Kirjoitettu Helmikuu 25, 2005 Kyllä itse tulee hyvällä kesä kelillä hiljaiseen aikaan satasenkin alueella mentyä rajoituksen mukaan ajavista ohi. Minä en kuitenkaan jää siihen eteen junnaamaan vaan jatkan samalla nopeudella ohituksen jälkeenkin. Sepä se. Jos joku ajaa 78km/h niin ei ole järkeä ohitta 80km/h ja ajaa samaa 80 ohituksen jälkeen. Sen ymmärrän jos joku rekka täys poka päällä hidastuu esim. mäissä ja takana tulee tyhjä samanlainen, ja menee ohi jollain suoralla, eli toinen ajaa 88km/h ja toinen ohittaa 89km/h niin se on ymmärrettävää koska täydessä lastissa oleva yhdistelmä hidastaa muuten sitä tyhjää yhdistelmää jokaisessa mäessä ja kiihdytyksessä. Ja ainoa keino päästä ohi on suoralla tiellä ja sitten ajetaan juuri sillä 1km/h erolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2005 Tekniikan maailman satunnaista tarkkailijaa lainaten: "Mitä jos kaikille teille määrättäisiisiin yleiseksi maksiminopeudeksi 0km/h. Kukaan ei kuolisi liikenteessä, ympäristö ei saastuisi eikä tarvittaisi aina yhtä iloista liikenneturvaa. No kuljetuksethan siinä taantuisivat kivikaudelle, mutta kyllä se hinta kanttaa maksaa saavutettavien etujen tähden." Osuvasti kirjoitettu satunnaiselta tarkkailijalta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2005 Tätä kohti ollaan koko ajan menossa. Nopeusrajoituksen ainoa tarkoitushan on, että rangaistuskäytäntö saadaan yksinkertaiseksi. Näin paljon ylinopeutta, näin paljon sakkoa. On niin paljon helpompi mitata nopeuksia kuin puuttua liikenteen vaarantamiseen, joka on aina tulkinnanvarainen juttu. Mutta jossain vaiheessa joku valopää keksi, että nopeusrajoituksen alentaminen vähentää kuoleman ja luokkaantumisen riskiä. Niinkuin tietenkin tekee, 1 km/h nopeudella on jo todella vaikea päästä hengestään paitsi kun nukahtaa rattiin ja ajaa järveen. Ja niinpä koko ajan hölmömpiä rajoituskylttejä näkyy. 30 km/h rajoitus tiellä jossa ei ole ainuttakaan järjellistä syytä olla ajamatta seitsemääkymppiä ei muuta kuin vie kaiken kunnioituksen näitä älyttömiä rajoituksia kohtaan. Sitten ajetaan sitä sopivalta tuntuvaa nopeutta, kun kiinnijäämisriski arvioidaan tarpeeksi pieneksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2005 Itse en ole sen kummemmin sitä ihmetellyt,todennut vaan että puikoissa on muiden turvallisuudesta piittaamaton tai alanvaihtoa kaipaava kuski T:Harri Kylläpä se on sitä, että kärkytään saatanan pitkää tyhjää suoraa että pääsee ohi! Nykyään meijän aikataulut on niin kireät, että on pakko paahtaa sitä 80km/h kokoajan ja kun siihen joku tulee sitten eteen kikkaileen niin johan se pistää vituttamaan, varsinkin nämä jotka soutaa nopeutta kokoajan eestaas. Ajakaahan ihmiset vain sitä todellista 80km/h niin ei tarvitse tulla teitä takapuskuriin ohituspaikkaa kärkkymään niin voitte jättää nämä tällaiset foorumiavautumiset pois. ps, ajan itse 80-90 000km vuodessa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2005 Taas on niin paljon kaluttu aihe, etten jaksanut lukea muita viestejä. Sen vain sanon, että siskoni meinasi juuri pari päivää sitten jäädä nelikaistaista tietä ylittäessään erään kaahari-idiootin alle, kun tämä idiootti päätti lähteä huomattavaa ylinopeutta ohittamaan toista autoilijaa. Siis kaupungissa. Onneksi osui vain siskon fillarin etupyörään, tosin kaatuivat iskun voimasta molemmat kuitenkin. Ja tänään ajaessani mittarini mukaan täsmälleen sallittua nopeutta (pitäisi varmaan hävetä, mutta en häpeä), missasin kouluni risteyksen jäisen tien päälle sataneen uuden lumen tuoman liukkauden takia. Ja tässä olisi siis puskurissani ajaneen mersukuskin mielestä pitänyt ajaa ainakin sen 10% ylinopeutta. Toinen . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 25, 2005 Tänään tuli juuri käytyä uusi auto itselle ostamassa (ei, ei uusi, vain käytetty) ja ajelin sen tuossa juuri Joensuusta Lieksaan (100km). En tienny tarkkaa mittarinheittoa, joten ajelin Joensuussa olevalle nopeustarkastustaululle asti tasan 80 mittarin mukaan, ja nopeustaulun näytettyä 73km/h lisäsin nopeutta sen verran että ajoin 80km/h. Siitä huolimatta tälle 100km pituiselle matkalle riitti suoraan sanottuna aivan h*lvetisti hulluja kuskeja joiden oli aivan pakko päästä jäisellä tiellä ohittamaan. Jotkut ohittivat mutkassa, läheltä piti -tilanteita sattu kun meinasivat ajaa vastaantulevaan, yksi lähti ohittamaan vastaantulijan ollessa jo aika lähellä, lopulta tiellä oli kolme autoa rinnakkain, tietenkin väistin omalla autollani ihan tien reunaan ja hidastin vauhtia ettei kolme autoa rinnakkain -tilanne täysin toteutunut. Kyllä tuli vaan monesti ihmeteltyä ihmisten itsemurhaviettiä, täysin hullua ajamista. Ei voi ymmärtää, kun ylinopeudella ei säästä edes ajassa niin paljoa. Ajetaan nopeusrajoitusten mukaan, ellei keli estä, mutta ylinopeuksia ei voi ymmärtää, varsinkaan jäisellä ja pimeällä tiellä. Eipä tule varmasti ihan heti lähdettyä takaisin tuonne matka-ajoon kovin mielellään kun joka kahdeskymmenes kuski tuntuu olevan mitä hullumpi ajaja. Liekö sitten ihmisillä jäänyt ajamisen suhteen omnipotentia päälle, eli uskovatko pystyvänsä itse kaikkeen ajossa. Näin ei kyllä todellakaan ole. Nimim. Ajokortillinen "jo" vuoden verran. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 Toisille kuljettajille tulee kiire päästä ohi heti kun ne näkee tytön ajamassa edellä, vaikka ajaisikin itse hieman ylinopeutta. Onko se sitten jotain miehisyyden kohottamista ? ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 Toisille kuljettajille tulee kiire päästä ohi heti kun ne näkee tytön ajamassa edellä, vaikka ajaisikin itse hieman ylinopeutta. Onko se sitten jotain miehisyyden kohottamista ? ??? Mielestäni tuo on enemmän tapana pienillä paikkakunnilla. Isommissa kaupungeissa (Oulu, Tre, Turku, Vantaa... ) jokainen autoilija on saman arvoinen. Tämän olen huomannut ja pannut merkille erittäin usein. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 Kyllä ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on kyseistä ilmiötä, vai onko Helsinki "pikku" kaupunki. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 lopulta tiellä oli kolme autoa rinnakkain Sikamaista touhua. Mutta ei kannata hätäillä, maantielle mahtuu vaikka neljä autoa rinnakkain, kunhan kaikki pitävät pään kylmänä. sasu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 Helou Laitetaas toinen postaus pitkään aikaan. Niin, liikenne. Se on siitä mukava aihe, että koska se koskee tavalla tai toisella kaikkia, joten kaikilla on siihen myös oma mielipide. Useilla, kuten myös allekirjoittaneella on jopa kaksipuoleisia ilmenemismuotoja riippuen siitä, missä asemassa itse on, eli onko esimerkiksi jalankulkija tai autoilija . Pelastipa aihe jopa joskus muinoin YO-kirjotuksista kun pääsi nuorena kortinhaltijana ja "ammattikuskina" (aloin ajamaan taksia lukion II:lla luokalla) pohdiskelemaan liikenteeseen liittyviä dilemmoja. Liikennekeskustelut on myös siitä hauskoja, että jo pienellä provosoinnilla saa suuria tunteita pintaan. Harvinaista jäyhille suomalaisille. Toinen hauska seikka on se, että itsessä ei koskaan ole vikaa vaan syy on aina toisten. Lueskeltuani näitä kirjotuksia huomasin tyytyväisenä muutamia seikkoja. Päällimmäisenä seikkana sen, että on tainnut autokouluissa liikennevalistukseen panostettu aika ja raha tuottaa tulosta. Eli juurikin ajokortin saaneet ja "tuoreet" kuljettajat puhuvat hyvin viisaasti ajonopeuksista ja ajansäästöistä- mainiota. Tai sitten on muuten vaan fiksu sukupolvi juuri tuossa 18-20:n vuoden iässä (vaikka viimeaikoina on kyllä saanut lukea paljon nuorten aiheuttamista kolareista). Itse en todellakaan ole ollut mikään mallioppilas autonratissa. Nuorena 18-vuotiaana annettiin pakasta vedetty Mersu käteen ja eiku töihin. Kerran ihmettelin pomolle ääneen, että on se kumma ku autossa vinkuu jarrut... ei se sinänsä ihme ollut ku hyvä ettei levyt hohkanu punasena Fredan suoran jälkeen (yöllä valot vilkulla ja risteykset tasa-arvoisia). Nyt aika tarkalleen 9 vuotta (aloitin 09.03.1996) ammatikseni ajaneena on järki tullut päähän (kop kop) ja menokin rauhoittunut. Tässa vaiheessa moni tuiskii, että no ne taksit kyllä ajaa sikakyytiä ja aivan päin p:tä. Ja eivät he kyllä ihan väärässä olekaan, vaan alalla on tietyt ongelmat joita ei vielä ole saatu ratkaistua- eikä näillä näkymin saadakaan vaan tilanne muuttuu vielä rutkasti huonompaan suuntaan jos luvanvaraisuus poistuu, mutta se on jo sitten ihan eri tarina. Taksien ajotapaan on sinänsä tosiaan monet syyt, vaikka mikään näistä ei poista vastuuta ja syistä on näin ollen edes turha puhua. Minulta on monesti kysytty, että pidänkö itseäni jotenkin normaalia parempana kuljettajana kun ajan paljon. Vastaus on aina "en todellakaan". Aina sillon tällön tulee tilanteita jossa huomaan, että tämän olisi voinut tehdä toisella tavalla tai paremmin ja liikenne onkin ainaista oppimista. Ehkä hyvä kuljettaja tiedostaa sen, että ei voi olla hyvä kuljettaja ja toimii myös niin. Sitte tähä mun "avautumiseen". Se mikä minua liikenteessä harmittaa on se, että ihmiset tyytyvät tiettyyn tasoon ajamisessaan ja niin kutsuttu liikennesilmä (urheilussa pelisilmä) puuttuu, eli kokonaisuutta ei hahmoteta. Liikennettä saataisiin paljon joustavammaksi jos oltaisin valmiita vähän joustamaan. Pahoittelen, että esimerkkini tulevat Helsingistä, mutta moni varmasti tunnistaa tilanteet: jos on liikennevaloissa erillinen vihreänuolivalo oikealle niin ensimmäinen voisi ajaa sen verran eteenpäin, että takaatulevat pääsisivät kääntymään (vaatii tietysti hieman tuntemusta, että tietää miten valot vaihtuvat ja suojatielleajoa)... (paikkoja esim. Munkkivuori ja Koskelantie/Ratapihantien risteys, Hakamäentie/Mannerheimintien risteys). Miksi kun lähdetään liikennevaloista niin jokainen lähtee yksitellen? Eikö voitaisi ottaa vähä mallia K-Euroopasta tai formuloista (ei toki vauhdin suhteen), mutta niin, että koko jono lähtisi kerralla eteenpäin eikä yksitellen? Olen miettinyt syytä tähän ilmiöön ja olen tullut siihen tulokseen, että se täytyy johtua siitä, että talvella ei tiedä jääkö edessäoleva sutimaan vai lähteekö liikkeelle... mutta kesällä??? Maantiellä jos on piennarta niin jos edessäoleva näkee, että takaa tulee joku lujempaa niin eikö voisi vähän ajaa sivummelle pientareelle näkyvyyden sen salliessa (pimeässä joku voi kävellä pientareella ilman heijastinta), että toinen pääsisi ohittamaan. Mutta ei... katotaan mittaria, että mä ajan just sallittua nopeutta joten ei tolla toisella ole asiaa ohi ja jos se haluu ohi ni sen on sen murhe... muutenkin liikennepoliisi-asenne on Suomessa kovin vahva. Mitä ihmettä se auttaa että vilkutetaan valoja jollekin tai heristellään nyrkkiä?? Ne jotka sitä lakia rikkovat ei välitä tollasista pätkääkään. Vilkunkäyttö tai lähinnä sen puute ihmetyttää... ja onko ihmiset niin lyhytnäköisiä, että kun ei anneta suojatiellä kävelijöille tilaa niin ei tajuta sitä, että kohta siinä samalla suoralla tienpätkällä on liikennevalot kävelijöitä varten. Ja nämähän painavat sitä nappia heti kun siihen tulevat ja kun autojono lakkaa ni kävellään punasiapäin... ja taas kymmenet autot pysähtyy turhaan (esim. Kuusisaari ja Kaupintie Lassilassa). Täällä puhuttiin jo vaihtuvista nopeusrajoituksista. Hyvä keksintö- sääli vaan, että sitä hyödynnetään vain 50%:sti. Eli kun keli menee huonoksi niin nopeutta alennetaan, mutta sillon kun on täysin kesäkeli talviaikana (suhteellisen usein ainakin E-Suomessa) niin rajoituksia ei voi nostaa yli sen 100kmh, vaikka 120kmh olisi täysin perusteltua. Kait tähänkin joku sanoo, että nastarengas luistaa kuivalla asfaltilla enempi kuin kesärengas... niin kait sitte.. koskaan en oo nastoilla ajanu vaa aina kitkat. K-Euroopassa on kahdet rajoitukset- sateelle ja kuivalle ja toimii loistavasti. Miksi ruuhka-aikaan on täysin sama nopeus kun yöllä, eikö yöllä voisi olla esim. 100kmh 80kmh sijasta (Länsiväylä).? -> (aamulla tosin on alennettu keskustan suuntaan). Miksi ei vieläkään ole kehitetty jotain kansallista valomerkkiä mitä voisi vastaantulijoille näyttää hirvistä ja poroista (Saksa esim. liikenteen pysähtyessä näytetään hätävilkkuja)? Nyt jos näyttää pitkiä vastaantulijoille niin ensinnäkin menee se vähäinen yönäkökyky eikä siltikään tiedä mikä siellä nyt sitte edessä on. Vai eikö tämä ole tarpeeksi suuri ongelma Suomessa? Antakaa anteeksi, mutta välillä tuntuu, että Suomi on autoilun kehitysmaa. Ajettuani vuoden USA:ssa en voi ymmärtää miksi Suomessa ei saa kääntyä oikealle punasiapäin. En huomannut yhtään vaaratilannetta koko vuoden aikana. Toki jos tämmöinen uusi laki Suomeen tulisi niin kaikkien olisi "pakko" käyttää sitä ja ängettäisiin ehkä turhankin pieniin väliin. Voi olla... Ajonopeuksista vielä sen verta, että kyllä minun mielestäni alinopeuden ajaminen pitäisi olla yhtälailla rangaistavaa kun ylinopeudenkin- tietysti keliolosuhteet huomioiden. Jos sakko tulee 15kmh ylityksestä niin pitäisi se tulla myös 15kmh alituksesta. Joku täällä puhui, että ihmiset ovat erilaisia- osa näkee huonommini kun toiset ja autot ovat erilaisia. Tietysti näin on. Siinä tuleekin autoilijan vastuukysymys pitää itsensä ja kalustonsa siinä kunnossa, että hän pystyy kyseisellä tiellä noudattamaan kyseistä nopeusrajoitusta. Jos ei pysty pitää valita tie jolla pystyy näin tekemään. Toinen vaihtoehto on laittaa autoilijoille autoilijan medikaali I:n ja katsastus niin kovaksi, että autot jolla ei voi rajoituksen vaatimaa nopeutta ajaa häviäisi liikenteestä. En kannata kaahailua, mutta mielestäni ei ole paljon pyydetty jos pyytää ajamaan rajoitusnopeutta. Liikenne on täysin yhteispeliä- valitettavasti koskaan ei tule tilannetta että kaikki pelaisivat tätä peliä yhteisin säännöin- se on fakta. Ja ei meillä täällä nyt niin huonosti mene. Itse olen ajanut hyvin monessa eri maassa ja Suomessa on kyllä USA:n kanssa paras liikennekuri. Jopa Ruotsissa olen huomannut ajettavan aika paljon kovampaa kun meillä. Thaimaasta puhumattakaan- se on aivan sairasta puuhaa. Noh, en taida teitä enempää pyytää lukemaan omia ajatuksiani- hyvä jos jaksoitte näinkään pitkälle Ajetaanhan ihmisiksi Jani Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 Miksi ei vieläkään ole kehitetty jotain kansallista valomerkkiä mitä voisi vastaantulijoille näyttää hirvistä ja poroista (Saksa esim. liikenteen pysähtyessä näytetään hätävilkkuja)? Nyt jos näyttää pitkiä vastaantulijoille niin ensinnäkin menee se vähäinen yönäkökyky eikä siltikään tiedä mikä siellä nyt sitte edessä on. ..niin, parhaassa tapauksessa se varoitettu alkaa ihmetellä omia valojaan "onkohan mulla pitkät päällä" ja mäjäyttää justiin pahki siihen hirveen josta yritettiin varoittaa. Minä olen ottanut tavaksi vilkauttaa hätävilkkuja 1-2 väläystä vastaantulijoille jos on tiellä hirviä tai poroja. Ihan satavarmasti arvaa että nyt siellä on jotain vaaraa tiellä. Autokoulussakin näin opetettiin, joten toivoa sopii että pikkuhiljaa tapa yleistyisi pitkien välkyttelyn tilalle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 niin kutsuttu liikennesilmä (urheilussa pelisilmä) puuttuu, eli kokonaisuutta ei hahmoteta. Olen samaa mieltä. Pienellä ennakoinnilla ja toisten huomioonottamisella helpottaisi muidenkin liikkumista. Kun aiot kääntyä, ryhmity niin reunaan kuin pystyt, jotta suoraan ajavat mahtuvat ohi. Sama juttu suoraan ajaessa punaisissa valoissa: tiedät kääntyjien pääsevän valoista ennen sinua, mene aivan ajokaistan reunaan, jotta kääntyjät mahtuvat menemään ohi. Jalankulkijana ÄLÄ paina nappia liikennevaloissa, jos et aio odottaa vihreää. Miksi seisotat autoja punaisissa, kun olet itse jo korttelin päässä menossa? Jalankulkijana suojatietä lähestyessä, jos aiot antaa autojen mennä ensin, jää muutaman metrin päähän suojatien reunasta, että autot varmasti tajuavat sinun antavan tietä. Kun ohitat, erityisesti kaksikaistaisella moottoritiellä, älä tunge heti ohitetun eteen vaan jätä turvaetäisyys myös taaksesi jäävälle. Erityisen kohteliasta se on märällä kelillä, koska rapa roiskuu taaksejääneen tuulilasiin. Kun tulet kiihdytyskaistaa, älä vilkuta ennen kuin tiedät mihin väliin aiot tulla. Kyllä kaikki muutenkin tajuavat sinun yrittävän liikenteen sekaan, joten voisit vilkulla ilmoittaa juuri sen kohdan, johon haluat tulla. Sama oikealla hetkellä vilkutus on kohteliasta myös kadunreunasta parkista lähtiessä. Kun poistut liikenneympyrästä, näytä vilkulla aikeesi. Vilkkaana aikana joutuvat muut autot muutenkin odottamaan sisäänpääsyvuoroa, ja pahennat tilannetta jos et vilkulla ennakkoon ilmoita poistuvasi ympyrästä. Kun näet edessäsi punaiset valot, älä hidastele vaan aja reippaasti pysäytyskohtaan, jos takanasi on muita autoja. Joku heistä saattaisi esim. haluta kääntyvien kaistalle, mutta olet tiellä. Kun käännyt vasempaan kaupunkiristeyksessä ja tulee autoja vastaan, aja siististi pitkittäin keskelle risteystä odottamaan, jotta koko kaistasi ei joudu pysähtymään siksi aikaa kun odotat tilaisuutta kääntyä. jne jne sasu Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 Mielestäni tuo on enemmän tapana pienillä paikkakunnilla. Isommissa kaupungeissa (Oulu, Tre, Turku, Vantaa... ) jokainen autoilija on saman arvoinen. Tämän olen huomannut ja pannut merkille erittäin usein. Nyt taidat vetää vähän kotiinpäin. Oman kokemukseni mukaan Oulu on yksi pahimpia seutuja, kun tullaan teinien "esittämisen tarpeeseen". Tai sitten ne on vaan kaikki sattuneet mun kohdalle juuri silloin, kun siellä päin on tullut liikuttua... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 Oman kokemukseni mukaan Oulu on yksi pahimpia seutuja, kun tullaan teinien "esittämisen tarpeeseen". Ketään ammattikoululaisia pilkkaamatta (monet nuorista ainakin tietänevät eron), Ouluhan taitaa olla Suomen amiksien pääkaupunki Ainakin, mitä netissä näkee mitä järjettömimpiä amiscorolloja, yleensä ne sijaitsevat Oulussa. (Sanottakoon nyt vielä, että käsite amis on jo aikansa elänyt, että se ei enää tarkoita pelkästään ammattikoululaista, vaan enemmänkin sitä autoilevaa Karjala-lippispäistä ja pilottitakkista nuorta, jonka nenä ilmeisesti on hyvin tärkeä, kun se on viiksillä alleviivattu. Lajille ominaista on myös vanhojen 80-lukulaisten autojen ns. "tuunaus", joka käsitetään lähinnä uusilla/käytetyillä aluvanteilla, ylisuurilla ilmanohjaimilla auton takana ja lukuisilla Wunderbaumeilla taustapeilissä roikkumassa) Menipä off-topiciksi. Lueskeltuani näitä kirjotuksia huomasin tyytyväisenä muutamia seikkoja. Päällimmäisenä seikkana sen, että on tainnut autokouluissa liikennevalistukseen panostettu aika ja raha tuottaa tulosta. Eli juurikin ajokortin saaneet ja "tuoreet" kuljettajat puhuvat hyvin viisaasti ajonopeuksista ja ajansäästöistä- mainiota. Tai sitten on muuten vaan fiksu sukupolvi juuri tuossa 18-20:n vuoden iässä (vaikka viimeaikoina on kyllä saanut lukea paljon nuorten aiheuttamista kolareista) Kieltämättä, kyllä monet paria poikkeusta lukuunottamatta kaveripiiristänikin tuntuvat ymmärtävän realiteetit ajamisen suhteen, ja etteivät omat kyvyt ole korkeimmat mahdolliset. Idiootteja tietenkin mahtuu sakkiin, mutta jotenkin on jäänyt hyvä maku suuhun tästä liikennekäyttäytymisestä yleensä nuorten keskuudessa. Tai sitten tunnen harvinaisen järkevää porukkaa. Mutta kyllä autokouluopetus on tainnut todellakin kehittyä, tai ainakin täälläpäin on osattu vetää oikeista naruista, itsellä ainakin on todella hyvät muistot autokoulusta ja siitä miten ja mitä opetettiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 Kaikkein pahin kaupunki jossa olen ajanut on Pori ; pelkää keskisormea ja eteen kiilaamista. Kaikkein paras; Vantaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 Itse en ole sen kummemmin sitä ihmetellyt,todennut vaan että puikoissa on muiden turvallisuudesta piittaamaton tai alanvaihtoa kaipaava kuski T:Harri Tai aikataulustaan kiinni pitävä todellisella oikealla nopeudella ajava kuski. Nopeudenrajoitin puskee päälle 90 km/h kohdalla (rekat), jos edellä ajava henkilöauto ajaa mittarin mukaan 80 km/h (todellinen nopeus n. 73 km/h) on nopeusero iso. Mutta rekka ei pääse ohi johtuen nopeuden rajoittajasta! Sen takia se roikkuu siellä perässä; Pysyäkseen aikataulussa ja osoitaakseen, että mene sivuun että pääsen ohi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 ps. ajan 30000km vuodessa Nyt 28 tkm mittarissa vajaa vuoden ikäisellä autolla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 Jostain syystä irtoperäkuskeilla on eniten tätä ammatti"tautia".Liekö kilometripalkka syynä, pakko ajaa rajotin pohjassa henkensä kaupalla.Ainiin ja offtopiccina BECE kortin kirjalliset läpi \o/ 8) Kerroppa yksikin raskaankalustonkuski, joka ei aja rajoitin pohjassa niin minä näytän sinulle joulupukin munat! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 Totta, ne ovat kaksi eri asiaa. Mutta muistahan sinäkin, että se nopeusrajoitus tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta sillä kyseisellä tieosuudlla hyvässä kelissä. Jos joku ajaa 70km/h, niin se ei ole laitonta. Jos se sinua ottaa niin pahasti hermostoon, on ehkä parempi että pysyt poissa liikenteestä. Janne, ei millään pahalla, mutta kirjoituksistasi saa erittäin helposti sen kuvan, että kuulut tähän itseään keskivertoa parempana kuljettajana pitävään suomalaiseen autoilevaan ryhmään. Suorastaan sanottuna ****ttaa katsella tuolla joka päivä kun 80km/h alueella joku ajaa 78km/h ja heti mennään laumana ohi ja ajetaan taas sitä ***tun 80km/h ohituksen jälkeen. Sinä se vaarannat liikenteen tuollaisila turhanpäiväisillä ohituksilla eikä se ohitettava ajaessaan 2km/h muita hitaamin. Jos se sinua ottaa niin pahasti hermostoon, on ehkä parempi että pysyt poissa liikenteestä. <=Öööh, no comments... Suorastaan sanottuna ****ttaa katsella tuolla joka päivä kun 80km/h alueella joku ajaa 78km/h ja heti mennään laumana ohi ja ajetaan taas sitä ***tun 80km/h ohituksen jälkeen. <= Lueppa tuo uudestaan... Ai minä se vaarannan liikenteen!?! No johan pomppas! Jos ohitan mittarinopeutta 80 km/h ajavan (= n. 73 km/h todellista nopeutta ajavan) nopeudella 90 km/h (todellinen nopeus n. 80 km/h) niin miten vaarannan liikenteen 80 km/h nopeusrajoitusalueella??? Jos ohitan 100 km/h alueella mittarinopeutta 100 km/h ajavan nopeudella 110 km/h, niin olenko edelleen se vaarantava tekijä? Kyllä Joonas nyt olisi aika herätä siitä pilvilinnasta todelliseen elämään! Kuten olen jo useasti maininnut; muusta liikenteestä poikkeavasti ajavat kuljettajat ovat niitä todellisia vaaratekijöitä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 Omaa autoa ei ole, mutta olen GPS:llä, jonka nopeusnäytön pitäisi olla hyvin tarkka, mittaillut vanhempieni auojen lukemia ja niillä ei kärsi ajaa yhtään ylinopeutta vaan näyttö pitää täsmälleen paikkaansa. Myös tienvarsinäytöissä tulee sama tulos minkä GPS näyttää, joten ei kai tuo +10 km/h mitenkään ihan yleispätevä ole. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 Jos ohitan 100 km/h alueella mittarinopeutta 100 km/h ajavan nopeudella 110 km/h, niin olenko edelleen se vaarantava tekijä? Kuten olen jo useasti maininnut; muusta liikenteestä poikkeavasti ajavat kuljettajat ovat niitä todellisia vaaratekijöitä Kyllä olet se vaarantava tekijä! Ohitustilanteessakaan nopeusrajoitusta ei saa ylittää. Jaksat kovasti toitottaa muiden (hitaampien) olevat niitä liikenteessä poikkeavasti ajavia vaaratekiöitä. Ovatko liikenteen vaarantajia mielestäsi todella ne jotka sääntöjä (oman ja muiden tielläliikkujien turvallisuuden vuoksi) edes yrittävät noudattaa? Taidat kuvitella että liikenteessä on pelkkiä autoja jotka liikkuvat samaan suuntaan vain suhteessa toisiinsa? Aidan takaa saattaa kuitenkin juosta lapsi tielle tai laskea rinteestä pulkalla valtaväylälle. Pimeässä hirvi hypätä eteen tai tien vartta kävelevä liukastua yllättäen allesi keskelle ajoväylää. Vastaantulijasi saattaa saada sairauskohtauksen ja menettää autonsa hallinnan törmäten sinuun. Kuinka korkeampi nopeutesi edistää tällaisessa tilanteessa liikenneturvallisuutta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 26, 2005 Jos ohitan 100 km/h alueella mittarinopeutta 100 km/h ajavan nopeudella 110 km/h, niin olenko edelleen se vaarantava tekijä? Olet tietenkin. Ei ole mitään syytä olettaa, että kaikilla olisi valmiudet ajaa suurinta sallittua nopeutta. Joku voi olla väsynyt, toinen sairas, kolmas ollut ajamatta pitkään, neljäs pelätä muuten vain ja viides olla vanha ja reaktioiltaan hidastunut. Koska itse ajan harvoin, ei nopeuteni juuri koskaan nouse yli suurimman sallitun, koska se tuntuu turvattomalta. Lähtisitkö sellaisen lentäjän kyytiin, joka lentää olosuhteisiin, joissa hän kokee, ettei pysty lentämään turvallisesti? Vaikka itse olisit kuinka hyvä kuski, et voi vaatia sitä muilta. Minä esimerkiksi en ole hyvä kuski. Kuitenkin minulla on ajokortti ja pystyn mielestäni ajamaan turvallisesti, kunhan vain otan huomioon ajamisen reunaehdot. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2005 Miksi ei vieläkään ole kehitetty jotain kansallista valomerkkiä mitä voisi vastaantulijoille näyttää hirvistä ja poroista (Saksa esim. liikenteen pysähtyessä näytetään hätävilkkuja)? Nyt jos näyttää pitkiä vastaantulijoille niin ensinnäkin menee se vähäinen yönäkökyky eikä siltikään tiedä mikä siellä nyt sitte edessä on. Kyllä täällä pohjoisessa jokainen tietää, että kun auto vilkuttaa pitkiä pari kertaa vastaan tullessa, niin poroja on tiellä. Ja olen aivan varma, että _kaikki_ täällä asuvat ja ajavat tietävät tuon... Itsellä ainakin on tapana vilkutella aina ja itsellekin kyllä niitä vilkautuksia satelee. Tässä viime vkl kylläkään etelä-suomalainen ei tajunnu mitään, kun juuri itse jarruttelin vastaantulevalla kaistalla olleen poron takia, mutta sieltä se turisti pyyhki tulemaan vaikka näkyvyys oli hyvä. Sitten vilkuttelin pitkiä oikeen urakalla ja johan se hoksas sen poron siinä keskellä omaa kaistaansa ja johan alko paniikkijarrutus. Noh onneksi ei törmännyt. Joskus te eteläläiset unohdatte olla tarkkana porojen takia täällä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2005 Ohitustilanteessakaan nopeusrajoitusta ei saa ylittää. Elä hupsi. Kyllähän ohi mennään ripeästi, eikä jäädä vastaantulijoiden kaistalle nopeusmittaria kyttäämään. Se nyt on tyhmintä, muitä voi tehdä, että ajaa kilometrikaupalla rekan rinnalla mitättömällä nopeuserolla, kun pelkää nopeusrajoitusta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla