitä on monenlaista tallaajaa liikenteessä, live with it. :P Helpommalla vain pääset kun otat asiat rennommin liikenteessä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pointti oli MITTARIVIRHE ja sen vaikutus liikenteen TODELLISEEN nopeuteen.

Todellista nopeutta ajavat rekat ja linja-autot

 

Oletko koskaan ihmetellyt, miksi rekka/linja-auto roikkuu takapuskurissa kiinni? No nyt voisi olla oikea aika miettimään...

 

Niin ja niille, jotka eivät tiedä niin rekkojen ja linja-autojen nopeudet eivät heitä enempää kuin 2-3%. Jokaisessa vuosikatsastuksessa nopeusmittarit tarkastetaan (kalibrointitodistukset).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole ollut tarve kun moista efektiä en ole pahemmin päässtyt seuraamaan...voisitkin lukea pari viestiä taakseppäin ja katsoa mitä sanoin omista ajotavoistani. Ja se että itse ajan mittarivirheen huomioiden(~10 yli voi ajaa meidän autolla), ei ole sama asia kuin se että automaattisesti olisin jollain foorumilla huutamassa miten hirveää on kun kaikki ei niin tee. Meitä on monenlaista tallaajaa liikenteessä, live with it. :P

 

...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olli, ei ollut tarkoitus hyökätä, pyydän anteeksi. Pidetään tämä mielestäni ihan aiheellinen keskustelu asiallisella tasolla. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tarpeettoman hitaasti ajavat vaarantavat liikennettä. Kun niiden taakse joutuvilla palaa päreet ja harkintakyky kärsii. Mutta varsinainen ongelma ei ole, että joku katsoo tarpeelliseksi ajaa älyttömän hiljaa, vaan että nämä eivät yhtään huomioi takaa tulevia. Semmoinen "minulla on oikeus ajaa tässä" -mentaliteetti minusta eniten mättää meidän liikennekulttuurissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tarpeettoman hitaasti ajavat vaarantavat liikennettä. Kun niiden taakse joutuvilla palaa päreet ja harkintakyky kärsii. Mutta varsinainen ongelma ei ole, että joku katsoo tarpeelliseksi ajaa älyttömän hiljaa, vaan että nämä eivät yhtään huomioi takaa tulevia. Semmoinen "minulla on oikeus ajaa tässä" -mentaliteetti minusta eniten mättää meidän liikennekulttuurissa.

 

Aivan totta. Liikenteen sujuvuus on se kaikkein täkein asia; olipa se sitten liian hiljaa ajava tai hurjasteleva "Motörhead", niin aina se on normaali liikennettä haittaava tekijä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Oletko koskaan ihmetellyt, miksi rekka/linja-auto roikkuu takapuskurissa kiinni? No nyt voisi olla oikea aika miettimään...

 

Itse en ole sen kummemmin sitä ihmetellyt,todennut vaan että puikoissa on muiden turvallisuudesta piittaamaton tai alanvaihtoa kaipaava kuski ;)

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Poliisit sallivat 10% nopeusylityksen johtuen mittarivirheistä (uusikin auto voi uusilla renkailla näyttää lähes 10 km/h enemmän nopeutta kuin nopeus todellisuudessa on ja tilanne tietysti pahenee kun renkaat kuluu => enemmän mittarivirhettä).

 

Pitää muista kuitenkin, että ei ole olemassa mitään kirjoitettua 10% sääntöä. Tiedän parikin tapausta, joissa on sakotettu 85km/h nopeudesta 80km/h alueella. Ja itse olen saanut kirjallisen huomautuksen, ajettuani 84km/h 80:n alueella. Harvemmin ne poliisit rupeaa pysäyttämään tuollaisista nopeuksista, mutta esim. kun itse sain tuon huomautuksen, he pysäyttivät kaikki autoilijat puhalluskokeeseen. Ja kun kerran sen takia pysäyttivät jokatapauksessa, kirjoittivat he sen huomautuksen sitten siinä samalla...

 

Kertaakaan ei ole itselläni ollut sellaista autoa edessä hidastamassa, josta en olisi ohi päässyt, jos itselläni on ollut kiire. Sinällään nuo, jotka ajavat 80km/h mittarinopeutta 80:n alueella, eivät ole vielä ongelma. Ainakaan itse en koe heitä ongelmaksi. Sen verran pitää suvaitsevaisuutta olla jokaisella kuskilla, että pystyy rauhassa odottamaan turvallisen ohituspaikan. Otit tuossa esimerkiksi 600km matkan 80/90 nopeuksilla, jolloin aikaeroksi tuli toista tuntia. Mutta todellisuudessa, jos joku ajaa edessäsi 80:n alueella 80km/h, se ohituspaikka löytyy kkäytännössä tiellä kuin tiellä alle 10km matkalla. Siinä ajassa et ehdi kyllä hävitä montaa sekuntia ajassa... Vähän suhteellisuutta peliin, niin kaikki on helpompaa ;)

 

Mutta mitä itse en voi ymmärtää, on nuo uudet 70km/h talvirajoitukset, mitä nyt on ilmestynyt. Joensuusta kun ajelee Kuopioon, niin siihen Ohtaansalmen ja Tuusniemen väliin on tänä talvena tullu n. 10 kilsan pätkä 70km/h rajoitusta. Sitä en voi ymmärtää, sillä siinä on kyllä pystynyt ajamaan sitä normaalia 80:ä ihan turvallisesti. Väittäisin sitä väkisellä tehdyksi sakkorysäksi. Neljän vuoden aikana, kun siinä vielä oli 80km/h rajoitus, en nähnyt kertaakaan siinä poliisia. Nyt on tänä talvena ollut jo kahdesti lentävät samassa paikassa kytiksellä. Joku haiskahtaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää muista kuitenkin, että ei ole olemassa mitään kirjoitettua 10% sääntöä.

 

Näinhän se on, onneksi. Juuri eilen oli autokoulun II-vaiheen tunnit ja siellä katsottiin video, jossa vertailtiin eri nopeuksia kaupunkiajossa. Siinä oli autenttista valvontakamerakuvaa suojatiekolarista, jossa henkilöauto ajoi jalankulkijan päälle. Auton nopeus oli ennen jarrutusta 50 km/h ja törmäyksessä 37 km/h. Jalankulkijan todennäköisyys kuolla niin kovasta törmäysnopeudesta on jotakuinkin 1/2. Jos nopeus olisi ennen jarrutusta ollut 40 km/h, olisi törmäys tapahtunut 10 km/h nopeudella, jolloin kuoleman todennäköisyys on 1/10:stä. Siinäpä hyvä syy siihen, miksi nopeusrajoituksia kaupungeissa on pienennetty 50 km/h:sta 40:een (Helsingissä ilmeisesti paikoin jopa kolmeenkymppiin?).

 

10% nopeudenylitys esimerkiksi neljänkympin alueella kaupungissa tietäisi 44 km/h:n nopeutta, joka tuntuu hyvinkin pieneltä erolta, mutta sitten kun jotain sattuu, se +4 km/h onkin hyvin, hyvin merkityksellinen "pieni ero". Tämän vuoksi minusta moista toleranssia ei kaupunkialueilla kannata pitää omana ohjeenaan, vaan kannattaa ihan suosiolla ajaa korkeintaan sitä rajoitusnopeutta. Ei siinä auta poliisillekaan selitellä ajettuaan keskustassa tutkaan "10% sallittua ylinopeutta", nimittäin sellaista ei todellakaan ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava askel lienee sitten, ettei niitä talvinpeuksia oteta kesäksi pois. Ja sitten laitetaan 60 km/h talvirajoitus. Ja.... Niin se maailma kehittyy.

 

Nuo jarrutusmatkajutut ovat tietysti ihan totta, mutta hämääviä. Ainahan pitää ajaa niin, että auton saa pysäytettyä sillä jarrutusmatkalla, minkä tietää olevan käytettävissä. Nopeusrajoitus on tyhmin mahdollinen keino hallita jarutusmatkaa. Kuivalla asvaltilla auto pysähtyy viidestäkympistä niille sijoilleen, mutta kunnon iljanteella liu'utaan parin korttelin matka. Sellainenko nopeusrajoitus pitää olla aina, ettei pahimmallakaan pääkallokelillä voi rajoituksen mukaan ajaen loppua jarrutusmatka kesken? Ilmeisesti tämä on päättäjien näkemys, kun aina vaan idioottimaisempia nopeusrajoituskylttejä näkyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Nuo jarrutusmatkajutut ovat tietysti ihan totta, mutta hämääviä. Ainahan pitää ajaa niin, että auton saa pysäytettyä sillä jarrutusmatkalla, minkä tietää olevan käytettävissä. Nopeusrajoitus on tyhmin mahdollinen keino hallita jarutusmatkaa. Kuivalla asvaltilla auto pysähtyy viidestäkympistä niille sijoilleen

 

Kaupunkioloissa esim. Helsingin Kaivokadulla ei tämä teoriasi kyllä pidä paikkaansa missä tapahtuu eniten jalankulkijan ja auton yhteenottoja.Jalankulkijan vammautumisriski kasvaa suhteessa nopeuteen rajusti pienemmilläkin nopeuksilla kun aikaa reagointiin ja jarrutukseen on todella vähän!!

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraava askel lienee sitten, ettei niitä talvinpeuksia oteta kesäksi pois. Ja sitten laitetaan 60 km/h talvirajoitus. Ja.... Niin se maailma kehittyy.

 

Nuo jarrutusmatkajutut ovat tietysti ihan totta, mutta hämääviä. Ainahan pitää ajaa niin, että auton saa pysäytettyä sillä jarrutusmatkalla, minkä tietää olevan käytettävissä. Nopeusrajoitus on tyhmin mahdollinen keino hallita jarutusmatkaa. Kuivalla asvaltilla auto pysähtyy viidestäkympistä niille sijoilleen, mutta kunnon iljanteella liu'utaan parin korttelin matka. Sellainenko nopeusrajoitus pitää olla aina, ettei pahimmallakaan pääkallokelillä voi rajoituksen mukaan ajaen loppua jarrutusmatka kesken? Ilmeisesti tämä on päättäjien näkemys, kun aina vaan idioottimaisempia nopeusrajoituskylttejä näkyy.

 

Kieltämättä on niin, että näissä asioissa pitää tehdä aina jokin kompromissi. Yleensä se tehdään niin, että tulos on mahdollisimman turvallisin, mutta tietystikään se ei välttämättä ole normaalitilanteissa se mielekkäin vaihtoehto.

 

Mutta ehkäpä nykytekniikalla on tarjota jonkin sortin ratkaisu tähän ongelmaan noiden elektronisten rajoituskylttien muodossa. Niitä on ilmestynyt jo ihan kiitettävä määrä maanteille. Niiden avullahan onnistuu se, että rajoitusta lasketaan silloin, kun sille on tarvetta (huono keli, paljon hirviä liikenteessä yms.) ja kun on kaunis kesäpäivä ja kuivat tiet, sallitaan vähän suurempi nopeus. Täytyy toivoa, että näitä uusia sähköisiä rajoituksia tulisi paljon lisää. Eihän ne varmasti ilmaisia ole, mutta ainakin kaikille suurimmille teille ja pahimpiin paikkoihin sellaiset tulisi saada.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Iltarukouksessa muistan erityisesti mainita toiveen teknologian kehittymisestä niin että henkilöautoihin tulisivat myös nopeusrajoittimet rekkojen tapaan. 50:n alueella ei pääsisi kuin viittäkymppiä jne. Maantieliikenteeseen en enää lähde kuin pakon edessä, sen verran kouhoa touhua se nykyisellään on ja syynä ovat nimenomaan ylinopeudet - eivät alinopeudet. Onneksi on junia, lentskareita ja laivoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näinhän se on, onneksi. Juuri eilen oli autokoulun II-vaiheen tunnit ja siellä katsottiin video, jossa vertailtiin eri nopeuksia kaupunkiajossa. Siinä oli autenttista valvontakamerakuvaa suojatiekolarista, jossa henkilöauto ajoi jalankulkijan päälle. Auton nopeus oli ennen jarrutusta 50 km/h ja törmäyksessä 37 km/h. Jalankulkijan todennäköisyys kuolla niin kovasta törmäysnopeudesta on jotakuinkin 1/2. Jos nopeus olisi ennen jarrutusta ollut 40 km/h, olisi törmäys tapahtunut 10 km/h nopeudella, jolloin kuoleman todennäköisyys on 1/10:stä. Siinäpä hyvä syy siihen, miksi nopeusrajoituksia kaupungeissa on pienennetty 50 km/h:sta 40:een (Helsingissä ilmeisesti paikoin jopa kolmeenkymppiin?).

 

Nopeusrajoitusten pienentämisen voimaan en oikein usko. Ei ne mulkut jotka ei osaa pysähtyä suojatielle osaa lukea niitä nopeusrajoituksiakaan. Nopeusrajoitusten pudottaminen vituttaa vain niitä jotka ajavat kunnolla ja sitten ne jotka muutenkin kaahailevat haistattavat huilun noille rajoituksille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä te poijjaat opitte ajattelemaan muidenkin turvallisuutta kun takapenkillä istuu pieni elämän alku. Siinä ei paljon 5min myöhemmin kotiin tulo haittaa yhtään kun turvallisesti pääsee kotiin.

 

Juu. Siinä vaiheessa sitä vasta huomaakin kuinka alinopeutta ajavat lähes sokeat vanhukset tai muuten vain köröttelevät ajelijat ovatkin vaarallisia. Muutaman kerran on pimeällä kun on muutenkin hankala arvoida etäisyyksiä ja nopeuksia, tullut huomattua että tulipas ne perävalot äkkiä vastaan. Ja siellä ajaa sitten noin 80 vuotias pappa nenä kiinni tuulilasissa ja säikähtää kun menen ohi. Ja nopeutta päätiellä noin 20 - 30 km/h. Tälläisestä on poliisitkin antaneet joskus sakkoja.

Toinen seuraus alinopeuksista on ohitteleminen jonoissa. Minua ei haittaa jos jono menee 70 km/h 80-alueella, mutta todellisia vaaratilanteita aiheuttavat ne jotka ohittelevat välittämättä paikasta. Omien huomioideni mukaan jos jono kulkee 80 km/h niin ohituksia on paljon vähemmän ja ne eivät aiheuta vaaraa, mutta jos joku hidastelee ja jono kulkee 70 km/h niin ohituksia on hemmetin paljon. Ja vaarallisia. Muutaman kerran on ollut turma lähellä vaikka itse olen ajellut rauhallisesti.

 

Kannattaa yrittää muistaa, että liikenteessä on ihmisiä. Ja ihmiset provosoituvat erilaisista asioista. Sen kanssa pitää vain yrittää elää. Ja se että itse yrittää ajaa rauhallisesti ei tarkoita sitä että mitään ei satu. Jos keli on riittävän hyvä ja ajamalla 70 km/h sijasta 80 km/h voidaan poistaa luokkaa 1 vaaratilanne per kilometri. Olisitteko valmiita siihen? Olisiko se hyvä asia?

 

Niin ja itse ajelen semmoisen 35 000 km vuodessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noista Helsingin nopeusrajoituksista tuli mieleen, että esim. Mannerheimintiellä näkee useinkin ihmisten ajavan 50-70km/h, vaikka rajoitus on vissiin vain 40km/h(?). Etenkin aivan keskustassa olen havainnut tätä..

 

 

 

Moi!

 

Pitää paikkansa ja kun otetaan huomioon kuinka paljon on erilaisia näköesteitä(pysäkit,kaiteet,mainokset,etc..)niin hirvittää!Lisäksi monet luulee niitä liikennevaloja joulukuusiksi ja antavat palaa!!!

 

T:Harri

 

P.S Myönnettäköön että vanhemmiten näitä asioita ajattelee hieman eri kannalta kuin 20v. sitten(vielä en omista "pappacorollaa")

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en ole sen kummemmin sitä ihmetellyt,todennut vaan että puikoissa on muiden turvallisuudesta piittaamaton tai alanvaihtoa kaipaava kuski ;)

 

T:Harri

Jostain syystä irtoperäkuskeilla on eniten tätä ammatti"tautia".Liekö kilometripalkka syynä, pakko ajaa rajotin pohjassa henkensä kaupalla.Ainiin ja offtopiccina BECE kortin kirjalliset läpi \o/ ;D 8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jooh ja sitten ihmetellään miksi rekat tulevat puskurissa kiinni vaikka ajetaan oman auton mittarin mukaan 80:iä...isoissa autoissa kun nopeusmittari on kalibroitu ja se ei kyllä heitä kilometriäkään...

 

Näin on, joka vuosi täytyy näyttää todistus nopeusmittarin / piirturin / nopeusrajoittimen tarkastuksesta katsastuksessa tai tulee hylätty. Nopeusmittari tulee tarkastettua samalla, kun piirturi tarkastetaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaiken kaikkiaan on hyvä muistaa tämä perusasia:

LIIKENTEEN SUJUVUUS vs NOPEUSRAJOITUKSET (niin kuin ihmiset mittarinopeudesta sen lukevat)

Ne on käytännössä kaksi eri asiaa.

 

Totta, ne ovat kaksi eri asiaa. Mutta muistahan sinäkin, että se nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta sillä kyseisellä tieosuudlla hyvässä kelissä. Jos joku ajaa 70km/h, niin se ei ole laitonta. Jos se sinua ottaa niin pahasti hermostoon, on ehkä parempi että pysyt poissa liikenteestä.

 

Janne, ei millään pahalla, mutta kirjoituksistasi saa erittäin helposti sen kuvan, että kuulut tähän itseään keskivertoa parempana kuljettajana pitävään suomalaiseen autoilevaan ryhmään. Suorastaan sanottuna vituttaa katsella tuolla joka päivä kun 80km/h alueella joku ajaa 78km/h ja heti mennään laumana ohi ja ajetaan taas sitä vitun 80km/h ohituksen jälkeen. Sinä se vaarannat liikenteen tuollaisila turhanpäiväisillä ohituksilla eikä se ohitettava ajaessaan 2km/h muita hitaamin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä itse tulee hyvällä kesä kelillä hiljaiseen aikaan satasenkin alueella mentyä rajoituksen mukaan ajavista ohi. Minä en kuitenkaan jää siihen eteen junnaamaan vaan jatkan samalla nopeudella ohituksen jälkeenkin. Jos se takana tuleva auto jää siihen puskuriin roikkumaan niin sitten se vika löytyy siitä takana tulijasta.

 

En kuitenkaan pidä itseäni muita parempana autoilijana jos joku sitä tässä ajatteli, keskivertoa parempana kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään