Kirjoitettu Helmikuu 27, 2005 Ohitustilanteessakaan nopeusrajoitusta ei saa ylittää. Otetaan esimerkki. Maantiellä 80km/h alueella joku ajaa 75km/h ja haluat päästä ohi ja joudut ohittamaan vastaantulevien kaistan kautta. Kyllä se nopeusrajoitus pitää ylittää. Jos lähdet ohittamaan 5km/h erolla, niin et välttämättä pääse ajoissa ohi. Kyllä ohitukset pitää tehdä reippaasti, ettei jäädä roikkumaan sinne vastaantulevien kaistalle. Kaksikaistaisella tiellä (yhteen suuntaan siis) tätä ongelmaahan ei synny, mutta silloin taas saatat jumiuttaa koko vasemman kaistan liikenteen, jos siellä muut ajavat esim. 110km/h. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2005 Suorastaan sanottuna ****ttaa katsella tuolla joka päivä kun 80km/h alueella joku ajaa 78km/h ja heti mennään laumana ohi ja ajetaan taas sitä ***tun 80km/h ohituksen jälkeen. <= Lueppa tuo uudestaan... Et nyt tajunnut pointtia. Ottaa päähän, kun 80km/h alueella joku ajaa 78km/h, ja siitä mennään hirveätä vauhtia ohi. Ja ohituksen jälkeen jäädään siihen eteen ajamaan 80km/h. Ero = ei käytännössä mitään. Pahoittelen, saatoin ilmaista asian huonosti edellisellä kerralla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2005 Kerroppa yksikin raskaankalustonkuski, joka ei aja rajoitin pohjassa niin minä näytän sinulle joulupukin munat! Näytäpä ne munat sitten. Minä en aja rajoitin pohjassa. Ennemminkin sen 80-85km/h kuin sen 89km/h rajoitinta vasten. Naftaa säästyy huomattavasti. Ja etenkin vanhemman mallin Ategossa oli suorastaan epämukavaa ajaa rajoitinta vasten, kun auto nyki, sätki, tärisi, hytky jne. koko ajan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2005 Miksi kun lähdetään liikennevaloista niin jokainen lähtee yksitellen? Eikö voitaisi ottaa vähä mallia K-Euroopasta tai formuloista (ei toki vauhdin suhteen), mutta niin, että koko jono lähtisi kerralla eteenpäin eikä yksitellen? Johtuu siitä, että suomalaiseen ajokulttuuriin kuuluu kaivaa toisella kädellä nenää ja toisella ******** ja arpoa sopivaa vaihdetta siinä vaiheessa kun valot vaihtuvat vihreäksi. Ajettuani vuoden USA:ssa en voi ymmärtää miksi Suomessa ei saa kääntyä oikealle punasiapäin. En huomannut yhtään vaaratilannetta koko vuoden aikana. Toki jos tämmöinen uusi laki Suomeen tulisi niin kaikkien olisi "pakko" käyttää sitä ja ängettäisiin ehkä turhankin pieniin väliin. Nimenomaan. Sen jälkeen tuolla olisi BMW:tä, Audia, Volvoa, Mersua, Toyotaa, Hondaa jne. puskemassa aina sieltä punaisista oikealle suurinpiirtein edes vilkaisematta, että tuleeko sieltä ketään. Huom. mainitsemani automerkit johtuvat siitä, että suurimmat kusipäät löytyvät noitten merkkien kuskeista. Nyt sitten varmaan alkaa sota tästäkin asiasta, mutta näin se vain on. Aino on joku noista merkeistä kun tapahtuu vaaratilanteita. Joka päivä saa kiinnittää huomiota, että minkä merkkinen auto tällä kertaa. Jeh, unohdinpa, että uudet VW:t aiheuttaa samaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2005 Kun tulet kiihdytyskaistaa, älä vilkuta ennen kuin tiedät mihin väliin aiot tulla. Kyllä kaikki muutenkin tajuavat sinun yrittävän liikenteen sekaan, joten voisit vilkulla ilmoittaa juuri sen kohdan, johon haluat tulla. Ei, vaan heti se vilkku päälle ja reippaasti kiihdytystä että pääsee johonkin rakoon. Ei kaikki välttämättä yritä liikenteen sekaan. Osa ajelee kiihdytyskaistalla 20km/h jarruvaloja polttaen 120km/h alueella ja sitten pysähtyvät sinne kaistan päähän ihmettelemään, kun ei pääse sekaan. Ei niin, että tullaan ja vilkku saattaa mahdollisesti välähtää sen 1-2 kertaa siinä vaiheessa kun ollaan jo puoliksi vaihdettu kaistaa. Ja silloin sitä ei välttämättä edes huomaa. Kun poistut liikenneympyrästä, näytä vilkulla aikeesi. Vilkkaana aikana joutuvat muut autot muutenkin odottamaan sisäänpääsyvuoroa, ja pahennat tilannetta jos et vilkulla ennakkoon ilmoita poistuvasi ympyrästä. Aivan. Ei niin, että ympyrään tultaessa vilkutetaan oikealle, ympyrässä vasemmalle ja poistuttaessa taas oikealle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 27, 2005 Kyllä olet se vaarantava tekijä! Ohitustilanteessakaan nopeusrajoitusta ei saa ylittää. Jaksat kovasti toitottaa muiden (hitaampien) olevat niitä liikenteessä poikkeavasti ajavia vaaratekiöitä. Ovatko liikenteen vaarantajia mielestäsi todella ne jotka sääntöjä (oman ja muiden tielläliikkujien turvallisuuden vuoksi) edes yrittävät noudattaa? Taidat kuvitella että liikenteessä on pelkkiä autoja jotka liikkuvat samaan suuntaan vain suhteessa toisiinsa? Aidan takaa saattaa kuitenkin juosta lapsi tielle tai laskea rinteestä pulkalla valtaväylälle. Pimeässä hirvi hypätä eteen tai tien vartta kävelevä liukastua yllättäen allesi keskelle ajoväylää. Vastaantulijasi saattaa saada sairauskohtauksen ja menettää autonsa hallinnan törmäten sinuun. Kuinka korkeampi nopeutesi edistää tällaisessa tilanteessa liikenneturvallisuutta? Kuinka alempi nopeuteni edistäisi mainitsemissasi tilanteissa liikenneturvallisuutta? Puhun nyt n.10 km/h nopeuseroista. Jos ajat 80 km/h mittarin mukaan ja lapsi juoksee tielle niin toki ehdit väistää verrattuna tilanteeseen, jossa ajat 90 km/h? Älä naurata, iso mies!! "Kyllä olet se vaarantava tekijä! Ohitustilanteessakaan nopeusrajoitusta ei saa ylittää. " On se kumma kun ei vaan mene perille tämä MITTARINOPEUS ja TODELLINEN NOPEUS ja näiden vaikutus liikenteen sujuvuuteen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2005 Antti Asikainen: "Olet tietenkin. Ei ole mitään syytä olettaa, että kaikilla olisi valmiudet ajaa suurinta sallittua nopeutta. => Joku voi olla väsynyt => toinen sairas => kolmas ollut ajamatta pitkään => neljäs pelätä muuten vain ja => viides olla vanha ja reaktioiltaan hidastunut. " Kaikki ylläolevat normaalista liikenteestä poikkeavia? DejaVu? Omaa autoa ei ole, mutta olen GPS:llä, jonka nopeusnäytön pitäisi olla hyvin tarkka, mittaillut vanhempieni auojen lukemia => Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2005 Elä hupsi. Kyllähän ohi mennään ripeästi, eikä jäädä vastaantulijoiden kaistalle nopeusmittaria kyttäämään. Se nyt on tyhmintä, muitä voi tehdä, että ajaa kilometrikaupalla rekan rinnalla mitättömällä nopeuserolla, kun pelkää nopeusrajoitusta. Niin mennään. Ohitus niin ripeästi, kuin mahdollista... Harmi vaan, että ystävämme koppalakki ei moista ymmärrä Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2005 Ja kuinkakohan moni ei ylitä ohitustilanteessa nopeusrajoitusta..? Aika harva mikäli ihan nelostien liikennettä katsoo. Motarillakin siellä on aina järestään se porukka, joka ajaa keskimäärin 140km/h.. Lahden motarilla jää jalkoihin, jos ajelee mittarinopeutta 120km/h. Kerran kokeilin tuota ihan piruuttani, niin eiköhän kohta pyyhkinyt molemmilta puolilta auto ohi yhtäaikaa. Kyllä, toinen meni pientareen puolelta. Auto tosin oli pirun matala 626 Mazda ja kuskilla Karjala-lippis päässä Normaalista esim. Lahden tiellä (normaaliliikenteen aikaan) kun ajelee juuri viisarin paksuuden verran alle 140km/h mittarin mukaan, niin pysyy aika hyvin liikennevirran keskivauhdissa mukana. Toki väliin sattuu niitä, jotka ajaa satasta tai jopa alle, mutta myös niitä, jotka pyyhkii ohi, että hujahtaa vaan. Tuolla nopeudella se ajaminen on kuitenkin vauhdin puolesta tasaisinta, eikä sakkojenkaan vaara vielä ole kovin suuri, kun todellinen nopeus on n. 130km/h tai ehkä tumman naisen alapään karvan verran alle... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2005 Tuntuipa taas eilen siltä, että on nopeustrajoitukset kohdallaan. Kuiva moottoritie (Hämeenlinnantie välillä Hyvinkää - Helsinki), nopeusrajoitus 100km/h. Noudattivatko kaikki autoilijat tätä rajoitusta? Eivät, itse ajoin mittarinopudella 120km/h, ja tuntui, että ohituskaistalla ollessani olin jäädä jalkoihin. Ohituskaistalla tosin täytyi vierailla äärimmäisen harvoin, sillä lähes kaikki ajoivat "kesärajoitusten mukaisesti"... Eli nopeudet vaihtelivat arviolta välillä 90-130km/h, ei varmaan kestä taas kauaa, kun sinivuokot alkavat moottoriteillä taas kukkimaan. Nimim. vieläkin katkera kun kaksi vuotta sitten sain sakot kaksi päivää ennen rajoitusten muuttumista... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2005 Jos ajat 80 km/h mittarin mukaan ja lapsi juoksee tielle niin toki ehdit väistää verrattuna tilanteeseen, jossa ajat 90 km/h? Älä naurata, iso mies!! Aivan varmasti pystyt väistämään paremmin alemmalla nopeudella. Vähän laskutoimituksia: Kun alennat nopeuttasi 90:stä km/h 80:aan km/h nopeuden alennus on n. 11%. Kun ajat 90km/h 20 tonnisella kuorma-autolla, liike-energiasi on 81 MJ eli 81'000'000 joulea. Kun ajat samalla kuorma-autolla 80 km/h, liike-energiasi on 64 MJ, eli yli 20% vähemmän kuin 10km/h suuremmalla vauhdilla. Tämä tuntuu jo jarrutusmatkassa (jarrutusmatka on tuon saman yli 20% pienempi) ja auton käyttäytymisessä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2005 Tässä on melkein viimeviikon jokaisena päivänä rällätty pitkin suomea. Sen vain totesin että kyllä se talvirajoitus on ihan ok tiettyihin paikkoihin. Juuri sen takia kun ihmiset eivät osaa laskea nopeuttaan kelin ja tien kunnon mukaan. Esimerkiksi tiellä 88 välillä Pulkkila - Iisalmi oli kohtia missä se vajaa 80km/h on ihan asiaakin. Toisaalta kun perjantaina menin Tampereen kautta Lahden kupeeseen ja ajoin sunnuntaina reitin toisinpäin. Niin lähinnäkin v****tti ajaa rajoitusten mukaan suurin osa matkasta. Tie oli mennen tullen koko matkaltaan täysin sula pientareesta pientareeseen ja rajoitus pääosin se 80km/h. Kaikkiaan satasta tuolla 1280 kilometrin lenkillä taisi olla noin vajaa 300 kilometriä. Jos sitäkään. Loppu tuhannen kilometriä ajetltiin sitten reipasta kaheksaakymppiä. Toki poislukiet kaupunki ja taajama-alueet. Max 100km. Pikaisesti laskettuna tuo "turha" talvinopeusrajoitus pidensi minun matka-aikojani noin tunnin suuntaansa. Tähän olisi olemassa ratkaisu, joka hiukan maksaisi, mutta saisi liikenteeseen enemmän sujuvuutta. Kelin mukaan muuttuvat rajoitukset. - J Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2005 Se kelin mukaan muuttuva rajoitus on vaan sitten meikäläisittäin toteutettuna semmoinen, että muuten on se talvirajoitus 80, paitsi huonolla kelillä vielä alempi. Nopeusrajoituksen korottaminen hyvällä kelillä tuskin tulee kysymykseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2005 Se kelin mukaan muuttuva rajoitus on vaan sitten meikäläisittäin toteutettuna semmoinen, että muuten on se talvirajoitus 80, paitsi huonolla kelillä vielä alempi. Nopeusrajoituksen korottaminen hyvällä kelillä tuskin tulee kysymykseen. Jep, näinhän se suomen oloissa toimisi. Ikävä kyllä. Eli kun tulee 2 hiutaletta lunta taivaalta niin nelostiellä hrujastellaan neljääkymppiä... - J Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2005 Kyllä olet se vaarantava tekijä! Ohitustilanteessakaan nopeusrajoitusta ei saa ylittää. Jaksat kovasti toitottaa muiden (hitaampien) olevat niitä liikenteessä poikkeavasti ajavia vaaratekiöitä. Ovatko liikenteen vaarantajia mielestäsi todella ne jotka sääntöjä (oman ja muiden tielläliikkujien turvallisuuden vuoksi) edes yrittävät noudattaa? Taidat kuvitella että liikenteessä on pelkkiä autoja jotka liikkuvat samaan suuntaan vain suhteessa toisiinsa? Aidan takaa saattaa kuitenkin juosta lapsi tielle tai laskea rinteestä pulkalla valtaväylälle. Pimeässä hirvi hypätä eteen tai tien vartta kävelevä liukastua yllättäen allesi keskelle ajoväylää. Vastaantulijasi saattaa saada sairauskohtauksen ja menettää autonsa hallinnan törmäten sinuun. Kuinka korkeampi nopeutesi edistää tällaisessa tilanteessa liikenneturvallisuutta? Helou Tähän on nyt pakko sanoa, että ainahan mitä vaan voi tapahtua. Siis noita keissejä vois olla miljoonia, mutta jos me halutaan touhu täysin vaarattomaks ni sitte on kyl parempi pysyä kotona. Ei voida lähteä siitä, että otetaan aina worst case skenu huomioon. Vaikkakin toi HKIn 30kmh rupee jo sitä olemaanki. Otetaan nopeudet sellasiks, että aina ja millon missä vaan jos kävelijä kävelee eteen ni sille ei käy mitään. Toi on kyl kipee ajattelutapa päättäjiltä. Sitte körötellään Meklua yöllä 30kmh ku ei oo ketään missään lähimaillakaan- paitsi koppalakit hiustenkuivaajan kanssa puskassa kytiksellä. Et jos sä liikenneturvallisuuden haluut maksimoida ni kannattaa kyl pysyä kotona. Ja toi väite tosta nopeuden ylittämisestä ohitustilanteessa.... kait joku sääntö jossain sanoo, että ei tosiaan sais sillonkaan ylittää, mutta etkai sä oikeesti ole tota mieltä? Ajatkos sä autoa ollenkaan? Mä puhuin tuolla aiemmin, että tietyillä teoilla voidaan vaikuttaa paljon liikenteen sujumiseen. Monesti on säännöt ja sitten on yleinen käytäntö (ihan kuten missä vaan- ilmailussakin) ja mä voin luvata sulle, että se käytäntö on melkeen aina toimivampi kun se sääntö tai laki. Mä en ainakaan halua tulla vastaan ku sä ohittelet rekkaa satasen alueella ja kattelet vaan sitä nopeusmittaria, että ei vaa mee yli satasen.... Tosin näistä sun puheista päätellen mä epäilen, että sä sen rekan ohi edes lähtisit... ja hyvä niin. Terveisin Jani Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2005 Toisaalta on ihan sama, ajatteko yli-vai alinopeutta kunhan otatte vastuun tekemisistänne. Turha sitä on sitten valittaa, jos auton keula on rutussa. Järkevintähän se oiskin ajaa talvella sulalla tiellä yli 80km/h, kun kerta olosuhteet sen sallivat. Mutta on myös viisasta ajaa huonolla kelillä alle 80-kymppiä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2005 Nopeusrajoitusten liiallinen korostaminen (helpon ranhgaistuskäytänön takia) on tosiaan vääristänyt pahasti ihmisten suhtautumista asiaan. Jos on esim. suora maantie keskellä peltoja, missä näkee taatusti hyvissä ajoin jos joku tulee tielle, on hyvä keli eikä muuta liikennettä, niin ei siinä kohtaa ole mitään vaaraa ajaa vaikka kolmeasataa jos autosta lähtee. Jos taas on nollakeli-iljanne ja jouluruuhka, niin 20 km/h voi jossain paikassa olla liikaa. Ja jos ajetaan maantiellä jonossa, niin väärä nopeus on se, joka häiritsee jonon etenemistä, eli muita hiljemmin ajaminen. Tietenkin on väärin myös kiilata ja ohitella suotta, mutta se kuitenkin häiritsee muita vain hetken, kun taas sitä hidastelijaa kiroavat kymmenet perässätulijat pahimmassa tapauksessa kymmeniä kilometrejä. Oikea nopeus on se, millä auto pysyy hallinnassa vallitsevissa olosuhteissa eikä aiheuta tarpeetonta vaaraa muille tienkäyttäjille eikä haittaa muiden liikkumista, eikä suinkaan se, minkä joku puolijauhoinen virkamies on keksinyt kirjoituttaa tien varressa olevaan kylttiin. Rangaistukset vaan määräytyvvät sen kyltin mukaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2005 Ja toi väite tosta nopeuden ylittämisestä ohitustilanteessa.... kait joku sääntö jossain sanoo, että ei tosiaan sais sillonkaan ylittää, mutta etkai sä oikeesti ole tota mieltä? Ajatkos sä autoa ollenkaan? Kyllä ajan, jo vuodesta 1986 lähtien. 80-luvun lopun muutaman kohelluksen ja sen jälkeisen parin vuoden ammattikseni ajamisen jälkeen autoillut sujuvasti liikenteessä tähän päivään asti. Enkä muuten ole tientukkonakaan niinkuin tunnut jostain syystä kuvittelevan Mä puhuin tuolla aiemmin, että tietyillä teoilla voidaan vaikuttaa paljon liikenteen sujumiseen. Monesti on säännöt ja sitten on yleinen käytäntö (ihan kuten missä vaan- ilmailussakin) ja mä voin luvata sulle, että se käytäntö on melkeen aina toimivampi kun se sääntö tai laki. Käytäntö voi olla mielestäsi toimivampi, se venyttää raameja nykyisellään hieman liikaa. Tuollaiset 20-30 ylityksetkin, ja jatkuva koukkailu motarilla kun ovat nykyään pikemminkin sääntö kuin poikkeus, mikä näkyy valitettavasti myös jatkuvasti kasvavissa vakuutusmaksuissa etenkin talven alun ketjukolareiden johdosta. Mä en ainakaan halua tulla vastaan ku sä ohittelet rekkaa satasen alueella ja kattelet vaan sitä nopeusmittaria, että ei vaa mee yli satasen.... Tosin näistä sun puheista päätellen mä epäilen, että sä sen rekan ohi edes lähtisit... ja hyvä niin. Ohittelen rekkoja ja muitakin ajoneuvoja varmasti ihan siinä missä muutkin, mutta teen ohitukseni mahdollisimman turvalliseksi sekä itselleni että muille tielläliikkujille, tähän liittyen en lähde esim. jonossa turhaan ohittelemaan autoja joiden ohittamisesta seuraisi vain seuraavan ja taas seuraavan auton väliin puskeminen, mieluummin kestän sitten vaikka sen muutaman kilometrin alinopeuden. Vastavuoroisesti en toivo sinunkaan tulevan vastaan kun olen sitä rekkaa lähdössä ohittamaan. Vastakkaista kaistaa lähestyvän ajoneuvosi olisi nimittäin hyvä kulkea suunnilleen sallittua nopeutta että ehdin turvallisesti ohi, vastaantulijan nopeutta on nimittäin aika mahdoton arvioida useiden satojen metrien tai jopa kilometrin-parin etäisyyksillä. Sen voin kyllä tunnustaa että minulla ei ole koskaan "kiire" minnekään. On nuo omat aikataulut tässä iässä jo sen verran hyvin hanskassa ettei tarvitse lähteä liikenteeseen ottamaan aikaa kiinni. Mielummin nautin ajamisesta hieman pidempään kuin yritän kasvattaa egoani autonratissa. EDIT: Piti vielä korjata noita vuosilukuja hieman. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2005 Jos ajat 80 km/h mittarin mukaan ja lapsi juoksee tielle niin toki ehdit väistää verrattuna tilanteeseen, jossa ajat 90 km/h? Älä naurata, iso mies!! On se kumma kun ei vaan mene perille tämä MITTARINOPEUS ja TODELLINEN NOPEUS ja näiden vaikutus liikenteen sujuvuuteen... Antamiesi esimerkkinopeuksien mukaiset pysähtymismatkat. Kesä 80 km/h 90 km/h Reaktiomatka 22.2 m 25 m Jarrutusmatka kuivalla 35.3 m 44.6 m Jarrutusmatka liukkaalla 61.8 m 78.1 m Pysähtymismatka kuivalla 57.50 m 69.60 m Pysähtymismatka liukkaalla 84.00 m 103.10 m Talvi (nastarengas) 80 km/h 90 km/h Reaktiomatka 22.2 m 25 m Jarrutusmatka tie luminen 71.2 m 90.1 m Jarrutusmatka tie jäinen 170.8 m 216.1 m Pysähtymismatka tie luminen 93.40 m 115.10 m Pysähtymismatka tie jäinen 193.00 m 241.10 m Tarkoitukseni ei ole naurattaa. Toivottavasti ei myöskään itkettää. Jos ei muutakaan tekemistä ole niin tuollaisen laskurin jolla voi sivistää itseään löytää mm. tuolta -> http://www.mainio.net/calculator.asp?path=1;13195;13199;13204;13592 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 1, 2005 80km/h 90km/h Pysähtymismatka tie jäinen 193.00 m 241.10 m Huonolla talvisäällä tuskin näkyvyyskään on tuota 241 metriä. Vaikka 10-tuntinopeuden lisäys ei autossa tunnu juurikaan suurelta, niin ylläoleva tulos kertoo kaiken. Luulisin, että tuo jarrutusmatka on ideaalinen eli täysin oikeaoppinen jarrutus hyvillä renkailla. Sitten kun jarruttamassa on joku meikäläisistä, niin matka saattaa pidentyä huomattavasti. Ja varsinkin, kun reagointiaikaa pidentää puhelimen tai radion kanssa leikkiminen, saattaa pysähtymismatka jopa kaksinkertaistua eli jopa 500 metriin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 1, 2005 Niin, ja toisaalta 0.3 km/h vauhdista pysähtyy hyvinkin parin sentin matkalla. Todistaa mitä? Jos joku ajaa pahimmalla iljanteella yhdeksääkymppiä, vaikka sumukin on niin sankka, ettei paria sataa metriä näe, niin se leikkii omalla ja muiden hengellä. Väärä tapa estää yhdeksänkympin ajaminen iljanteella sumussa on 80 km/h nopeusrajoitus. Oikea tapa on panostaa enemmän edesvastuuttoman ajamisen kitkemiseen kylttien maalaamisen sijasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2005 Ja jos ajetaan maantiellä jonossa, niin väärä nopeus on se, joka häiritsee jonon etenemistä, eli muita hiljemmin ajaminen. Tietenkin on väärin myös kiilata ja ohitella suotta, mutta se kuitenkin häiritsee muita vain hetken, kun taas sitä hidastelijaa kiroavat kymmenet perässätulijat pahimmassa tapauksessa kymmeniä kilometrejä. Mutta onko ne 20 jonossa ylinopeutta ajavaa muka jotenkin enemmän oikeassa kuin se yksi joka ajaa nopeusrajoituksen mukaan? Haluan vain tuoda sen esiin että joukossa tyhmyys tiivistyy, ja enemmistö ei todellakaan aina ole oikeassa... Itse ajelen kyllä liikennevirran mukaan (eli yleensä noin 10% yli, paitsi taajamassa) koska todellakin jos näin ei tee tuntuu jäävänsä pahasti jalkoihin. Taajamassa en aja ylinopeutta, koska kevyt liikenne jää auttamatta kakkoseksi jos lähikontaktia tulee. En ymmärrä ihmisiä jotka ajavat taajamassa kuuttakymppiä kolmenkympin rajoituksella (toki täytyy ottaa huomioon esim. Janin mainitsema yömyöhä, koska sillon liikennemäärät ovat niin marginaaliset) sillä silloin leikkii vain muiden hengellä. Minua ei haittaa jos joku tahtoo tappaa itsensä maantiellä ajamalla 250 km/h kahdeksankympin alueella, mutta siinä vaiheessa kun aletaan leikkiä muiden hengellä, alkaa sappi kiehua. Toinen ryhmä jota en voi sietää, on ihmiset jotka eivät välitä nopeusrajoituksista pätkääkään. Usein törmää maantiellä kuskeihin, jotka ajavat 80 km/h tunnissa, oli nopeusrajoitus mikä tahansa. Tällöin 80:n alueella hän aiheuttaa jonoja, ja 60:n alueilla (yleensä risteykset) hän aiheuttaa vakavia riskejä. Ei niitä nopeusrajoituksia vain huvin vuoksi ole niihin risteyksiin alennettu. Vaikka joskus päättäjien latomat nopeusrajoitukset tuntuvat alkuunsa täysin järjettömiltä, hieman asiaa ajatellessaan tulee kyllä usein samaan lopputulokseen heidän kanssaan (paitsi ehkä siitä 50:n alueesta Tuusulan ja Järvenpään välissä...). Mutta liikenteessä on itselläänkin paljon helpompaa, jos yrittää hieman ajatella asiaa muultakin kuin vain omalta kantilta. Kun omistaa myös moottoripyöräkortin ja kevarin kuten allekirjoittanut, täytyy kokonaisuutta ajatella muiden kantilta koko ajan, muuten pääsee hengestään. En olisi tässä jos en olisi koskaan muistanut ajatella sitä kuinka heikosti moottoripyörä liikenteessä näkyy. Liikenteessä täytyy osata luopua ja pitää kiinni oikeuksistaan, oikeassa suhteessa. Joskus kompromisseihin on pakko tyytyä. Mutta jos joku haluaa tulla perustelemaan minulle, minkä takia olisi perusteltua ajaa ns. liikennevirran mukaan myös taajamassa sen 10 yli koko ajan, haluaisin kuulla nämä perustelut. Ja ei kai täällä kukaan kuvittele että ajaessaan 50 km/h mittarin mukaan auto kulkisi 40 km/h? Meinaan se nopeusmittarin virhe on suoraan verrannollinen mittarin näyttämään. Nopeusmittarin virhe onkin prosentuaalinen eikä vakio. Joskus vaan tuntuu että etenkin uusilla kuskeilla (ja vanhoillakin) on ihmeellinen päähänpinttymä että nopeusmittari näyttää AINA 10 kilometriä yli todellisen nopeuden. Mutta tosiaan olen sitä mieltä että ylinopeus taajamassa ei ole koskaan perusteltua. Joku eri mieltä? Tulipas vuodatus... Täällä ilmeisesti onkin puhuttu niistä hulluista jotka eivät tiedä mitään aiheesta tilannenopeus, joten jätän niistä vuodattamatta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2005 Ja ei kai täällä kukaan kuvittele että ajaessaan 50 km/h mittarin mukaan auto kulkisi 40 km/h? Meinaan se nopeusmittarin virhe on suoraan verrannollinen mittarin näyttämään. Nopeusmittarin virhe onkin prosentuaalinen eikä vakio. Joskus vaan tuntuu että etenkin uusilla kuskeilla (ja vanhoillakin) on ihmeellinen päähänpinttymä että nopeusmittari näyttää AINA 10 kilometriä yli todellisen nopeuden. Täytyy tähän sanoa, että kuka kuvittelee, kuka tietää Vaihdoin juuri autoa, ja huomasin että tutkatauluun ajaessani 90km/h oli tutkan näyttämä 85km/h. Luulin sen johtuvan renkaista, ja ajattelin että kesäksi vähän isommat renkaat, niin korjaantuu tuo. Eräänä yönä seudulla ajaessani kokeilin kuitenkin ihan piruuttani samaiseen tutkaan 50km/h, ja näyttämä oli 45km/h. 100km/h ja näyttämä oli 95km/h. Eli tässä tapauksessa mittarivirhe on tosiaankin vakio, eikä prosentuaalinen kuten itsekin luulin. Kesäksi kun alle tulee kuitenkin alupallot, ja renkaan ympärys kasvaa, täytyy uudemman kerran käydä taululla, testata mittarivirheet ja koittaa sen mukaan arvioida todellinen nopeus. Tällöinhän mittarivirhe muuttuu prosentuaaliseksi, eli esim. 100km/h vauhdissa näyttämä voisi olla oikea, ja sen jälkeen liian vähän. Olisikin hyvä, jos jokainen tutustuisi juuri noiden tienvarsitutkien avulla oman auton nopeusmittarin virhenäyttämään Mutta todella huono nyrkkisääntö/päähänpinttymä on tuo että muka jonkun 10km/h näyttää JOKA autossa väärin... Ja ettei ihan menisi ohi aiheen, mainittakoon myös että kuulun itsekin siihen sakkiin joka maan/moottoriteillä kulkee sen ~10km/h yli olosuhteiden niin salliessa. Mutta jos siellä sitten se mummu/vaari/joku muuten vaan hitaammin köröttelee, ei minulla ole mitään pakottavaa tarvetta lähteä väkisin ohi jos ei paikkaa ole. Otetaan ihan iisisti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2005 Olisikin hyvä, jos jokainen tutustuisi juuri noiden tienvarsitutkien avulla oman auton nopeusmittarin virhenäyttämään Harmi vaan, että ne ei ole mitään poliisin tarkkuustutkia ne tienvarsien nopeusnäytöt. Niiden antamaan lukemaan ei aina kannata luottaa. Yhteen aikaan Oulun eteläpuolella pohjoiseen päin meneville nopeutta näyttävä taulu näytti mulle nopeudeksi 84km/h, kun nopeutta oli tasan 90 mittarin mukaan. Myöhemmin samana päivänä etelään päin menevien taulu taas sanoi samalla 90km/h mittarilukemalla nopeudekseni tasan 80km/h... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2005 Sen lisäksi, että on näitä aina ali/ylinopeutta ajavia niin on sellaisia, joilla kaasujalka on tainnut jumittua yhteen asentoon. Ensin ajetaan satasen alueella kahdeksaakymppiä, sitten kun rajoitukset pudottavat nopeuden vaikka kuuteenkymppiin niin silti jatketaan sitä samaa kahdeksaakymppiä. En minä tällaistakaan ymmärrä, ensin ärsytetään muita ajamalla huomattavasti hitaammin ja sitten taas toisaalta heti perään aiheutetaan vaaraa ajamalla huomattavaa ylinopeutta Itse kuulun siihen ryhmään, joka ajaa mielellään se nopeusrajoitus+ 10/15km/h maantiellä hyvillä olosuhteilla. Kylillä kyllä ajelen mielellään rajoituksien mukaan, ehkä vähän hitaamminkin jos on oletettavaa, että lapsia on liikkeellä lähistöllä. Ja jos joku tulee maantiellä perä edellä vastaan niin pyyhkäisen kyllä välittömästi ohi kun hyvä paikka tulee. Poikkeuksena tilanteet joissa edessä on pitkä letka, pujottelemisesta kun ei ole mitään hyötyä vaan päinvastoin; se vaan saa aikaiseksi matoliikettä jonoon vaikeuttaen muiden kulkemista. Edit: istuessani kerran taksin kyydissä ja ihastellessa heidän uutta navigointisysteemiä, kuski kertoi käyttävänsä tämän systeemin nopeusmittaria auton mittarin sijaan. GPS:n avulla ilmeisesti voidaan melko tarkkaan laskea nopeus. Onkohan kellään tietoa minkälainen virhemarginaali näissä on? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla