Guest JHA

Ajonopeudet

210 viestiä aiheessa

Lainaa

Taajamiakin on erilaisia. On alueita, jossa ei liiku ketää ja joissa taas liikkuu. Riippuen alueesta, mutta itse ajan melkein aina sen kympin päälle. Ei löydy perustelua oikeastaan, mutta odotan sitä hetkeä kun mun kymppi osoittautuu vääräksi.

Se on usein niin että sitten kun se kymppi osoittautuu vääräksi on jo liian myöhäistä, sen kevyemmän liikenteen edustajan kannalta... Muistakaa nyt että vartti pois vauhdista = jarrutusmatka PUOLIINTUU. Se että ajaa neljääkymppiä viidenkympin sijaan miltei puolittaa jarrutusmatkan. Siinä on iso ero.

Mutta tottakai olet oikeassa siinä, että kaikki riippuu tilanteesta. Ja niinkuin käytinkin esimerkkinä Janin mainitsemaa öistä aikaa jolloin liikennettä on marginaalisesti. Silti taajamassa harvoin onnistuu olemaan tien tukkeena vaikkei ajaisikaan sitä kymmentä yli, ja matka-aikaan sillä ei ole minkäännäköistä vaikutusta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  Lainaa

Sen lisäksi, että on näitä aina ali/ylinopeutta ajavia niin on sellaisia, joilla kaasujalka on tainnut jumittua yhteen asentoon. Ensin ajetaan satasen alueella kahdeksaakymppiä, sitten kun rajoitukset pudottavat nopeuden vaikka kuuteenkymppiin niin silti jatketaan sitä samaa kahdeksaakymppiä. En minä tällaistakaan ymmärrä, ensin ärsytetään muita ajamalla huomattavasti hitaammin ja sitten taas toisaalta heti perään aiheutetaan vaaraa ajamalla huomattavaa ylinopeutta >:(

Tuon saman olen huomannut. Tuusulan moottoritiellä ehkä päivittäin parhaiten huomaan. Ajetaan Tuusulaan päin, nopeus 100km/h. Itse ajan cruise päällä sen 110km/h, useasta autosta ohi. Nopeusrajoitus putoaa 80km/h, joten cruisesta tiputan sen 20km/h pois ja jatkan 90km/h nopeudella. Ja hetken päästä nämä samat ohitetut autot tulevat ohi :D Ja hetken päästä rajoitus putoaa vielä kympillä, 70km/h.

Ja Kehä III:n kohdalla työmaa-alueella on kaksi nopeusrajoitusta : 80km/h ja taksinopeusrajoitus. Eli ajellaan me muut sen 80-90km/h, ja taksit menevät sen 100-110km/h ;D

Sooh... Ei tässä mustamaalata kaikkia taksareita, mutta nämä muutamat mustat lampaat tuntuvat vain pilaavan koko luokan maineen :(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  Lainaa

Ja Kehä III:n kohdalla työmaa-alueella on kaksi nopeusrajoitusta : 80km/h ja taksinopeusrajoitus. Eli ajellaan me muut sen 80-90km/h, ja taksit menevät sen 100-110km/h ;D

Sooh... Ei tässä mustamaalata kaikkia taksareita, mutta nämä muutamat mustat lampaat tuntuvat vain pilaavan koko luokan maineen :(

NOOH!!! Mitää lujaa ajeta. Ei vaines, on totta että jotkut kollegat vetelee siitä aika haipakkata- varsinki Vantaalaiset ;D Sinänsä ihme, että ajan siitä noin suurinpiirtein ees taas neljä kertaa päivässä ja koskaan ei oo tutkaa ollu. Ei ees sillo 60kmh aikana. Sitähän vasta rikottiinki sitä nopeutta. Mutta joo, valitettavaa, että pieni vähemmistö pilaa koko työväen maineen. Ja se pilaaminenhan on paljon helpompaa kun maineen parantaminen. Mulla itellä on aina tossa kohtaa 90kmh mittarinopeus, eli bauttiarallaa 85kmh.

Tässä täytyy muistaa, että joskus on oikeesti vähä kiiru sinne kentälle, mutta eihän se mitään sinänsä oikeuta lakia rikkomaan. Mulla tuli yks kaunis päivä vähä aikaa sitte Vallilassa poka kyytiin ja sano, että kentälle tarttis päästä. Siinä sitte Elimäenkadun valoissa hää suvaitsi sanoa, että mites kauan sinne kentälle kestää ku hänellä toi lento lähtis 20min päästä. DAA. Tietysti oli vielä ruuhka-aika ja räntää tuli taivaalta. Eipä siinä, soitto kentälle ja näin ja joku täti siellä lupas, että jos ootte 30min päästä portilla ni sillo vielä käy. Tässäkin tapauksessa pidin vaa rajotus +15kmh, mutta joku sälli olis saattanu antaa laulaa iha kunnolla. Ammattilaisuuteen kuuluu mun mielestä, että säilyttää turvallisuuden vaikka olis tilanne mikä tahansa. En tiedä ehtikö hän koneeseen, se ei sinänsä mua kiinnosta vaan se, että päästiin turvallisesti perille.

Tässä jokunen aika, viime syksynä itseasiassa, kuittasin keikan Lauttasaaressa. Kyytiin tuli äiti ja poika. Poika huus ku pieni eläin. Selvis sitte siinä Larun sillalla ku ajelin kohti Lastenklinikan sairaalaa, että kaveri oli tipahtanu jostain muurilta, mutta kukaan ei oikein tienny mistä. No Leppäsuon kohilla kaverilta katos koko muisti ja Caloniuksen kadun kohalla poika rupes valittelemaan, että näkö katoaa. Tokihan tilanne olis mun mielestä jo vaatinu aivan toista kuljetusmetodia kun taksi, mutta kyllä rupes Meklulla vähä syömään se 40kmh mun eessä ajellu auto, joka näki että mä oon tulossa sieltä vähä vauhdikkaammin. Sitte ku piti pari kertaa pitkiä väläytellä, että se siitä väistyis ni sieltä tuli nyrkkiä ja pitkiä pitkän matkaa ku olin menny ohi. Vaikka tilanne olis tosiaan vaatinu ambulanssia niin on hyvä pitää mielessä, että joskus saattaa olla oikeesti kiire (toki yleensä ei ole mitään _todellista_ syytä). Edelleenkin vaan ihmettelen näitä "siviilipoliiseita". Mutta ei se ole mitenkään harvinaista, että tulee tälläsiä tapauksia. Kerran E-Haagasta tuli mummo joka halus HYKS:iin. Matkalla mummolta lähti taju ja muuttu naama siniseksi. Vaihtoehtoja on sillon muutama; pysähtyä ja soittaa ambulanssi tai sitte antaa ite palaa. Tässäkin tapauksessa olin jo Ruskeasuolla ja soitin 112:een ja kysyin, että mitäs tehään. Oli yö ja täti puhelimessa sano, että lämmitähän putket punaseksi, hän soittaa väen valmiiks ensiapuun. Mummo selvis ihan ok.

Usein näkee että porukka kiusallaan ei anna tilaa. Otaniemessä kohti Lehtisaarta on kohta, jossa 2 kaistaa muuttuu vähän valojen jälkeen yhdeksi. Jos meet siihen päättyvälle kaistalle niin yllättäen se toinenkin auto siinä vieressä lähtee kumit vinkuen. Jos hän pääsee eteen niin siiinä vaiheessa kun kaistat yhdistyy niin ei ole enää mikään kiire. Ja jos siihen viereen ei olis ketään tullu olis lähetty ilman mitään kiirettä. Edelleen, joskus on oikeastikin kiire, vaikka ei saisi olla. En vaan käsitä, että miksi ihmiset käyttäytyvät näin. Miksi minusta ei saisi mennä ohi? Sinänsä voin vähän antaa kredittiä pääkaupunkiseudulle. Ajelen suht paljon myös muualla Suomessa ja tämä "liikennesilmä" on huomattavasti parempi täällä kuin missään muualla Suomessa. Samoin yhteispeli toimii yleensä moitteetta- jos haluaa kaistaa vaihtaa ja laittaa vilkun päälle niin tilaa tulee heti 95% tapauksista. Erittäin kiitettävästi- jopa takseille. Taksit tietysti yrittävät omalta osaltaan toimia moitteettomasti, vaikka muutamat yksilöt sitten pilaavatkin kaikkien maineen.

Sopu tilaa antaa- liikenteessäkin.

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  Lainaa

Ajelen suht paljon myös muualla Suomessa ja tämä "liikennesilmä" on huomattavasti parempi täällä kuin missään muualla Suomessa. Samoin yhteispeli toimii yleensä moitteetta- jos haluaa kaistaa vaihtaa ja laittaa vilkun päälle niin tilaa tulee heti 95% tapauksista. Erittäin kiitettävästi- jopa takseille.

Tuon muuten allekirjoitan...täällä Oulussa ei toivettakaan että tulis jonoon pientäkään rakoa jos joku laittaa vilkun että nyt pitäis päästä toiselle kaistalle...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  Lainaa

Tuon muuten allekirjoitan...täällä Oulussa ei toivettakaan että tulis jonoon pientäkään rakoa jos joku laittaa vilkun että nyt pitäis päästä toiselle kaistalle...

Jätkä ei vaan osaa. Aina olen haluamaani väliin päässyt. Vilkku päälle ja ruvetaan työntämään väkisellä sinne toiselle kaistalle. Löytyy tilaa :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  Lainaa

Jätkä ei vaan osaa. Aina olen haluamaani väliin päässyt. Vilkku päälle ja ruvetaan työntämään väkisellä sinne toiselle kaistalle. Löytyy tilaa :)

Löytyy, mutta vasta sitten kun rupeaa käytännöllisesti katsoen kiilaamaan. :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jan Fredriksson:

Sopu tilaa antaa- liikenteessäkin.

En ehkä ole oikea henkilö sanomaan, mutta työpaikalla on miehet haukkuneet taxikuljettajia heidän vaarallisen ajotavan mukaan.

Ymmärrän, että kuljettajia on erilaisia ja hätätilanne on poikkeus. Autokoulussa puhuttiin hälytysajoneuvoista joilla on ainoastaan lupa poiketa normaalista liikenteestä. Heillä pitää olla sinivalot ja sireeni käytössä. Viestissäsi oli paljon sanoja joita en ymmärtänyt (anteeksi) mutta lopuksi tulee ajatus, että taxinkuljettajat ovat hälytysajoneuvoista seuraavat. ???

Itselläni on ikävä kokemus taxikuljettajasta joulun jälkeen. Olin liikennevaloissa odottamassa vihreätä valoa kun taxi törmäsi autooni. Ymmärrän, että vahinkoja sattuu, mutta miksi kuljettaja rupesi haukkumaan heti minua syylliseksi?

Onneksi poliisi rauhoitti tilanteen ja nyt autokin on jo korjattu hänen laskuunsa.

Tarkoituksenani ei ole aiheuttaa riitaa, mutta näitä viestejä lukiessa menee hieman autokoulussa oppimat asiat sekaisin.

Turvallista ajamista kaikille........... 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy vielä kertoa yksi oma kokemukseni taksikuskista onnettomuus-/läheltäpititilanteessa.

Tämä sattui vappuna, taksi oli rauhallisesti kääntymässä oikealle risteävälle tielle, kun suoraan taksin nokkaan pamautti kaksi humalaista saman pyörän kyydissä, poika ajoi ja tyttö istui sarvilla. Toki taksilla oli väistämisvelvollisuus, mutta se olikin käytännössä pysähtynyt, kun pyörä tuli kovaa vauhtia mäkeä alas. Tyttö lensi sarvilta kauas, mutta laskeutui onnekseen suht pehmeään ojaan, poika ryntäsi aluksi tytön luo. Ja mitä tekee taksikuski, ennen mitään muuta, hän kävelee autonsa nokan viereen ja katsoo, tuliko mersuun jälkiä. Pienen syynäilyn jälkeen (mersu oli kunnossa) mies lähti vasta tarkistamaan, oliko tyttö edes hengissä. Ja olihan se, selvisivät säikähdyksellä.

En tarkoita, että kaikki kuskit olisivat tällaisia, tuli nyt vaan tämä mieleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  Lainaa

Edelleenkin vaan ihmettelen näitä "siviilipoliiseita".

...

Usein näkee että porukka kiusallaan ei anna tilaa.

Pakko myöntää, että joskus tekisi mieli pölliä kaupungin varikolta lumiaura ja takoa vähän nöyryyttä näihin minäitteihin, jotka katsovat olevansa niin paljon muita parempia, että kaikkien pitää mennä niinkuin heille sopii. Eivätköhän anna tietä, kun auralla vähän pökkää ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  Lainaa

Jan Fredriksson:

En ehkä ole oikea henkilö sanomaan, mutta työpaikalla on miehet haukkuneet taxikuljettajia heidän vaarallisen ajotavan mukaan.

Ymmärrän, että kuljettajia on erilaisia ja hätätilanne on poikkeus. Autokoulussa puhuttiin hälytysajoneuvoista joilla on ainoastaan lupa poiketa normaalista liikenteestä. Heillä pitää olla sinivalot ja sireeni käytössä. Viestissäsi oli paljon sanoja joita en ymmärtänyt (anteeksi) mutta lopuksi tulee ajatus, että taxinkuljettajat ovat hälytysajoneuvoista seuraavat. ???

Autokoulussa on puhuttu ihan asiaa. Eli en todellakaan tarkoittanut, että olisi mitään erivapauksia normaalista liikenteestä, mutta välillä tulee tilanteita, joissa omasta tahdosta riippumatta joutuu tälläisten tapausten eteen. Niissä sitten kukin katsoo tapauskohtaisesti miten he toimivat, mutta mitä ikinä tekeekin se pitää tehdä _liikennettävaarantamatta_.

Lainaa

Itselläni on ikävä kokemus taxikuljettajasta joulun jälkeen. Olin liikennevaloissa odottamassa vihreätä valoa kun taxi törmäsi autooni. Ymmärrän, että vahinkoja sattuu, mutta miksi kuljettaja rupesi haukkumaan heti minua syylliseksi?

Onneksi poliisi rauhoitti tilanteen ja nyt autokin on jo korjattu hänen laskuunsa.

Tarkoituksenani ei ole aiheuttaa riitaa, mutta näitä viestejä lukiessa menee hieman autokoulussa oppimat asiat sekaisin.

Turvallista ajamista kaikille........... 8)

*huoh* Tää on just näitä. En voi millään tapaa puolustella ammattikuntaa, koska itsekin tiedän, että siellä on aivan käsittämättömiä tyyppejä töissä. Mutta onneksi suurin osa on kuljettajia, jotka haluavat omalta osaltaan edistää liikenneturvallisuutta ja viihtyvyyttä liikenteessä.

Eikä tässä mitää riitaa kai kukaan ole haastamassa. Harvinaisen asiallista keskustelua vaan ;)

Turvallista matkaa kaikille

Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jee ;) Taas pääsen asiaan...

En jaksanut alussa vastata näihin väittelyihin, mutta nyt on pakko!

Itse kanssa parit kerrat täysperävaunullisella teitä kuluttaneena tiedän tunteet ja tilanteet.

Omakohtainen kokemus rekkojen nopeuksista on, että 89km/h on maksimi, jos rajoitin toimii...

Mutta alamäkeen 63-tonnia menee rajoittimesta huolimatta jopa 125+km/h :o

So what, jos ei satu mitään?

Jos sattuu, syy on kuskin!!!

Olen nykyään todennut luotettavimmaksi nopeusmittariksi gps:n , eli kepsi kojetauluun ja sitä seuraamalla ei tule sakkoja!

Ennenhän vältettiin sakot noiden skannereitten avulla, nykyään sieltä ei kuulu, kuin ilmailua ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  Lainaa

Ennenhän vältettiin sakot noiden skannereitten avulla, nykyään sieltä ei kuulu, kuin ilmailua ;D

Kyllä täälä abc:n piha on täynnä autoja silloin kun poliisit on seinäjoentiellä ratsaamas, sitten ku poliisit tulee kahveelle on piha typötyhjä. ;D.Olisko lällärillä osuutta asiaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  Lainaa

Ajelen suht paljon myös muualla Suomessa ja tämä "liikennesilmä" on huomattavasti parempi täällä kuin missään muualla Suomessa. Samoin yhteispeli toimii yleensä moitteetta- jos haluaa kaistaa vaihtaa ja laittaa vilkun päälle niin tilaa tulee heti 95% tapauksista. Erittäin kiitettävästi- jopa takseille.

Jani

Itse olen täysin samaa mieltä, itse olin Helsingin keikalla täysperävaunuyhdistelmällä viikko pari sitten...kyllä heti porukka menee sivuun kuin partiolaiset ku laittaa vilkun päälle.Ilman vilkkua ei tilaa tule, tiedä sitten mikä psykologinen juttu sekin on.Tosin jos ei tilaa tulisi niin niillä liikennemäärillä siellä oltaisiin oltu monta kertaa kusessa kiihdytyskaistalla...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On se kumma kun fiksuistakin kavereista tulee täysiä idiootteja heti hypättyään ratin taakse...

En ole seurannut keskustelua alusta saakka, joten en jaksanut lukea kaikkia kuutta sivua, mutta kommentoisin kuitenkin keskustelun aloittanutta viestiä:

Mitä haittaa on siitä, jos ajaa (hyvät keli yms) mittarin mukaan sitä nopeutta, joka kyseisellä tiellä sallitaan. Jos alueella on nopeusrajoitus 80 km/h, miksi ihmeessä pitää venyttää mittaria sinne lähemmäs yhdeksääkymppiä ja samalla laskeskella päässä mittarivirheitä ja 10% marginaaleja? Mitä käytännön hyötyä siitä on? (Paitsi tietysti päässälaskutaito kehittyy)

Jos haluaa edistää sujuvaa liikennettä, kannattaa vaan kiltisti ajella samaa vahtia kuin muut ja noudattaa liikennesääntöjä viimeiseen saakka. Juuri eniten liikennettä haittaavat kuljettajat, jotka ajavat muita kovempaa ohitellen ja samalla aiheuttaen lukuisia vaaratilanteita.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  Lainaa

Täytyy kyllä sanoa, että tällaisia autoilijoita näkyy aika usein. Monesti tilanne on vielä sellainen, että "kiilaaja" meinaa viedä minun etupuskurin mukanaan. Usein käsi kyllä menee heti töötille, ja kiilaaja jättää yrityksensä siihen.

Tietysti voisin itse osoittaa joustavuutta ja antaa sitä tietä, mutta yleensä kiilaaja vaikuttaa niin röyhkeältä, että tilaa ei tule. 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  Lainaa

Täytyy kyllä sanoa, että tällaisia autoilijoita näkyy aika usein. Monesti tilanne on vielä sellainen, että "kiilaaja" meinaa viedä minun etupuskurin mukanaan. Usein käsi kyllä menee heti töötille, ja kilaajaa jättää yrityksensä siihen.

Tietysti voisin itse osoittaa joustavuutta ja antaa sitä tietä, mutta yleensä kiilaaja vaikuttaa niin röyhkeältä, että tilaa ei tule. 8)

No siis raja kiilaamisellakin. Kyllä 99% tapauksissa riittää, että pistää vilkun päälle ja näyttää selvästi, kuitenkaan ketään vaarantamatta, että tahdon siihen väliin. Ei siinä tarvitse kuin pistää vilkku päälle ja vähän lähennellä kaistaviivaa, niin yleensä se tila sitten löytyy. Eikä tarvitse kiilata ketään...

Mutta kuten sanoit, valitettavasti löytyy sitten niitäkin, jotka eivät sitä tilaa anna, vaikka mikä olisi. Ehkä juuri siksi, kun ajatellaan, että "minä olin tässä ensin, turha yrittääkkään tulla tähän väliin" ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo on juuri niitä yksiä meidän ihmetyksiä, joita aina välillä jää miettimään. Etenkin kun on ajellut eri autoilukulttuurissa jonkin aikaa. Kaikkissa maissa on tapansa ja puolensa, liikennekuttuurissakin.

Kirjoittelin tästä kastanvaihdosta ja muutakin juuri jokin aika sitten, joten kopsaan härskisti ajatukseni edelleen tähän jatkeeksi:

Pahimpia asioita pääkaupunkiseudun liikenteessä on mielestäni joustamattomuus.

Itselläni ei ole mitään laajaa kokemusta autoilusta ulkomailla, mutta pari havaintoa olen tehnyt.

Ruotsissa on uskomattoman hienoa ajella maanteillä. Jos edelläajavan puskuri lähestyy, niin tilaa annettiin aina takaa tuleville. Ei tarvittu mitään ohituskaistoja, tai leveäkaistateitä erikseen, kin homma tuntui toimivan ja ohittaminen oli todella vaivatonta. Tähän tapaan on tietysti syynsä lainsäädännöllä. Meillähän ei reunaviivaa saa ylittää "turhaan".

Jalankulkijanakin on luksusta liikkua vaikka Tukholmassa. Kun lähestyy suojatietä, niin melkein poikkeuksetta autot antavat tilaa. Näinhän se meilläkin periaatteessa pitäisi olla...

Espanjassa on tullut köröteltyä yhteenlaskettuna noin pari-kolme kuukautta.

Vaikka liikenne on hektisempää ja turvavälit ovat jotain tuntematonta, olen itse ajellut siellä kuitenkin paljon paremmilla fiiliksillä. Miksikö? Koska liikenne on paljon joustavampaa. Sivukadulta tulleelle annetaan tietä, vaikka ei olisi pakko. Ja muutenkaan omista oikeuksista ollaan valmiimpia joustamaan, vaikka muuten liikenne voi olla aika hullunmyllyä. Moottoritiellä mersumies antaa oitis tilaa jos pikkufiiu tulee takapuskuriin ohituskaistalla. Meillä harvemmin moista näkee?

Torvet tietysti soivat herkästi, mutta niiden sävy ei niinkään ole agressiivinen, vaan ilmoittava tai varoittava. Jos laittaa vilkun, niin viereiseltä kaistalta löytyy pian tilaa.

Viimeksi kun tulin reissusta, meinasin heti kolaroida täällä, kun kaksikaistaisella tiellä olin vaihtamassa kaistaa vierelle. Tilaa oli, laitoin vilkun päälle, niin eikös siihen heti kaveri takaa kiilannut välin umpeen. Paluu arkeen...

Tällaiseen en törmännyt viime reissulla kertaakaan tuolla etelässä, paikallisten seassa pörrätessä.

En tiedä muista, mutta itse vain viihdyn tuolla päin ratin takana heti eri tavalla, kuin täällä. Johtuen juuri tuosta joustavuudesta ja tietylaisesta sosiaalisuudestakin liikenteessä. Vaikka pari päivää meneekin alussa totutellessa sikäläiseen rytmiin

Yksi hyvä tapa tuolla tuli myös tutuksi liikenteessä, mikä auttoi paljon, etenkin ruuhkaliikenteessä ja moottoriteillä. Jos edessä tuli jotain odottamatonta hidastetta tai jos vaikkapa jono pysähtyi niin viimeiset laittoivat aina vilkun vasemmalle vilkkumaan. Siitä tiesi että meno hidastuu pian. Välillä vain 10-20km/h mutta kuitenkin.

Tätä tapaa käytettiin kaupungeissakin, ilmoittamaan/varoittamaan takanatulijoille pysähdyksen syytä, kun joku pysähtyi suojatien eteen antamaan jalankulkijoille tilaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  Lainaa

Mutta kuten sanoit, valitettavasti löytyy sitten niitäkin, jotka eivät sitä tilaa anna, vaikka mikä olisi. Ehkä juuri siksi, kun ajatellaan, että "minä olin tässä ensin, turha yrittääkkään tulla tähän väliin" ;)

Minä en ainakaan anna tietä idiooteille jotka ajavat bussikaistalla jonojen ohi. Jos toinen reilusti tulee jonoon annan tietä varmasti, mutta jos joku on täysi idiootti niin ei silloin tee mieli juuri tehdä tietä.

Esimerkkinä eräs idiootti mersukuski joka paahtoi Kehä III:lle rampin oikeaa reunaa kun ramppi oli tukossa (koska Kehäkin oli tukossa). Jätkä siis ohitti yksikaistaisella rampilla jonon autoja periaatteessa pientareen puolelta. Tuommoset pitäis viedä saunan taakse ja lopettaa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse koin yhden mukavimmista yllätyksistä Atlantan keskustaa halkovalla moottoritiellä, iltapäiväruuhkassa.

Tiellä on paikoittain 8 kaistaa yhteen suuntaan. Kuitenkaan kaistanvaihto reunasta reunaan ei ollut mikään ongelma, edes ruuhkassa. Vilkku päälle, ja kas, sivulla on auton mentävä rako. Ehkä ovat paikalliset tajunneet liikennemäärillänsä joustavuuden merkityksen ::)

Jotain käsittämätöntä oli myös moottoriteiden liittymien todella toimiva vetoketju-systeemi. Eli hieman ruuhkaisammassakin kohtaa suurinpiirtein jokainen auto antoi päätiellä tilaa rampista tulevalle. Ja ei muuten näkynyt yhtään autoa rampin päässä pysähtyneenä :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
  Lainaa

Jos haluaa edistää sujuvaa liikennettä, kannattaa vaan kiltisti ajella samaa vahtia kuin muut ja noudattaa liikennesääntöjä viimeiseen saakka.

Tämän mukaan siis Lahden väylällä tulee ajaa se sataneljäkymppiä lasissa mitä muutkin yleensä ajavat, vaikka suurin sallittu on satakakskymppiä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ennenkuin tässä arvioidaan toistemme ajotaidot ihan lyttyyn, niin muistettaisiinko kuitenkin yksi asia?

Suomen liikenneturvallisuus on ilman muuta maailman huippuluokkaa - olisikohan väkilukuun suhteutettuna jossain sijaluvulla 8? Vanhoilla ja pienillä autoilla moneen muuhun maahan verrattuna, ja aika kehnoissa sääoloissa - kompensoivat ihan hyvin vähäisemmän liikennetiheyden.

--- Jorma

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Justiin tuli taas nautiskeltua täysin siemauksin suomalaisesta liikennekulttuurista. Kaupungin katu, kolme kaistaa samaan suuntaan. Oikea kaista tukossa töiden takia. Keskikaista seisoo valoissa. Minä pistän vilkkua päälle ja nokkaa hollille, että pääsen joustavasti väliin kun keskikaista lähtee liikkeelle. Vaan eikös siinä joku minäitte pakettiautoineen ole sitä mieltä, että hänen eteen ei tulla, ja alkoi puskea väliä kiinni. Vaikka hyvin näkee että kaista on tukossa. No, minähän menin sitten väkisin siihen väliin sillä asenteella, että aja päälle perhana jos mielesi tekee. Ei sentään ovesta sisään tullut, mutta ei monta senttiä väliä jäänyt. Sitten se heti vaihtoikin vasemmalle kaistalle ja kääntyi sivutielle. Noita ääliöitä minä en tajua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämän päiväinen Iltasanomien verkkolehti kirjoittaa:

Lainaa

Tiehallinto aikoo jättää talvinopeuksia voimaan yhteensä noin tuhannella tiekilometriltä eri puolilla Suomea.

Talvinopeuksilla körötellään jatkossa erityisesti Savo-Karjalan ja Oulun tiepiireissä, joissa talvirajoitukset jäävät paikoilleen 800 kilometrillä.

Tiepiirien on määrä päättää tällä viikolla, mille teille talvirajoitukset jäävät.

- Tällainen kehitys on vääjäämättä edessä, kun päätiestöä ei voida parantaa. Samaan aikaan kun liikenne kasvaa, joudutaan entistä tarkemmin miettimään, pitääkö nopeusrajoituksia tarkistaa, jotta liikenneturvallisuustaso voidaan säilyttää. Meillä on valtakunnassa kova liikenneturvallisuustavoite, ja tiehallinnon pitää osaltaan tukea sen toteuttamista, muistuttaa johtaja Aulis Nironen tiehallinnosta.

>:( >:(>:(

Hoh hoijaa. Kuka muistaa kun talvinopeusrajoitukset tulivat Suomen teille 80-luvun jälkipuoliskolla? Tuolloin kyse oli kokeilusta joka - liikenteen kysessä ollessa - toki tulee aina käytännöksi ennen pitkää. Varmaankin seuraavaksi on luvassa yleisen kattonopeuden laskeminen 60 km/h ja moottoriteillä saa körötellä korkeintaan 80 km/h - ympäri vuoden!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään